Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Vuoden 2002 Turbo Jubilee kaipaa mitä ilmeisemmin kannentiivisteen vaihtoa. Pulttien uusiminen ja momenttien tarkastus ei auttanut nesteen kulutukseen ja pöllyttelyyn, joten pakko ryhtyä isompiin korjaustoimiin.
Ongelmana on se, että remppatalli sijaitsee 100 km:n päässä, joten autoa ei voisi juuri viikonloppua pidempää rassata. Aikomuksena on jättää kansi plaanaamatta, mikäli se ei ole selkeästi kiero tai reilusti syöpynyt.
Nyt kaipaisinkin vinkkejä, mitä kannattaa purkaa, jotta kansi nousee näppärästi pois. Katselin jotain youtube-videota, jossa kanteen oli jätetty ainakin imusarja kiinni kansipahvin vaihdossa. Voisiko myös pakosarjan jättää paikoilleen? Vai onko silloin paikat jo liian ahtaat nosto-operaatiolle?
Auto kun on jo 14 vuotta vanha ja sillä on 330tkm ajettu, niin mitään valtavia summia en haluaisi siihen investoida tällä hetkellä. Siksi etsin nyt budjettiversiota 1500 euron kansirempalle.
Ongelmana on se, että remppatalli sijaitsee 100 km:n päässä, joten autoa ei voisi juuri viikonloppua pidempää rassata. Aikomuksena on jättää kansi plaanaamatta, mikäli se ei ole selkeästi kiero tai reilusti syöpynyt.
Nyt kaipaisinkin vinkkejä, mitä kannattaa purkaa, jotta kansi nousee näppärästi pois. Katselin jotain youtube-videota, jossa kanteen oli jätetty ainakin imusarja kiinni kansipahvin vaihdossa. Voisiko myös pakosarjan jättää paikoilleen? Vai onko silloin paikat jo liian ahtaat nosto-operaatiolle?
Auto kun on jo 14 vuotta vanha ja sillä on 330tkm ajettu, niin mitään valtavia summia en haluaisi siihen investoida tällä hetkellä. Siksi etsin nyt budjettiversiota 1500 euron kansirempalle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Eiköhän kannen saa puljailtua irti imusarjan ja pakosarjan kanssa. Snadisti ahdasta sen kokonaisuuden kanssa puljailu voi olla ja onhan se suht vittumaisen muotoinenkin. Ehkä kannattaa huikata joku kaveri jeesimään kannen nosteluissa ettei vahingossa katkaise muovista jakoketjun ohjuria.
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Ei oo ees ahasta 

9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Onhan tuossa sekin idea, ettei turhaan katko pakosarjan pultteja.
Painoa toki kertyy, tonnarista otin kannen imusarjoineen ja sekin jo painoi hieman.
Painoa toki kertyy, tonnarista otin kannen imusarjoineen ja sekin jo painoi hieman.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Siellä on tukirauta imusarjalle, eli se jäisi paikalleen. Turbon ja pakosarjan väliset pultit avaisi, silloin pakosarja lähtisi kannen mukana ylös ja imari jäisi autoon. Imusarjan tiiviste pitää sitten asennusvaiheessa ripustaa valmiiksi. Ei kai tossa muuta erikoista tulisi? Wis:n ohjeen ottaisin mukaan, se kuitenkin neuvoo parhaan tavan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Ei ne pakosarjan pinnat irroittamisesta katkea vaan lämpövaihtelusta, eli ne siis on jo valmiiks katki tai sit ei oo.Juha96 kirjoitti:Onhan tuossa sekin idea, ettei turhaan katko pakosarjan pultteja.
Painoa toki kertyy, tonnarista otin kannen imusarjoineen ja sekin jo painoi hieman.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Pari päivää sitten otin kannen irti sarjoineen, ei se kovin hankala urakka ollut...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Mertmi:llä olikin tuossa hyviä vinkkejä. Mulla ei wis:iä valitetavasti ole ja korjausoppaista ei hirveästi ole apua, kun ei niissä tällaisia oikaisuja neuvota. Mietin itsekin, että ehkä se imusarja vois jäädä autoon, ettei tarvitsis purkaa kaikkia letkuja ja putkia, mitä siihen kiinnittyy. Pakosarjan irroittaminen turbosta on kuitenkin niin simppeli homma, että sarjan voisi jättää kanteen kiinni -ei sitten tarvitsisi niin paljon niitä pinnapultteja varoa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Pakosarja yleensä kunnollisen kannentiivisterempan yhteydessä joudutaan irrottamaan, vaikkakin sitten pöydällä. Irtokansi kannattaa kuitenkin aina plaanata, varsinkin porsineen kansipahvin yhteydessä.
Muutaman kympin säästön takia en itse halua tehdä hommaa uudestaan. Myös katkenneet pinnapultit on helppo uudelleenkierteyttää/poistaa kansi irtaallaan.
Muutaman kympin säästön takia en itse halua tehdä hommaa uudestaan. Myös katkenneet pinnapultit on helppo uudelleenkierteyttää/poistaa kansi irtaallaan.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Kun sen kannen irroittaa, niin mitä todennäköisimmin siihen kannattaa vaihtaa venttiilivarren kumit ja hioa venttiilit seeteihin. Pakoventtiilit ovat kuitenkin niin kamalan näköisiä, että niitä pitää hioa aika reilusti.
Mulla on kolmesta kannesta kokemusta ja niissä on kaikissa ollut reilut syöpymät ja paljon karstaa pakovenoissa, enemmän tehneet ovat ehkä nähneet siistejäkin kansia näissä...
Mulla on kolmesta kannesta kokemusta ja niissä on kaikissa ollut reilut syöpymät ja paljon karstaa pakovenoissa, enemmän tehneet ovat ehkä nähneet siistejäkin kansia näissä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Pakovenat on ollu kyllä ruvella kaikissa 16-venaisissa kansissa, mitä on tullut auottua. Enpä uskaltaisi vähintään läppäämättä laittaa paikalleen, vaikka olisikin toimivasta koneesta päästetty kansi kyseessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
No, katsotaan nyt, mitä sieltä löytyy. Mitään ylimääräisiä toimenpiteitä en kyllä suorita, ellei ole pakko. Jos kansi täytyy plaanata, niin sittenhän sitä voi tehdä muutakin sipistelyä samalla.
Ja kyllä, tiedän, että kansi olisi järkevää vetästä suoraksi ja vaihtaa venttiilien kumit ja putsata/läpätä venttiilit, mutta ei suoraan sanottuna yhtään innosta tällä hetkellä. Jos homma onnistuu nyt joten kuten pelkällä pakollisten tiivisteiden vaihdolla, olen ihan tyytyväinen. Voin sitten myöhemmin tehdä isomman rempan, kun on enemmin intoa. Samalla voisi sitten tehdä jakopään rempankin -itseasiassa tuo jakopääremppa on yksi syy, miksi en nyt näe hirveästi mieltä alkaa tekemään kannelle nyt mitään toimenpiteitä, ellei ole ihan pakko. Voihan se vaikka olla, että kansi on halki ja on pakko tehdä enemmin hommia auton kuntoon saamiseksi.
Ja kyllä, tiedän, että kansi olisi järkevää vetästä suoraksi ja vaihtaa venttiilien kumit ja putsata/läpätä venttiilit, mutta ei suoraan sanottuna yhtään innosta tällä hetkellä. Jos homma onnistuu nyt joten kuten pelkällä pakollisten tiivisteiden vaihdolla, olen ihan tyytyväinen. Voin sitten myöhemmin tehdä isomman rempan, kun on enemmin intoa. Samalla voisi sitten tehdä jakopään rempankin -itseasiassa tuo jakopääremppa on yksi syy, miksi en nyt näe hirveästi mieltä alkaa tekemään kannelle nyt mitään toimenpiteitä, ellei ole ihan pakko. Voihan se vaikka olla, että kansi on halki ja on pakko tehdä enemmin hommia auton kuntoon saamiseksi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Suit-sait kannentiivisteen vaihto
Jos ei ole päässyt keittämään, niin kansi voi olla ihan suora. Teräsviivaimella tarkastaa kun saa irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01