Alapallo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Alapallo

Viesti Kirjoittaja karihai »

Katsastusmies sanoi, että pitäisi kuskin puolen alapallonivel vaihtaa, koska on väljä. Oliko niin, että Ng 900:een ei saa alapalloniveltä erikseen, vaan täytyy ostaa koko alatukivarsi? Ja jos niin on, niin mikä olisi laadukas tuote, ettei tarvitsisi olla hetikohta taas vaihtamassa?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja SS »

Koko tukivarsi tarttee vaihtaa. Itse laitoin 80tkm ajettuun 9-3:een Motonetin 99e tarvikkeet, Professional Parts Swedenin paketissa. Ainakaan vielä 180tkm kohdalla ei ollut väljyyksiä. Rasvaa kyllä painoin suojakumin alle lisää ennen asennusta.

Noista tosin löytyy joltain huonojakin kokemuksia. Joko laatu vaihtelee tai rasvauksesta tosiaan on iloa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mikähän mahtaa olla sen torksin koko?vois hommata etukäteen
puh.050-3748237
#3078
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja SS »

kannattaa hommata myös murtohaarukka, sillä tuon alapallon saa näppärästi irti olkakappaleesta. Useimmat ulosvetäjät ei tuonne väliin sovi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Alapallosta tuli tuomio täälläkin. :(

Kertokaas joku, onko kyse tuosta linkin alla löytyvästä osasta. Ja mikä noista, jos mikään, kannataisi ostaa? Hintaeroa näyttäisi olevan jonniin verran.

http://www.nimark.fi/cars/SAAB/SAAB_9_3 ... 379-10671/

Tuntuu siltä, että joissain paikoissa tuota Motonetin Meyleä haukutaan katkerasti, että hajoaa vuodessa, kun taas jotkut kehuvat. Jos se tosiaan hajoaa vuodessa, niin kyllähän tuolla n. 50 e osallakin varmaan sen yhden katsastusvälin ajelee.... Eller hur?
9-3 -06 (207E)
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Juurikin kyseinen osa kyseessä, muistaa vaan tilatessa varmistaa onko oikealle vaiko vasemmalle puolelle tarkoitettu.

Vajaa vuosi sitten päätin kokeilla onko tuommoisesta n. 50€ alapallosta/tukivarresta mihinkään. Asensin rasvanipan pallonivelen kantaan ja putsasin alkuperäiset rasvat pois. Renkaanvaihdon yhteydessä aina prässillä hieman uutta vaseliinia sisälle ja eikun kovaa ajoa. Kerran keulaa purkaessa pääsin pelkkää alapalloa liikuttelemaan käsin, kovin oli tiukan puoleinen, ei ollut väljistynyt tippaakaan asennushetkestä. Ajoa suunnilleen 30tkm takana.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Ok. Kiitos vastauksesta. Kyllä minä taidan kanssa kokeilla tuota halpis+rasvanipa -komboa. Eipä siinä paljon tule turpaan, jos ei olekaan hjuva.
9-3 -06 (207E)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja SS »

Koko tukivarsi tarttee vaihtaa. Itse laitoin 80tkm ajettuun 9-3:een Motonetin 99e tarvikkeet, Professional Parts Swedenin paketissa. Ainakaan vielä 180tkm kohdalla ei ollut väljyyksiä. Rasvaa kyllä painoin suojakumin alle lisää ennen asennusta.
Tarkennetaan tuota sen verran, että siis orkkikset olivat vaihtokunnossa jo 70...80tkm kohdalla. Ei nekään välttämättä kestä yhtään tarvikkeita paremmin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Moi,

Miten pirussa saadaan irti tukivarren ja kolmiothan T55- pulttia? Ei irtoa millään, ainakaan ilman pulttipyssyä...
Vetarin suojakumi kannan tiellä, avain jää vinoon ja hyppää paikaltaan kun voimaa näytetään.

Työmaa rivarin pihalla, pukkien nokassa touhutaan...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Pyörän napamutteri irti ja tukivarsi irti jousijalasta sopivalla ulosvetäjällä. Tuolloin saa käännettyä vetoakselin pois tieltä. Tähän asti nuo on auenneet melko kivuttomasti pitkällä räikällä ja torx-kärjellä. Noin olen itse tehnyt. Muitakin tapoja voi olla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Täytyypä kokeilla tuota järjestystä huomenna.
Ilmoittelen miten kävi.
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alapallo irti kartiosta, niin sen jälkeen voi kääntää tolppaa ja samalla vetoakselia pois edestä. Saa kunnon työkalut käyttöön. Voimavarsi ja T55 1/2" vääntiöllä on toiminut joka kerta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ja jos ei satu olemaan just käypäistä ulosvetäjää (matalakynsistä) sitä kartiotappia varten käsillä niin ne tukivarret voi irroittaa myös apurungon puolelta. Sen jälkeen voi tarvittaessa irroittaa vetonivelen pyörän laakerista ja sit kartiotapin saa irti hieman kolhommallakin ulosvetäjällä, kun se nivel ei ole enää tiellä. Jos siis on tarkoitus vaihtaa pallonivelellä varustettu tukivarsi.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen suosinut kahden vasaran konstia. Toimii tuohon 9-3 :een aina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin