Jakoketjun vaihto, niittausta vai lukkoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Jakoketjun vaihto, niittausta vai lukkoa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jalmariin tarttis vaihtaa ketju. Iwiksen ketju tuli hankittua, erikseen tilasin vielä lukon, joka ei sitten siihen käykään :roll:. Onko Saabisteilla kokemusta Iwiksen ketju + lukko yhdistelmästä, lähinnä osanumerot kiinnostaa, että saisi oikeat kamat haalittua kasaan.

Toinen vaihtoehto on, että laitetaan niittaamalla; löytyykö PKS seudulta joltain työkalua vuokralle / lainaan tämmöistä operaatiota varten?

Tällä hetkellä on hankittuna ketju, joka on seuraava: IWIS G68 WN12 130VG. Tilaamani lukko Oli G67, ei tietenkään käynyt. Kysymys kuuluu, että mikä olisi tuohon hankkimaani ketjuun käypänen lukko? Vai saako sitä edes, onko se tehtävä niittaamalla?

Kokemuksia?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakoketjun vaihto, niittausta vai lukkoa

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Eri lukkojen sopivuudesta en tiedä mitään - sen kerran kun vaihdoin jakoketjun paikallaan olevaan koneeseen, käytin ketjun mukana tullutta niittilukkoa.

Minulla pitäisi löytyä edelleen niittausvälineet sekä suunnilleen muut tarvittavat tilpehöörit vaihtotyöhön - laita YV, jos on tarvetta.
Saabiton Saabisti
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Jakoketjun vaihto, niittausta vai lukkoa

Viesti Kirjoittaja fender »

Sun ketjunvaihtohomma ei ole varmaan enää ajankohtainen? Pelkän ketjun vaihdon sijaan ehkä harkintaan voisi ottaa koko korjaussarjan asennuksen?. Joskus etummaisessa muovilaaharissa oleva öljynsuihkuttimen reikä on liiskautunut pahimmillaan lähes umpeen kun jakopää on päässyt oikein kulumaan. Silloin ei uusikaan ketju kauan elä. Jos jakoketjun kiristin alkaa olla tapissaan tasapainoakselin ketjusto ja kiristin sitä jo taatusti ovat. Kokonainen ketjusarja ei ole kallis, mutta hieman työläs vaihtaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Jakoketjun vaihto, niittausta vai lukkoa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ei ole ajankohtainen enää, eilen meni uusi ketju paikoilleen. Samalla tuli tasapainoakselin ketju pois. Kiristimen ulkonema oli 16 mm vanhalla ketjulla, uudella 10 mm. Ainakaan nokkien rattaat eivät olleet vielä kovin pahasti kotkannenällä :mrgreen:. Koneesta tuli aika paljon hiljaisempi.

Mitään kamalaa ei näkynyt, pientä kulumaa toki siellä täällä, mutta kai 15 vuotta vanhassa katiskassa saa jo vähän kulumaa ollakin :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin