9-3 Turbon tehot
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
9-3 Turbon tehot
Valistakaa tietämätöntä (tai linkittäkää). V4:set katu- ja kilpavireisenä on tutuksi tullut ja myös 99 Turbo, mutta nämä uudemmat Turbot (900/9000/900 NG/9-3) on jäänyt vieraammaksi. Etsiskelen tällä hetkellä itselleni loppupään 900 Turboa / vm 1998-2000 Saab 9-3 Turboa. Tehoissa vaihtelee kaksi lukua ja olen haarukoinut ne näin: Saab 900 NG => 185 hv, Saab 9-3 vm 1998-1999 joko 154 hv tai 185 hv ja vuodesta 2000 alkaen vain 154 hv. Viggenit, Aerot jne erikoismallit on sitten erikseen. Mikä on 154 hv:n ja 185 hv:n ero ja onko näissä jotakin sellaista, että toista ei kannattaisi miettiä. Tarkoitus on hankkia 5-ovinen perheauto, johon todennäköisesti päivitetään tehoja moottorin kestävyys mielessä pitäen lastulla ja avarammalla putkistolla. Maptunin / Speedparts juttuja olen täältä katsellut.
Re: 9-3 Turbon tehot
154 hv on matalapaine ja 185 hv "täys"paineturbo, mutta näiden välillä ei käsittääkseni ole muuta eroa kuin moottorinohjaus eli lastu. Niin ja tuossa T5 matalapaineturbossa ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa ahtoja, joten sellainen pitää sinne hankkia jos aikoo lastuttaa.KeijoAnnikki kirjoitti:Mikä on 154 hv:n ja 185 hv:n ero ja onko näissä jotakin sellaista, että toista ei kannattaisi miettiä. Tarkoitus on hankkia 5-ovinen perheauto, johon todennäköisesti päivitetään tehoja moottorin kestävyys mielessä pitäen lastulla ja avarammalla putkistolla. Maptunin / Speedparts juttuja olen täältä katsellut.
Noita matalapaineturboja tuntuu olevan enemmän myynnissä, joten kannattaa varmaankin etsiä sopiva sellainen ja lastuttaa se. Paitsi tietenki jos täyspaineturbon tehot riittää, niin miksei sitten sellaista.
Jos katsastuksesta kantaa huolta kannattanee valita sellainen lastu jonka voi muutoskatsastaa tai sitten tuo täyspaine malli.
Re: 9-3 Turbon tehot
2000 on viimeinen vuosimalli, jossa T5 ja 154 hp matalapaineturbossa.KeijoAnnikki kirjoitti:Saab 9-3 vm 1998-1999 joko 154 hv tai 185 hv ja vuodesta 2000 alkaen vain 154 hv. Viggenit, Aerot jne erikoismallit on sitten erikseen.
2001 mallista alkaen (T7) matalapaineturbon teho 150hv. Mallia on rekisteröity jo vuoden 2000 puolella.
Re: 9-3 Turbon tehot
"Niin ja tuossa T5 matalapaineturbossa ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa ahtoja, joten sellainen pitää sinne hankkia jos aikoo lastuttaa."
Käsittääkseni ei magneettiventtiliä tarvita vaikka aikookin lastuttaa. Ahtoja voi myös itse "perinteisin" menetelmin nostaa, kunhan samalla vaihtaa lastun.
Magneettiventtiili on kohtuuttoman kallis hankinta kohtuullisen helppoon hommaan. Suosittelen kuitenkin hommaamaan ahtopainemittarin tueksi ja turvaksi. Magneettiventtiilin hinnalla rakentaa avarampaa putkistoa jo hyvän matkaa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käsittääkseni ei magneettiventtiliä tarvita vaikka aikookin lastuttaa. Ahtoja voi myös itse "perinteisin" menetelmin nostaa, kunhan samalla vaihtaa lastun.
Magneettiventtiili on kohtuuttoman kallis hankinta kohtuullisen helppoon hommaan. Suosittelen kuitenkin hommaamaan ahtopainemittarin tueksi ja turvaksi. Magneettiventtiilin hinnalla rakentaa avarampaa putkistoa jo hyvän matkaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hinnat speedpartsin sivulta:
T5 - 1790SEK
T7 - 330SEK
Niin ja jos meinaa jättää mankkuvenan pois ja viritellä jotain "perinteisiä" kikkoja niin kannattaa jättää varmaan koko homma tekemättä sillä ei näissä jutuissa mennä joka paikassa siitä mistä aita on matalin - tulee kalliiksi.
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ohjeita.htm
T5 - 1790SEK
T7 - 330SEK
Niin ja jos meinaa jättää mankkuvenan pois ja viritellä jotain "perinteisiä" kikkoja niin kannattaa jättää varmaan koko homma tekemättä sillä ei näissä jutuissa mennä joka paikassa siitä mistä aita on matalin - tulee kalliiksi.
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/ohjeita.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ? Ja onko ahtimen laippa + putkistot sellainen, että tämä Aeron/Viggenin ahdin menee ilman muutostöitä paikalle ?se93tbo kirjoitti:Ottakaa sitten huomiooon toi garretin gt17 ahdin noissa uudemmissa LPT, ite vaihdoin muuten vain aeron/viggen turboon. On yksinkertaisesti luotettavampi. Vanhemmissa tuo T25 on ihan ok. Noin perhekäyttöön.
Toinen asia. Mikä pakoputken tekijä tekee 9-3:een järkevän hintaisen "viriputkiston" ja onko se tämä sport kat + 3 tuumaa turbolta tulevan putken jälkeen. Ehdotatte varmaan myös Race kat:a, mutta "perheautossa" se tuskin on välttämätön.
Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Lähinnä 9-5 mallien ongelma: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5845KeijoAnnikki kirjoitti:Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ? Ja onko ahtimen laippa + putkistot sellainen, että tämä Aeron/Viggenin ahdin menee ilman muutostöitä paikalle ?se93tbo kirjoitti:Ottakaa sitten huomiooon toi garretin gt17 ahdin noissa uudemmissa LPT, ite vaihdoin muuten vain aeron/viggen turboon. On yksinkertaisesti luotettavampi. Vanhemmissa tuo T25 on ihan ok. Noin perhekäyttöön.
Toinen asia. Mikä pakoputken tekijä tekee 9-3:een järkevän hintaisen "viriputkiston" ja onko se tämä sport kat + 3 tuumaa turbolta tulevan putken jälkeen. Ehdotatte varmaan myös Race kat:a, mutta "perheautossa" se tuskin on välttämätön.
Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa.
Mulla on sportkatilla ja hyvin on kestänyt esim. maptun stage3 265hp.
Aeron turbo mitsun td04-15T on fyysisiltä mitoiltaan lähes samanlainen kuin gt17, ainoastaan joutuu vaihtamaan veden tulo/paluu putket ja oljyn tuloputken. Muuten menee "heittämällä". Tehokäytössä en suosittele gt17:sta tässä syy omaan valintaan. JT3" menee vakioturboihin, eli kumpaankin noista.
9-3.1972
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Hieno pirssi vaikkakin tietämättä yli meikäläisen budjetin (katselen vuosimallista 2001 alaspäin hintaluokassa 15 t euroa). Etsin itselleni perheen kakkosautoa, millä ajellaan äijän omat ajon + vedetään jokkis Saabia kesällä (vaimon työsuhdeautoon tulee pääosa kilometreistä). Sonettihan on ykkösauto.Kaide kirjoitti:KeijoAnnikki kirjoitti: Alkaa asia kiinnostaa, sillä minulle sopivan yksilön (9-3 5D) etsintä on menossa.
No... Multa _saattaa_ lähteä 9-3 -02 TurboJubilee myyntiin , mikäli nyt onnistun hommaamaan sellasen auton tilalle jossa on 4 vetävää pyörää
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omalla ajettu nyt n. 120 tkm ja ei ole oireita hajoamisesta. Ei tosin ole viriäkään. Mitsu on tarkoitus ostaa "varalle" kunhan sellainen edullinen tulee vastaan. Mielestäni samalla kun laittaa jotain viriä tuohon GT17 ahtimella olevaan LPT -mallliin, kannattaa vaihtaa turbo samalla.KeijoAnnikki kirjoitti: Hyvä että tuli puheeksi. Mitä tarkoitaa luotettavampi tai ei niin luotettava tämän Garretin gt17 kohdalla ? Kestääkö se vähemmän aikaa (omakohtaisia havaintoja, jolloin km:t täynnä - mitkä on oireet vai äänet ?), hajoaako helpommin "tehokäytössä", onko viivettä enemmän vai mitä ?