OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
B.Ewing
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Syys 13, 2012 16:32

OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Auto on 230 tkm ajettu 2,0 B205E, 150 hv. Eli vissiin Garretin ahtimella, jos joku ei ole jo vaihtanut sitä aiemmin.

Auto pölläyttää pienen sinisen pilvi startaessa - mitä kauemmin seisoo sitä isompi pilvi. Lämpinänä ei pölähdä. Ei myöskään ajossa moottorijarrutuksen/kiihdyttelyn aikana.
Käsittääkseni mahdolliset syyt ovat: Tukketunut huohotus (tähän tehty päivitys 2011), venttiilivarren kumit tai turbo:

Kysymys kuulukin, että miten kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan?

Tämän lisäksi vielä kuskinpuolelta vuotaa vetarin stefa vaihdelootasta. Onkohan tuo iso talkoo vaihtaa?

Autoon tullut parin vuoden aikana kaadettua rahaa korjauksiin hyvää matkaa neljättä tonnia, kannentiiviste ja jakoketju isoimpina remppoina. Kävin äsken jo Toyotaa katsomassa, siihen malliin alkaa sapettaa :x
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja SS »

Downpipe tai imukobra irti ja turbon välystä kokeilemaan, eiköhän se Garrett ole noilla kilsoilla jo tiensä päässä. Lämpimänä pölläytys ei vaan katalysaattorin takia näy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Venavarren kumit noilla oireilla.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
pepper
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Loka 05, 2013 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja pepper »

Venttilin varsien kumit.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja SS »

Onkos tuo mitenkin yleistä näissä? Tiedän ainakin pari 200tkm ajettua yksilöä joissa samoja oireita. Molemmissa myös alkuperäinen turbo ja toisen imuputkisto todella öljyinen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
pepper
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Loka 05, 2013 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja pepper »

Yleisyydestä en tiedä mutta oireet viittaa noihin kumeihin...
B.Ewing
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Syys 13, 2012 16:32

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Eli jos nämä oireet viittaa kumeihin, niin onko niin, että viallisen turbon pitäisi savuttaa muulloinkin kuin startatessa? Itteltä löytyy myös vanha mersu (kuten nimimerkki ehkä paljastaa). Siinä oli kumit mennyt ihan korpuiksi. Savutti startaessa ja sitten moottorijarrutuksen jälkeen kun löi kaasua, niin antoi mahtavat sauhut. Mutta siinä se ongelma oli todella pitkällä...

Kävin justiinsa irrottamassa imuputken kaasuläpän luota. Oli ihan öljyinen sisältä. Pari pisaraakin tipahti sieltä, kun irrotin. Tämä oire ei sovi mielestäni venakumeihin, joten ainakin turbossa tai huohotuksessa on vikaa. Tämä ei tietysti sulje pois sitä, etteikö lisänä voisi olla kumiongelmakin. Enkä yhtään tämän yksilön tapauksessa ihmettelisi, jos tässä olisi nuo kaikki :|
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja assa »

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Tarkista tuo huohotus ensin, ettei kaikkia tarvi uusia/korjata ?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni oireili juuri noin parin kuukauden ajan ennen turbon totaalisavutusta. Helppo tapa tutkia turbon kunto on tosiaan avata ne kolme pulttia pakopuolelta ja kokeilemalla välykset turbon akselista. Öljy imuputkessa, auton kilometrit ja turbon/koneen malli kyllä viittaavat vahvasti turbovikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Täytyypäs tässä nyt esittää kysymys noista venttiinlinvarsien kumeista:
Onko tuo kuinka yleistä, että nuo ovat vaihtokunnossa?
Paikallinen merkkiliike sanoi kerran minulle, että niitä ei tarvi Saabin moottoreihin vaihdella. Savupölläyksen syy on yleensä kulunut ahdin tai männänrenkaat.

Isäukon femmoihin vaihdettiin ahtimet jokin aika sitten. Toisen turbo oli ihan sökö, toinen oli jo melko väljä, molemmissa kilometrejä noin 280 tkm.
Toiseen yksilöön jäi ahtimenvaihdon jälkeenkin kylmäkäynnistyksessä ilmenevä sinertävä pölläys.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Putsattiinko turbonvaihdon yhteydessä kanavat ja välijäähdytin öljystä? Melko pitkään voi pöläytellä vielä vaihdon jälkeenkin, kos kuuleri on täynnä öljyä :idea:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

toni1976 kirjoitti:Täytyypäs tässä nyt esittää kysymys noista venttiinlinvarsien kumeista:
Onko tuo kuinka yleistä, että nuo ovat vaihtokunnossa?
Paikallinen merkkiliike sanoi kerran minulle, että niitä ei tarvi Saabin moottoreihin vaihdella. Savupölläyksen syy on yleensä kulunut ahdin tai männänrenkaat.

Isäukon femmoihin vaihdettiin ahtimet jokin aika sitten. Toisen turbo oli ihan sökö, toinen oli jo melko väljä, molemmissa kilometrejä noin 280 tkm.
Toiseen yksilöön jäi ahtimenvaihdon jälkeenkin kylmäkäynnistyksessä ilmenevä sinertävä pölläys.

kyllä ne venavarren kumit kuluu siinä missä muukin moottori.

paskaa ovat merkkiliikkeessä puhuneet ettei tarttis vaihtaa.

n. 300tkm moottorissa kun voi olla ihan mitä vaan vaihto kunnossa...varsinkin kun on T7 moottori kyseessä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tässä pölläyttelevässä yksilössä ei cuuleriin kyllä ahtimen vaihdon yhteydessä koskettu, koska putkistokin oli melko puhdas.
Toinen puolestaan sylki niin pahoin öljyt joka paikkaan, että kaikki piti käyttää irti ja putsata.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
B.Ewing
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Syys 13, 2012 16:32

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

AZP kirjoitti: Helppo tapa tutkia turbon kunto on tosiaan avata ne kolme pulttia pakopuolelta ja kokeilemalla välykset turbon akselista.
Tämä tapahtuu jossain vaiheessa kun kerkeän käymään auton alla....
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 pölläyttää startatessa - miten vika paikallistetaan?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tarvi alla käydä. Yläpuolelta on helpompi ja mukavampi...
Vastaa Viestiin