Maptun stage1 & katsastus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja legro »

Nyt asiantuntijat!

Tarvitseeko muutoskatsastaa, jos laittaa uudet ohjaukset 9-3 99 2.0t 154hv? Esim. tuon Maptun stage 1?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa, jos laitat autoosi Maptun steg 1:n, mutta muutoskatsastus on käytännöllisesti katsoen mahdotonta, joten parempi olla muutoskatsastamatta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, no konttorillehan lastutetun auton voi kuitenkin viedä ihan täysin huoletta. Muista vaan ottaa santsikuppi kahvia ja kourallinen keksejä. Ainii, ei välttämättä kannata inssille retostella lastutuksella ja tehoilla. Saattaa, nääs, ihan kateuksissaan hylätä koko katiskan :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mankkuvenan johto vielä irti niin oot vakiotehoissa ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Höh, eikä minkäännäköistä jännitystä ja huijaamisen tunnetta? tylsää 8O :P

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Mankkuvenan johto vielä irti niin oot vakiotehoissa ;)
Tai APC -sulake irti (Trionic 5 -Saabeissa). Ajaa saman asian, eikä katsastusmies näe sitä niin helposti kuin mankkuvenan johdon irtiolemista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itse olen aina katsastanut kaikki saabini mankkuvenan johto irroitettuna (paitsi tuon 9-3:n, jossa irroittamisella ei voita/häviä mitään), ihan vain senkin takia etten halua ketään katsastajaa revittelemään autoillani, edes vakiotehoilla, eikä yksikään katsastaja ole aiheesta mitään sanonut, tuskin edes huomannut.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Nappe kirjoitti:Itse olen aina katsastanut kaikki saabini mankkuvenan johto irroitettuna (paitsi tuon 9-3:n, jossa irroittamisella ei voita/häviä mitään), ihan vain senkin takia etten halua ketään katsastajaa revittelemään autoillani, edes vakiotehoilla, eikä yksikään katsastaja ole aiheesta mitään sanonut, tuskin edes huomannut.
Jos johto irroitetaan, niin onko lastutettu tai 185 heppainen "vakio" Saaba sen jälkeen ihan tavallinen matalapaine turbo. Eli mikäs sillä magneettiventtiilillä on tehtävänä ?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ilman mankkuvenaa ollaan peruspaineilla eli siin 0,4-05bar tietämissä eli matalapaineen luvuissa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Vähän lämmitystä aiheeseen:

Kokeilin APC-sulakkeen irrotusta tuossa T5-vehkeessä (Stage 1). Painetta löytyy edelleen 1,5 baria!? No okei, ei alkanut sutimaan kolmosella 80:n vauhdissa asvaltilla (sulake paikallaan samalla tiellä suti...) ja ihan alakierrosten vääntö oli kateissa. Meinasi sammua liikkeelle lähtiessä.

Mankkuvenan johdon irrotusta en tullut kokeilleeksi, enkä kevyttä jarrun painamista kaasu pohjassa, että olisi nähnyt peruspaineen.

Mutta miten ihmeessä täysi ahtopaine kuitenkin irtoaa, vaikka sulake on pois? Tarkistin kyllä monta kertaa, että sulake oli oikea :wink:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Kävin just katsastamassa tänään viriboksi kiinni eikä mitään ongelmia sen suhteen eikä lähes nastattomista nastarenkaistakaan, mutta takavilkut oli haalistuneet liikaa. Siitä siis kehoitus vaihtamiseen rekisteriotteessa, mutta näyttämään ei tarvitse mennä.
Sitä paitsi jos istuu itse kyytiin niin ei pääse katsastaja repimään salaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaveri kävi toissa viikolla katsastamassa stage 3 9-3:n ilman mitään johtojen irrottelua tai muuta. Ei mitään mainintaa inssiltä. Ei se inssi pysty pikkulenkillä persdynolla toteamaan tehojen suhteen mitään.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Suappi9-3 kirjoitti:No okei, ei alkanut sutimaan kolmosella 80:n vauhdissa asvaltilla (sulake paikallaan samalla tiellä suti...)
Samalla alusta kuntoon ;)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja hma »

Suappi9-3 kirjoitti: Kokeilin APC-sulakkeen irrotusta tuossa T5-vehkeessä (Stage 1). Painetta löytyy edelleen 1,5 baria!? No okei, ei alkanut sutimaan kolmosella 80:n vauhdissa asvaltilla (sulake paikallaan samalla tiellä suti...) ja ihan alakierrosten vääntö oli kateissa. Meinasi sammua liikkeelle lähtiessä.

Mankkuvenan johdon irrotusta en tullut kokeilleeksi, enkä kevyttä jarrun painamista kaasu pohjassa, että olisi nähnyt peruspaineen.

Mutta miten ihmeessä täysi ahtopaine kuitenkin irtoaa, vaikka sulake on pois? Tarkistin kyllä monta kertaa, että sulake oli oikea :wink:
Näillä mansikka-ahdistimilla kyllä ahtaa yläkierroksilla "täydet" vaikka hukkaportti roikkuisi sepposen selällään tanko irrotettuna. Ala- ja keskialueella tietysti täysin hengetön.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Maptun stage1 & katsastus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

NG900T kirjoitti:
Suappi9-3 kirjoitti:No okei, ei alkanut sutimaan kolmosella 80:n vauhdissa asvaltilla (sulake paikallaan samalla tiellä suti...)
Samalla alusta kuntoon ;)
Sitä on jo yritelty: se on toi Eibach tossa sigussa...

Mutta en tiedä, mikä alustassa olisi vikana, jos molemmat vetävät saa sutimaan tasaisella maalla pelkällä kaasulla? Paljas asvaltti, uudehkot nasta-Hakkapeliitat ja tarpeeksi potkua riittänee "viaksi" 8)

Taitaa olla tuo mankkuvena silleen "kivasti" jumissa :twisted:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Vastaa Viestiin