9-3 Turbon tehot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Valistakaa tietämätöntä (tai linkittäkää). V4:set katu- ja kilpavireisenä on tutuksi tullut ja myös 99 Turbo, mutta nämä uudemmat Turbot (900/9000/900 NG/9-3) on jäänyt vieraammaksi. Etsiskelen tällä hetkellä itselleni loppupään 900 Turboa / vm 1998-2000 Saab 9-3 Turboa. Tehoissa vaihtelee kaksi lukua ja olen haarukoinut ne näin: Saab 900 NG => 185 hv, Saab 9-3 vm 1998-1999 joko 154 hv tai 185 hv ja vuodesta 2000 alkaen vain 154 hv. Viggenit, Aerot jne erikoismallit on sitten erikseen. Mikä on 154 hv:n ja 185 hv:n ero ja onko näissä jotakin sellaista, että toista ei kannattaisi miettiä. Tarkoitus on hankkia 5-ovinen perheauto, johon todennäköisesti päivitetään tehoja moottorin kestävyys mielessä pitäen lastulla ja avarammalla putkistolla. Maptunin / Speedparts juttuja olen täältä katsellut.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

KeijoAnnikki kirjoitti:Mikä on 154 hv:n ja 185 hv:n ero ja onko näissä jotakin sellaista, että toista ei kannattaisi miettiä. Tarkoitus on hankkia 5-ovinen perheauto, johon todennäköisesti päivitetään tehoja moottorin kestävyys mielessä pitäen lastulla ja avarammalla putkistolla. Maptunin / Speedparts juttuja olen täältä katsellut.
154 hv on matalapaine ja 185 hv "täys"paineturbo, mutta näiden välillä ei käsittääkseni ole muuta eroa kuin moottorinohjaus eli lastu. Niin ja tuossa T5 matalapaineturbossa ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa ahtoja, joten sellainen pitää sinne hankkia jos aikoo lastuttaa.

Noita matalapaineturboja tuntuu olevan enemmän myynnissä, joten kannattaa varmaankin etsiä sopiva sellainen ja lastuttaa se. Paitsi tietenki jos täyspaineturbon tehot riittää, niin miksei sitten sellaista.
Jos katsastuksesta kantaa huolta kannattanee valita sellainen lastu jonka voi muutoskatsastaa tai sitten tuo täyspaine malli.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja tevisu »

KeijoAnnikki kirjoitti:Saab 9-3 vm 1998-1999 joko 154 hv tai 185 hv ja vuodesta 2000 alkaen vain 154 hv. Viggenit, Aerot jne erikoismallit on sitten erikseen.
2000 on viimeinen vuosimalli, jossa T5 ja 154 hp matalapaineturbossa.
2001 mallista alkaen (T7) matalapaineturbon teho 150hv. Mallia on rekisteröity jo vuoden 2000 puolella.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Turbon tehot

Viesti Kirjoittaja anzzi »

"Niin ja tuossa T5 matalapaineturbossa ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa ahtoja, joten sellainen pitää sinne hankkia jos aikoo lastuttaa."

Käsittääkseni ei magneettiventtiliä tarvita vaikka aikookin lastuttaa. Ahtoja voi myös itse "perinteisin" menetelmin nostaa, kunhan samalla vaihtaa lastun.
Magneettiventtiili on kohtuuttoman kallis hankinta kohtuullisen helppoon hommaan. Suosittelen kuitenkin hommaamaan ahtopainemittarin tueksi ja turvaksi. Magneettiventtiilin hinnalla rakentaa avarampaa putkistoa jo hyvän matkaa :)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja mitähän tuo paljonpuhuttu mankkuvena kustantaa ja mihin valiin se tulee.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Hinnat speedpartsin sivulta:

T5 - 1790SEK
T7 - 330SEK

Niin ja jos meinaa jättää mankkuvenan pois ja viritellä jotain "perinteisiä" kikkoja niin kannattaa jättää varmaan koko homma tekemättä sillä ei näissä jutuissa mennä joka paikassa siitä mistä aita on matalin - tulee kalliiksi.

http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ohjeita.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Pieni tarkennus vielä... itsellä vm-01 9-3, rekisteröity 11/00 ja kiukaana 185hv korkeapaineturpo...

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mordai kirjoitti:Pieni tarkennus vielä... itsellä vm-01 9-3, rekisteröity 11/00 ja kiukaana 185hv korkeapaineturpo...

-Petsku-
Tänään etsiskelin mm Autotalli.com.sta itselleni biiliä ja ilokseni totesin täysteho Turboja olevan myös 2001 vuosimalleissa. Hyvä juttu. :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ottakaa sitten huomiooon toi garretin gt17 ahdin noissa uudemmissa LPT, ite vaihdoin muuten vain aeron/viggen turboon. On yksinkertaisesti luotettavampi. Vanhemmissa tuo T25 on ihan ok. Noin perhekäyttöön.
9-3.1972
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

se93tbo kirjoitti:Ottakaa sitten huomiooon toi garretin gt17 ahdin noissa uudemmissa LPT, ite vaihdoin muuten vain aeron/viggen turboon. On yksinkertaisesti luotettavampi. Vanhemmissa tuo T25 on ihan ok. Noin perhekäyttöön.
Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ? Ja onko ahtimen laippa + putkistot sellainen, että tämä Aeron/Viggenin ahdin menee ilman muutostöitä paikalle ?

Toinen asia. Mikä pakoputken tekijä tekee 9-3:een järkevän hintaisen "viriputkiston" ja onko se tämä sport kat + 3 tuumaa turbolta tulevan putken jälkeen. Ehdotatte varmaan myös Race kat:a, mutta "perheautossa" se tuskin on välttämätön.

Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa. :lol:
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

KeijoAnnikki kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Ottakaa sitten huomiooon toi garretin gt17 ahdin noissa uudemmissa LPT, ite vaihdoin muuten vain aeron/viggen turboon. On yksinkertaisesti luotettavampi. Vanhemmissa tuo T25 on ihan ok. Noin perhekäyttöön.
Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ? Ja onko ahtimen laippa + putkistot sellainen, että tämä Aeron/Viggenin ahdin menee ilman muutostöitä paikalle ?

Toinen asia. Mikä pakoputken tekijä tekee 9-3:een järkevän hintaisen "viriputkiston" ja onko se tämä sport kat + 3 tuumaa turbolta tulevan putken jälkeen. Ehdotatte varmaan myös Race kat:a, mutta "perheautossa" se tuskin on välttämätön.

Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa. :lol:
Lähinnä 9-5 mallien ongelma: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5845

Mulla on sportkatilla ja hyvin on kestänyt esim. maptun stage3 265hp.
Aeron turbo mitsun td04-15T on fyysisiltä mitoiltaan lähes samanlainen kuin gt17, ainoastaan joutuu vaihtamaan veden tulo/paluu putket ja oljyn tuloputken. Muuten menee "heittämällä". Tehokäytössä en suosittele gt17:sta tässä syy omaan valintaan. JT3" menee vakioturboihin, eli kumpaankin noista.
9-3.1972
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

KeijoAnnikki kirjoitti: Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa. :lol:

No... Multa _saattaa_ lähteä 9-3 -02 TurboJubilee myyntiin , mikäli nyt onnistun hommaamaan sellasen auton tilalle jossa on 4 vetävää pyörää
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kaide kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti: Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa. :lol:

No... Multa _saattaa_ lähteä 9-3 -02 TurboJubilee myyntiin , mikäli nyt onnistun hommaamaan sellasen auton tilalle jossa on 4 vetävää pyörää
Hieno pirssi vaikkakin tietämättä yli meikäläisen budjetin (katselen vuosimallista 2001 alaspäin hintaluokassa 15 t euroa). Etsin itselleni perheen kakkosautoa, millä ajellaan äijän omat ajon + vedetään jokkis Saabia kesällä (vaimon työsuhdeautoon tulee pääosa kilometreistä). Sonettihan on ykkösauto. :lol: Milläs nuo 200 hv on hankittu vai onko ne vakiona Turbo Jubileessa ? Älkää hermostuko vaikka tulee näitä simppelitä kyssäreitä mieleen kun ei ole kertakaikkiaan mitään kosketuspintaa NG 900:een tai 9-3:een? :wink:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

KeijoAnnikki kirjoitti: Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ?
Omalla ajettu nyt n. 120 tkm ja ei ole oireita hajoamisesta. Ei tosin ole viriäkään. Mitsu on tarkoitus ostaa "varalle" kunhan sellainen edullinen tulee vastaan. Mielestäni samalla kun laittaa jotain viriä tuohon GT17 ahtimella olevaan LPT -mallliin, kannattaa vaihtaa turbo samalla.
Vastaa Viestiin