turbo hajonnut saab 9-3 2001

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja olpe »

Hei kaikille, elikkäs saappi kävi savuttaan ja turpohan siitä menikun autoa tarkemmin katselin.Autolla ajetttu 223 000 km, turboa ei ole vaihdettu aikaisemmin. Olisin kysellyt kokoneemmilta kokemuksia ja mielipiteitä uuden turbon hankintaan liittyen. Autoon on laitettu edellisen ostajan toimesta saab.comin softat tentulle ja nostettu tehoja 218hp.

Olen harkinnut joko turbotukku.comista kunnostettua turboa hp 695e. Mutta nytten löysin myös biltemasta vakio garrettia vastaavan turbon hintaan 435e. Liekkö bilteman kampe varteenotettava vaihtoehto ?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kysymyksesi on vähän väärällä alueella, modet siirtänevät oikeaan paikkaan; oikea siis olisi tuo NG900 & OG9-3.
Biltemasta voi toisinaan saada ihan kelpoisiakin kamppeita, mutta laadunvalvonta ei ole varmastikaan samaa luokkaa kuin ns. aidoilla mitsuilla ja garreteilla. Eli voit saada halvalla oikeasti hyvän ja kestävän, mutta varmemmin saat heikompaa laatua, jossa kesto on sitten juuri se mitä se kulloinkin sattuu olemaan. Jos haluat elää reunalla ja tykkäät riskeistä, niin go for it, mutta mieti vielä, onko tuo niin suuri säästö tuollaisessa osassa, että haluat ottaa sen riskin.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja SS »

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja haja »

Tarkastettavia asioita, onko kenties tehty joskus aiemmin vaiko ei?

Miksiköhän se vanha ahdin porsi? Voitelun puute ehkä ... ?

Kannattaisikohan varmuuden vuoksi käyttää öljypohja irti ja tarkastaa imusihti ettei uusi ahdin kosahda öljyn puutteesta samoin tein. Varsinkin nyt kun syksy saa ja kelit hyytyvät.

Re85 pesee kaikenlaista tehokkaasti moottorin öljytilasta irti. Tämä irtonainen kiertää aikansa ja jymähtää imusihtiin tukkien sen, sen jälkeen liukulaakerit ovat mitä ovat ...

Samalla voi tsekata kampiakselin hihnapyörän torxit.

Onko huohotuspäivitys tehty?
MikeT
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 22:40

Re: turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja MikeT »

SS kirjoitti:Kannattaa tsekata myös tämä: http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Onko toi mitsubishi juuri se ahdin mikä tonne 9-3:seen kannattaa vaihtaa, jos haluaa sitä tuottoa hieman vakiota enemmän? Eli kyseessä 99 vuoden 2.0 turbo ja siitäkin alkaa jo aikamoiset savut tulemaan, etenkin kylmänä käynnistettäessä ja ilmeisesti ahdin on tiensä päähän tullut. Kilometrejä sillä jo takana n. 270 tuhatta ja viimeiset n. 10 tuhatta etanolilla ja steg 3 softalla.
Tarviiko sinne sitten toi muutossarja hommata ton ahtimen lisäksi, vai onnistuiko sen asentamaan jotenkin muuten kikkailemalla? Pitääkö sitten missä vaiheessa alkaa suuttimia vaihtaa isommaksi jos tehoa kaipailee lisää tota automaattia kurittamaan...
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: turbo hajonnut saab 9-3 2001

Viesti Kirjoittaja olpe »

Moi, öljypohja on käytetty auki muutama kuukausi sitten (oisko n 11k km). Muutkin mainitut tarkastukset on tehty torxeihin. Siltä puolelta on ollut kunnossa. Öljyt on vaihdettu 10 000km välein tenttupäivityksestä.

Kiitoksia vastauksista kaikille! Kyllähän se niin on että en siihen bilteman kamppeeseen en ala sijoittamaan vaan laitan ihan kunnon kamppeen.
Vastaa Viestiin