Ahdopaineet heittelee
Ahdopaineet heittelee
Tuli tuossa äsken testailtua ahtoja motarilla ihan mielenkiinnosta. Huomasin että kolmosella kun lyö tallan pohjaan vaikka 60km/h vauhista vaikka n.6000kierrokseen asti ahdot pysyvät n.1,2bar koko ajan, sama nelosella(en viittinny ihan noihin kierroksiin, ettei ala päätä huimata). Sitten kokeilin vitosella 80km/h vauhista talla pohjaan, ahdot nousee normaalisti, menee jopa 1,4 mutta alkaa heitellä 1,4 ja 1,1 välillä aika huimasti. Tuntee hyvin kiihtyessäänkin kun nykii ja ahtomittarin viisari heiluu aika vauhilla. Onko kellään tietoa, miksi? auto siis og9-3 -98 T5. Kiitos.
Re: Ahdopaineet heittelee
Kuulostaisi löysältä hukkaportin kellon jouselta. Sopivalla lisäjousella on helppo kokeilla auttaako esijännityksen lisääminen ahtojen seilaamiseen. Voi tietysti ruuvata hukkaportin tankoa vähän tiukemalle.
Oli ihan samanlaiset oireet omassa autossa ja hommasin lopulta uuden kellon, kun ei vanha kello oikein pitänyt ahtoja vakaana säätöyrityksistä huolimatta.
Oli ihan samanlaiset oireet omassa autossa ja hommasin lopulta uuden kellon, kun ei vanha kello oikein pitänyt ahtoja vakaana säätöyrityksistä huolimatta.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Ahdopaineet heittelee
mankkuvena?
Re: Ahdopaineet heittelee
Hukkaporttia tai mankkuvenaa olen itsekkin epäillyt, mitens noiden toimivuuden voi testata? Mankun testaaminen unohtunut että mistä reijästä piti puhaltaa ja mistä ilma piti tulla ja mistä ei?
Sellanenki tuli mieleen että onko normaalia että oli vaihe mikä tahansa kiihdyttäessä kaasu lattiassa ahdot siellä 1,2-1,3bar mutta jos vähänkin kaasu irti lattiasta tai puolella kaasulla ei nouse ahdot kuin 0,8-0,9bariin?
Sellanenki tuli mieleen että onko normaalia että oli vaihe mikä tahansa kiihdyttäessä kaasu lattiassa ahdot siellä 1,2-1,3bar mutta jos vähänkin kaasu irti lattiasta tai puolella kaasulla ei nouse ahdot kuin 0,8-0,9bariin?
Re: Ahdopaineet heittelee
Joo kyllä siihen ahtopyyntiin vaikuttaa mm. kaasupolkimen asento. Pitäiskö softan ahtopyynti olla 1.4bar? Toi kannattais tarkistaa myös. Hukkaportti voi tosiaan olla liian löysä tolle ahtopaineelle.
Re: Ahdopaineet heittelee
Softasta ei tietoa, edellisen omistajan toimesta laitettu. Pitäisi varmaan softauksesta ennen tietävälle käydä näyttämässä. Onkos ne uuden hukkikset kuinka arvokkaita?
Re: Ahdopaineet heittelee
Mankkuvena todennäkösemmin, jos hukkaportti on jumissa niin nostaa ahtoja käytännössä rajattomasti koska ei lähde missään vaiheessa aukeamaan, kun taas jos hukkaportti on liian löysä ahtopaineet karkaavat pihalle eli piikkaa ja sitten lähtee tippumaan, myöskin softasta riippuu nämä ahtopaineet hyvin pitkälti että millainen pyynti sinne on laitettu milläkin, yläkierroksilla yleensä ahot alkaa tippumaan koska pako alkaa työntämään hukkista auki kun kierrokset on korkealla. todella pienet kaasunliikkeet vaikuttaa noihin ahtopaineisiin sekin taas yleensä on softasta kiinni että mitä ahtaa milläkin kaasun asennolla. Hukkaportin kello jos tuota seilaamista tekis niin käytännössä sen pitäisi mennä auki/kiinni.... jne joka ei kuulosta kovinkaan loogiselta toiminnalta.miksaaja kirjoitti:Hukkaporttia tai mankkuvenaa olen itsekkin epäillyt, mitens noiden toimivuuden voi testata? Mankun testaaminen unohtunut että mistä reijästä piti puhaltaa ja mistä ilma piti tulla ja mistä ei?
Sellanenki tuli mieleen että onko normaalia että oli vaihe mikä tahansa kiihdyttäessä kaasu lattiassa ahdot siellä 1,2-1,3bar mutta jos vähänkin kaasu irti lattiasta tai puolella kaasulla ei nouse ahdot kuin 0,8-0,9bariin?
Voit kokeilla virittää sinne vaikka auton kytkimenpalautusjousen pitämään sen hukkiksen kiinni jos uskot että ongelma olisi sielläpäin, mutta en usko että niihin seilailuihin auttaa ja edelleen jos laitat liikaa vastusta sinne sillon hukkis ei aukea ja ahdot karkaa ja sitten eijoo iha muutaman euron remontti.
googlettelemalla löytyy myöskin forgen säädettävää hukkaporttia n. 200e hintaan, mankkuvena on sitten sen verran hyvänhintanen jo että kannattaa miettiä melkeen sitä t7 mankkuvena muutosta vaatii softamuutoksia toimiakseen.
Kannattaa melkein joltain paikkakuntalaiselta avokätiseltä saabistilta kokeilla ehjällä mankkuvenalla sitä auton toimintaa ennenkun lähtee turhaan ostelemaan.
Itsellä ei mankkuvenaa ollut pitkäänaikaan, korvattu rajapaineventtiilillä onnistuu myöskin näin kun pitää vaan huolen ettei laihalle mene tässä ois taas sitten laajakaista jo aika hyvä kapine.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
Re: Ahdopaineet heittelee
En itsekkään usko että hukkis jumissa on koska kyllä siellä ahdoille seinä vastaan tulee ainakin mittarin mukaan eli ei ahda rajattomasti. Jos taas jousi sieltä löystynyt niin voiko sitä jotenkin testata, koitan vielä päästä helpoimmalla ettei tarvitsi uutta hukkista ostaa/tehdä mitään jousi virityksiä?
Mites sen mankun toimivuuden testaaminen taas menikään?
pitää edellinen omistaja tavoittaa jostain ilmeisesti ja kysellä softasta enemmin.
Mites sen mankun toimivuuden testaaminen taas menikään?
pitää edellinen omistaja tavoittaa jostain ilmeisesti ja kysellä softasta enemmin.
Re: Ahdopaineet heittelee
C ja R letkuliitoksesta puhallat ilman pitäisi tulla W-letkuliitoksesta pihalle, järjestys ylhäältä alaspäin C,W,R. myös vastus keskimmäisessä ja laitimmaisessa pitäs olla n.3 ohm mut tuo testauskin on sitten vähän arpapeliä.miksaaja kirjoitti:En itsekkään usko että hukkis jumissa on koska kyllä siellä ahdoille seinä vastaan tulee ainakin mittarin mukaan eli ei ahda rajattomasti. Jos taas jousi sieltä löystynyt niin voiko sitä jotenkin testata, koitan vielä päästä helpoimmalla ettei tarvitsi uutta hukkista ostaa/tehdä mitään jousi virityksiä?
Mites sen mankun toimivuuden testaaminen taas menikään?
pitää edellinen omistaja tavoittaa jostain ilmeisesti ja kysellä softasta enemmin.
Hukkaportin jousi on sinällään aika yksinkertanen todeta, kun ei jaksa pitää niitä ahtoja ottaa esim 1.4bar ja laskee suoraan siitä 0.8 bar. Tässäkin kannattaa muistaa että moni kaupallinen softa on rajoitettu näillä ahtopaineilla 1. ja 2. vaihteilla, eli ottaa täydet ahdot vasta isommilla vaihteilla.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
Re: Ahdopaineet heittelee
Kiitos. Pitääkin tuo mankku ainakin viikonlopun aikana testata.
Re: Ahdopaineet heittelee
Toivottavasti jotain apuakin oli, kannattaa tarkastaa samalla se by-pass venttiili että onko räksähtäny paskaks.miksaaja kirjoitti:Kiitos. Pitääkin tuo mankku ainakin viikonlopun aikana testata.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
Re: Ahdopaineet heittelee
Tämmöisen joskus laitoin alkuperäisen tilalle, ihan hyvin pelasi ainakin niin kauan kuin auto milla oli:
http://www.ebay.com/itm/300773335714
http://www.ebay.com/itm/300773335714
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ahdopaineet heittelee
mun mielestä ihan normi käytöstä kun runtataan vitosella ~2000rpm lämä pohjaan.
Pakko sen boost mappin olla vähän kireempi että nostaa painetta pikkuvaihteilla.
Se että miksi sitä väännätät noin alhaalta on sitten toinen juttu (?), noilla ~2000rpm väännätyksillä saa sitten voiman siirtoa paskottua jo ihan stage peleistäkin.
jos kyseessä vakio putkinen stg1 on ~1.1bar ihan normaali ja kuuluu hiipua hieman yläkierroksilla.
Vähän vanhempi=löysempi hukkiksen kello antaa sen paineen seilata kun sen sinne ala kierroksille pakottaa boostaamaan.
Pakko sen boost mappin olla vähän kireempi että nostaa painetta pikkuvaihteilla.
Se että miksi sitä väännätät noin alhaalta on sitten toinen juttu (?), noilla ~2000rpm väännätyksillä saa sitten voiman siirtoa paskottua jo ihan stage peleistäkin.
jos kyseessä vakio putkinen stg1 on ~1.1bar ihan normaali ja kuuluu hiipua hieman yläkierroksilla.
Vähän vanhempi=löysempi hukkiksen kello antaa sen paineen seilata kun sen sinne ala kierroksille pakottaa boostaamaan.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ahdopaineet heittelee
on aika sama miltä kierroksilta lyö lämän tiskiin mut esim. 200km/h vauhtiin aika nykivää menoa on. eli ahdot seilaa ylemmilläkin kierroksilla.Joo eikös ahdot laske hieman kun kierroksia on tarpeeksi, mutta tämä käy seilaamaan niitä ja tästä syystä meno aika nykivää. jos kiihdyttää normaalisti nelosella vaikka 160-180km/h, vaihtaa vitosen niin nykimisen huomaa vasta siiten vitos vaihteella kun vauhtia lähemmäs toista sataa. Tai sitten lyömällä tallan pohjaan vitosella 3000rpm- . Eihän tuota normaali ajossa huomaa mitenkään, olisi mukava vaan tietää että mikä mättää ja missä. Stg 1 itse veikkaan että autossa on, mutta varmuutta ei ole. Putkisto 3" downpipeltä välipöntölle kisakatilla, loppu vakio.
Re: Ahdopaineet heittelee
Pitäisiköhän sun käydä vihdoinkin näyttämässä autoasi jollakin softagurulla eikä tehdä joka viikko uutta topikkia kun auto ei toimi? Katsotte kerralla mitä viritelmiä softaan ja rautaan on hatusta taiottu...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00