Auto 2002 OG 9-3 2.0 SE.
Äskettäin ajellessa 30km matkan jälkeen huomioni kiinnittyi mittaristoon, kun väläytti SIDissä washer fluid level low. Lämpömittari oli nollissa! Aloin etsimään pysähtymispaikkaa, ja kilometrin matkalla ehdin havainnoimaan, että jonkinlaista lämmintä puhaltaa (ainakin vähän) sekä TEng näytti tasaisesti 106.
Pysähdyin, ja jäähdytysnestettä oli. Avasin korkin paisuntasäiliöstä, ei kummoista kihausta. Korkki kiinni ja auto käyntiin, lämpömittari nousi puoleenväliin ja TEng laski alle 80een. Tämä noin 5 minuutin stopin jälkeen. 5 km ajoa ja kaikki näyttää normaalilta.
Mitähän ihmettä tuossa tapahtui? Villi sähköhäiriö? Reissua on jäljellä reippaasti, meinasin riskeerata jatkaa mutta lieneekö syytä muihin toimenpiteisiin mittariston tarkkailun lisäksi?
Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Mun kolkki on tehnyt tuon saman tempun muutaman kerran.
Syytä en ole löytänyt, mutta epäilen että yhteys lämpötila-anturin ja ECU:n välillä on katkennut hetkeksi.
Syytä en ole löytänyt, mutta epäilen että yhteys lämpötila-anturin ja ECU:n välillä on katkennut hetkeksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Hyvä tietää, että en ole aivan yksin.
Loppumatka 150km meni ongelmitta mittareita kytäten. Pitäisi varmaan tarkistaa maadoitukset ensimmäisenä. Jos jollain tietävällä on vinkkejä siihen, mistä kannattaisi aloittaa, otan ilolla vastaan. Jo akun miinusnapakin vaikuttaa vähän epäilyttävältä, taidanpa aloittaa siitä.
Loppumatka 150km meni ongelmitta mittareita kytäten. Pitäisi varmaan tarkistaa maadoitukset ensimmäisenä. Jos jollain tietävällä on vinkkejä siihen, mistä kannattaisi aloittaa, otan ilolla vastaan. Jo akun miinusnapakin vaikuttaa vähän epäilyttävältä, taidanpa aloittaa siitä.
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Lämpötila-anturin liitin voi pätkiä. Esim. CRC:tä tai vastaavaa liittimeen ja pikku liikuttelua että hapettumat poistuvat. Löytyy moottorin kuskin/kytkimen puoleisesta päästä kannesta aika alhaalta.
(Vesiletkun lähdön sisäkaarteesta)
(Vesiletkun lähdön sisäkaarteesta)
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Vieläpä sellainen kysymys, että onko moottorissa siis vain yksi lämpötila-anturi? Jotenkin oletin automaattisesti edellisestä EEC-IV:n huolien kanssa elämisestä, että moottorinohjaukselle on oma anturi ja mittaristolle omansa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
T7 niin ei ole ku yksi anturi kannen päädyssä.
Lämpötilaanturi ~20€ niin ei pitäs konkurssia aiheuttaa vaihtaa se, viallinen anturi ku laittaa seokset vähä sinne sun tänne...
Lämpötilaanturi ~20€ niin ei pitäs konkurssia aiheuttaa vaihtaa se, viallinen anturi ku laittaa seokset vähä sinne sun tänne...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö
Jep, ei ole konkurssin paikka. Järkeviä lämpöjä näyttää kyllä normaalisti, joten tarkkaillaan. Seoksista pistän tuonne nopeisiin kysymyksiin, niin ei mene solmuun koko foorumi.nugge kirjoitti:T7 niin ei ole ku yksi anturi kannen päädyssä.
Lämpötilaanturi ~20€ niin ei pitäs konkurssia aiheuttaa vaihtaa se, viallinen anturi ku laittaa seokset vähä sinne sun tänne...