Tervehdys!
MY01 2.0 9-3 277tkm etanolisoftalla kyseessä ja savutukselle vikaa olisi haussa. Nyt n. 60tkm ajettu etanolilla ja aina on välillä hieman kylmänä vaaleata savua muutaman sekunnin antanut. Nyt viime aikoina on heittänyt rajutkin savupilvet ja kirkastanestettä valunut putkesta, mutta ei tee kuitenkaan koko aikaa vaan ehkä kerran viikossa. Auto on käytännössä aina samalla reitillä ja parkissa samalla kohtaa. Kulutus myös noussut n. 1l/100km. Öljyä ei syö ja ahtoputket on puhtaat. Tulpat vaihdettu 4tkm sitten, öljyjä läträtty 10tkm välein.
Tänä aamuna yritin haistella savua ja nestettä mutta sen viisaammaksi en siitä tullut, että on ihan vettä, etanolia vai jäähdytysnestettä.
Jäähdytysnestettä syö kyllä jo aika rajusti, n. 2dl 600km mutta paikallistettu lämmittimen kennoon tai tiivisteihin, neste valuu ulos kondenssiputkesta, tietenki voi vuotaa kannestakin. Kansi jälkikiristetty 20tkm sitten alkuperäisillä pulteilla.
Nyt viime viikolla heitti vikakoodin fcod1056 joka viittaa etummaiseen katalysaattoriin, hävisi ihan nollaamalla mutta tuli taas 5 päivän jälkeen takaisin. Putsasin samalla huohottimen viime viikonloppuna. Mitenhän tuo logiikka tuossa on koska softamuutoksellahan takimmainen lambda pitäisi olla poistettu käytöstä?
Voiko olla mahdollista että kartat olisi hieman muuttuneet ja kävisi liian rikkaalla, varsinkin kylmänä? Etummainen lambda vaihdettu n. 20tkm sitten, sekä ilmamassamittari jotain samaa luokkaa, tietenkin kyseessä on käytetyt osat joten niissäkin voi olla sanomista. Nyt ajossa toisella di-kasetilla tk3.6, ei vaikutusta.
Kulkupuolessa ei mitään, starttaa hyvin, käy tasaisesti ja vedot tallella. MISS arvo aamulla 9.
Olisiko kenelläkään ideoita?
Normaalia suurempi savutus
Normaalia suurempi savutus
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Re: Normaalia suurempi savutus
Tähän vähän päivitystä, savutus ei sinänsä ole pahentunut tai parantunut. DI-kasetin vaihdossa ei huomattavaa muutosta. Tulpatkin näyttää yhä ihan ok:lta.
Heitetään normaaliakosteamman ilman piikkiin, nyt yksi tankki n. vuoteen E95:sella ja ehkä hieman vähemmällä savulla pärjää, ainakin nyt tulee puhtaasti pakokaasua kylmäkäynnistyksellä eikä pelkkää vesihöyryä.
Vikakoodi tuli kerran vielä takaisin ja sitten sammui itsekseen ja nyt ei ole vähään aikaa sitä ilmoitellut.
Heitetään normaaliakosteamman ilman piikkiin, nyt yksi tankki n. vuoteen E95:sella ja ehkä hieman vähemmällä savulla pärjää, ainakin nyt tulee puhtaasti pakokaasua kylmäkäynnistyksellä eikä pelkkää vesihöyryä.
Vikakoodi tuli kerran vielä takaisin ja sitten sammui itsekseen ja nyt ei ole vähään aikaa sitä ilmoitellut.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Re: Normaalia suurempi savutus
Kartat ei muutu itsekseen ja softauksessa yleensä jätetään kakkoslambda käyttöön ellei ole erikseen muuta sovittu tai jos alkuputki on vaihdettu prekatittomaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Normaalia suurempi savutus
etummainen lambda voi hyvin olla syyllinen jos kulutus noussut yms. pois sulkematta tietenkään kansipahvi tai muuta vikaa, jos hukkaa jäähdytysnestettä ja savuttelee.
lambdaksi suositaan aina uutta ja orggista.
taaempaa lambdaa ei välttämättä ole poistettu softasta, jos näin ei ole erikseen tehty.
lambdaksi suositaan aina uutta ja orggista.
taaempaa lambdaa ei välttämättä ole poistettu softasta, jos näin ei ole erikseen tehty.
Re: Normaalia suurempi savutus
Jeps, kiitoksia vastauksista. Nestevuoto oli lämppärin kennossa, jossa o-renkaat vuosivat. Vikakoodiakaan ei ole näkynyt aikoihin.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Re: Normaalia suurempi savutus
Tälleen syksyllä näkyy hyvin se pakokaasun määrä mikä putkesta tosiasiassa tupruaa. Aika normaalia tuokin veden noruminen pakoputkista. Pakokaasussa on vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään "ränniin".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01