Alapallonivel väljä
Re: Alapallonivel väljä
Eiköhän niitä huonompia kappaleita tule kaikilta valmistajilta sillointällöin. Vahvistettuihin Meyle HD osiin valmistaja lupaa 4 vuoden takuun että jos ei asentaessa/irroitellessa/kiinnilaittaessa itse tai asentaja riko suojakumia niin kyllä niiden pitäisi kestää.
Febin osat ovat pääasiassa olleet varsin asiallisia, mutta niiden takuu taitaa olla valmistajan puolelta 1 vuosi.
Febin osat ovat pääasiassa olleet varsin asiallisia, mutta niiden takuu taitaa olla valmistajan puolelta 1 vuosi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alapallonivel väljä
Seuraava kysymys koskee pitkittäisen/viiston tukivarren pulttia. Ylhäältä iso Torx, mutta miten se alamutteri toimii (eli miten avataan oikeaoppisesti)? Se pultti+mutteri maksavat 29,40/puoli, joten mielelläni yrittäisin käyttää nykyisiä uudelleen ilman, että hajotan niitä irrotuksessa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Jos en ihan väärin muista, on se alamutteri jotenkin kiinni tukivarressa, eli sitä ei tartte mitenkään pitä kiinni. Mitään ihmeellistä tuon avaamisessa ei ainakaan ollut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Alapallonivel väljä
Tämä pitää paikkansa. Vääntää aukipäin, se aukeaa. Vääntää kiinnipäin, se menee kiinni. Torx T55.SS kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, on se alamutteri jotenkin kiinni tukivarressa, eli sitä ei tartte mitenkään pitä kiinni. Mitään ihmeellistä tuon avaamisessa ei ainakaan ollut.
Re: Alapallonivel väljä
Mitenkäs olette kiristäneet sen apurunkoon tulevan puslan? WIS mukaan pitäisi olla "ajoasennossa" ja sitten vasta momenttiin. Kun auton alle ei mahdu, niin meinasin tunkata navan likimain ajokorkeudelle auton ollessa pukkien päällä (varovasti toki, ettei nouse ylös pukilta) ja sitten kiristää. Mitä muita ideoita? Perinteinen monttuhan olisi tässä se paras, mutta kun sellaista ei nyt ole saatavilla
Ja ilmeisesti tuon pallonivelen 75Nm joutuu arpomaan, kun eihän tuonne mahdu normaali momenttiavainta vetarin ollessa paikoillaan.
Ja ilmeisesti tuon pallonivelen 75Nm joutuu arpomaan, kun eihän tuonne mahdu normaali momenttiavainta vetarin ollessa paikoillaan.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Tuo ehdottamasi menettely on kohtuudella vielä tehtävissä ja on ihan hyvä kompromissi mielestäni. Yksi vaihtoehto on mallata sitä momenttia vetämällä momenttiavaimella saman mittaisella otteella mikä on käytettävissä olevasta avaimesta vaikkapa ruuvipenkissä. Saa vähän tuntumaa miten tiukasti pitää vääntää. Oma sääntöni tosin on ollut jo pitkään että kiintoavaimella pystyy vetämään ruuvit kiinni sen minkä käsin jaksaa aina 17mm avainvälin koosta ylöspäin. Alustan pultteja olen joskus jopa kumivasaralla vielä tiukannut, jos on havaittu pyrkimys jäädä löysälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Alapallonivel väljä
Mahtuuko/pystyykö muuten sitä takimmaista puslaa, joka on kiinni siinä vinossa tukivarressa ja apurungon takimmaisessa pultissa, vaihtamaan irrottamatta tämän toisen tukivarren palloniveltä navasta? Mietin vain, että pitäisikö se vaihtaa tässä samalla, kun harvemmin nuo pallonivelet ihan suosiolla ehjänä lähtevät irti. Tosin katsastuksen 1kk jälkitarkistusaika juoksee joko ajan...
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Vaikea uskoa että se takimmainen pusla olisi mennyt miksikään. Olen yhden sellaisen halkaissut tutkimusmielessä rälläköimällä ja totesin sen rakenteensa puolesta käytännössä "ikuiseksi" (keskihela ei olekaan suora holkki, vaan se on pullistettu väliltä paksummaksi, minkä ansiosta kumia siinä helan ja kuoren välissä on puolellaan ehkä noin 4mm). Kyllä sen voi vaihtaa, irroitat apurungon pultin ja siitähän se koko tukivarsi plopsahtaa pois paikaltaan. Muuten, ennemmin olisi huolissani niistä kallistuksenvakaajan nivelistä, koska ne tukivarteen kiinnittyvän puslapaketin mutterit ja kierteet on varmasti marinoituneet oikein huolella suolan kera ruosteeseen. Omakohtainen kokemushan on tietenkin rempasta, jossa toisen "koiranluun" kierre katkesi ja piti sitten varaosan puutteen takia hitsaamalla korjata vanha osa. Jotta tarinan opetus olisi mieleenpainuvampi, vaihdoin ne "koiranluut" myöhemmin välysten vuoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Alapallonivel väljä
Eli rakenne sama kuin BMW:n ja Mersun "narinahelassa" taka-akselilla. Ainakin mun Bemarissa sain just hylsyn katsastuksesta tuollaisen takia, mutta ilmeisesti Saabissa tuo ei ole niin suurella kuormituksella. Saabissa kuskin puolella näytti olevan hiukan vanhuuttaan halkeamaa, mutta itse sen nivelen ympärillä kumi näytti ehjältä. Joten jätetään sinne toistaiseksi.Mertmi kirjoitti:Vaikea uskoa että se takimmainen pusla olisi mennyt miksikään. Olen yhden sellaisen halkaissut tutkimusmielessä rälläköimällä ja totesin sen rakenteensa puolesta käytännössä "ikuiseksi" (keskihela ei olekaan suora holkki, vaan se on pullistettu väliltä paksummaksi, minkä ansiosta kumia siinä helan ja kuoren välissä on puolellaan ehkä noin 4mm). Kyllä sen voi vaihtaa, irroitat apurungon pultin ja siitähän se koko tukivarsi plopsahtaa pois paikaltaan.
Minä en enää ole huolissani; toinen meni jo poikki . Onneksi Motonetista saa huomenna uudet OE-laatuiset (TRW/Lemförder) rempan jatkamiseen. Oli ainakin toinen jo joskus vaihdettu, kun oli eri kokoiset mutterit eri puolilla.Mertmi kirjoitti:Muuten, ennemmin olisi huolissani niistä kallistuksenvakaajan nivelistä, koska ne tukivarteen kiinnittyvän puslapaketin mutterit ja kierteet on varmasti marinoituneet oikein huolella suolan kera ruosteeseen. Omakohtainen kokemushan on tietenkin rempasta, jossa toisen "koiranluun" kierre katkesi ja piti sitten varaosan puutteen takia hitsaamalla korjata vanha osa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Vielä parempi idea tuli tässä vaiheessa. Onko kukaan mitannut etäisyyttä alapallosta iskaritolpan yläosaan ajoasennossa? Tai jollakin jotakin kuvaa, josta tuon näkisi? Nyt kun ei ole jousi vielä vastustamassa, olisi tuo pelkän alatukivarren kiristys oikeaan asentoon kaikista helpointa.O.K. kirjoitti:WIS mukaan pitäisi olla "ajoasennossa" ja sitten vasta momenttiin. Kun auton alle ei mahdu, niin meinasin tunkata navan likimain ajokorkeudelle auton ollessa pukkien päällä (varovasti toki, ettei nouse ylös pukilta) ja sitten kiristää.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Tarkoitatteko OK ja Mertmi kuvan vasemmassa laidassa olevaa puslaa?
Pitäis kans tuo vaihtaa ku on aivan totaalisen loppu.
Ei varmaan saa uutta millään painettuu paikkaansa jossei osta uretaanisia siis jossei irrota vartta autosta.
Pitäis kans tuo vaihtaa ku on aivan totaalisen loppu.
Ei varmaan saa uutta millään painettuu paikkaansa jossei osta uretaanisia siis jossei irrota vartta autosta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Alapallonivel väljä
Juu sen vaihtamista pohdin, mutta omassani ihan riittävän hyvässä kunnossa vielä. Puslat saa vaihdettua ilman prässiä parilla oikean kokoisella holkilla. Tuossa videossa tuo periaate selostettu hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=aPbL9HTHZg0tetammi kirjoitti:Tarkoitatteko OK ja Mertmi kuvan vasemmassa laidassa olevaa puslaa?
Pitäis kans tuo vaihtaa ku on aivan totaalisen loppu.
Ei varmaan saa uutta millään painettuu paikkaansa jossei osta uretaanisia siis jossei irrota vartta autosta.
Edit: Tuo kierretangon avulla tehtävä vaihto siis onnistuu kohtuu ahtaassakin tilassa, mutta en osaa sanoa riittääkö Saabissa tila. Kun tuo ko. tukivarren toinen pää ei vissiin hirveästi jousta.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Mä oon joskus vaihtanut vastaavaan tukikumin jenkatapilla(M16) ja holkeilla niin taitaa päästä helpommalla irrottamalla kokonaan ja vaihtamalla prässin avulla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Alapallonivel väljä
Tuo poikittainen tukivarsi pysyi lopulta sen verran ylhäällä, että kiristin suoraan siihen asentoon ennen pallonivelen laittoa paikoilleen. Ei silti riittänyt korkeus 530mm tunkilla, että olisi saanut momenttiavaimen alle Nyt saa olla tuossa asennossa ja tuolla kireydellä 20km ajon montulle. Sitten kiristän oikeaan asentoon ja momenttiin.O.K. kirjoitti:Mitenkäs olette kiristäneet sen apurunkoon tulevan puslan? WIS mukaan pitäisi olla "ajoasennossa" ja sitten vasta momenttiin. Kun auton alle ei mahdu, niin meinasin tunkata navan likimain ajokorkeudelle auton ollessa pukkien päällä (varovasti toki, ettei nouse ylös pukilta) ja sitten kiristää. Mitä muita ideoita? Perinteinen monttuhan olisi tässä se paras, mutta kun sellaista ei nyt ole saatavilla
Tuo toisen pään pultti ei taida mahtua pois irroittamatta poikittaisen tukivarren palloniveltä? Oman kokemukseni mukaan pallonivel suojakumeineen harvemmin lähtee ehjänä irti, joten auton alla turaamalla voi mahdollisesti säästyä toisen tukivarren tai pallonivelen suojakumin ostolta. Jos tukivarsien välinen kiinnityspultti olisi toisin päin, niin sittenhän tuossa ei olisi mitään ongelmaa irrottaa koko viistoa tukivartta.tetammi kirjoitti:Mä oon joskus vaihtanut vastaavaan tukikumin jenkatapilla(M16) ja holkeilla niin taitaa päästä helpommalla irrottamalla kokonaan ja vaihtamalla prässin avulla.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Alapallonivel väljä
Oikealle cabbeen pitäisi vaihtaa alatukivarsi, Mapcoa etc. saa reilulla 50€ kotiin, yllättäen saksassa on Meylen HD:n hinta pompannut yli 160€, motonetissa 140€, Pitäiskö toi Meyle laittaa kun kuitenkin 4 vuoden takuu?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96