Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Auto 2002 OG 9-3 2.0 SE.

Äskettäin ajellessa 30km matkan jälkeen huomioni kiinnittyi mittaristoon, kun väläytti SIDissä washer fluid level low. Lämpömittari oli nollissa! Aloin etsimään pysähtymispaikkaa, ja kilometrin matkalla ehdin havainnoimaan, että jonkinlaista lämmintä puhaltaa (ainakin vähän) sekä TEng näytti tasaisesti 106.

Pysähdyin, ja jäähdytysnestettä oli. Avasin korkin paisuntasäiliöstä, ei kummoista kihausta. Korkki kiinni ja auto käyntiin, lämpömittari nousi puoleenväliin ja TEng laski alle 80een. Tämä noin 5 minuutin stopin jälkeen. 5 km ajoa ja kaikki näyttää normaalilta.

Mitähän ihmettä tuossa tapahtui? Villi sähköhäiriö? Reissua on jäljellä reippaasti, meinasin riskeerata jatkaa mutta lieneekö syytä muihin toimenpiteisiin mittariston tarkkailun lisäksi?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1466
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun kolkki on tehnyt tuon saman tempun muutaman kerran.

Syytä en ole löytänyt, mutta epäilen että yhteys lämpötila-anturin ja ECU:n välillä on katkennut hetkeksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Hyvä tietää, että en ole aivan yksin.

Loppumatka 150km meni ongelmitta mittareita kytäten. Pitäisi varmaan tarkistaa maadoitukset ensimmäisenä. Jos jollain tietävällä on vinkkejä siihen, mistä kannattaisi aloittaa, otan ilolla vastaan. Jo akun miinusnapakin vaikuttaa vähän epäilyttävältä, taidanpa aloittaa siitä.
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja haja »

Lämpötila-anturin liitin voi pätkiä. Esim. CRC:tä tai vastaavaa liittimeen ja pikku liikuttelua että hapettumat poistuvat. Löytyy moottorin kuskin/kytkimen puoleisesta päästä kannesta aika alhaalta.

(Vesiletkun lähdön sisäkaarteesta)
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Vieläpä sellainen kysymys, että onko moottorissa siis vain yksi lämpötila-anturi? Jotenkin oletin automaattisesti edellisestä EEC-IV:n huolien kanssa elämisestä, että moottorinohjaukselle on oma anturi ja mittaristolle omansa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja nugge »

T7 niin ei ole ku yksi anturi kannen päädyssä.

Lämpötilaanturi ~20€ niin ei pitäs konkurssia aiheuttaa vaihtaa se, viallinen anturi ku laittaa seokset vähä sinne sun tänne...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Lämpömittari nollissa, TEng 100+ häiriö

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

nugge kirjoitti:T7 niin ei ole ku yksi anturi kannen päädyssä.

Lämpötilaanturi ~20€ niin ei pitäs konkurssia aiheuttaa vaihtaa se, viallinen anturi ku laittaa seokset vähä sinne sun tänne...
Jep, ei ole konkurssin paikka. Järkeviä lämpöjä näyttää kyllä normaalisti, joten tarkkaillaan. Seoksista pistän tuonne nopeisiin kysymyksiin, niin ei mene solmuun koko foorumi.
Vastaa Viestiin