9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Laura
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 26, 2015 13:15

9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja Laura »

Saab 9-3 v.02 ohjauksentehostimen nesteet vuotaa. Foorumia olen selaillut ja asiasta on jonkun verran kirjoiteltukin eli taitaa olla monelle tuttu ongelma. En paljon autoista tiedä, joten ajattelin kääntyä asiantjntijoiden puoleen..

Vein autoni huoltoon, jossa selvisi, että ohjauksentehostimen paineletku (osat 5330451 ja 5061833) ovat huonossa hapessa ja luultavasti aiheuttavat tuon vuodon. Huollossa olivat epäileviä tuon korjauksesta, varoittelivat kustannuksista. Itse olen sitä mieltä, että jos tuon järkevin kustannuksin saisi korjattua, niin tottakai korjaan. Tuon osan 5061833 sain jo purkaamolta. Kunto erinomainen, oliko peräti jopa ihan uusi. Oli otettu -00 autosta, mutta koska varaosanumero oli sama, uskalsin ostaa. Mutta sitten tuo osa 5330451, merkkiliikkeestä lupasivat 400€:lla. Etsin netistä ja mielestäni löysin osia halvemmallakin, mutta ovatko ne oikeasti kannattavia vaihtoehtoja? Onko kokemusta?

Esim.
https://www.maptunparts.fi/ohjaus-ja-et ... -3-02.html

http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... m/1023860/

http://www.eeuroparts.com/Parts/8658/Po ... e-5330451/

Mistä itse ostaisit tuon osan? Suosin luonnollisesti sellaisia osia, joita ei tarvitse heti seuraavana kesänä olla vaihtamassa.

Sitten seuraava probleema. Oletetaan, että olen sopuhintaan saanut tarvittavat osat ja pitäisi löytää kaveri, joka sopuhintaan pystyisi tuon osan vaihtamaan. Olen lukenut, että vaihto ei ole mikään pala kakkua. ohjeita ja vinkkejä on kyllä netissä. Moni teistäkin on varmaan sen vaihtanut. Itse asun Vantaalla. Tarvittaessa voin ajella järjellisen matkan päähän jos vain tarvis.

Kiitokset jo etukäteen kommenteistanne!!
Viimeksi muokannut tturku, Su Huhti 26, 2015 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siirretty oikealle alueelle.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja SS »

Kysymys kuuluisi tuonne OG 9-3 osiolle.

Kyllä nuo tarvikkeetkin kestää ja toimii ihan hyvin, ei kannata 400e moisesta maksaa. Kannattaa tsekata myös:
http://www.neobrothers.co.uk/index.php
http://www.pro-carservice.com (meili tai soitto)

Itse hommasin tuollaisen Neolta kun PCS oli sopivasti suljettuna. On se nyt jo pari vuotta kestänyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja HEV »

Myös http://www.mekonomen.fi löytyy - toissa viikolla ostin tuon alemman putken. Tuli soitosta seuraavaksi päiväksi Tammiston liikkeeseen (99€ - klubin 10%), joka oli minulle logistisesti helpoin. Alkuperäinen oli pahasti ruosteessa ja kuskinpuolen alimmassa mutkassa oli reikä, josta öljy tuntui tulevan kiihtyvällä vauhdilla ulos joka käännöksessä.

Niin paljon on purkamista ja kasaamista (ihan perus-), että omaan teko riitti tällä kertaa - valitan. Perustyökaluilla pärjäsin ja kun teki hissukseen eli liotteli ruuveja ja letkunkiristimiäkin (ahtoputket) eikä aukonut väkisin, vajaa viisi tuntia meni talliinajosta ulosajoon. Mikä täällä on jo moneen kertaan kerrottu: pohjamuovit pois, puskuri pois, maski, valonheittimet ja vilkut pois, välijäähdytin pois, välijäähdyttimen ja kaasuläpälle menevän kovan putken välinen letku pois. Öljynjäähdyttimen kiinnitysruuvit löysälle ja jäähdytintä eteenpäin, jotta putki mahtuu sen ja palkin välistä pois. Putken kannatin löysälle pumpun kyljestä, putken liitos irti pumpusta, akun alla oleva putkiliitos irti (edestä jäähdyttimen vierestä 13 mm kita-avain pitämään putken päätä paikoillaan ja lohkon ja jäähdyttimen välistä - siksi se kumiletku pois - 16 mm avaimella liitos auki) ja sitten vain pujottelemaan putkea pois paikoiltaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Tarvikeputki vaati pientä taivuttelua sopiakseen ja kiinnityskorvake pumpun kylkeen oli 6-7 mm sivussa, mutta jäi prikan alle kuitenkin. Liitoksen kiristyksessä joutui käyttämään 14 mm avainta 13 sijaan (huonosti kopioitu Kiinassa?). Pumpun liitokseen tuli uusi O-rengas mukana, mutta toiseen päähän hain marmorilta uuden.

Kokonaisuutena vain raakaa työtä ja paljon ruuvien ja liitosten, klemmareiden irroitusta eli ei vaikea vaan työläs.

Yläputki vaatinee vielä akun ja sen alustan irroituksen ym. ja vaikeaa pujottelua.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja SS »

Yläputki sopii tulemaan pois kunhan irrottaa akun, hieman joutuu vekslaamaan mutta kyllä se sieltä välistä sopii tulemaan. Ahtoletku kannattaa myös irrottaa bypassin alta ja taittaa sivuun operaation ajaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tenkks
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 22:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja Tenkks »

Itsellä vuoti myös se ylempi paineletku. Meni joku about tunti irroittaa ja maksoi parikymppiä hydrauliliikkeessä uuden letkupätkän laitto :)
Saab 9-5 Vector -03
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Täältäkin löytyisi juurikin tuo ylempi paineletku joka vuotaa. Menin jo hölmöyksissäni tilaamaan viime viikolla marmorille tuon 400 euron letkunpätkän, ei kait se sitouta ostamaan sitä? :oops: Tuota putkea ei taida saada motonetista tai biltemasta? Yksi viahtoehto on käydä kyselemässä jos tuon kumipätkän saisi vaihdettua jossain erikseen...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Oliko niin, että tuon kumipätkän sisällä on se kierre, joka estää öljyn vaahtoutumisen? Kannattaa lukaista toi thredi läpi...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... *&start=60
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Itse tilasin tarvittavat osat:
http://www.polar-parts.de/Suche/pressur ... ssure+hose

Ei hirveämmin ole omaan korvaan ääntänyt vaikka ei taida sitä spiraalia noissa letkuissa olla.

Aikaisemman "prkleen kalliin" letkun ostin pro-carservice.comista (kesti noin 2 vuotta), myyjä ei antanut takuuna uutta tai edes 50% alennusta uudesta letkusta. Sanomattakin selvää, että viimeinen kerta, kun heidän kanssa asioin.
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

anttimonty kirjoitti:Itse tilasin tarvittavat osat:
http://www.polar-parts.de/Suche/pressur ... ssure+hose

Ei hirveämmin ole omaan korvaan ääntänyt vaikka ei taida sitä spiraalia noissa letkuissa olla.

Aikaisemman "prkleen kalliin" letkun ostin pro-carservice.comista (kesti noin 2 vuotta), myyjä ei antanut takuuna uutta tai edes 50% alennusta uudesta letkusta. Sanomattakin selvää, että viimeinen kerta, kun heidän kanssa asioin.
kohtuu hintaisia letkuja :D
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: 9-3 ohjauksentehostimen paineletku

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Paineletkusta vielä tuolta polar-partsilta kun tilasin, niin sen alemman paineletkun kierre ei ollut loppuun asti kierteytetty. Itsellä meni molemmat letkut vaihtoon, joten kierteytin väkisin loppuun vanhan paineletkun mutterilla. Tämä kannattaa siis varmistaa ennen kuin letku on paikallaan, muutoin alkaa v.......n.
Vastaa Viestiin