89- 185hp 9-3 turbon kesto, missä lukemissa rupee oireeleen ja miten kehtaa oireensa näytä?
kaksisataa on just ylittynyt, siistillä ajolla ollut, meitä jo 16v palvellut.
Aina kun jonkun ns. automiehen kanssa puhelee niin rupeevat varoittelemaan turbon hajoamiseta, oli tuttu tai vieras. Sitä on jatkunut jo muutaman vuoden, ei vaan hajoa.
Autosi lienee vuodelta -98 eikä -89? Kone on Trionic 5 -versio, ja turbo kohtalaisen kestävää mallia. Rauhallisella ajolla ja hyvällä huollolla voi käydä hyvinkin niin että auto lahoaa moottorin ja turbon ympäriltä ennen kuin turbo on vaihtokunnossa. Uudemmat Trionic 7-koneet on huonokestoisemmalla turbolla, joillain kestänyt 50 tkm, itsellä hajosi alkuperäinen mittarilukemalla n. 230 tkm.
Jos turbo alkaa olla vaihtokunnossa, se näkyy ensin savupöllähdyksenä kylmäkäynnistyksessä. Tämä vaihe voi kestää pitkäänkin. Avaamalla turbon pakopuolen voi kokeilla turbon akselin välyksiä, eli paljonko akseli heiluu paikoillaan. Myöhemmin puskee paksua savua kun koneelle antaa kunnolla kenkää. Tässä vaiheessa on syytä vaihtaa turbo välittömästi.
Vaihdoin puolisen vuotta sitten samalla tekniikalla olevaan -97 2.0t ysitonniseen turbon virikärpäsen takia: vanhalla T25:lla oli ajettu 317tkm, ahtoi normaalisti, ei savuttanut eikä klappia siivissä nimeksikään
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Ei ole olemassa mitään km lukemaa, milloinka hajoaa. Meillä on kahteen T7 moottoriin vaihdettu turbo. Toisella pääsi 170, toisella 270 tkm. Ehjää ei kannata korjata.
Isäukolla on samalla moottorilla oleva ng900 jossa reilut 400tkm mittarissa ja alkuperäisellä turbolla. Jos en väärin muista, niin konekin on avaamaton. Jos ei konetta ja turboa rääkkää & huoltaa ajallansa, niin kyllä kestää.