Bensapumppu menossa??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Sirkkeli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 22:13

Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli »

Auto 9-3 vm-98 2.0
Ihmettelin sirinää joka kuuluu auton olessa käynnissä, kuuluu ulkopuolella muttei sisälle. Luulin aluksi sähköantennin pitävän meteliä... Ääni paikallistui kun nostin takapenkkien istuin osat ylös, sieltä se ääni kuului sen pyöreän luukun kohdalta..
Ei taida enää kovin kauaa kestää. Lisäksi bensamittari näyttää vain reilua puolta tankkia vaikka tankki täynnä, tästä ihmettely lähtikin. Olen jonkun verran palstalta etsinyt tietoa pumpun vaihdosta, mm kuva opastus miten vaihdat pumpun päältäpäin, pellin leikkaus kuvat yms. Mutta mites itse pumppun vaihto. Ja onko hyvä vaihtaa koko paketti "ämpäreineen", kun bensamittarikaan ei pelitä kunnolla? Käykö tämä pumppu ja onko tässä koko setti vai tarvitsenko jotain osaa vielä? : http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034076/
Kaiken hyvän lisäksi tankki on siis aivan täynnä :cry: ja juuri vaihoin öljyt+suodattimet sekä pakoputken väliosan :(

Entä mitä mahtaa maksaa jos vie korjaamolle vaihdettavaksi?
Kaikki vinkit tarpeen! Aiheesta ei aikasempaa kokemusta...
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Ei ole kokemusta bensapumpun menosta joten valitettavasti en osaa neuvoa. Itsellä ng900 pätkii toisinaan etenkin kun pitkä ajo on päätetty ja käy esimerkiksi kaupassa ollen hetken pois ja lähtee uudelleen ajoon. Mietin kanssa että onko bensapumppu vai polttoainesuodatin, vai mistä vikaa hakea. On ollut jo jonkin aikaa eikä kauheasti ajoa haittaa.
Sirkkeli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 22:13

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli »

Ajossa ei huomaa mitään, kiihtyy ja kulkee... Sirinä on vaan sen verran voimakas että kuulee kyllä kun vieressä seisoo auton käydessä ( ei oo normaali ääni mun mielestä) + tuo bensa mittari homma. Ja kuulu juuri pumpun kohdelta kun nostaa takapenkit ylös ja kuuntelee...
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Itse vaihdoin pumpun, kun ääni oli auton ulkopuolelle niin kova että olisi luullut akkuporakoneen pyörivän auton alla. Varsin kova meteli siis.
Itse vaihdettuna foorumin ohjeiden mukaan meni noin kolme tuntia, sisältäen varaosaliikkeissä käymistä ja kahvittelua.
Bensamittarin vikaan en osaa vastata, voi olla ämpäristä kontaktipinnat kuluneet jolloin korjaantuisi taittamalla kohon vihussa olevaa metalli liuskaa lähemmäksi kontaktipintaa.
Älä laita tarvike pumppua.
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Sirkkeli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 22:13

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli »

Eli ei tota Bilteman pumppua? Mistä kannattaa pumppu hakea?
Ja tarkotatko näitä ohjeita?: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122172
Jos jossain muussa ketjussa lisää ohjeita niin linkkaa ihmeessä :-) Jossain puhuttiin et pitää ostaa pikku letkun pätkä + liittimet ja jotain...
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja ramba »

Mekonomenin kautta saat alkuperäisen walbron joka on fiksuin vaihtoehto. Lisäksi 15-20cm pätkä ainakin e10 kestävää bensaletkua sekä miniaba klemmarit. Ei normaaleita klemmareita sillä letku löystyy ja irtoaa helposti.

http://www.mekonomen.fi/mekonomen-tuoteluettelo/
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä vaihdoin Bilteman pumpun kolkkiin ja on se nyt reilun kuukauden toiminut ongelmitta.

Mun mielestä kannattaa ottaa se Bilteman pumppu ämpäreineen, samalla tulee sitten se bensa-anturi ja uusi tiiviste.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Sirkkeli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 22:13

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli »

Kyl mä kans vahvasti tota Bilteman pumpua meinasin... Onko siitä huonoja kokemuksia?
Entä sitten itse vaihto. Meinasin yläkautta, eli reikä pohjaan menetelmällä mistä tuolla olikin aikasempi keskustelu hyvillä kuvilla. Itsellä ei ole paineilmavehkeitä käytössä. Meneekö ihan peltisaksilla? Ja jos menee niin millasia suosittelette? Joissain keskusteluissa puhuttiin "manuaalinakertajasta"?? En tolla sanalla löydä Bilteman enkä Motonetin valikoimasta. Laittakaa linkkejä jos hyväksi todettuja välineitä peltihommiin löytyy.
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja lukkis »

Olisikoha tämä; http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000016758/
Mutta jossakin olen nähnyt porakoneeseen kiinitettävä nakertaja, mutta ei tule mieleen missä. Joko Tokmanni, Motonet tai Biltema ehkä Honkkari akselilla mennään. IKHta unohtamatta.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Helppo hommahan se on vaihtaa uudestaan kun on kerran tehny. En säästäis itse polttoaine/sytytys osissa, vaan käyttäisin alkuperäisiä.

Juuri noilla ohjeilla ja ihan peltisaksilla tein reiän ja rautakaupasta saatavia palkkikenkiä käytin tankin korkin irroitukseen, vähän modailin vaan rälläkällä.

Punaset ja vihreät sakset niin käy helposti.
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja SS »

Ajossa ei huomaa mitään, kiihtyy ja kulkee... Sirinä on vaan sen verran voimakas että kuulee kyllä kun vieressä seisoo auton käydessä
Äänestä ei kannata tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, tiedän yhden yksilön jonka pumpun äänen kuulee selvästi kuskin puolelle. Monta vuotta tuo on jo ääntänyt ja edelleen toimii.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja stara »

kuviosaksilla olis varminta vain terien tyviosalla leikata puoliväliin teriä , enempi kärkiosilla kun painelee apinan raivolla, niin katkeaa terät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Oli käytössä nakertaja tai peltisakset, niin vähän kannattaa välillä lampulla vilkuilla, ettei epähuomiossa saksi samalla piuhoja poikki... Varsinkin peltisaksien "iso kita" voi koitua kohtaloksi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sirkkeli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 22:13

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli »

Luukun sai hyvin bilteman "manuaalinakertajalla". Ja vanha pumppukin lähti kohtuu hyvin pois pikku miinusta lukuunottamatta... Toisen pumpulle tulevan letkun pikaliitin hajosi! Mitä kannattaa nyt tehdä?? Saako letkuun vaihdettua liittimen vai tarvitseeko vaihtaa koko letku?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumppu menossa??

Viesti Kirjoittaja stara »

kettumainen tilanne.

- ehkä enstex kandeis koittaa panna ehjä liitin vanhan tilalle puristaen se paikoilleen käyttäen bilteman jarruputkityökalua hyväksi. http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... anslepump/ liittimen varmaan saa ostettua PCS: ltä. ( ja varmaan parempia neuvojakin, kun kysäsee)
------------------------
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin