Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
rigu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Maalis 14, 2015 10:14

Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja rigu »

Terve!

Eli potilas on vm. 02 93 2.0t ja oireena on vähäinen jäähdytysnesteen hävikki. Lueskelin ympäri nettiä kannenpulttien uudelleen kiristyksestä b204 koneissa, onko näissä b205 koneissa ollut tätä ongelmaa? Nyt on venakoppa auki tiivisteen vaihtoa varten, joten kävisi tässä samalla? Vai onko alettava irroittamaan kantta :?
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10760
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja AZP »

On sitä T7-koneissakin löysää ollut. Netin ohjeiden mukaan kun kiristelee oikeassa järjestyksessä, niin ei sillä vahinkoakaan aikaan saa.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

Ensin tarkistat kaikki pultit onko noin samalla kireydellä, omassani oli yksi löysällä ja meni poikki kiristäessä, onneksi heti pakilla tuli pätkä perässä pois, vaihdoin kaikki yksi kerrallaan uusiksi n.100nm vedin pultit, noin 20tkm on kestänyt jo tuo korjaus ;)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4434
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja ne viralliset kiristyslukemat on 40 Nm, 60Nm ja 90 astetta kulmakiristys, kannentiivisteen paketissa on yleensä kuva missä järjestyksessä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1864
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Omassa kolkissa vuoti jäähytysnestettä ja pari vuotta sitten laitoin uudet kannenpultit.
Kiristys juurikin kuin vesa67 kirjoitti.
Kiristyksen jälkeen ei oo juuri tarvinnut lisätä nestettä.
Saab OG9-5 AERO -01
rigu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Maalis 14, 2015 10:14

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja rigu »

Ja niinhän siinä kävi, että pultti poikki :oops: ei katki asti, mutta repes yläpäästä. Nyt hain uudet pultit ja uusi yritys. Nuohan on venyvät pultit joten oisko ne pitäny ihan alun alkaen vaihtaa kaikki pultit, eikä kiristellä vanhoja? No oppipaha taas uutta kantapään kautta :lol:
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

rigu kirjoitti:Ja niinhän siinä kävi, että pultti poikki :oops: ei katki asti, mutta repes yläpäästä. Nyt hain uudet pultit ja uusi yritys. Nuohan on venyvät pultit joten oisko ne pitäny ihan alun alkaen vaihtaa kaikki pultit, eikä kiristellä vanhoja? No oppipaha taas uutta kantapään kautta :lol:
Yritin varoittaa kiristyksestä ;)
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Itse mietin ihan samaa tuota tehdessä ja tulin siihen lopputulokseen ettei kannata riskeerata yhden pulttisarjan hinnan takia (<30e) :)
T7 vm. 2001 9-3
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4434
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pitääköhän epäillä omaa momenttiavainta ja kulmatulkkia kun olen varmaan satoja vanhoja pultteja vedellyt uudelleen kiinni enkä yhtään ole saanut katki. Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Olen mahdollisimman turha kirjoittelija, kun en juuri koskaan osaa ketään neuvoa, mutta väittäisin, että Vesa tietää, mistä kirjoittaa.

Sen verran oma lehmä on ojassa, että erikoisvalmistettu kromimolybdeeni pultti sarja löytyy ihan myytäväksi asti.
Ovat ns. pinnapultteja, jolloin kiristys tapahtuu pultin yläpäästä, ei lohkosta eli alapäästä.
Puristusvoimaa vielä lisää yläpään hienokierre.

Eivät veny, eivätkä mene poikki, vaikka kaikkensa yrittäisi. :D
9-3 2.0T SE -98
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja assa »

vesa67 kirjoitti:Pitääköhän epäillä omaa momenttiavainta ja kulmatulkkia kun olen varmaan satoja vanhoja pultteja vedellyt uudelleen kiinni enkä yhtään ole saanut katki. Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
Saab ei ollut uudesta asti minulla, mistä sen silloin tietää kuinka monta kertaa ne pultit on edellinen kiristänyt, pulttisarja n.20e ei sen vuoksi uutta momenttiavainta kukaan osta, kaksi on hyllyssä ja isommalla 500Nm pääsee ;)
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Mikäköhän mahtaa olla uudelleenkiristys momentti?
TommyW
"Viggen"
Viestit: 553
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Momentit löytyy kelaamalla tämän sivun neljänteen viestiin.
NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1470
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja anv »

Musta tuntuu kyllä ettei uudelleen kiristyksessä voi ainakaan kulmakiristystä käyttää kun se pahvi ei anna enää yhtään periksi. Tämä siis ihan mutulla.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1808
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

vesa67 kirjoitti: Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4&start=30

Niin tuota onko ne venyvät vai ei?
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin