Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

https://www.maptunparts.fi/oljyt-ja-nes ... 30-5l.html

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/G ... -5l-dexos2


Sama öljy. Motonetissä 22,90€ Maptunpartsissa 43,03€.

Usein ajatellaan että hinnasta näkee laadun. Tässä tapauksessa tuote on sama mutta hintaero on valtava. Ilmeisesti kuitenkin kelvollinen öljy kysymyksessä. Hyvä vaihtoehto öljyä vuotavaan satkuun. Edullista lisäillä. Muistaakseni puuilossa motonettiäkin edullisempi.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja SS »

Muistaakseni puuilossa motonettiäkin edullisempi.
Jep, 19,90e: http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... /931655557
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Kovasti suosittelevat monet tuota GM:n litkua. Itse ostan mieluummin jotain muuta. Ei ole itsellä eikä kaverilla hyviä kokemuksia tuosta. Ehkä just ja just 10tkm vaihtovälillä menis. Mutta sillekin laittaisin jotain muuta. Rupeaa tosi nopeasti menemään ihan liruksi tuo. Alkaa rallattaan nokkaketjua jne. oiretta. Ja pois laskiessa ihan lirua.

Ja kun kuitenkin mietitte että mitä muuta niin mulla on pyörinyt kolkin koneissa seuraavia.
Shell Helix Ultra (tämä teki vaahtoa talvella öljytikkuun ja korkkiin)
Mobil New Life
Mobil 1
Champion New Energy
Castrol Magnatec

Muista ei tosiaan ole ollut havaittavissa huomauttamista. Mitään todellisia mittauksiahan en pysty tekemään.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mikäs moottoriöljy ei ole lirua, kun se kuumana pois lasketaan?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja viggen »

CyberDog kirjoitti:Kovasti suosittelevat monet tuota GM:n litkua. Itse ostan mieluummin jotain muuta. Ei ole itsellä eikä kaverilla hyviä kokemuksia tuosta. Ehkä just ja just 10tkm vaihtovälillä menis. Mutta sillekin laittaisin jotain muuta. Rupeaa tosi nopeasti menemään ihan liruksi tuo. Alkaa rallattaan nokkaketjua jne. oiretta. Ja pois laskiessa ihan lirua.

Ja kun kuitenkin mietitte että mitä muuta niin mulla on pyörinyt kolkin koneissa seuraavia.
Shell Helix Ultra (tämä teki vaahtoa talvella öljytikkuun ja korkkiin)
Mobil New Life
Mobil 1
Champion New Energy
Castrol Magnatec

Muista ei tosiaan ole ollut havaittavissa huomauttamista. Mitään todellisia mittauksiahan en pysty tekemään.
:?:
Ihmeellistä, kun tuota GM litkua käyttää suurin osa Ruotsin Saab kannasta, jotka huoltavat auton merkki- tai muissakin huoltamoissa. Se vielä, että ajetaan 2-30000km huoltovälein ja koneet toimii moitteitta niin takseissa kuin yksityisillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

CyberDog kirjoitti:Kovasti suosittelevat monet tuota GM:n litkua. Itse ostan mieluummin jotain muuta. Ei ole itsellä eikä kaverilla hyviä kokemuksia tuosta. ... Ja pois laskiessa ihan lirua.
En ihmettele yhtään... Tän käyttöturvallisuustiedotteen mukaan mikä mulla tässä pöydällä on niin se on 70% perusöljyä... Eli siinä ei ole mitään ihmeellistä.. siis perusöljyä 70%:sesti.. Koska käyttöturvallisuustiedotteessa ei puhuta että se olisi PAO eli polyalfaoleiinipohjainen öljy niin synteettinen perusaines se ei ole, joten jäljelle jää mineraaliöljy ja hydrokrakattu mineraaliöljy... Joka tapauksessa hyvin vahvasti mineraalipohjainen öljy on kyseessä... Eihän kukaan vain luullut että se halpuus tulee tyhjästä... :roll:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Siis onko vihdoinkin löytynyt hyvä ja halpa tuote samasa paketissa :lol: ?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Pakari kirjoitti:Koska käyttöturvallisuustiedotteessa ei puhuta että se olisi PAO eli polyalfaoleiinipohjainen öljy niin synteettinen perusaines se ei ole, joten jäljelle jää mineraaliöljy ja hydrokrakattu mineraaliöljy... Joka tapauksessa hyvin vahvasti mineraalipohjainen öljy on kyseessä
Mutta esim. Motonet myy sitä kuitenkin synteettisenä öljynä :P
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kyllä 5l purkin numerolla 93165212 pitäisi GM:n listaustenkin mukaan olla kokonaan synteettistä öljyä.

Toki näissä pitää muistaa että myös se vetykrakkaamalla mineraaliöljystä tehty on kategorisesti synteettistä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuri näin kuin ippe sanoi tuosta hydrokrakkauksesta. Esim. täyssynteettiseksi kutsuttiin ennen PAO ja esteripohjaisia öljyjä. Mutta nyt kun ne synteettisyyden määritelmät muuttuivat niin täyssynteettisiksi ja synteettiseksi saa kutsua öljyä jolla on "Täyssynteettisten/synteettisten öljyjen kaltaisia ominaisuuksia"...

esim. castrollin magnatecissa lukee purkissa fully syntetic... mutta sekin on KTTn mukaan 50% perusöljyä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minulle eräs öljynjalostusalalla toimiva tyyppi sanoi kerran että yksikään huoltoaseman hyllystä löytyvä "täyssynteettinen" öljy ei ole oikeasti 100 % synteettistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lähes poikkeuksetta AZP:n mainitsemat öljyt ovat juuri niitä mineraaliöljystä hydrokrakattuja, kategorisesti synteettisiä.. Nämä öljyt ovat erittäin voimakkaasti lisäaineistettuja (EHVI-, XHVI- ja VHVI öljyjä) joilla ne "synteettisen öljyn kaltaiset ominaisuudet" on saavutettu. Ongelmaksi tässä muodostuu sitten se, että ne lisäaineet leikkaantuvat käytössä, eli kilometrien karttuessa/kovassa käytössä, esim rata-ajo.. josta seurauksena huomataan öljynkulutus kun öljyn ominaisuudet muuttuvat.

Edullisin moottoriöljy joka on PAO-pohjainen eli oikeasti täyssynteettinen öljy, ja kyseessä on siis tämän hetkinen tilanne että edullisin minkä olen löytänyt on Mobil super 3000x1 5w40.. täyttää myös API SN..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ihmeellistä, että koneet kestää kuitenkin ajaa 500tkm tuolla ¨litkulla¨ ja pitkillä öljynvaihtoväleillä esim. taksi käytössä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pakari kirjoitti:Mobil super 3000x1 5w40.. täyttää myös API SN..
Tuota minä käytin edellisessä Saabissani yhden vaihtovälin eli noin vuoden ja 10 tkm. Muut vaihtovälit meni GM:n litkuilla. Mobilia kului käytössä tuplamäärä GM:n litkuun verrattuna, eli luokkaa noin litra vaihtovälillä. Muuta eroa en huomannut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:kului käytössä tuplamäärä
Mitä muuta voi odottaa myyjän suosittelemasta öljystä?
Vastaa Viestiin