saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

Hei kaikille, viime syksynä ostettu saab johon vaihdettu liikkeessä mitsubishin turbo, alkoi pätkimään tänään. Auto käynnistyy välillä huonosti ja alkoi kotiin ajellessa 5 vaihteelle nykimään. Toisella testiajolla auto toimi ja ahtoi normaalisti aluksi, mutta lopuksi kakkosvaihteella nyki todella paljon eikä käynistynyt vasta, kuin kuudennella yrityksellä. Kotiin pääästyäni kurkkasin kone pellin alle ja huomasin seuraavan (ilmaletkun?) olevan irti. Kuva (https://imageshack.com/i/paxe23gjj). Letku on siis irtonaisesta päästä haljennut useastakin kohtaa.

Kysymys siis kuuluu mihin ks. letkun tulisi johtaa? Onko se kiinni myös tuosta haljenneesta päästä, eikä pelkästään kopassa? Ilmeisesti auton ongelvat voivat johtua tämän letkun irtoamisesta.

Suurin kiitoksin etukäteen kaikille saabisteille!!1
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös toi venakopan huohotus tule sinne alas loukolle? Tuosta infoa:

http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html

Viisaammat korjaa, jos meni ketuix :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos mittatikun putkeen ei liity mitään huohotusletkuja, taitaa olla joku vanhempi versio kyseessä. Ostaisin viimeisimmän huohotuskitin öljyloukkuineen ja uusine letkuineen. Se loukku kannattaa vaihtaa, vaikka ulkoisesti näyttää samalta kuin vanha.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

kiitos paljon vastauksista. Taidankin tehdä juurikin suosittelemanne toimenpiteet ja uusi koko setin.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja ippe »

Huohotuskitin mukana ei tainnut tulla letkua öljyloukulta alaspäin, se kannattaa ottaa päivityssarjan kaveriksi.

Huohotinpäivityksen saa vaihdettua paikoilleen ylhäältä käsin, ensimmäisellä kerralla on hyvä varata pari tuntia aikaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

Niinhän siinä sitten kävi. ensimmäinen testa ajo edellisten letkujen koraamisen jälkeen meni ongelmitta. Toinen testi ajo päättyi auton yhtäkkiseen nykimiseen ja sammumiseen noin 6 km ajon jälkeen. Auto lähti melkein käyntiin pari kertaa mutta pitkään. Hinaamalla siis pois. Enpä osaa sanoa mikä autossa voisi olla vikana. Olisiko kokeneemmillä jotain ajatuksia missä vika voisi piileä?
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Sytytyskasettia epäilisin aivan ensimmäisenä. Saatko jostain toisen testiin?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jos sytkäkasetin vaihdat, niin samalla uudet tulpat, NGK BCPR7-ES11.

Onko bensapumppu kuinka vanha?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

sytkän vaihdoin viime kesänä mutta nehän tosin saattaa olla jo paketissa viallisia. Harmillista kyllä minulla ei ole kuin se vanha kasetti tallessa joka aiheuttaa mootorivalon syttymisen. Voihan sitä tietenkin sillä käyntiin kokeilla vlopun aikana. Autolla olen ajellut tentulla vuoden öljyvaihdot on tehy tasaiseen 10k välein ja öljypohja ja sihti putsattu noin vuosi sitten. Auto myös on savuttanut moottorin takaosasta jonkun aikaa. Pakoputki on todella vanha ja paikattu eli sekin vaihtoon menossa kans. Ihmeellistä kyllä en ole myöskään saanut opelcomilla mitään vikakoodejakaan ulos. Jatkanpa pähkäilyä.

Kiitoksia!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

onkos siellä moottorissä enään öljyä? usein ton huohotuksen pettäessä t7 moottorit tuppaa polttamaan kaiken öljyn....meinaan vaan että onko sun tietämys millainen autoista? ettei ois esim leiponut jo kiinni? tässä ei ole nyt kyse sitten vittuilusta...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

kyllä siinä öljyä on ollut koko ajan vaadittava määrä ja sitä olen seuraillut ahkerasti että pysyy oikeana.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Oliko DI kasetti orkkis vai tarvike? Tarvikkeista taitaa olla huonoja kokemuksia. Vaihdoithan tulpat joka öljynvaihdon yhteydessä, kun viunalla kurvailet (eli 10 tkm välein)?

Kun ajelet viunalla, on olemassa melko suuri mahdollisuus, että sulla on ns. OpenSID. Paina Sidin alapuolelta yhtäaikaa + ja -, niin jotain saattaa tapahtua. Sitä kautta voi seurailla kaikkea mielenkiintoista, kunhan auton saa eka käyntiin :lol:. Mm. vikakoodien luku onnistuu sitä kautta kotikonstein, tosin yksi kerrallaan (taitaa olla viimeisin joka jää muistiin). Koodien määrän se kuitenkin kertoo.

Arvojen muuttamisessa kannattaa olla tarkkana. Tietyt arvot kannattaa jättää rauhaan :P. Selata sitä voi ja foorumilta löytyy lisää tietoa.

Mistä tarkalleen kone "savuttaa", kun kerroit moottorin takaa tulevan käryä?

EDIT: Palaako moottorin vikavalo? Tällöin on koodi muistissa...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja olpe »

ei pala vika valo. Käryttää jostain mootorin "takaosasta" en ole vielä kerennyt tarkemmin paikallistaa. Tulpat olen vaihtanut aina öljyjen kanssa juurikin nuo suosittellut. Sytkäkasetti on ostettu skruvatilta 180e pintoja tais olla hinta eli lienee tarvike versio?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Kärytys tulee varmaankin huohottimelta mistä on tuo letku ollut irti? Huohottimen pönttö sijaitsee moottorin takapuolella, lohkon juuressa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: saab 9-3 2.0 turbo pätkiminen ja käynnistys kysymyksiä??

Viesti Kirjoittaja SS »

Sytkäkasetti on ostettu skruvatilta 180e pintoja tais olla hinta eli lienee tarvike versio?
Mulla kesti Skruvatilta ostettu tarvike peräti 100km, tarvikkeet kannattaa kiertää kaukaa. Semmoisella vikavalon sytyttävällä kasetilla voi kyllä kokeilla ja hätätilassa varovasti ajellakin jos kone sillä muuten käy normaalisti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin