Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos haluat vain uusia turbon, etkä päivittää sitä Mitsuun, niin kannattaa harkita kunnostettua Garretia. Itse ostin Latviasta Nerings-nimisestä paikasta täyskunnostetun orggis-turbon ja hyvin on toiminut jo pari vuotta. Takuu kunnostetulle turbolle on sama 1 vuosi, kuin tehdasuudellekin.
http://stores.ebay.co.uk/Nerings/Turboc ... 1033013525
Hinta turbolle on n. 250 puntaa ja perille tuli muistaakseni n. viikossa. Vanha turbo pitää lähettää vaihdossa Neringsille.
Lisäksi pitää ostaa turbon asennussarja, joka muistaakseni merkkiliikkeessä maksoi n. 60-70 euroa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä maksoin Saabin alkupreräisestä varaosaturbosta sen 499€, siinä taisi olla asennussarjakin mukana.

Tiivistesarja on maksanut kympin, kun sellaisia olen ostanut (turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja turbon ja öljy- ja vesiputkien väliset tiivisteet).

Turboa vaihtaessa joudut kuitenkin löysäämään vesiputkia myös toisista päistä ja oikeastaan ne kannattaa ottaa suosiolla kokonaan irti myös moottorin puolelta ja löijata tai vaihtaa tiivisteprikat...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Autoon on nyt asennettu biopower- ja stage1-ohjelmat. Tankissa tällä hetkellä etanolia 50%, amul-arvo -200 kieppeillä, eli ilmeisesti ihan normaalia?

Tehoja on hukassa eli ahtopaineet hukkuvat jonnekin. Pitäisi jossain välissä tukailla, mitkä letkut menevät vaihtoon. Sainkin jo vinkkejä mistä ja miten vuotoja kannattaa etsiä, käsiin hapertuvaa letkua näistä yleensä löytyy ja bypassin kalvokin voi vuotaa. Huohotinpäivitystä autossa ei myöskään ole, eli on tilattava vielä sekin. Kaipa se on kaikki urakoitava sitten samalla, kun puhdistaa öljypohjankin.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Pienet alipaineletkut vaihdettu, kun oli pienipihassakin onnistuva homma. Olivat käsiin hapertuvaa tavaraa ja yksi letku jopa jo irti toisesta päästään. Suurta muutosta ei kuitenkaan vielä mihinkään tullut, SID näyttää, että mAir jää vielä n. 200 yksikkö mReq:in alle. Tosin yksi letku oli vaihdettu jo ennestäänkin, siihen en koskenut, kun näytti uuden veroiselta. Lisäksi jotain vuotoa oli paikkailtu epoksilla (ei letkussa vaan muoviosassa mikä lieneekään, pitänee ottaa kuva jossain vaiheessa).
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Laita mair ja pinl näkyviin.
Set napilla saat lukittua toisen.
Mitä näyttävät kaasuttaessa?
Ilmamassamittari väsynyt..?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

On SID1 eli SET-nappia ei löydy.

Kävin äsken ajamassa, niin kovassa kiihdytyksessä mReq on 1070 ja mAir 796. Pinl on 1602.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Taitaapa evap-letkuston takaiskut vuotaa.
Irrota hukkiksen magneettiventtiililtä ylin letku (menee t-haaralle josta toinen haara imukobralle ja toinen haara katoaa ilmanpuhdistinkotelon alapuolelle) ja laita letkuun tulppaus ja testaa muuttiko tilannetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Irroitin ja tulppasin sen T-haaralle menevän letkun. Ei mitään merkitystä. Tosin näyttää tuostakin letkusta irtoavan hiiltä sormiin, eli asialista varmaan olisi vaihtaa nuokin letkut? Vaihdettuna siis nyt vain ne ohueammat kuskin puolelta.

Päivän näöllä ja ilman hyttysiä on tietysti parempi ihmetellä tarkemmin ja vielä tarkistaa tulppauksen pitävyys.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No seuraavaksi testaat tuottaako systeemi edes kunnolla painetta. Eli nyt hukkaportin kellolle menevä letku irti ja sitten sopivalla kaasunkäytöllä isommalla vaihteella kokeilet saatko aikaan 1 bar verran ahtopainetta tai lähemmäs 1000 mg mAir.
Tukkeutunut putkisto tai reilumpi ahtopainevuoto on mahdollisia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Jos nyt tunnistin oikein hukkaportin kellon, niin sieltä letkun irrottaminen ei luo lisää painetta, eli edelleen ahtaa max 0,6bar. Eli ilmeisesti ahdin on nähnyt parhaat päivänsä, vaikkei pakoputkesta sinistä savua pölläyttelekään? Vai onko jotain muuta mahdollisuutta vielä?
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Tulikin tulpattua väärä letku, luin toista topicia aiheesta, oireet täysin samat (ahtopaine 0,6 bar ja mAir jäi myös 200 mReqin alle) ja löytyi sitten kuva tulpattavasta letkusta ja tieto, että vielä on merkitty R-kirjaimella. Tuon letkun kun tulppasi, niin johan lähti auto kulkemaan ja paineet nousevat ainakin 1 bariin asti ja mReq ja mAir kulkevat nyt käsi kädessä täydellä kaasullakin. Vika siis löydetty.

Ilmeisesti järkevintä on ostaa uusi takaiskuventtiili, vaikka joku ilmeisesti ajelee vikaa korjaamatta letku tulpattunakin?

Sitten mietityttää vielä tuo Stage1, kun käytännössä tuplaa ahtopaineen normaaliin nähden. Tällä kyllä pitäisi olla suurikin merkitys koneen kestävyyteen näin järjellä ajateltuna, vai onko kone mitoitettu niin, että tosiaan varmasti kestää tämän lisätehon? Ja ennen kaikkea kuinka paljon tämä vaikuttaa kulutukseen? Tämän kyseisen Saabin tarkoitus on siis palvella etanolikäyttöisenä pitkässä työmatka-ajossa ja säästää täten rahaa, mitä pienempi kulutus vielä, niin sen parempi. Kilometrejä kertyy lähes 50 000 vuodessa, joten onkohan Stage1 tähän käyttöön sittenkään oikea valinta? Entä täytyykö auto muutoskatsastaa nousseiden tehojen vuoksi?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy muutoskatsastaa, mutta kukaan ei sitä tee, koska homma olisi melko hankalaa.

Koneen kestoikää viritys vähentää, jos vetelee koko ajan talla pohjassa. Järkevästi ajellen ei pitäisi olla mikään ongelma, kunhan pitää koneen ympärillä olevat systeemit (huohotukset, letkut, putket, sytkäjutut) yms. kunnossa.

Lähes stage1 tehot ja väännöt on otettu jo tehtaalta lähtiessä Aeroista, joissa käytännössä sama kone.

Kulutus on monella virityksen myötä laskenut. Itselläni taisi vähän nousta, mutta ajo pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa ja askina automaatti. Maantiellä ei pitäisi kulutuksen ainakaan nousta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Vastataanpa myös itselleni, eli Stage1:sellä taitaa olla mahdotonta autoa saada muutoskatsastettua, eli otatan varmaan tämän softan pois. Löytyi foorumiltakin jo aiheesta aiempaa keskustelua. Biopower on mielenkiintoisempi tulkittava, mutta etanolin tankkaaminen ja sillä ajaminen ei-flexifuel-autossa ei ole kriminalisoitua, jos auto menee katsastuksessa päästötestistä läpi. Katsastusmiehet näyttävät foorumin kokemusten mukaan suhtautuvan tähän ihan suopeasti, joten tällä mennään.

En tiedä, millaisia lippusia ja lappusia tarvittaisiin sitten tarvittaessa selventämään, että Saab 9-5 Biopower käyttää täysin samaa tekniikkaa kuin tämä 9-3 ja autoon on vaihdettu isoveljen ohjelmisto. Vai pitäisikö sitten vaihtaa koko ecu 9-5 Biopower-mallista, jotta menisi ihan pykälien mukaan.

Mutta mutta... Jos Stage1 perustuu Aeroon, niin onko Aerossa esim. tehokkaammat jarrut kuin näissä normipeleissä? Ja turbohan Aerossa ilmeisesti oli Mitsubishin? Mutta kun Stage1:sestä ei ole ilmeisesti mitään virallisia papereita ja VTT:n testiraportteja olemassa, niin ei voi autoa muutoskatsastaa Aeroa vastaavaksikaan?
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Miksi hankkia itselleen hankaluuksia yrittämällä muutoskatsastaa jotakin mitätöntä?
Ajelet sellaisella softalla minkä sinne haluat ja thats it!
Tässä maailmassa on varmaan paljon suurempiakin rikoksia kuin hiukan stagetettu saabi. Katsuri ei stagetusta mistään näe ja suurimpaa osaa katsastusmiehiä se ei edes kiinnosta. Pääasiahan on että autossa on kaikki turvallisuustekijät niin hyvässä kunnossa että sen voi päästää liikenteen sekaan odottamaan seuraavaa vuosikatsastusta.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

og9-3 aeron ilmoitettu teho on 205hp ja 2.0t stg1 softalla koneesta saa 220-230hp polttoaineesta ja kokoonpanon kunnosta riippuen. Onko ero merkittävä ?
Jarrut ja alustan osat ovat samat 2.0t vs aero. Viggenissä jarrut on eriävät ja muutama muukin kohta.

Miten monet 90-luvun autot on muutoskatsastettu 95E10 polttoaineelle ? Silloin (tyyppihyväksyntöjen aikaan) ei tuollaista lientä ollut olemassakaan ja parhaillaan yli puolet bensalla ajavista käyttävät tätä sekoitusta.

Toistuvasti on empiirisesti todettu että vanhempienkin saabien päästöt katsastuksessa E85:lla täyttävät vaatimukset. Samaan aikaan esimerkiksi -99 rekisteröityjen autojen kastastuksissa hylätyistä tunnetuimmista eurooppalaisista automerkeistä lähes puolet hylkäyksien syistä liittyy pakokaasupäästöihin.

Samaan aikaan muunmerkkisten autojen konetiloissa on vähintään satakertaisesti enemmän jälkiasennettuja moottorinohjausjärjestelmää huijaavia tuotteita joilla tehoa ja vääntöä saadaan kuulemma nostettua, päästöistä välittämättä.
Tämä ei ole oikeutus tehonnostoille vaan kannanotto siihen että muutokset voi tehdä integraalisena osana moottorinohjausjärjestelmää tai sitten ei.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin