kiitos yhteistyöstänne.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mossemies
"Viggen"
Viestit: 634
Liittynyt: Su Helmi 10, 2013 18:30
Paikkakunta: tampere
Viesti:

kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja mossemies »

Moni varmasti tietää, että olen tehnyt saabeihin putkistoja männä aikoina paljon.
Nyt on kuitenkin tullut aika siirtyä tekemään muuta.

Moni on varmasti olettanut, että outotalli.fi on iso ja mahtava yritys joka tekee suurta voittoa ja tiliä tällä putkihommalla.
Korjaan sen verran, että luulo ei ole haitannut minua, mutta on tuonut monta lieveilmiötä mukanaan, johtuen epätietoisuudesta.Olisinhan aloittaessani tietysti voinut kertoa, että tämä on aika puhtaasti harrastetoimintaa ja tarkoitus oli saada itselle harjoitusta rst käsittelyssä, sillä en ole yli 20 työvuoteni aikana sen kanssa juuri töitä tehnyt, vaan materiaali on ollut musta teräs.

Oli myös ilo tehdä samalla harjoitellessani myös jotain hyödyllistä muiden iloksi, eikä vain kasaa harjoituskappaleita hallin nurkkaan lojumaan ja siitä romukoppaan. Putkihomma oli oiva tilaisuus tähän ja mielestäni kehityin varsin mallikkaasti ja jälki alkoi olla ihan ok kun loytyi oikeat menetelmät langat ja kaasut...aluksi ne olivat aivan väärät jolloin sain kuraa niskaan korkeista saumakuvuista ka oli kuin puolalaista pallosaumaa kuulemma ja rälläkällä katkaistut kiertävät katkomiset, vaikkakaan se ei pitänyt kutiansa, sillä käytin vaakavannesahaa kuitenkin.

Parin vuotavan saumankin olen korvannut asiakkaalle ja palauttanut rahaa käyttämättömästä putkesta joka huhupuheiden mukaan ei sovi automaatin kanssa. sekään ei pidä paikkaansa, mutta otin putken takaisin ja maksoin rahatkin takaisin. olen myös vahingossa lähettänyt väärän adpterinkin ja korvasin sen oikealla maksaen tietysti kuljetuskustannukset saamatta ja vaatimattakaan väärää osaa takaisin, koska olisin joutunut nekin kulut maksamaan, joten anti olla vaan.
Avaan hieman toiminta malliani.
outotalli.fi ei ole yritys, vaan freelancer työntekijän markkinointinimi laskutuspalvelussa ja nettisivuston domain nimi.
Kimppatilauksissa toimin seuraavasti.
putket tilataan(esim 10kpl)
putket maksetaan.
Tilaan materiaalit,katit joustot, teetän laipat,lambdamutterit jne...
valmistan putket.
lähetän putket.
Kirjoitan laskun odeal laskutusohjelmalla ja osoitan sen itselleni, koska yksittäiselle asiakkaalle en voi, sillälaskuun pitää sisällyttää kulukuitit joita en yhteen putkeen voi laittaa, koska ylittää yhden putken arvon moninkertaisesti ja laskua ei hyväksytä.
Tämä on hankalaa, mutta ainoa tapa. sillä pienimuotoisen sivutoimen vuoksi verottajakaan ei suositellut y tunnuksen hankintaa, sillä minulla on kuitenkin 40 tuntinen normaali viikkotyökin.
materiaalit hankin työnantajani kautta. ja työnantajani laskuttaa ne minulta.

Laskun kirjoitettuani lähetän kulukuitit odealille kirjepostina.
itselleni osoitettu lasku saapuu ja maksan sen. odeal maksaa minulle palkan saatuaan suoritukseni.
ja vähennettyään alv:n tyellit verot ja lisättynä kuluosuuksilla.
olen siis palkansaaja.
No se palkka sitten... putken hintarakenne on seuraava.
esim ng 9-3 ss saab hinta 355€ kimppahintana yksittäisessä hinta lisääntyy vain materiaalirahdeilla yksittäisiin osiin, ei enempää.

Katti 114€ sis alv
jousto 27€ sis alv
lambdamutterit 2x8€ + alv 3.84€
8mm kiinnikepinna n.300mm 2.50€+alv 60cent
putkea n metri 19.90+alv 4.78€
mutkat 3x 8.90+alv 6.4€
laippa 17€+alv 4.08€
rahteja kateista/joustoista ja materiaaleista jaettuna yhdelle putkelle = n.9€

putken valmistuskulut siis ovat 251.75
laskutettaessa siihen tulee alv jonka osuus kasvattaa hintaa 60.42€
jolloin lopputulos on
312.17€

verotettava tuloni siis per putki on 355€-312.17€=42.83€
josta vähennetään työnantaja kulut +laskutusyhtiön komissio min 15€
bruttopalkaksi jää 15.47€ josta maksan veroa ja tyelliä yhteensä 5.47€
tilille maksetaan palkkaa 10€+ kulukorvaukset, eli tuo 251.75€
tuon kympin törsään lankaan joka maksaa 15kg rulla n.200€ plus kaasut ja sähkön/putki. voi vitonen jäädä. paitsi, että kun vien putken matkahuoltoon jonne matkaa 12km ja takaisin sama. chevy vanilla 6.5l tdi 18 smiles/gallon jää ajamisen ilo.

joten voitte kuvitella kun ihminen asentaa/ asennuttaa putken autoon ja se sopii paikoilleen ja toimii, mutta kun toinen asentaja joutuu sen ottamaan jonkin toimenpiteen takia irti, eikä saa ja sen jälkeen soittaa minulle, enkä kerkeä siltä istumalta seuraavana päivänä tulemaan(sunnuntai) katsomaan, niin hänen mielestään olin haluton tulemaan vaikka en kerennyt yksinkertaisesti.
Hän katkaisee putken ja hitsaa sen takaisin ja veloittaa tästä minulta 50/60€ tunti irrotusta ja hitsausta, koska olin putken tehnyt niin huonosti.

eihän siinä siis mitään, mutta jos tekeleeni joita on maailmalla likempänä kolmea sataa, sopii paikoilleen 99.8%
Kyllähän siis mikäli itse asentaisin autoosi 55ah akun tilalle 100 ah akun ja remmiahtimen koneen niskaan ja 3" putkiston 2" putkistolle tarkoitettuun koloon, en oleta, että ajovalonpolttimon asennusaika on enää korjaamokäsikirjan ohjearvon mukainen, mutta tämäkin putki oli ilo valmistaa vaikka sen tekemisestä nyt maksamaan joudunkin, jotta minusta ei kirjoitettaisi ikävämpään sävyyn,kuten minulle luvattiin( siis mikäli en maksa) joten maksan, sillä enhän halua että minusta rumia kirjoitellaan. Anteeksi kun tein niin huonon putken, että irrottaminen ei ollutkaan niin helppoa ja vielä enemmän anteeksi kun en omilta töiltäni kerinnyt sunnuntaina tulemaan sitä irrottamaan ja asentamaan uudelleen.

Mutta kyllähän normaalistikin ihminen harrasteistaan maksamaan joutuu. minun harrasteeni nyt oli tämä putkien hitsailu ja sen kehittäminen omilla ehdoillani. ei kenenkään käskystä.

Lopetan harrasteen sillä se on liian kallis ja alan vapaa-aikanani pelaamaan x boxilla.

Mutta kiitos kaikille tekeleitäni tilanneille, että sain niitä tehdä ja kokemusta karttui. positiivista palautetta tuli niin paljon kuitenkin, että se ylittää haukut heittämällä ja kivaa oli ja tutustuin moneen uuteen ihmiseen.
ps, en ole mulk*u vaikka eräiden mielestä olen kun en halunnut kaikkia muutoksia alkaa tekemään ja putkesta liian kallista.

ja sinulle joka lähetit tilinumerosi jolle voin maksaa putkesi tekemisestä. saat rahasi 80€ viimeistään tilipäivänäni kuun viimeisenä päivänä. siihen ei ole pitkä aika, mutta en ole kroisos.

Hyvää kesän odotusta kaikille :D
tehdään kaikille kaikkea. outotalli@gmail.com tai soita ja kysy 040-5777903 www.outotalli.fi
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos myymästäsi putkesta. Oli ekaa erää, jota teit vuosia sitten.

Se on nyt sitten mukava lukea ihan itse sepän kirjoittamana, että sinut vittuiltiin tästä ulos. Tosin se oli luettavissa rivien välistä jo sen ihan ekan kimpan aikana :roll: Kiitos kaikille trollaajille, jotka annoitte palautetta! No säästyypä iteltä rahat, ku ei tarvi vakavissaan harkita mossemiehen putkea femmaan. Melkein sen jo ostin, mutta ajattelin odottaa seuraavaa kimppaa, ku konerikko söi kaikki säästöt ja vähä velkaaki piti ottaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sääli
Olisin ottanut ainakin dp:n tonnariin jatkossa mossemieheltä.
Mulla ainakin ollut selvä kuva hänen lähtökohdistaan, kulu- ja kustannusrakenteesta ja muutenkin toiminnastaan.

Kaikkea hyvää jatkoa mossemiehelle, kunnioitusta multa siitä mitä olet tehnyt.

Ps. jos klubin myyntiosioon tonnariin tulee sun tekemiä osia niin mulle se on tae laadusta ja epäröimättä ostan pois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

No voi Perkele!
Taas jotkut kädettömät idiootit meni sitten tämänkin homman pilaamaan!
Mikä helvetti teitä nykyihmisiä oikein vaivaa kun aina pitää kaivaa joka asiasta negatiiviset puolet esiin että päästään taas valittamaan ja arvostelemaan toisia ja toisten tekemisiä? Koittakaa nyt tajuta pitää erillään harrastushommat ja yrityshommat.
Ette kai te todellakaan kuvittele että joku yritys valmistaa samanlaista, mutta parempaa tuotetta selkeästi halvemmalla kuin kilpailijat? Miksi tekisi niin kun niistä saisi paljon enemmänkin?
Mossemies teki näitä täysin harrastuspohjalla. Ja tämänhän kyllä jokainen täysipäinen tajuaa itsekin.

Olen todella pahoillani kanssaharrastajieni puolesta, vaikka kyllä veikkaan ettei nämä tosivalittajat mitään harrastajia edes ole. Ovat näitä nykyääliöitä jotka päivät pitkät roikkuvat netissä ja etsivät kohteita mistä pääsee valittamaan ja muita arvostelemaan.

Mulla ainakin on cabben alla Mossen tekemä kokoputki ja se sopi paikalleen heittämällä.
Mutta Hei kiitos Mosselle hienosta putkesta!

Mulla tulee tuo kesäcabbe olemaan vielä kauan ja siellä myös se pörisee mossemiehen putki vuodesta ja tapahtumasta toiseen muistuttamaan muita oikeanlaisesta harrasteasenteesta!

-Jone
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Voihan vit**u! Kiitos teille valittajille tästä. Kesällä olisin tilannut mossemieheltä 3" downpipen aikasempaan hyvään kokemukseen asennusta koskien catbackin kanssa. Arvostan suuresti hänen tekemäänsä työtä ja harmi kun putkien tekeminen loppuu. Nyt joutuu sitten etsimään rännin jostain muualta huomattavasti kalliimmalla hankintahinnalla.
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mossemies! Hyvää jatkoa ja pidä lippu korkealla. Kova kädenpuristus vielä sinulle! Me arvostamme tekemääsi työtä kovin. Mossemiehelle aiheetta valittajat ja manbitchit voivat vaikka vetästä Saabinsa tolpan ympäri ja kävellä kotiin.

Kun näin ensimmäisen kerran DP:n hinnan, tiesin että hartiapankkina teet näitä käytännössä ilmaiseksi. Tilasin sinulta DP:n laipan, ja päädyin lopulta kötöstelemään DP:n itse, tuli semmonen kuin sattu tulemaan ja ainakin 100€ kalliimpi. Mutta pääsin harrastamaan ja oppimaan kuin sinä.

Valitettavasti meistä monet eivät osaa arvostaa kaverin tekemistä. Kerran tein viikon hommia kaverin Poloon ja maksun formaatti oli oman tunnon mukaan. "Onko 20€ hyvä?" Uskomatonta kuinka vuosia tuntemani kaveri kehtaa sanoa noin.
EX: 9³SS BioPower
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ymmärrän päätöksen oikein hyvin seurauttuani sivusta kaikkea kitinää. Itse en ole tilannut yhtään tuotetta, joka osaltaan johtuu siitä, että pitkän harrastuksen ja metallimiehen taustalla osaan tehdä ko. palikoita itsekin ja osaltaan siitä ettei itsellä ole ollut sopivia kohteita ko. tuotteille. Sen verran hengessä kuitenkin mukana, että toimitin ensimmäisen vakio DP:n malliksi.

Sopivuuksista, tilan ahtaudesta yms. seikoista pitäisi ymmärtää, että kun reilun kahden tuuman tilaan ruvetaan tunkemaan kolmen tuuman osaa niin ahdasta tulee. Jos tämän asian kanssa ei voi elää ei pitäisi alunperinkään ruveta koko putkiston vaihtohommaan vaan pitäytyä tehtaan linjoissa.

Toivotaan, ettei mossemiehen harrastus nyt kokonaan lakkaa ja kitisijät ovat tyytyväisiä lopputulokseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja VKe »

mossemies kirjoitti:tekeleeni joita on maailmalla likempänä kolmea sataa, sopii paikoilleen 99.8%
En ole ihan kaikesta perillä, kun samaa keskusteluketjua on foorumilla vissiin 4 kpl. Onko nyt niin että liki 300 tekelettä maailmalla ja yhden kanssa ollut haastetta?
Sininen Saab 9-3, '99
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Todella harmillista, että lopetit putkien tekemisen. Odotin nimittän seuraavaa kimppatilausta, johon olisin osallistunut. Nyt pitää oikeasti miettiä että ajanko vain vakio putkella vai mitä teen. Ymmärrän kuitenkin miksi teit päätöksesi.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
mossemies
"Viggen"
Viestit: 634
Liittynyt: Su Helmi 10, 2013 18:30
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja mossemies »

VKe kirjoitti:
mossemies kirjoitti:tekeleeni joita on maailmalla likempänä kolmea sataa, sopii paikoilleen 99.8%
En ole ihan kaikesta perillä, kun samaa keskusteluketjua on foorumilla vissiin 4 kpl. Onko nyt niin että liki 300 tekelettä maailmalla ja yhden kanssa ollut haastetta?
on niitä yli 300. ja on siellä toinenkin ollut, mutta siinä asiakas taivutti kiinnikkeen oikeaan asentoon. oli kaiketi päässyt hitsauksessa vetämään sen verran vinoon ettei kerrasta mennyt (rosterin ominaisuus) tuppaa nyppimään hitsauksessa aika rajusti, ja siksi pitää katsoa hitsausjärjestys kohdilleen jotta vedot tasaa toisiaan.
mutta kutakuinkin tollein on. vetovirheet kun on hitsauksen jälkeen vaikea todeta muulla kuin autoon asentamalla. jigiin putkea ei enään saa saumoineen koska saumat eivät mahdu ohjurikourujen sisään joten testausta ei voi tehdä. kerrasta olis onnistuttava.

keskustelu on jaettu kaikkiin mallikohtaisiin foorumeihin joihin olen putkia tehnyt, siksi niitä on neljä. kaikki kun eivät seuraa kaikkia saab malleja. tarkoitus ei ollut pämmätä vaan ilmoittaa asia kaikille niin että se tavoittaa kaikki.
tehdään kaikille kaikkea. outotalli@gmail.com tai soita ja kysy 040-5777903 www.outotalli.fi
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Sepä se,tämähän on tätä nykypäivää ei osata kuin kitistä joka asiasta.
Itse tilasin ja lunastin DPn ja olin tyytyväinen ko tuotteeseen.
Sitten täytyy vain,ja nyt kun tekijää ei ole niin tilata se tuote isosta kylästä
ja maksaa vähän enempi. Se mitä ole seurailut foorumia niin taitaa olla saabistit
aika nuukaperseitä pyyydetään maltaita kun myydään mutta mitään ei olla valmis maksamaan
ja kitistään sitten joka asiasta.Tämä oma mielipide ei kohdistettu kehenkään henk kohtaisesti.
Ari 1622
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Muutamaan kertaan mietittyäni päädyin kirjoittamaan omasta DP:stä joka kylläkin on femmassa. Tähän laitan viestin koska tässä on käsitelty noita, noh, laatupoikkeamia. Minä en ostanut suoraan uutta Dp:tä mosselta, vaan ostin pari kuukautta käytettynä henkilöltä joka oli ostanut dp:n mossemieheltä omien sanojensa mukaan. Ei ole syytä epäillä etteikö asia olisi niin.

Hieman asennuksen jälkeen putki alkoi vuotamaan päällekkäisliitoksista vaikka olivat asennustahnan kanssa asennettu. Putkea laitettiin parikin kertaa ja passattiin paikoilleen paremmin. Ei vaikutusta, vuosi edelleen. Tulin siihen tulokseen että se soviteholkki oli vaan hieman lyhyt. Loppuviimein päällekkäisliitokset kaikki hitsattiin kiinni.

Mitään reklamaatiota en tehnyt mosselle koska en pitänyt asiaa niin suurena, enkä ostanut itse putkea uutena, vaan käytettynä. Vaikka euroja paloi että sai vuodot ja tuhinat kuriin. En tee reklamaatiota edelleenkään. Kunhan toin asian esille että jotain pienempää on ollut, voihan olla ettei putkessani ei ole alkuperäinen holkki tms.. en tiedä. Kaikki osat kuitenkin mielestäni ovat putkessa koska se istuu ja toimii.

Harmi että mosse olet päätynyt tälläiseen ratkaisuun. Toivoisin että harkitsisit asiaa kertaalleen.. ehkä "tomun" laskeennuttua... Myöhemmin syksyllä kenties? Kysyntää varmasti olisi. Kunhan kotiudun reissusta, enkä ole puhelimen varassa niin kirjoittelen sulle YV:tä jos olet vielä foorumilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja VKe »

No jos vain parin kanssa ollu ongelmaa, niin eikö nyt aika pienestä tullut härkänen?
Sininen Saab 9-3, '99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja mestari »

oisin minäkin kesällä tilannut vaikka 3 putkea jos olisin tiennyt :D :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: kiitos yhteistyöstänne.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

JP_Vette kirjoitti:Kiitos kaikille trollaajille, jotka annoitte palautetta!
Sain YV:llä palautetta kommentistani. En nyt "kiitä" asiallisista reklamaatioista. En tiennyt niistä 9-3SS ongelmista pinnapultin kanssa, vaan viittasin tällä trollauksella siihen ihan itseensä eli trollaamiseen.

Mossemies itsekin sanoi toisessa ketjussa sen 9-3:n olleen se viimeinen niitti. Itseä vain harmittaa ku se saakelin trollaus alkoi jo ekan kimpan aikana, jossa vikistiin niistä puolalaisista pallosaumoista, viistetyistä kurveista ilman kurvipalaa, rumasta ulkonäöstä kun ei kiillä ja mitä niitä oli. Ja mahtoko niistä trollaajista kukaan edes ostaa kyseistä putkea? Miksi vikistä, kun ei kukaan ole pakottanut ostamaan? Jos haluaa sen tonnin putken niin saahan niitä rahalla. Mossemies myi halpaa ja hyvää samassa paketissa.

Se trollaus on mennyt tälläkin foorumilla osittain siihen suomi24-tasolle, jossa joka suunnasta tökitään kepillä. En ole psykologi enkä tunne mossemiehen taustoja, mutta ymmärrän kyllä sen, että jossei sitä osaa odottaa ja ignorata, niin kyllä se aika raskasta on.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Lukittu