Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Tällaista tällä kertaa.

Starttimoottori hajosi, irroitin ja vaihdoin uuteen. Uusi toimi moitteetta noin pari viikkoa, jonka jälkeen sekin hajosi sitten samalla kuvassa näkyvällä tavalla. Näyttää siltä, että vauhtipyörä hankaisi starttimoottorin reunaan ja murtaa pään irti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Onko kellään tullut vastaavaa tapausta eteen?
Onko valistuneita arvauksia mistä vika mahtaa olla syntynyt ja mitä sille voi oikein tehdä?

Auto toiminut normaalisti ilman erikoisia sivuääniä. Alla OG 9-3 manuaalilaatikolla ja vm. 2001. Vanhempi startti laiskotteli välillä, mutta ei sen kummempaa ongelmaa. Siinä oletin ennen hajoamista, että syy oli akun heikossa varauksessa, sillä startti lähti välillä laiskasti pyörittämään, kun auto oli ollut seisomassa pidemmän aikaa ilman ajoa. Tämä ensimmäinen startti toimi siis moitteetta ennen hajoamistaan niin kauan, kuin minulla on auto ollut omistuksessa eli reilut kolme tai neljä vuotta.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja assa »

"Starttimoottori hajosi, irroitin ja vaihdoin uuteen. Uusi toimi moitteetta noin pari viikkoa, jonka jälkeen sekin hajosi sitten samalla kuvassa näkyvällä tavalla."

Hajosiko samalla tavalla molemmat, jos ei niin tuo uusi koneistettu väärin (reijät väärissä kohdin), oliko halppis versio ?
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Uusi hajosi aivan identtisellä tavalla. 99% todennäköisyydellä startissa ei ollut valuvikaa. Asennuskin oli tehty oikein tai ainakin samalla tavalla miten tuo edellinenkin oli asennettu :)

PS. Uusi startti oli Biltemasta Boschin valmistama, aiempi alkuperäinen.
Viimeksi muokannut joojoojoo, To Elo 07, 2014 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko kampiakselin päittäisvälystä miten paljon tai jos ei ole niin millä rajoitetaan bendixin matkaa että pysähtyy ennen päätuvalua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

mestari kirjoitti:onko kampiakselin päittäisvälystä miten paljon tai jos ei ole niin millä rajoitetaan bendixin matkaa että pysähtyy ennen päätuvalua
Nyt en valitettavasti ymmärtänyt tuosta kampiakselia lukuunottamatta mitään. :oops:

Oma osaaminen rajoittuu aikalailla tänne foorumin tietoihin ja Haynesin räjäytysoppaaseen ja korjausfasiliteetit on hylsysarja ja puupukit pihalla.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja nugge »

joojoojoo kirjoitti:Uusi hajosi aivan identtisellä tavalla. 99% todennäköisyydellä startissa ei ollut valuvikaa. Asennuskin oli tehty oikein tai ainakin samalla tavalla miten tuo edellinenkin oli asennettu :)

PS. Uusi startti oli Biltemasta Boschin valmistama, aiempi alkuperäinen.

Valujäljestä päätellen en oikee usko että Bosch... Mut voihan se olla.

Saa kyl olla taitoa mukana että saa startin asennettuu väärin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Ettei vain startti jää päälle , vika virtalukossa, ei palauta .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja haja »

Mikäli startin laippa oli kunnolla kiinni kahden puolen aluslevyineen kaikkineen niin startin rungon voisi rikkoa kuvan tapauksessa kärjet vastakkain osuva hammaskosketus.

Tarkasta vauhtipyörältä vetokehän hammastuksen kunto ettei siellä ole hammasrikkoa joka voisi aiheuttaa hampaiden kärkikosketuksen ja käynnistysmoottorin pyörityksen edelleen jatkuessa starttimoottorin runkovaurion.

Mistä vauhtipyörän hammasvaurio? No joskus on voinut tapahtua asennustöitä joissa moottori on pitänyt lukita paikoilleen esim. laittamalla meisseli vauhtipyörän hampaiden väliin kampiakselin hihnapyörän pulttia irroitettaessa.
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Murtuneessa osassa näkyy reunassa jokin hankausjälki. Luulisi, että moisesta hankauksesta lähtisi jo kunnolla ääntäkin jolloin pitäisi kyllä heti ymmärtää ettei ihan mennyt asennus kohdilleen.

Rautalankakorjauksena voi tietysti uudesta starttimoottori yksilöstä viilata vastaavan kohtaan pienen kolosen :D

Edit: Meneeköhän tuo startti liian syvälle eli kuuluisiko startin alle jokin peltinen aluslevy
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja haja »

Hajoaa starttimoottori tietty noinkin jos kiinnityksen jättää löysälle. Jo valmiiksi löysä kiinnitys löystyy käytössä nopeasti lisää, vrt. auton vanne. Ketjun aloittaja tietää, oliko startin laippa vaihteiston runkoa vasten tukevasti kiinni starttia irrotettaessa.

Löystymisen jatkuessa startin runko pyörähtää kiertosuuntaansa vastaan jolloin vauhtipyörän hammaskehä rouhaisee startin runkoa tuolta kantilta, starttimoottorin akselilinja etääntyy vauhtipyörästä, sitten hampaiden kärjet osuvat vastakkain ja heikoin kohta pettää ...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos starttia koe ajaa irrallaan niiin bendiksin lyödessä hammasrattaan ns starttaus asentoon tulisi tuon murtuneen kohdan (missä on tuo reikä akselille) ja rattaan väliin jäädä välys mitä ennenvanhaan säädettiin haarukan joka siis liikuttaa tuota bendikslaitetta epäkeskopultilla oikeaan asentoonsa ettei se lyö päätuvaluun.
korjaus vehkeesi ja muut faciliteetit aiheeseen liittyen ovat kunnossa :)
kuvasta päätellen voisi olla mahdollista em ongelma koska 0 jousi ja lukkorengaskin ovat purkautuneet ulos akselilta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

eli syynä löysä/virheellinen kiinnitys?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Kiinnitys ei ole ollut virheellinen eikä startti ole ollut löysällä tai kiinnitys päässyt löystymään.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Miten saan helpoimmin pyöritettyä tuota vauhtipyörää, jotta voisin tarkistaa missä kunnossa se on?
Norppa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 17, 2012 15:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vauhtipyörä rikkoo starttimoottorin?

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Tulpat irti ja kampiakselin hihnapyörän pultista pitkällä varrella/räikällä veivaillen tai vaihde päällä pyöristä kääntäen. Ensimmäinen konsti ehkä parempi jos yksikseen puuhailee ja samalla koittaa kurkkia sitä vauhtipyörää.
Vastaa Viestiin