TiDmiehet--->MAF ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

TiDmiehet--->MAF ongelma

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Tuli pieniä ongelmia, motonetin mersun MAF:n kanssa. Ei toimi minun kotterossa...heittää stegvaloa kehiin. Joko mittari rikki tai ei toimi mun autossa. Haluaisiko joku Tidimies, jolla ko. mittari toimii kokeilla mun mittaria vai voikohan anturia mittailla mitenkään?
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

MAF

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Kokemusta mittaamisesta ei löydy, mutta tietoa tämän verran:

Saab Autodata D223L 1998 – 2002
5-napainen MAF
1 imuilman lämpötila
3,5 V +20 celsius
2 käyttöjännite +12 V (lämmitys)
3 maa
4 käyttöjännite +5 V (signaali)
5 signaali
1.4 V joutokäynti
yli 4 ryntäytyksessä (3,8…3,9 V on liian vähän)

Nuo numerot 1-5 on kuvattu siellä liittimen pohjassa. Olisikohan tuo käyttöjännite erilainen?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Toimiiko tuo MAF tidissä erilailla kuin mitä bensakoneissa. Bensaturbossa MAF ohjaus on taajussmoduloitu, ei jännite.
#1730
500whp.net member
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ei hajuakaan MAF toiminnan eroista. Ostin toisen mittarin Motonetistä ( kirjotin aluksi Motoparkista :oops: ) samalla osanumerolla aivan erilainen mittari. Tämä on oikea Pierburg, aikaisempi oli joku ihme klooni. Toivottavasti tämä toimii.
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Motonetin MB 270 CDI -MAF (Pierburg) toimii anakin minun vanhemman mallisessa (85kW) TiD koneen kanssa. - Uudempi TiD kone erilainen?
Töpseli on Pierburgissa hieman eri muotoinen kuin Saabin alkuperäinen mutta sopi kuitenkin paikalleen.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Noniin, laitoin Motonetistä tulleen oikean Pierupurkin paikoilleen...hyvin toimii. Todellakin oli aivan erilainen mittari mitä ekaksi tuli ja muutoinkin eroaa vanhasta radikaalisti...tätä mittaria ei voi enää porailla! :)
Mitä toimintaan tulee niin meni, kuten arvelin...menossa ei perstuntumalta mitään eroa uudehkoon Bochilaiseen!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Onko nokivasaran MAF kuvan kaltainen, vaiko sellainen pieni "puikko" joka tulee päävirtaukseen muovisen rungon läpi?

Kuva
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jep jep, hyvä minä onhan nuo tiedot tottakait WISsissä myös nokivasaralle :evil:
Nokivasarassa on siis se puikkomalli, joka tuttu myös VAG:n bensa turboista. Ilmamassa (kg/h) vs jännite

kg/h V
15 1.4
30 1.72
60 2.16
120 2.76
250 3.5
370 3.93
480 4.22
640 4.54
#1730
500whp.net member
it
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja it »

Noniin, tuntuu taas olevan aika herätellä tätä topikkia henkiin.. TiD tuntuu kovemmassa vedätyksessä veivaavan tehoja päälle-pois tyyliin.

CE ei syty, eikä vikakoodeja löytynyt. Mittari noissa anturijohdoissa näytti seuraavaa:

-Tyhjäkäynti 1.8V tienoilla.
-Nelosvaihteella @2000rpm 2.5-2.6V, ryntäyksessä nousee, mutta vasta jossain 3400 kierroksen jälkeen saa yli 4V:n arvoja. Max oli kai jossain 4.2 tienoilla.
-Vitosella lähes sama juttu ja kun se "nykäys" tuntuu 1-2sec näyttäisi jännite hiukan notkahtavan, mutta vanha fluke kun ei ole niitä nopeimpia, varmaksi ei voi sanoa...

Onko ideoita vianhakuun, vai joudunko hakemaan suoraan uuden anturin? Tämä nykyinen bosch on ollut kiinni just 2v ja 45tkm, aikaisemman vika oli ihan selvä, tehot hävisivät tyystin.

Edit: Ja puhdistus on jo kokeiltu --> ei vaikutusta.
R900 1996, 96 Super 1977
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Tuollainen tehon "aaltoilun" syynä oli (mitä ilmeisimmin :roll: ) imusarjan läppäkoneisto. Imusarja täynnä p..kaa ja se läppien käätntölenkki oli luiskahtanut pois läppien"kääntöveivin"päältä.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Hmm. Hitusen on itselläkin ollut tuota, että tuntuu, että välillä lähtee paremmin ja välillä vähä huonommin. On vaan niin pieni ero, että voi mennä hulluuden piikkiinkin. Pitää katsoa imusarja toistamiseen siinä lähempänä pariasataatuhatta, nyt 140tkm. Edellinen tarkistus 100tkm.
it
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja it »

Jaa'a se kai täytyy sitten avata.. taas.
Ed. kerran putsattu just tuon aiemman MAFin vaihdon yhteydessä. Töhnää se oli täynnä, mutta läpän veiviä ei silloin tullut tutkailtua.

Olikos -00 ja -01 imukoteiloissa/läppäkoneistoissa eroa?
R900 1996, 96 Super 1977
kmik
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 12:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

IMMusta

Viesti Kirjoittaja kmik »

Tästä on vaihdettu it:n kanssa tietoja, mutta muillekin tiedoksi:

Itselläni '01 93:ssa on outo pykälä vedossa 2000:n paikkeilla, muuten tuntui liikkuvan jotenkuten (ei muista kokemusta aiemmin) kunnes koeajoin kaverin hankkimaa vastaavaa peliä.

Kokeilin kaverin IMM:ää 1300m:n "testiradalla". Aloin kiihdyttää 80:stä nelosella ja viitoselle 4000:ssa. Ensin vähän ylämäkeä ja sitten lievä lasku. Mittaratani päässä oli 180 mittarissa eikä mitään eroja vedossa rpm:n kohotessa.

Omalla IMM:lla en kestänyt odotella 4:ää tonnia nelosella, siksi verkkaisesti nousi kierrokset ja radan päässä oli 150 vauhtia.

Koetin putsata IMM:ää vähän kovemmin ottein kuin ohjeissa, ei vaikutusta.

Motonetissa sanoivat ettei heillä ole vastaavaa laitetta! Lienee siis hankittava Boschilainen. Merkkiliikkeessä 239€.

Onko kellään tietoa ulkomailla olevasta edullisemmasta lähteestä? Speedparts ei tällä kohtaa ole kilpailukykyinen.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: IMMusta

Viesti Kirjoittaja rr »

kmik kirjoitti:Motonetissa sanoivat ettei heillä ole vastaavaa laitetta! Lienee siis hankittava Boschilainen. Merkkiliikkeessä 239€.
Eikös 9-3Tid:llä ole uudempi (-01?) jossa mersun MAF :?:
W210 CDi-270/320 Ilmamäärämittari jos MB-6110940048. . . . 28-3262 64.50
Muistanko väärin...?
9-3Tid kirjoitti:Noniin, laitoin Motonetistä tulleen oikean Pierupurkin paikoilleen...hyvin toimii. Todellakin oli aivan erilainen mittari mitä ekaksi tuli ja muutoinkin eroaa vanhasta radikaalisti...tätä mittaria ei voi enää porailla!
Mitä toimintaan tulee niin meni, kuten arvelin...menossa ei perstuntumalta mitään eroa uudehkoon Bochilaiseen!
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: IMMusta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti:[Eikös 9-3Tid:llä ole uudempi (-01?) jossa mersun MAF :?:
W210 CDi-270/320 Ilmamäärämittari jos MB-6110940048. . . . 28-3262 64.50
Kaikkea paskaa sitä tuli innostuksiin kirjoitettua. :) Kottero kyllä liikkuu ko. mersun mittarilla, mutta mulla tulee sillä keskikierroksille tehokuoppa ja satunnaisia CE-valoja. Ala- ja yläkierroksilla pelaa normaalisti. Tästä oli mulla aikaisemmin dynokäppyräkin ( Karala ) näytillä Viggen toimesta.
Ohessa Motonetin samalla osanumerolla saatava mittari...tämä käy siis mersuun ja VAG:n diiseleihin http://personal.inet.fi/koti/spa/MAF.jpg. Molemmilla todettu edellä kerrottu sama homma. Nimimerkin Topi alkuvuoden 01 Tidissä kuulema toiminut moitteetta ja eikö rr:kin se ole? Huomioitavaa lienee se, että ainakin mulla on viimeisin versio 01 mallista, jossa on muuttuvageom. turbo yms.
Mulla on ollut kiinni alkup. Boschilainen ja hienosti toimii. Putsaan mittarin yleensä öljynvaihdon yhteydessä bräkleenillä. Huomioitavaa myös se, että alkup. varaosalla on 2 vuoden osatakuu. Yhden mittarin olen jo saanut takuuseen....se kesti tasan 15tkm eikä olllut elvytettävissä. Tämä takuuseen saatu on pelittänyt palttiarallaa 65000km.

edit: tuo MAF:n toiminta on todella helppo ja nopea todeta tech:llä, kun ajaa pikahuoltoon, lyö töpselin kiinni ja tekee vedon ( näkyy ecun pyynti / saanti ilmamassalle ).
Vastaa Viestiin