9-3 etupään narahdus käännettäessä
9-3 etupään narahdus käännettäessä
Auto on 9-3 -01 2.0t. Etupäästä kuuluu kova narahdus ohjaamoon käännettäessä rattia enemmän. Iskarin kääntölaakeri on vaihdettu ja vika ei ole siis siinä. Samoin olen vaihtanut alapuolen korkeapaineletkun ohjaustehostimeen (se pidempi joka päättyy pumppuun). Lisäksi jouduin vaihtamaan ohjaustehostimen paluuletkun koska oli halkeillut. Ohjaustehostimessa oli punaiset nesteet,joten veikkaan että sinne oli laitettu automaattilaatikko öljyt sisään. Nyt tuo saabin suositus, eli vihreä synteettinen neste. Voiko oll, että tuo väärä aine ohjaustehostimessa on turvottanut ohjaustehostimen puslat ja narahtaa siksi. Muuta mitä itse veikkailen, on vielä tuo lyhyempi korkeapaineletku tai sitten kallistuksenvakaajan puslat. Yksi mitä joku on maininnut on myös tuo ohjaustangon läpiviennin muovi joka voisi olla haljennut. Onko kokemuksia vastaavasta oireilusta. Voi tietysti olla, että tuo vahtamatta oleva ylempi korkeapainepuolen letku imaisee ilmaa nesteeseen ja narahtelu johtuu siitä. Ääni kuuluu ohjaamoon selvästi vain kuskinpuolelta edestä. Täytyy alkaa tarkastamaan yksi paikka kerrallaan jos vika / ominaisuus löytyisi. Jos joku on saanut äänen poistumaan jonkun osan vaihdolla, niin mielellään otetaan vinkkejä vastaan.
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Tuleeko narahdus myös paikallaan käännellessä vai vaan liikkeessä?
Noihan tyypillisesti narahtelee kylmänä alatukivarren kumeist kun ajelee johonki pomppuun yms.
Noihan tyypillisesti narahtelee kylmänä alatukivarren kumeist kun ajelee johonki pomppuun yms.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Narahtaa paikallaan sekä hiljaa ajaessa käännöksessä. Ei ollut ainakaan vaihdelaatikon heilahduksen vaimennuskumi ( en muista mikä tuo oli viralliselta nimeltään). Katselin ja kuuntelin rattia käännettäessä. Ääni tuntuu tulevan joko tehostimen kuskinpuoleisesta päästä tai keskeltä.
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Itsellä kuuluu myös semmone ihme ääni tuolta kuskinpuolelta kun enempi kääntää rattia. ääni tuli sen jälkeen kun vaihdettiin vuotava ohjaustehostimen paineletku sieltä tulipellin puolelta joka on vissiin joku tyyppivika noissa og9-3:ssa. En tiedä vaikuttaako semmone asia kun alkuperäisessä letkussa oli ihme jousi sisällä ja hydrauliikkaliikkeessä kun teetin uuden niin ne jätti sen pois. Onkohan sillä jousella sitten joku virka siellä letkun sisällä? Automaattilaatikon öljyt itsellläkin siellä pyörii...
Saab 9-5 Vector -03
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Itsellä on myös samanlainen "ongelma". Onko auto tehnyt aina tuota ääntä, vai yhtäkkiäkö olet tehnyt havainnon?
Ylempi korkeapaineletku on omassa autossani tarvikeletku vaihdettuna auton ensimmäisen omistajan toimesta. Alkuperäisessähän on vieteri sisällä, joka estää hydrauliikkaöljyn vaahtoutumisen. Tarvikeletku ilman vieteriä vaahtouttaa öljyn niin, että varsinkin parkkipaikalla nopeasti kääntäessä ohjaus "narisee" ja ratti hieman ravistaa vastaan.
Enemmän ominaisuus kuin vika. Itse vaihdan varmaan ensi kerralla vieteriletkun, kun pitää konepellin alla ruveta roplaamaan enemmän, sen verran inhottavassa paikassa on tuo toinen liitospää.
Ylempi korkeapaineletku on omassa autossani tarvikeletku vaihdettuna auton ensimmäisen omistajan toimesta. Alkuperäisessähän on vieteri sisällä, joka estää hydrauliikkaöljyn vaahtoutumisen. Tarvikeletku ilman vieteriä vaahtouttaa öljyn niin, että varsinkin parkkipaikalla nopeasti kääntäessä ohjaus "narisee" ja ratti hieman ravistaa vastaan.
Enemmän ominaisuus kuin vika. Itse vaihdan varmaan ensi kerralla vieteriletkun, kun pitää konepellin alla ruveta roplaamaan enemmän, sen verran inhottavassa paikassa on tuo toinen liitospää.
-01 9-3 Aero (Ex)
-09 9-3 Aero SC
-09 9-3 Aero SC
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
kyllä tuolta keulasta tietynlainen naraus kuuluu myös silloin, kun alapallonivel on sökö
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Jees taitaa olla joku ominaisuus sitten. Itselläkin tehty toi sama letku hydrauliiikkaliikeessä. Eipä varmaan mitään vakavampaa...emäntä vain ihmettelee et miksi nariseejonivep kirjoitti:Itsellä on myös samanlainen "ongelma". Onko auto tehnyt aina tuota ääntä, vai yhtäkkiäkö olet tehnyt havainnon?
Ylempi korkeapaineletku on omassa autossani tarvikeletku vaihdettuna auton ensimmäisen omistajan toimesta. Alkuperäisessähän on vieteri sisällä, joka estää hydrauliikkaöljyn vaahtoutumisen. Tarvikeletku ilman vieteriä vaahtouttaa öljyn niin, että varsinkin parkkipaikalla nopeasti kääntäessä ohjaus "narisee" ja ratti hieman ravistaa vastaan.
Enemmän ominaisuus kuin vika. Itse vaihdan varmaan ensi kerralla vieteriletkun, kun pitää konepellin alla ruveta roplaamaan enemmän, sen verran inhottavassa paikassa on tuo toinen liitospää.
Saab 9-5 Vector -03
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Todennäköisesti sama narina kuuluu myös täällä. Itsellä myös tuo letku teetetty hydrauliikkaliikkeessä.
Ääni tulee omassa autossani aivan ratin kääntösäteen loppupuolella, ja narahdus tuntuu ratissa asti. Itse olin paikallistavinani tuon äänen hanttarin puolelle siihen ohjaustehostimen haitarikumin tuntumaan. En tiedä kyllä mikä siellä tuollaista ääntä voisi pitää.
Jonkun klubilaisen kuvaa lainaten, näihin:
http://www.npr.fi/~heikki/tehostin3.jpg
Ääni tulee omassa autossani aivan ratin kääntösäteen loppupuolella, ja narahdus tuntuu ratissa asti. Itse olin paikallistavinani tuon äänen hanttarin puolelle siihen ohjaustehostimen haitarikumin tuntumaan. En tiedä kyllä mikä siellä tuollaista ääntä voisi pitää.
Jonkun klubilaisen kuvaa lainaten, näihin:
http://www.npr.fi/~heikki/tehostin3.jpg
9-3 -00 B204E inside. Salo.
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Juu todennäköisesti samasta asiasta puhutaan. Tuo normaali tarvikeletkusta johtuva narina ja ratissa tuntuminen ääripäilleen kääntäessä ei tarkoita että mitään on tai olisi menossa rikki, se nyt vaan on sellainen öljyn vaahtoutumisen takia.Tenkks kirjoitti:Jees taitaa olla joku ominaisuus sitten. Itselläkin tehty toi sama letku hydrauliiikkaliikeessä. Eipä varmaan mitään vakavampaa...emäntä vain ihmettelee et miksi nariseejonivep kirjoitti:Itsellä on myös samanlainen "ongelma". Onko auto tehnyt aina tuota ääntä, vai yhtäkkiäkö olet tehnyt havainnon?
Ylempi korkeapaineletku on omassa autossani tarvikeletku vaihdettuna auton ensimmäisen omistajan toimesta. Alkuperäisessähän on vieteri sisällä, joka estää hydrauliikkaöljyn vaahtoutumisen. Tarvikeletku ilman vieteriä vaahtouttaa öljyn niin, että varsinkin parkkipaikalla nopeasti kääntäessä ohjaus "narisee" ja ratti hieman ravistaa vastaan.
Enemmän ominaisuus kuin vika. Itse vaihdan varmaan ensi kerralla vieteriletkun, kun pitää konepellin alla ruveta roplaamaan enemmän, sen verran inhottavassa paikassa on tuo toinen liitospää.
Sain myös heti kauniimmalta osapuolelta ihmetyksiä kun auton oston jälkeen heti seuraavassa risteyksessä rupee ratti narisemaan
-01 9-3 Aero (Ex)
-09 9-3 Aero SC
-09 9-3 Aero SC
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Itsellä on narahdellut ostohetkestä alkaen. Näyttäisi tuo ylempi letku hiukan tihkuttavan tehostimen nesteitä joten täytyy vaihtaa. Jospa narahtelukin loppuisi siihen kun vaihtaa orginaaliletkun.
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
AutoAströmilta hinta taisi olla ainakin viime kesänä sen 400euroa alkuperäisestä Kävin itse kysymässä silloin kun omasta vuoti aika reippaasti.Paksu24 kirjoitti:Itsellä on narahdellut ostohetkestä alkaen. Näyttäisi tuo ylempi letku hiukan tihkuttavan tehostimen nesteitä joten täytyy vaihtaa. Jospa narahtelukin loppuisi siihen kun vaihtaa orginaaliletkun.
Saab 9-5 Vector -03
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Juu tosiaan kannattaa hintoja vertailla, edellisen auton (Celica) osa piti tilata Belgiasta asti ja silloin päästiin niinkin halvalla kuin 280e. Jostain paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä tai esim. http://www.hydromarket.fi kannattaa käydä katsomassa ja kysymässä lompakolle sopivampaa vaihtoehtoa. Todennäköisesti jotkut liikkeet valittavat kun eivät halua ottaa vastuuta osasta, mutta kysymällä selviää.Paksu24 kirjoitti:Itsellä on narahdellut ostohetkestä alkaen. Näyttäisi tuo ylempi letku hiukan tihkuttavan tehostimen nesteitä joten täytyy vaihtaa. Jospa narahtelukin loppuisi siihen kun vaihtaa orginaaliletkun.
-01 9-3 Aero (Ex)
-09 9-3 Aero SC
-09 9-3 Aero SC
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Löytyy "vieterillä" varustettuna (tarvikeosa tosin) Pro Car Service:stä (Jyväskylä), joka on Speedpartsin jälleenmyyjä Suomessa:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 30451.html.
Hinta taisi olla viime syksynä rahteineen + SAAB-kerhoalennuksineen n. 100€
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 30451.html.
Hinta taisi olla viime syksynä rahteineen + SAAB-kerhoalennuksineen n. 100€
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 etupään narahdus käännettäessä
Voiko tuo ääni johtua muusta kuin tuosta letkusta? Ääni on samanlainen kuin kuivan puslan tai nivelen narahdus?