ng 900 pudottelee ahtoja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

ng 900 pudottelee ahtoja

Viesti Kirjoittaja turbox »

tuli hommattua tommonen 1995 vuoden saab ng900 2.0 turbo, mutta se ei ahda mielestäni kunnolla.. ahdot käyvät keltaisen ja punaisen rajalla mutta putoavat puoleen väliin keltaista?

onko normaalia ja jos ei niin missä mahtaa olla vika

ps.tulpat uusittu äskettäin
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Mitä bensaa on tankissa? Aloita homma tankkaamalla 98:a. :)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

95 on tankissa :) joo pitää kokeilla 98:lla.. tuntuukos siinä suurikin ero? en kyllä usko että pahempaa vikaa tossa autossa on vaikka ei ahdakaan sinne rajalle pysyen siellä.. tuntuu silti lähtevän helvetin napakasti..
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Entäs suodattimien vaihto?Aivan kuin yrittää mutta jotain ei saa tarpeeksi?
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Kiinnostaisi itseänikin tuon vian poisto. Omassa mobiilissani ng900 -95 oli/on tuo samainen ongelma. Sitä on muutama viisaampikin pähkäillyt, mutta mitään vikaa ei ole keksitty. Vakiona auto toimasi muistaakseni ihan hyvin. Sitten laitoin SP:n steg2 boxin autoon muiden osien pysyessä lähes vakiona. Jonkin ajan kuluttua tuo vaiva ilmeni ja se oli melkoisen häiritsevä, koska kiihtyvyys "puutui" kolmentonnin jälkeen melkoisesti, eli juuri silloin kun lähti esmes satkusta ohittamaan. Kävin penkissä auton kanssa ja siellä selvisi, että vääntökäyrä teki kuopan juuri siinä kolmentonnin jälkeen.

Seuraavaksi autoon vaihdettiin ahdin ja cooleri, jotka eivät tähän vikaan vaikuttaneet. Eniten vaivaan auttoi ohivirtausventtiilin vaihto, jolloin auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Hetken päästä sama vaiva ilmeni taas. Ahdot nousivat siis täyskaasukiihdytyksessä normaaliin muutamaksi sekunniksi ja putosivat siitä melko pian. Omituisinta vaivassa oli se, että pikkuhiljaa kaasua painaen auto kiihtyi normaalisti ja ahdot pysyivät korkealla, mutta täyskaasulla tapahtui tuo puutuminen. Jos esmes ysikympissä heitti vitoselta kolmoselle ja survasi kaasun pohjaan, niin meno puutui täysin, ahdot jäi alkup. mittarin keltaisen puoleenväliin eivätkä siitä nousseet vaiks piti kaasun pohjassa rajoittimeen saakka.

Nyttemmin on vaiva helpottanut, kun ruuvasin ahtoja isommalle. Asensin myös erillisen ahtomittarin ja nyt auto toimii lähes aina normaalisti ja ahdot pysyy 1,2 pinnassa. Edelleen silloin tällöin ahdot käy tuolla 1,2:ssa ja putoaa sitten 0,7:aan.

Eikös moottorinohjausyksikkö ohjaa tuota paineenrajoitusventtiiliä, jonka pitäisi vakiona rajoittaa ahdot 0,7:aan? Käsittääkseni tuon SP:n boxin pitäisi sallia suuremmatkin ahdot, vai rajoitetaanko paine mekaanisesti? Ainakaan 1-2 vaihteella ei vakio 0,5 rajoitus toimi, koska ahdot nousee kaikilla vaihteilla yhtä suureksi.

Voisikos vaivaan olla syynä tuo ohjausyksikkö/paineenrajoitusventtiili ja onko sillä alkup. venttiilillä mitään käyttöä jos yksikkö salli kuitenkin suuremmat ahdot? Eikös niitä ole korvattu vaan mekaanisesti säädettävillä venttiileillä? Onkos joku tällaisen toimenpiteen tehnyt?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 900 pudottelee ahtoja

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

turbox kirjoitti:tuli hommattua tommonen 1995 vuoden saab ng900 2.0 turbo, mutta se ei ahda mielestäni kunnolla.. ahdot käyvät keltaisen ja punaisen rajalla mutta putoavat puoleen väliin keltaista?

onko normaalia ja jos ei niin missä mahtaa olla vika

ps.tulpat uusittu äskettäin
Kannattaisi tsekata magneettiventtiilin toimivuus ja magneettiventtiilille tulevien letkujen kunto. Lisäksi kannattaa tsekata, että bypass -ventiili toimii moitteetta. Näistä lähtisin ekaksi liikkeelle. Sen jälkeen tsekkaisin sytytyskasetin ja hukkaportin toiminnan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Veikkaan myös mankkuvenaa...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

vaihdoin autoon vapaavirtaussuodattimen ja dump valven niin alko toimimaan kuin kello.. ahtaa keltasen ja punasen rajalla loppuun asti.. :wink:
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

turbox kirjoitti:vaihdoin autoon vapaavirtaussuodattimen ja dump valven niin alko toimimaan kuin kello.. ahtaa keltasen ja punasen rajalla loppuun asti.. :wink:
Hyvä homma! 8) Ilmeisesti bypass -venttiili oli sitten viallinen (kalvo rikki tms.).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joo ei VV suodattimella oo mitään tekemistä ton kanssa
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Itselläni 9-3 2.0t alkoi patkiä ahtoja 5000-6000 välillä niin paljon, ettei kone edes vetänyt täyskaasulla rajoittimelle asti. Mutta vaihde vapaalla kone pyräytti rajoittimelle asti.

Vika löytyi rikkinäisestä pakoputkesta. Vian etsiminen maksoi merkkiliikkeessä aika mukavasti. Kolme kertaa joutui käyttämän korjaamolla ja ne sano ettei siinä mitään vikaa oo. Sanoin niille joka kerta, että jokin on tukossa kun pätkii ahtoja.

Sitten kun vika löyty ja tuli korjattua, tehoa tuli ainakin 50 hv lisää ja 0-100 kiihoittelut taas onnistuivat moitteettomasti! ;)


Pistäkää tämäkin vikamahdollisuus muistiinne. Tässä tapauksessa vika oli takapöntössä! Saabillanin on ajettu vasta 73 tkm ja putkin vaihdettu jo kertaalleen.

Mikä saabin putkessa on vikana?
Edellinen autoni BMW ei osoittanut mitään tälläisiä kummallisia vikoja!

Täytysköhän siirtyä takaisin laadun pariin, sillä oli huomattavasti edullisempi ajaa, verratessa korjaamo kuluja! ;)
Nyt saabas odottelee taas huomista korjaamo aikaa!
Takarenkaat tuppasivat kulua, nyt ne renkaat sulavat edestä! ;(
Vastaa Viestiin