Onko flektin päälle kytkeytyminen yhteydessä kabiinin mittariston lämpötila-anturiin?
Omassa 9-3:sessa lämpömittarissa jotain häikkää, ajossa saattaa pysyä alhaalla ja välillä taas nousee takaisin "omalle paikalleen".
Mietin vain että kun auto lämmin ja mittari taas laskettelee alaspäin, toimiiko flekti normaalisti.
Mikkihiiri kysymys ja eka viesti tänne, että jos nyt meni väärään paikkaan niin ei herneitä
Tervetuloa foorumille. Siirretty mahdollisesti oikeaan paikkaan viesti (riippuen kumpi 9-3 malli kyseessä). Eli kerropa seuraavaksi auton vuosimalli, eli onko vanhaa vai uutta koppaa? Tech2:lla näkee kätevästi lämmöt ja vikakoodit eli pääsee helposti jäljille onko anturissa vai missä vikaa. Löytyykö autosta open sid? Sieltä näkee myös lämmöt. Laita myös paikkakunta omiin tietoihin niin helpompi ohjata lähistöllä olevalle joka voisi auttaa vianetsinnässä mahdollisesti.
Kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi, tulee lämpömittarin viisarin pysyä tasan vaakasuorassa. Jos ajossa ollessa laskee hiemankin tästä, niin todennäköisesti termostaatti falskaa. Vaakatasoon mittari nousee noin 80 asteessa, flekti käy ilmastoinnin päällä ollessa jo tätä viileämmälläkin koneella, mutta jos ilmastointi on kytketty pois, kuuluu flektin käynnistyä vasta sadan asteen paikkeilla. Vielä tässäkin lämpötilassa lämpömittari sojottaa tasan vaakasuorassa.
Flektin käynnistys ja mittariston lämpömittari seuraavat samaa lämpötila-anturia. Mutta ehjällä termarilla koneen lämpöjen kuuluu pysyä yli 80 asteen ja viisarin vaakasuorassa, vaikka flekti olisikin käynnissä. Etenkin näin kesäkeleillä.
Edellä kirjoitettu koskee erityisesti OG-kolkin bensakoneita, mutta suunnilleen samat havainnot on tuosta uudemmastakin mallista dieselinä.
Oma ehdotukseni kerrottujen oireiden perusteella: uusi termostaatti
2000 VM. Saabi kyseessä, ei open sidia.
Töihin tullessa taas kömpi mittari keskelle ja siitä sitten taas pikku jumppaa; ylös alas ylös alas
Ajattelin että voisiko olla termari? Kun nopeasti se laskee ja taas nousee, jos termari takkuaisi niin eikö mittari pidä silloin paremmin paikkansa joko liian lämpimänä tai liian kylmänä?
Jos anturi olisi sökö, eikö mittari valahtaisi alas kyselemättä, tässä tapauksessa se tulee alas n. 5-7sek.
Itselläni tässä juuri hommaamassani 2002 9-3:ssa täsmälleen samanlaiset oireet, ja termarin ja lämppärianturin vaihdon jälkeen taas viisari nousee normaalisti eli aika nopeasti ja pysyy ryhdikkäästi kello yhdeksässä, kuin nuorella miehellä ainakin . On niin pieni ja halpa homma vaihtaa, että kannattaa ainakin kokeilla.
Ehjällä 89-asteisella termostaatilla ainakin omassa autossani lämmöt jäi koneen lämmettyä maantieajossa tasaisesti seilaamaan suunnilleen välille 82-90 astetta, vähän riippuen ulkoilman lämpötilasta. Vaihtelun taajuus riippui ajonopeudesta ja koneen kuormasta, mutta ehkä n. 20-30 sekunnin välein lämmöt nousi 90 asteeseen, ja termostaatin aukeamisen huomasi lämpöjen nopeasta laskemisesta tuonne 82-asteeseen. Termari pamahti tästä johtuen kiinni ja aste kerrallaan lämmöt taas nousi 90 asteeseen, ja sykli alkoi uudestaan.
Voihan olla, että autossasi termostaatin sykli toimii kuin uudessa, mutta esim. 10 astetta alemmilla lämmöillä. Tällöin viisari heilahtaisi alas kun termostaatti aukeaa, ja nousisi taas vaakaan kun lämpö kipuaa kohti aukeamislämpöjä.
Joka tapauksessa alentuneisiin lämpöihin on vaikea keksiä kovin montaa muuta syytä kuin termostaatti. Toki lämpöanturi(kin) voi olla viallinen, eikä se olisi edes kovin harvinaista.
Joo kiitos hyvistä vinkeistä!
Lämpö-anturi se oli sökö, nyt pysyy mittari ojossa kuten kuuluu eikä yritä luistaa hommastansa, paikallisen varaosakauppiaan 35e palikalla selvittiin