Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 22:45
Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Tuli nyt uskollisen 1996 ysisatasen kanssa vaihdeongelma. Auto on 2.0l vapari ja normaali 5 lovinen manuaali.
Ajoin normaalisti n. 15 min kestoisen matkan. Pyörät sutivat muutamissa liikkellelähdöissä. Vaihteet pelasivat täysin normaalisti. Kotipihassa yritin sitten laittaa pakin päälle, mutta se ei mennytkään.
Pakin asento löytyy, eli asento, jossa vaihdekeppi olisi kun pakki on kytketty, löytyy (Asento jossa avaimen saa pois) Jos vaihdekeppi tässä asennossa yrittää lähteä liikkeelle, niin auto lähteekin eteenpäin (veikkaan että 4 menee siis pesään)
Vaihdekeppi "lepoasennossa" eli silloin, kun mikään vaihde ei ole päällä, nojaa todella vahvasti oikealle, eli apukuskin puolelle. Autolla ei myöskään voi ajaa, sillä vaikka kaikki muut vaihteet saa päälle, jousi vetää kaikki vaihteet niin kovasti oikealle, että vaihteet vain rohisevat todella ikävästi.
Uskoisin että vaihdekepin toinen jousi on siis hajonnut tai irronnut, mutta en ole varma, sillä en paljoa tiedä näistä asioista. Jos jollakin vastaavasta tapahtumasta kokemusta niin apua arvostettaisiin
Jos kuvaus vastaa jotain muuta ongelmaa, niin kertokaa ihmeessä.
Saabilla on ajettu 195 000 km (itse tästä ajanut 6000km), eikä vaihteistossa ole ollut mitään vikaa. Jäykkähän Saabin vaihteisto aina on..
Ohessa parit kuvat, jos niistä tarkkasilmäiset jotain hoksaavat
Vaihdekeppi "lepoasennossa", eli mikään vaihde ei ole silmässä
http://goo.gl/i49eT0
http://goo.gl/ln1oEq
Yleisesti kuvaa, keppi nojaa pakin lukitusnappulaan
http://goo.gl/AqWmhV
http://goo.gl/li9jAA
Video, jossa selitän ongelmaa
http://goo.gl/dhSHDL
Kaikki apu ja vinkit ovat tarpeen, kiitos jo etukäteen niistä.
Ajoin normaalisti n. 15 min kestoisen matkan. Pyörät sutivat muutamissa liikkellelähdöissä. Vaihteet pelasivat täysin normaalisti. Kotipihassa yritin sitten laittaa pakin päälle, mutta se ei mennytkään.
Pakin asento löytyy, eli asento, jossa vaihdekeppi olisi kun pakki on kytketty, löytyy (Asento jossa avaimen saa pois) Jos vaihdekeppi tässä asennossa yrittää lähteä liikkeelle, niin auto lähteekin eteenpäin (veikkaan että 4 menee siis pesään)
Vaihdekeppi "lepoasennossa" eli silloin, kun mikään vaihde ei ole päällä, nojaa todella vahvasti oikealle, eli apukuskin puolelle. Autolla ei myöskään voi ajaa, sillä vaikka kaikki muut vaihteet saa päälle, jousi vetää kaikki vaihteet niin kovasti oikealle, että vaihteet vain rohisevat todella ikävästi.
Uskoisin että vaihdekepin toinen jousi on siis hajonnut tai irronnut, mutta en ole varma, sillä en paljoa tiedä näistä asioista. Jos jollakin vastaavasta tapahtumasta kokemusta niin apua arvostettaisiin
Jos kuvaus vastaa jotain muuta ongelmaa, niin kertokaa ihmeessä.
Saabilla on ajettu 195 000 km (itse tästä ajanut 6000km), eikä vaihteistossa ole ollut mitään vikaa. Jäykkähän Saabin vaihteisto aina on..
Ohessa parit kuvat, jos niistä tarkkasilmäiset jotain hoksaavat
Vaihdekeppi "lepoasennossa", eli mikään vaihde ei ole silmässä
http://goo.gl/i49eT0
http://goo.gl/ln1oEq
Yleisesti kuvaa, keppi nojaa pakin lukitusnappulaan
http://goo.gl/AqWmhV
http://goo.gl/li9jAA
Video, jossa selitän ongelmaa
http://goo.gl/dhSHDL
Kaikki apu ja vinkit ovat tarpeen, kiitos jo etukäteen niistä.
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Kuulostaa ihan siltä, että vaihdevivustosta on jotakin irronnut. Kurkkaappa vaihdelaatikon ja rintapellin väliin onko siellä jotakin irti. Vivusto on aikaimoinen hässäkkä ja siellä on pari tukitankoa, jotka voivat irrota.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 22:45
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Miten sinne kurkataan?
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Parhaiten näet alapuolelta, mutta yläpuoleltakin näkyy jonkin verran. Konepelti tarvitsee toki avata ensin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 22:45
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Kävin tänään katsomassa, näkyisikö tuolla vaihdelaatikon seudulla mitään kummallista. Omaan silmään ei osunut mitään, mutta tietämys näistä jutuista onkin aika heikko.
Yläpuolelta näytti tältä
http://goo.gl/NHX6Bg
http://goo.gl/XqI1wW
http://goo.gl/UkQpIz
Alapuolelta oli vähän vaikea kurkkia, koska ei ollut kunnon tunkkia. Sain kuitenkin jotain videonpätkää otettua
http://goo.gl/4IGD5L
Jos noista joku asiasta tietävä hoksais jotakin!
Yläpuolelta näytti tältä
http://goo.gl/NHX6Bg
http://goo.gl/XqI1wW
http://goo.gl/UkQpIz
Alapuolelta oli vähän vaikea kurkkia, koska ei ollut kunnon tunkkia. Sain kuitenkin jotain videonpätkää otettua
http://goo.gl/4IGD5L
Jos noista joku asiasta tietävä hoksais jotakin!
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Itse en ole varmaan pariin vuoteen tonkinut ng-satkun pellin alla tuosta kohtaa. joku muu varmaan muistaa paremmin. Kuvista ja videosta ei näkynyt muuta hälyttävää kuin alla olevan linkin kuvaan ympäröity kohta. Näyttää liian puhtaalle ollakseen ollut 20 vuotta tuossa asennossa - olisiko koneen kannake irtoamassa? Joku jolla on ko. auto pihassa tai muistaa miten kannake kuuluu olla voisi kommentoida lisää.
https://www.dropbox.com/s/eyt3j92vhotb6 ... z.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/eyt3j92vhotb6 ... z.jpg?dl=0
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
http://photo.platonoff.com/Auto/2005032 ... nment/?all
Oliskohan vika tuossa? Mulla teki saman mutta toiseen suuntaan. Menee sen 10min kun tekee niin olis ainakin sen pois suljettu jos ei muuta
Oliskohan vika tuossa? Mulla teki saman mutta toiseen suuntaan. Menee sen 10min kun tekee niin olis ainakin sen pois suljettu jos ei muuta
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
http://goo.gl/UkQpIz koneen kannatin melko varmasti irti ympyröity osa kuvassa koita ottaa kuva tosta vaihteensiirtonivelestä miltä se näyttää ettei se olis mennyt paskas.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 22:45
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Tota vois kokeilla, mutta ei kyllä löydy räikkään noin pitkää lisätankoo. Onko sellanen pakko olla tohon toimenpiteeseen?turku900 kirjoitti:http://photo.platonoff.com/Auto/2005032 ... nment/?all
Oliskohan vika tuossa? Mulla teki saman mutta toiseen suuntaan. Menee sen 10min kun tekee niin olis ainakin sen pois suljettu jos ei muuta
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
En kattonu kuvia ennen mut varmasti kone vääntyny ton seuraksena. Laittais kiinnikkeen takas kiinni ja sen jälkeen tehdä säätö vaihteensiirtäjään jos ei normalisoidu.ripe.k kirjoitti:http://goo.gl/UkQpIz koneen kannatin melko varmasti irti ympyröity osa kuvassa koita ottaa kuva tosta vaihteensiirtonivelestä miltä se näyttää ettei se olis mennyt paskas.
muistaakseni mulla oli kaks pitkää lisäpalaa mut varmaan saa lenkilläkin auki kun ei oo isoissa momementeissa.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 22:45
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
Ongelma ratkennut! Koneen yksi kannatin oli hajonnut.
Kiitos kaikille avusta ja toivotaan että Saabilla päästellään taas pitkälle ilman vikoja.
Kiitos kaikille avusta ja toivotaan että Saabilla päästellään taas pitkälle ilman vikoja.
Re: Vaihteistovika - Pakki ei mene päälle -96 2.0 900
En löytänyt keskusteluista aivan samanlaista ongelmaa, joten laitan tämän tänne:
Itselläni -97 2.3 900 mallissa kilometrejä 160 000 takana, ja viimeisen 30 000 aikana vaihteiston toiminta on hieman muuttunut jäykäksi. Liikkeelle lähdettäessä ykkösvaihde menee joskus hieman jäykästi päälle, ja maantielle lähdettäessä vitosvaihde on myös raskas laittaa päälle. Pahin ongelma kuitenkin pakin kanssa, sitä kun on joskus todella vaikea saada päälle etenkin pidemmän maantieajon jälkeen.
Viimeaikoina tällaista jäykkyyttä ilmennyt vähän joka vaihteen, paitsi nelosen kanssa. Kytkin toimii täysin normaalisti, mutta pitää etenkin kylmänä hieman vinkuvaa ääntä. Vaihdekepin asennossa ei mitään ongelmaa.
En oikein tiedä näistä, joten pitäisikö kytkin ilmata vai mistähän tämä voisi johtua?
Itselläni -97 2.3 900 mallissa kilometrejä 160 000 takana, ja viimeisen 30 000 aikana vaihteiston toiminta on hieman muuttunut jäykäksi. Liikkeelle lähdettäessä ykkösvaihde menee joskus hieman jäykästi päälle, ja maantielle lähdettäessä vitosvaihde on myös raskas laittaa päälle. Pahin ongelma kuitenkin pakin kanssa, sitä kun on joskus todella vaikea saada päälle etenkin pidemmän maantieajon jälkeen.
Viimeaikoina tällaista jäykkyyttä ilmennyt vähän joka vaihteen, paitsi nelosen kanssa. Kytkin toimii täysin normaalisti, mutta pitää etenkin kylmänä hieman vinkuvaa ääntä. Vaihdekepin asennossa ei mitään ongelmaa.
En oikein tiedä näistä, joten pitäisikö kytkin ilmata vai mistähän tämä voisi johtua?
2005 Saab 9-5 Wagon 2.3T & 1997 NG900 2.3
-Arto
-Arto