9-3 ohjauksentehostimen paineletku
9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Saab 9-3 v.02 ohjauksentehostimen nesteet vuotaa. Foorumia olen selaillut ja asiasta on jonkun verran kirjoiteltukin eli taitaa olla monelle tuttu ongelma. En paljon autoista tiedä, joten ajattelin kääntyä asiantjntijoiden puoleen..
Vein autoni huoltoon, jossa selvisi, että ohjauksentehostimen paineletku (osat 5330451 ja 5061833) ovat huonossa hapessa ja luultavasti aiheuttavat tuon vuodon. Huollossa olivat epäileviä tuon korjauksesta, varoittelivat kustannuksista. Itse olen sitä mieltä, että jos tuon järkevin kustannuksin saisi korjattua, niin tottakai korjaan. Tuon osan 5061833 sain jo purkaamolta. Kunto erinomainen, oliko peräti jopa ihan uusi. Oli otettu -00 autosta, mutta koska varaosanumero oli sama, uskalsin ostaa. Mutta sitten tuo osa 5330451, merkkiliikkeestä lupasivat 400€:lla. Etsin netistä ja mielestäni löysin osia halvemmallakin, mutta ovatko ne oikeasti kannattavia vaihtoehtoja? Onko kokemusta?
Esim.
https://www.maptunparts.fi/ohjaus-ja-et ... -3-02.html
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... m/1023860/
http://www.eeuroparts.com/Parts/8658/Po ... e-5330451/
Mistä itse ostaisit tuon osan? Suosin luonnollisesti sellaisia osia, joita ei tarvitse heti seuraavana kesänä olla vaihtamassa.
Sitten seuraava probleema. Oletetaan, että olen sopuhintaan saanut tarvittavat osat ja pitäisi löytää kaveri, joka sopuhintaan pystyisi tuon osan vaihtamaan. Olen lukenut, että vaihto ei ole mikään pala kakkua. ohjeita ja vinkkejä on kyllä netissä. Moni teistäkin on varmaan sen vaihtanut. Itse asun Vantaalla. Tarvittaessa voin ajella järjellisen matkan päähän jos vain tarvis.
Kiitokset jo etukäteen kommenteistanne!!
Vein autoni huoltoon, jossa selvisi, että ohjauksentehostimen paineletku (osat 5330451 ja 5061833) ovat huonossa hapessa ja luultavasti aiheuttavat tuon vuodon. Huollossa olivat epäileviä tuon korjauksesta, varoittelivat kustannuksista. Itse olen sitä mieltä, että jos tuon järkevin kustannuksin saisi korjattua, niin tottakai korjaan. Tuon osan 5061833 sain jo purkaamolta. Kunto erinomainen, oliko peräti jopa ihan uusi. Oli otettu -00 autosta, mutta koska varaosanumero oli sama, uskalsin ostaa. Mutta sitten tuo osa 5330451, merkkiliikkeestä lupasivat 400€:lla. Etsin netistä ja mielestäni löysin osia halvemmallakin, mutta ovatko ne oikeasti kannattavia vaihtoehtoja? Onko kokemusta?
Esim.
https://www.maptunparts.fi/ohjaus-ja-et ... -3-02.html
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... m/1023860/
http://www.eeuroparts.com/Parts/8658/Po ... e-5330451/
Mistä itse ostaisit tuon osan? Suosin luonnollisesti sellaisia osia, joita ei tarvitse heti seuraavana kesänä olla vaihtamassa.
Sitten seuraava probleema. Oletetaan, että olen sopuhintaan saanut tarvittavat osat ja pitäisi löytää kaveri, joka sopuhintaan pystyisi tuon osan vaihtamaan. Olen lukenut, että vaihto ei ole mikään pala kakkua. ohjeita ja vinkkejä on kyllä netissä. Moni teistäkin on varmaan sen vaihtanut. Itse asun Vantaalla. Tarvittaessa voin ajella järjellisen matkan päähän jos vain tarvis.
Kiitokset jo etukäteen kommenteistanne!!
Viimeksi muokannut tturku, Su Huhti 26, 2015 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siirretty oikealle alueelle.
Syy: siirretty oikealle alueelle.
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Kysymys kuuluisi tuonne OG 9-3 osiolle.
Kyllä nuo tarvikkeetkin kestää ja toimii ihan hyvin, ei kannata 400e moisesta maksaa. Kannattaa tsekata myös:
http://www.neobrothers.co.uk/index.php
http://www.pro-carservice.com (meili tai soitto)
Itse hommasin tuollaisen Neolta kun PCS oli sopivasti suljettuna. On se nyt jo pari vuotta kestänyt.
Kyllä nuo tarvikkeetkin kestää ja toimii ihan hyvin, ei kannata 400e moisesta maksaa. Kannattaa tsekata myös:
http://www.neobrothers.co.uk/index.php
http://www.pro-carservice.com (meili tai soitto)
Itse hommasin tuollaisen Neolta kun PCS oli sopivasti suljettuna. On se nyt jo pari vuotta kestänyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Myös http://www.mekonomen.fi löytyy - toissa viikolla ostin tuon alemman putken. Tuli soitosta seuraavaksi päiväksi Tammiston liikkeeseen (99€ - klubin 10%), joka oli minulle logistisesti helpoin. Alkuperäinen oli pahasti ruosteessa ja kuskinpuolen alimmassa mutkassa oli reikä, josta öljy tuntui tulevan kiihtyvällä vauhdilla ulos joka käännöksessä.
Niin paljon on purkamista ja kasaamista (ihan perus-), että omaan teko riitti tällä kertaa - valitan. Perustyökaluilla pärjäsin ja kun teki hissukseen eli liotteli ruuveja ja letkunkiristimiäkin (ahtoputket) eikä aukonut väkisin, vajaa viisi tuntia meni talliinajosta ulosajoon. Mikä täällä on jo moneen kertaan kerrottu: pohjamuovit pois, puskuri pois, maski, valonheittimet ja vilkut pois, välijäähdytin pois, välijäähdyttimen ja kaasuläpälle menevän kovan putken välinen letku pois. Öljynjäähdyttimen kiinnitysruuvit löysälle ja jäähdytintä eteenpäin, jotta putki mahtuu sen ja palkin välistä pois. Putken kannatin löysälle pumpun kyljestä, putken liitos irti pumpusta, akun alla oleva putkiliitos irti (edestä jäähdyttimen vierestä 13 mm kita-avain pitämään putken päätä paikoillaan ja lohkon ja jäähdyttimen välistä - siksi se kumiletku pois - 16 mm avaimella liitos auki) ja sitten vain pujottelemaan putkea pois paikoiltaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tarvikeputki vaati pientä taivuttelua sopiakseen ja kiinnityskorvake pumpun kylkeen oli 6-7 mm sivussa, mutta jäi prikan alle kuitenkin. Liitoksen kiristyksessä joutui käyttämään 14 mm avainta 13 sijaan (huonosti kopioitu Kiinassa?). Pumpun liitokseen tuli uusi O-rengas mukana, mutta toiseen päähän hain marmorilta uuden.
Kokonaisuutena vain raakaa työtä ja paljon ruuvien ja liitosten, klemmareiden irroitusta eli ei vaikea vaan työläs.
Yläputki vaatinee vielä akun ja sen alustan irroituksen ym. ja vaikeaa pujottelua.
Niin paljon on purkamista ja kasaamista (ihan perus-), että omaan teko riitti tällä kertaa - valitan. Perustyökaluilla pärjäsin ja kun teki hissukseen eli liotteli ruuveja ja letkunkiristimiäkin (ahtoputket) eikä aukonut väkisin, vajaa viisi tuntia meni talliinajosta ulosajoon. Mikä täällä on jo moneen kertaan kerrottu: pohjamuovit pois, puskuri pois, maski, valonheittimet ja vilkut pois, välijäähdytin pois, välijäähdyttimen ja kaasuläpälle menevän kovan putken välinen letku pois. Öljynjäähdyttimen kiinnitysruuvit löysälle ja jäähdytintä eteenpäin, jotta putki mahtuu sen ja palkin välistä pois. Putken kannatin löysälle pumpun kyljestä, putken liitos irti pumpusta, akun alla oleva putkiliitos irti (edestä jäähdyttimen vierestä 13 mm kita-avain pitämään putken päätä paikoillaan ja lohkon ja jäähdyttimen välistä - siksi se kumiletku pois - 16 mm avaimella liitos auki) ja sitten vain pujottelemaan putkea pois paikoiltaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tarvikeputki vaati pientä taivuttelua sopiakseen ja kiinnityskorvake pumpun kylkeen oli 6-7 mm sivussa, mutta jäi prikan alle kuitenkin. Liitoksen kiristyksessä joutui käyttämään 14 mm avainta 13 sijaan (huonosti kopioitu Kiinassa?). Pumpun liitokseen tuli uusi O-rengas mukana, mutta toiseen päähän hain marmorilta uuden.
Kokonaisuutena vain raakaa työtä ja paljon ruuvien ja liitosten, klemmareiden irroitusta eli ei vaikea vaan työläs.
Yläputki vaatinee vielä akun ja sen alustan irroituksen ym. ja vaikeaa pujottelua.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Yläputki sopii tulemaan pois kunhan irrottaa akun, hieman joutuu vekslaamaan mutta kyllä se sieltä välistä sopii tulemaan. Ahtoletku kannattaa myös irrottaa bypassin alta ja taittaa sivuun operaation ajaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Itsellä vuoti myös se ylempi paineletku. Meni joku about tunti irroittaa ja maksoi parikymppiä hydrauliliikkeessä uuden letkupätkän laitto
Saab 9-5 Vector -03
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Täältäkin löytyisi juurikin tuo ylempi paineletku joka vuotaa. Menin jo hölmöyksissäni tilaamaan viime viikolla marmorille tuon 400 euron letkunpätkän, ei kait se sitouta ostamaan sitä? Tuota putkea ei taida saada motonetista tai biltemasta? Yksi viahtoehto on käydä kyselemässä jos tuon kumipätkän saisi vaihdettua jossain erikseen...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Oliko niin, että tuon kumipätkän sisällä on se kierre, joka estää öljyn vaahtoutumisen? Kannattaa lukaista toi thredi läpi...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... *&start=60
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... *&start=60
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Itse tilasin tarvittavat osat:
http://www.polar-parts.de/Suche/pressur ... ssure+hose
Ei hirveämmin ole omaan korvaan ääntänyt vaikka ei taida sitä spiraalia noissa letkuissa olla.
Aikaisemman "prkleen kalliin" letkun ostin pro-carservice.comista (kesti noin 2 vuotta), myyjä ei antanut takuuna uutta tai edes 50% alennusta uudesta letkusta. Sanomattakin selvää, että viimeinen kerta, kun heidän kanssa asioin.
http://www.polar-parts.de/Suche/pressur ... ssure+hose
Ei hirveämmin ole omaan korvaan ääntänyt vaikka ei taida sitä spiraalia noissa letkuissa olla.
Aikaisemman "prkleen kalliin" letkun ostin pro-carservice.comista (kesti noin 2 vuotta), myyjä ei antanut takuuna uutta tai edes 50% alennusta uudesta letkusta. Sanomattakin selvää, että viimeinen kerta, kun heidän kanssa asioin.
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
kohtuu hintaisia letkujaanttimonty kirjoitti:Itse tilasin tarvittavat osat:
http://www.polar-parts.de/Suche/pressur ... ssure+hose
Ei hirveämmin ole omaan korvaan ääntänyt vaikka ei taida sitä spiraalia noissa letkuissa olla.
Aikaisemman "prkleen kalliin" letkun ostin pro-carservice.comista (kesti noin 2 vuotta), myyjä ei antanut takuuna uutta tai edes 50% alennusta uudesta letkusta. Sanomattakin selvää, että viimeinen kerta, kun heidän kanssa asioin.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28
Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku
Paineletkusta vielä tuolta polar-partsilta kun tilasin, niin sen alemman paineletkun kierre ei ollut loppuun asti kierteytetty. Itsellä meni molemmat letkut vaihtoon, joten kierteytin väkisin loppuun vanhan paineletkun mutterilla. Tämä kannattaa siis varmistaa ennen kuin letku on paikallaan, muutoin alkaa v.......n.