Moottorin vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Olisko kenelläkään tietoa sopiiko saab 9-5:n 2.3 Aero moottori 9-3:n aeron moottorin tilalle? Viggenishän on 2.3 moottori onko se justiin tämä 9-5:n moottori.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Sopii.

EDIT.

Kyseessä siis B235R.

Jos on 2004-> niin huohotus on eri ja huohotuspönikkä on isompi ja joudut lautrin vaihtaa siihe uudempaan malliin ku ei sovi vanhempi.

Softaaki pitää muuttaa että käy oikein. Käyntiin kyllä lähtee ilman muutoksia mutta kartat vähä pieles...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Joo se on vm 01. Joo eli kannattaa alkaa rakentamista jatkaan sen 2.3 lohkon pohjalle sehän se ilmeisesti kestävämpi kone on ku tuo 2.0 siitä ainaki tuntuu hilkut tulevan puihalle vähä väliä ku tehot nousee yli 300hv. Onkohan toi 2.3 paljo viritys ystävällisempi motti? Ja jos tietoo joltaki löytyy enemmänki niin neuvoja otetaan vastaan haaveena olis 400 rajapyykki ylittää.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

T7 männät ne tulee vastaan 300hp jälkeen. Jos 400 on tähtäimessä niin joko t5 männät tai esim. wösnerit.
Lohkot, kampurat, veivit ihan varmasti kestää hyvin tehtynä sen 400. Kanteen jäykemmät venajouset.

Ja se ilmamassamittari kuntoon ennen mitään rakenteluja
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Joo siinä oli ne T7 männät ja veivit alunpelin ne kesti melko pitkään mutta veivit siitä loppujen lopuks kieroon meni. Sitte vaihdettin sinne T5 männät ja veivit sorvattiin hiukan pois et mahtuu T7:n kannentiiviste. No kuinkas ollakkaan lohkossa on nyt reikä tosin en tiä mikä sen teki ku ei oo viä avattu. Tosiaan tarkotus olis saada se kestään.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikä softa ja missä kunnossa oleva ilmamassamittari. Menikö bensalla vai etanolilla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

4 softa, bensa kone. Vaikea sanoo missä kunnos ilmamittari, mutta on huohotin uusittu ja kyl se on uusittu myös. Ei ainakaan ollut sen kanssa ongelmaa. Ne veivit väänty ekalla kertaa siks ku irtos hukkaportin letku, ja vedot oli silloin täysillä niin tosiaan ahdot nousi pikkasen koviks. 3,5 mm oli ykkös sylinteris mäntä alempana ku nelosessa (siis yläasennos). Auto oli silti täysin ajokunnossa pieni röpellys tapahtui ku ahdot lähti jouseen yli 1.3 sitte ku ne oli 1.4-1.5 ei enää mitään kaikki toimi normaalisti. Öljyä se vähä rommelsi pitkin poikin.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Lohko on sama 2.0 ja 2.3

Ilmeisesti nordicin softa mistä kaikki suojat poissa...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Juu nordic:in softa... mitä tarkotat suojat poissa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pääsee nakuttamaan rajusti kun softa ei laske pyyntöjä vaikka nakuvaroituksia alkaa tulemaan.

Vaikka hukkiksen letku irtoais niin ei softan saisi pitää sytkäennakkoja ennallaan ja edesauttaa nakutusta. Lisäksi fuelcut kuuluu tulla vastaan jos tollanen ryntääminen tapahtuu luvatta. Sekin lienee mykistetty ko. softassa.

Sulla on nyt aika hazardi kokoonpano siellä. Tunnetusti melkoinen männäpilkkojasofta purkissa, nostettu puristussuhdetta madaltamalla kannentiivistettä ja ajetaan edelleen bensalla ja ilmamassamittarin kunnosta ei tunnu olevan tarkkaa tietoa. Kaikki on väärällä puolella turvamarginaaleja.

Saahan tuota samaa rataa jatkaa jos haluaa mutta lue nää jutut sitten kun seuraavan kerran taas kone porsii jos mitään ei ole otettu huomioon.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9-3 aero by nordic
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 14:11

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-3 aero by nordic »

Joo kyllä se vitusti nakutteli eli oot varmasti oikeassa... En todella ajatellu samalla mallilla jatkaa ku olisin tämän tienny niin en olis ekan koneremontin jälkeen samalla softalla kasannu. Mikä softa olis parempi? ajattelin laittaa koko padan siihen uusiks, että ei ainakaan sen takia parsi et osat on vanhoja/hauraita. Tehoja tosiaan tarvis saada sen 400 päälle. en tosiaan oo tässä mikään spesialisti... Ihmettelen suuresti että valmistajan takuu ei häviä ton softan laiton jälkeen (tosin ruotsis) en tiä onko se valmistajan takuu voimassa vaan 3 softaan toi 4 on päivitetty myöhemmin.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

400hv voi ottaa turvallisesti vielä ilman että suojia joutuu karsii niinku nordic tekee.

Softaajia täällä foorumilla useita.
etsimällä löytää :P
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Make76 »

En viitsinyt uutta aihetta naputteleen joten kyselen viisaammilta tässä samassa.
Mulla on kolkki T5 koneella. Stage 3 (250hv) on purkissa, 3" putki kokomatkalta, T7 mankkuvena moodaus, Boochin 044 pummpu.
Jossain vaiheessa on haaveena remontoida kone. Saako vakio suuttimilla ja turbolla (25 garret) 204E koneesta enempää tehoa irti bensalla vaihtamalla 2.3l kiertokanget ja tietenkin softan?

Make
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kylhä se käytökseltään muuttuu jonkun verran 2.3sena, alavääntöä tulee lisää.

4bar BTR niin pääset jo sinne 300+hv
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla juurikin tuo 04femman kone kolkissa. Huohotin letkut vaan yhdistelee ni se o siinä.
9-3.1972
Vastaa Viestiin