Kylmä kone sammuu kaasusta?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Kylmä kone sammuu kaasusta?

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Hieman hämää tuo vika, mutta kerrotaas nyt taustat ensin:

Foorumilaisen virittelemä, Trionic 7. Isompaa suutinta, isompaa rööriä, biopowersoftaa yms. Kesällä vaivasi isommilla vaihteilla täyskaasukiihdytyksissä "naama tuulilasiin" effekti, minkä päättelin liittyvän yliahdosta johtuvaan fuelcuttiin.

Kelien jäähdyttyä kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä saattoi veto kadota kokonaan sekunniksi tai kahdeksi, saattoi tehdä muutaman kerran peräkkäin. Vielä syssymmällä kylmä kone alkoi hyytymään myös tyhjäkäynnillä kaasua painaessa. Nyt tilanne on se, että kone hyytyy kaasua painaessa (joskus sammuukin siihen) ja nyt alkanut sammumaan myös tyhjäkäynnille palatessa. Tyhjäkäyntiä käy normaalisti ja jos polttelee tupakin ja odottelee että motti lämpeää, toimii kone normaalisti.

Tuossa ihmetyttää lähinnä se, että kaikki sylinterit ovat sen sekunnin ja risat pois pelistä yhtäaikaa. Ei siis rökellä kahdella tai kolmella sylinterillä, vaan kaikki on pois pelistä. Jotenkin ei mene mun järkeen miten suorasytkä tekis tuota jos DI-kasetin viasta on kyse. Fuelcutilta tms kuulostaisi sen puolesta. Lykkäsi kuitenkin vasta pari päivää sitten vikakoodin P0300 "multiple misfire" tms. Nollasin koodin, vaihdoin tulpat, mutta yhä tekee samaa eikä koodi ole uusitunut.

Kaasua painaessa ja koneen hyytyessä himmenee myös kojetaulun valot yms, joten jännite selkeästi kyykkää, vaikka laturissa kierrokset ehdi muuttumaankaan. Valot vilkkuu (himmenee) muutenkin satunnaisesti, joten laturin jännitteensäädin alkaa olemaan tiensä päässä.

Tasakaasulla ajaessa voi myös nykiä vähän ennenkuin lämmöt nousee, mutta silloin on selkeästi kyse yksittäisten sylinterien katkoksista.

Onko kenelläkään tullut vastaavaa vastaan? Ideoita?

Ja oliskohan Turun seudulla kenelläkään lainata sytkäkasettia, edes pikkuvikaista? Kunhan oireet ei ole samat niin saisin testattua onko vika tuossa ennenkuin lykkään melkein 400e Länsiauton tiskiin..
Viimeksi muokannut solar4, Su Tammi 11, 2015 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Voin lainata kassua, on toimiva ja melko uusi.

Onko sulla Open SIDiä käytössä että voi seurata ahtopainetta ja ilmamassa-arvoja? Jos ei ole mitään niin mulla on obd ja torque ohjelma, jolla saa jotain tietoa ulos.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja jhir »

Pakko kysyä, että mitkä tulpat laitoit ? ja mitkä oli ennen
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Tulpat oli ja on NGK BCPR7ES, tosin uusissa ei keraamissa lue -11 perässä, mutta samat kai lienevät.

OpenSID on käytössä joo. mAir ja mReq arvoja oon koittanu ihmetellä. Ajossa menevät ihan käsi kädessä, mutta kylmänä erot on pieniä ja numerot vilistää siihen malliin että on hankala ottaa selvää.
Kiinalainen OBD-testeri löytyy itseltäkin, mutta kunnon softaa siihen ei ole, joten sen kanssa ei mitään logitietoja oteta.

Ahtopaineita en kesällä OpenSIDin kautta ihmetellyt. Oireet tuli vain täys- (tai melkein täys)kaasukiihdytyksissä ja ahtopaineen viisarimittarin mennessä punaiselle meno tökkäisi. 3/4 kaasulla ei oireillut. Magneettiventtiilin vaihdoin, kun tutulla ehjäämöllä sattui olemaan sellainen käytettynä hyllyssä, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Bypass on vielä vaihtamatta. Jäi tuon ihmettely kun kesärengaskausi loppui, ei ole ollut tarvetta sutia nastoja irti.

Sytkäkasettia meinasin ensimmäiseksi koska sen testaaminen on nopeaa. Jos se ei auta, tarvii mennä tuota tuttua ehjäämöä kiusaamaan ja lykätä Boschin testeri kiinni. Se taas on pykälää hankalampaa, kun auton pitää jäähtyä vähintään 3-4 tuntia ennenkuin oireet taas ilmestyy. Töissäkin pitäis käydä, eikä vaan notkua korjaamolla odottamassa moottorin jäähtymistä..

Kiusataampa pukkosta yksityisviestillä..
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Se "-11" on kärkiväli, eli 1,1mm. Numeroimattamassa tulpassa kärkiväli on (todennäköisesti) jotain muuta, joten kannattaa ruuvata tulpat irti ja tarkistaa/säätää kärkiväli oikeaksi.
Saabiton Saabisti
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja SS »

0,9mm on ilman kärkivälimerkintää olevassa versiossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja solar4 »

SS kirjoitti:0,9mm on ilman kärkivälimerkintää olevassa versiossa.
Huoh. No niin just. Kesäauton moottorin kasauksen takia mulla oli rakotulkki vieressä pöydällä, mutta ei sit tullu mieleenkään noita mitata. Pitänee askarrella kärkiväleihin se pari kymppää lisää.

Käytännössä oireet ei muuttuneet miksikään - ei pahemmaksi, ei paremmaksi - joten tuskin tuolla kärkivälin muutoksella tulee merkittävää eroa olemaan.
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Jepjep, jos vaikka päiviteltäis tarinaa. Tiistaina pukkosen lainaamalla kasetilla (kiitos vielä siitä) lähti kolmella käymään. Hetken köhimisen jälkeen tuli kaikki mukaan, mutta samat oireet jatkui. Omalla kasetilla kyllä oireili, mutta ei suoranaisesti sammunut vaikka pakkasta oli reippaammin. Eli sytkäkasetista tuo ei johtune. Saman kolmella rykimisen teki joskus syksyn ensipakkasilla, mutta oletin sen johtuvan raa'asta viinasta tankista.

Tarkennetaan vielä tuota oiretta, että hyytyy ja saattaa sammua kaasua painaessa. Jos kaasun jättää painettuun asentoon, sekunnin-parin päästä nostaa kierrokset siihen ja eikä oire uusiudu, ellei kaasu käy taas ylhäällä. Jos pumppailemalla pitää kierroksia ylhäällä (1500+rpm) ei kaasu vastaa täysin normaalisti, mutta ei myöskään hyydy niinkuin tyhjäkäynniltä. Jos kaasun päästää ylös, voi rökeltää tyhjäkäynnillä ja sammua myös siihen. Käynti paranee asteittain sen mukaan miten lämmöt nousee.

Tänään töihin lähtiessä auto oli pidempään lohkolämppärissä ja SIDin mukaan lämmöt käynnistäessä 50-jotain. Ei mitään oireita. Töistä lähtiessä en viitsinyt sateessa jäädä odottelemaan lämpiämistä kun tuntui kaasuun vastaavan kohtis hyvin. Pihasta päästyä kakkosta sisään lykätessä meno hyytyi, moottorin vikavalo alkoi vilkkua ja motti sammui, joten jäin bussipysäkille odottelemaan että lämpiää. Vikakoodina P1300, sytytyskatkoksia. Tuon vikakoodin alta WIS antaa aika hyvän listan asioista mitä käydä läpi ja ilmanpaineantureille arvot mitä niiden pitäisi olla.

Kesäauton moottori on menossa paikalleen, joten viikonloppuna saa taas talliin Saabin verran tilaa. Evapin letkussa pukkonen huomasi nirhaumaa, mutta sen pikaranetus ei vaikuttanut tuohon. Tarvii käydä muutkin letkut, liittimet yms läpi ja ihmetellä tarkemmin missä Waldo luuraa. Puristuspaineetkin voisi toki mitata kun kerran leikkiin alkaa. Jos ei selkeää syytä löydy, tarvii ensi viikolla kehittää jostain testeri kiinni kylmään koneeseen.

Erilaisia vikavaihtoehtoja "mikä muuttuu lämmitessä" pohjalta miettineenä tuli mieleen myös lambda. Esim Innovaten laajakaistoissa (Boschin anturilla) käsketään kalibroimaan anturi silloin tällöin. Voiskos lambdan lämmitys ja karstainen anturi aiheuttaa väärää anturitietoa moottoriohjaukselle ja sitä kautta väärän seoksen kautta misfiren? Kylmänä tosin moottoriohjaus ei vissiin yleensä ole niin paljoa lambdan varassa kuin lämpimänä..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onko tuo koskaan toiminutkaan kunnolla ? silloin vika voi ihan hyvin olla pielessä olevassa softassa/huonosti käyttäytyvissä suuttimissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Ja sitten seuraavaksi bensapumpun kuntoa testailemaan.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

sähköinen kaasuläppä paskana?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Eihän moottorin lämpötila vaikuta bensapumppuun?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Georges27 kirjoitti:Eihän moottorin lämpötila vaikuta bensapumppuun?
Ei, mutta hyvä se ois tarkastaa, vähän velhompi tajuaa sen jo opensidin lambda-arvoista, onko siinä vikaa.. Se lambda ois kans hyvä katsoo.Sit jos edellämainitut on kunnossa niin asentoanturi ja sähköinen kaasuläppä..Voihan se olla että on monta paikkaa jossa on vähän vikaa? Oliko tosiaan tuo open-sid aktivoitu? Myös saab-forumilta löytynee joitain poropeukaloita jotka ei niin hyvin osaa karttoja tehdä, kenen softa siinä on?

-Kaasuläppäkotelo?
-Alipaineletkut?
-Bensapumppu?
-Lambda anturi, Boshilainen mielellään (jos hankit)
-Kampikammion asentoanturi, niinikään boshilainen mielellään
-Softa?
-Tulpat löysällä tai väärät? oikeanlaiset on bcpr7es-11, sulla taitaa noi ollakin mutta ne ois hyvä myös vaihtaa 10tkm välein.

Ja monta muuta mahdollista juttua, MUTTA ,tossa on tech2 kartta ja näyttäisipä siellä turun lähelläkin joku olevan jolla on kyseinen laite, tossa karttaa.
https://www.google.com/maps/d/viewer?ms ... dqERkz6kkI
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta, sytkäkasetti(a lainaan Turus

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Höm joo, piti ottaa toi viikonloppuna talliin sisälle, mut meni sit aika reilu 30 vuotta vanhempaa GM-tuotetta ruuvatessa. Tuumasin että katotaan ensin mitä testeri sanoo jos työkaverin vekotin osais anturidataa antaa ulos.

Bensapumppuun en jaksa uskoa koska oireet katoaa täysin kun lohkolämppäri on käytössä. Kaksilla samanlaisilla tulpilla on koitettu, tai siis vanhoilla ja uusilla. Softa on kuulemma sama millä moni hurri ajelee.

Yksinkertaista alipainevuotoa en oo sen tarkemmin vielä sulkenut ulos, kuten en myöskään sitä että joku suuttimista ei toimis kylmänä. Jää nähtäväksi.

Lambdaa mietin myös, mutta toisinpäin. En oo Saabin moottoriohjaukseen tarkemmin tutustunu, mutta ainakin jenkki-GM:t käyttää open loop / closed loop tyylistä ratkaisua, milloin kylmä kone open loopissa ei käytä lambdadataa ennenkuin tietyt kriteerit täyttyy. Silloin moottoriohjaus siirtyy closed looppiin jolloin lambda alkaa ohjaamaan seosta. Jos Trionic toimii samalla tavalla, vois toi olla oire MAF viasta..
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmä kone sammuu kaasusta?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Arvailukshan tää menee toki itseni osalta, mut lueskelin huvikseen yhtä toista threadiä ja lainasin sieltä tämmösen.. Voisit vaikka kylmänä kokeilla tota ilmamassamittarin irroittamista ja sit käyntiin..(korjatkoon joku viisaampi jos tämä aiheuttaa jotain vaurioita, epäilen toki tyhjäkäyntihommissa mitään vakavempaa)

"Ota piuha ilmamassamittarilta irti ja koita lähteekö käymään silloin kun ongelmaa esiintyy. Tälllöin se menee varakartoille, toiminta muuten voi olla vajaatoimista mutta vaparissa ei niin vaarallista kuin ahdetussa.

Jäähdytysnesteen anturi voi aiheuttaa käynnistysongelmia jos kylmäkäynnistysrikastus ei säädy oikein. Jos ulkona on vaikka -5c pakkasta ja anturi kertoo virheellisesti ulkona olevan vaikka +20. Tällöin rikastus tuskin riittää käynnistämään moottoria. Mutta tämä vika on epätodennäköinen tuossa kertomassasi vikakuvauksessa.

Ensimmäiseksi koittaisin varmasti ehjällä kampiakselinasentotunnistimella. Ja seuraavaksi tutkisin sitä polttoainepumppua. Jos alkuperäisellä pumpulla ennään noilla 280tkm niin silloin pumppu on jo jatkoajalla ja erittäin todennäköinen vikakohde."
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin