Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Sellaista vaivaa on Aeroon tullut kelien lämmittyä ja pidon parannuttua, että usean reilumman vedon jälkeen alkaa auto rötäämään ja tehot ovat kateissa. Samaan aikaan MiFiä pukkaa ja vikakoodeiksi on tullut P1301 tai P1302 (syttyhäröä). Yksi tai kaksi vetoa ei vielä haittaa, mutta useampi kova saa Saapin sekaisin. Hassua on, että vian tultua tuntuu siis siltä, niin kuin kävisi koko ajan vajailla, ei kestä vetoa ollenkaan, vaan täristää pienelläkin kaasulla.

Perusropleemathan tuohon lie IMM (3.5v / 40tkm), bensapumppu (<1v / 12tkm), tulpat (3tkm / 2kk) ja DI-kassu (uusi). Bensansuodattimen hoksasin olevan IMMun kanssa saman ikäinen, joten eiköhän tuo mene seuraavaksi vaihtoon, josko tuo olisi tukossa. Jos suodattimen vaihto ei jeesaa, niin sitten jatketaan ihmettelyä ;)

Autossa Vesan 4bar E85 softa ja vakioputki.

Se, mitä nyt ihmettelin on se, että kuinkas tuo auto menee tuollaiseen ihmeelliseen perätilaan, että vasta uudelleenkäynnistys palauttaa normaalin toiminnan?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Taitaa sieltä soppa loppua ja/tai putkisto tukossa, etanolilla tuntuvat misfiret on liemen vähyyttä useimmiten ellei tulppa /kasettivika . Eikös tuossa ollut vakioputki ja vakiomallin ic vielä ?
Polttoainesuodattimen vaihto on itse asiassa fiksu veto, mikäs se pumpun malli siellä onkaan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

vesa67 kirjoitti:Polttoainesuodattimen vaihto on itse asiassa fiksu veto, mikäs se pumpun malli siellä onkaan ?
Uh enpäs nyt saa mallia päähäni, Henko? Sulta vuosi takaperin ostin.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eipä mulla ole muuta kuin Henkoa ollut enää muutamaan vuoteen eli ei sen suhteen pitäis olla ongelmaa ellei sitten ämpärin imusihdin verkko ole tukkeessa.
Tuleekos tuo ongelma bensalla vai etanolilla ? On siellä aika maksimimäärät ilmaa etanolilla pyynneissä että polttoaineen syöttövajaus alkaa kyllä tuntua.
ja tosiaan kelit lämpenee ja välijäähdytin myös peräkkäisissä tai pitkissä vedoissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Pitääpä muuten imuilman lämpöjäkin seurata vielä.

Ongelmat on tulleet oikeastaan vaan etanolilla, mutta ajan vain satunnaisesti bensalla nykyään, joten en osaa sanoa, että tulisiko sillä. Eikä näitä "rääkkäysvetojakaan" tule tehtyä kuin harvoin, mutta nyt tietysti testimielssä olen autoa enemmän kiusannut.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Noin, suodatin vaihdettu. Otin ihan mielenkiinnosta auki, ja kyllähän se aika paskainen oli.

Vaan edelleen alkaa rötäämään, kun oikein tosissaan rääkkää, tosin ehkä nyt sai tehdä vähän enemmän töitä (isoilla kierroksilla useita kiihdytyksiä peräkkäin). Rääkin jälkeen :saab: menee johonkin vikatilaan, moottorivalo vilkkuu ja MiFiä puskee pintakaasullakin. Virrat pois vaikka ajon aikana ja heti käyntiin niin jälleen toimii normaalisti.

Mitäs sitten seuraavaksi? Pakopuoli on menossa vaihtoon tässä kesän mittaan, eli jätänkö jatkotutkimukset sinne, vai onko vielä jotain, mitä kannattaisi katsoa? Tulppia voisi tietysti kurkata, kunhan kone vähän jäähtyy.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Ja juu, ne imulämmöt käväisi 80 päällä, kun ensimmäisen kerran alkoi testilenkillä pätkiä. Sen jälkeen pyöri 60 huitteilla, kun kone rupesi rötäämään.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Aika kuumaa ilmaa kyllä menee koneeseen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

vesa67 kirjoitti:Aika kuumaa ilmaa kyllä menee koneeseen
Hmm... Mitäs nuo saisi olla? Meikäläisen ajossa menee ihan perus motarikiihdytyksissä tuonne 50 asteen tietämille helposti.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mulla stage1 kolkissa "suli" pakovenat vakiokuulerilla ja putkella. Sidistä katsottuna imuilman lämpö nousi pienessäkin vedossa helposti kymmeniä asteita ulkoilmaan nähden. Nyt on do.88:sta tilattu parinsadan euron "bolt on" kuuleri eikä lämmöt nouse vedoissa kuin 10-20 astetta ulkoilmaa korkeammiksi. Testattu kevyillä 120-200 vedoilla. Nyt on tosin putkena 3"dp ja 2,5"catback. Tehotkin nostettu Mitsulla ja 670cc suuttimilla stage3 tason ~280.
Eikös viinaksella ajaessa pitäisi lämpöjen olla alempia vai mitenkä se meni?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ettei vaan olis sulanu liian ohuesta seoksesta joka johtui ilmamassamittarista ?
Etanolilla pakolämmöt on viileämmät kuin bensalla mutta kyllä senkin seoksen kuumaksi saa kun ohentaa tarpeeksi.
Nyt puhutaan imuilman lämpötilasta joka menee koneeseen. Kyllähän noilla vakiocoolereilla pärjää mutta kun softaa kiristellään ja pakoputki on vakio niin alkaa se kesän lämpö tuntua imulämmöissäkin pidemmässä kiihdytyksessä.
Se imulämmön vaikutus on yhtälössä jossa vaikuttaa sytkäennakko, seos, ilmamassa ja pakopaineet/lämmöt noin alkajaiksi, ja tietty polttoaineen laatu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kai se on uskottava, että pitää rautapuoltakin päivittää, joten pistänpä alkuun coolerin tilaukseen.

Pakoputkelle on muutama vaihtoehto, pitää niitä tässä nyt puntaroida. Melkoinen hintahaitari tuntuu olevan. Harmillisesti se mossemiehen diili taisi loppua.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niko_s kirjoitti:
Pakoputkelle on muutama vaihtoehto, pitää niitä tässä nyt puntaroida. Melkoinen hintahaitari tuntuu olevan. Harmillisesti se mossemiehen diili taisi loppua.

Tommonen osu silmään myydään osastolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=159946
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Uusi, inasen isompi, alumiinicooleri paikallaan ja nytpäs pysyvät lämmöt mukavasti alhaalla. Taisi vanha olla aika tukossa, kun nyt en saanut imulämpöjä nousemaan 34 astetta kuumemmaksi. Silti vielä saattaa alkaa pätkiä kovilla kierroksilla. Jatkan ihmettelyä.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tehot hukassa ja MiFiä pukkaa (9-3 Aero -00)

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kaivoin bensapumpun ylös. Ämpärissä oli jonkun verran mustaa hilua, muttei niin paljon, että sillä olisi imupuolen sihtiä tukkoon saanut. Toinen pumpun letkun klemmareista oli löysällä, mutta kiristyksellä ei ollut vaikutusta ongelmaan.

Pumppu tuntuu vähän vinkuvan (ei kylläkään kuulu autoon sisään, kun penkki on alhaalla), mutta hassumpaa oli se, miltä sen pinta näytti. Ihan kuin olisi pinnoitetta irronnut.

Kuva

Kannattaisikohan tässä kuitenkin pistää pumppu vaihtoon, vaikkei se tuon vanhempi ole?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Vastaa Viestiin