9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
aamojj_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 21:44

9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja aamojj_ »

Morjesta kaikille.

Tässä on nyt pari kuukautta kortin saamisen jälkeen tullu ajeltua 01 vuosimallin 9-3 2.0t se:llä. Kaikenlaista pientä on laitettu kuntoon ja auto pelaa nätisti, moottori toimii hienosti ja on todella mukava ajella vääntöalueen ja yleisen luonteen puolesta. Ongelmista senverran että uusi kytkin odottaa paikalleenlaittoa, vanha on kohtapuoliin lopussa ja kuskinoven keskuslukon moottorin revin hemmettiin kun se ei jaksanut lukita/avata ovea läheskään joka kerta. (Pst, kertokaa jos jostain saa näitä halvalla :P )

Auton kaiuttimia olen jo useempaan kertaan ihmetellyt ja nykyinen tilanne on seuraava:


Vakiosoitin, noista as1,2,3 -hommista en ole aivan perillä, mutta perus tehtaan cd-soitin ja radio, johon modasin auxipiuhan vielä lisäksi.

Edessä, kojelaudalla jotkut Hertzin 3 ja puoltuumaset koaksiaalit

Takana, "hattuhyllyllä" tai siis niille varatuissa paikoissa alpinen type-g 6x9:t, 3-tie




Auton oston jälkeen ihmettelin bassotoiston puutetta ja vianetsinnän jälkeen vaihdoin toisen takakaiuttimen vaiheen toisinpäin. Tämä auttoi paljon, mutta pitkän aikaa on jo ärsyttänyt räminä basson yhteydessä. Tänään äsken otin taas ritilät takakaiuttimista pois ja soittelin niillä vähän eritaajuisia siniaaltoja sekä musiikkia ja tutkin, että miten ne reagoi. Tulokset ei oikeen vakuuttaneet, sillä huomasin, että kaiuttimet ovat täysin "oikosulussa", eli kaiuttimen taka- ja etupuolelle muodostuvat erivaiheiset aallot pääsevät kumoamaan toisensa. Lisäksi kaiuttimet lyövät pohjaan jo verrattaen alhaisilla voimakkuuksilla, varsinkin matalilla, alle 40Hz taajuuksilla, ja kaikki muovit, pahvit, yms. niiden ympärillä rämisevät.

Tähän " oikosulkuun" ratkaisuna olisi tietenkin sopivan kotelon rakentaminen. Haasteena vain on se, että kotelon perustana toimii kontin verhoilu ja muut epämääräiset materiaalit.

Ajattelin siis kysyä, onko joku parantanut alkuperäisiä kaiutinpaikkoja siten, että kaiuttimilla olisi edes jonkinlaiset edellytykset toimia siten, kun ne on suunniteltu toimimaan? Ja miten esimerkiksi kontin verhoilua kannattaisi vaimentaa/parantaa, jotta jonkinlainen suljettu tila kaiuttimien takapuolelle syntyisi?

Meinasin ainakin tukkia kaikki reijät, jota kaiuttimen asennuskehyksestä löytyy, laittaa ämyreiden alle jonkinlaiset korotusrenkaat esim.vanerista, sillä tällä hetkellä kaiuttimet eivät ole edes paikoillaan kunnolla, ainoastaan toisesta reunasta. Vastakkaiselta puolelta pääsee paine vuotamaan. Asennuspaikka on ollut noille 6x9:lle liika matala.

Suunnitelmissa on lisäksi laittaa jonkinnäköiset jakosuotimet/high-pass filtterit etukaiuttimille. Nyt ne yrittävät toivottomasti toistaa mataliakin taajuuksia, vaikka speksien mukaan taajuusvaste päättyy 200Hz. Siitä seuraa pelkkää pahaa.


Ja joo, jossain vaiheessa tarkoituksena on laittaa 6,5" erkkasarja eteen, kunnon soitin, ehkä vahvistin etupäälle ja vaikka subbari+vahvari konttiin ja heittää kuusysit vesilintuun, mutta tällä hetkellä projektina on parantaa äänenlaatua käytössä olevilla palikoilla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos sulla ei tule takapenkillä kauhean usein matkustajia musiikkia kuuntelemaan, niin käyttäisin jo tässä vaiheessa liikenevän energian sen etupään erillissarjan asennukseen ja heivaisin ne takakaiuttimet heti alkuunsa. Siitä on sitten hyvä lähteä kehittämään systeemiä paremmaksi osa kerrallaan.

Hyvän auton olet ensikaaraksi valinnut :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja ippe »

Oven lukituksen osia (kuten paljon muutakin) löytyy harrastajilta, suosittelen ostoilmoitusta tuonne ostetaan osat ja tarvikkeet-osastolle.

Minäkin suosittelen erillissarjaa eteen, jo edullinen kolmitiesarja tekee ihmeitä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Pari helppoa ratkaisua löytyy:
1) Käyt Motonetistä hakemassa oikeanlaisen liittimen ja pienellä sähkökaavioiden lukemisella siirrät helposti takakajareiden äänet etuoviin, jonne midbassot jakosuotimilla (tämän olen tehnyt muutamaan autoon ja toimii budjettimalliksi ihan hyvin, kulut pienet, etuovien piuhat apparin jalkatilan vas. seinämässä olen löytänyt ainakin 00, -01 ja -02 mallisista)
2) kaivat jostain AS3-vahvarin piuhoineen, jolla saat midbassot etuoviin
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
aamojj_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 21:44

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja aamojj_ »

Joo, tosi tyytyväinen oon ite ollu autoon :)


Ilmeisesti noitten takakaiuttimien kanssa ei kannata alkaa säätämään, nyt kun itekkin mietin niin siinä taitaa olla aika paljon hommaa turhaan.

Jos nyt olis vaikka kaksi vaihtoehtoa niin kumpi kuulostaa järkevämmältä:
  • 1: Ostaa joku suht edullinen 2-tie erillissarja ja laittaa diskantit alkuperäisten kojelaudalla olevien keskiääni/diskantti-koaksiaalien paikalle ja midbassot oviin

    Tähän liittyen: kannattaako takakaiuttimet jättää toimintaan vai heittää kuuseen kokonaan? Ja riittääkö vakiosoittimen päätteessä teho/tarkkuus ajaa erkkasarjaa nätisti? Ja kannattaako 3-tie? Jossain oli että vähän halvempi 2-tiesarja on parempi kun budjetti-3-tie, ja mihin noitten sijoitus?
  • 2:Käydä hakemassa jonkinlaiset pelkät midbassot, laittaa ne oviin ja niille takakaiuttimien signaali soittimelta sekä jako että niille menee pelkät matalat taajuudet. Mihin asti jako olis hyvä? 1000Hz? 2000Hz? 500Hz? 200Hz?

    Tähän taas: Nyt jää ongelmaksi ne hertzit siellä kojelaudalla. En oikeen oo vakuuttunut niistä ja varsinkin se niille menevä koko taajuusalue häiritsee. Näille pitäis vissiin olla myös jakosuotimet, jotka karsii bassot pois.

En tiedä millanen ongelma siitä soittimesta muodostuu noiden mahdollisten skenaarioiden seurauksena? Jotain äänihommista periaatteessa ymmärrän, mutta auto on täysin uusi paikka ja eri syistä johtuen en osaa arvioida, että mitä tuollainen vakiomankka jaksaa soitella ilman massiivista säröä tai muita ikäviä juttuja.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljon riippuu vaatimustasostasi ja siitä miten lujaa haluat musiikkia luukuttaa. Sekä siitä, miten originaalina haluat säilyttää näkyvät pinnat.

Itse asensin aikanaan vanhassa kolkissani oviin 2- tai 3-tie (en muista enää) Pioneerin kaiuttimet ja vedin takakaiuttimien signaalin niille. Takakaiuttimet siis mykistyivät ja jäivät paikoilleen painolastiksi. Mitään jakosuotimia en laittanut minnekään. Kojelaudalle jäi soimaan etukanavilla surkeat auton vakiokaiuttimet ja mankkana oli vakiosoitin. Tätä komboa jaksoin viisi vuotta kuunnella, mutta en olekaan mikään kultakorva tai hifi-intoilija. Volyymia riitti omiin haluihin ihan riittävästi.

Jos laitat midbassot oviin ja hankit kojelaudalle hyvät 3,5-tuumaiset koaksiaalit (tai tyydyt nykyisiin), voit vaikka passiivisella jakosuodatuksella laittaa taajuusalueet kuntoon. Kytkee takakanavat oviin ja etukanavat kojelaudalle.

Jos hankkii laadukkaan erillissarjan eteen siten, että asentaa bassoelementit oviin ja diskantit kojelaudan päälle tai koittaa piilottaa ne kojelaudan vakiopaikoille, voi kytkeä tämän sarjan soittimen etukanavaan ja takakanavat voi jättää takakaiuttimille, jotka voi hiljentää faderilla. Laittaa sinne sitten ääntä jos joskus on pirkkoja takapenkillä ja pitää heille soittaa Sillanpäätä :mrgreen:

Jos sitten myöhemmin toteaa että tehot ei riitä tai vakiomankka on tylsä, niin sitten voi erikseen päivittää soittimen ja/tai vahvistimen. Kaiuttimet kuitenkin ekana kuntoon.

Vaihtoehtoja on monia, ja onneksi auton vakiokaiutinpaikat on edes jossain määrin järkevät siihen, että eteen saa järkevän oloisen äänentoiston.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun mielestä oli varsin helppoa laittaa 3-tie sarja eteen, siinä kun ei tarvitse itse murehtia niitä jakotaajuuksia ja suotimia, sen kun asentaa ja kytkee.

Kolme vuotta sitten JBL GTO-6583C satsi maksoi posteineen 89,95 € ja bassolle piti kehittää korokerenkaat lisäksi. Jakosuotimet saa jemmaan vaikka siihen AS3-vahvarin paikalle, tai jos autossa ei ole matkustajan airbagia, niin sen asennuspaikalle.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos sulla on siellä takana jotkut kajarit niin ihan ekana asentaisin ne kunnolla tiiviisti.

Omasta mielestä tarvikekajarit ei oikein toimi vakiosoittimen kanssa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

tetammi kirjoitti:Omasta mielestä tarvikekajarit ei oikein toimi vakiosoittimen kanssa
Vakiosoittimella ei toimi oikein mikään takana. Laitoin ite järkevämmät 6x9:t ensi töikseni taakse, ja kirosin pitkään kun ei ollut sitten yhtään alapäätä. Soittimen vaihdolla alkoi tapahtumaan ja kuulumaan. Epäselväksi jää, onko takakaiuttimiin jokin jakosuodin soittimen lähdössä vai vaativatko ne vain enemmän pöhinää, vai onko kyseessä akustiikan ja soittimen yhteisvaikutus. Yhtä kaikki, takapään 6x9:t ovat vakiona aika kammottavat. Takakaiuttimien jättäminen ei toki haittaa, mutta jos sulla on ovikaiuttimet ja etukaiuttimet, niin johan tuohon menee 3 lähtöä johon ei vakiosoitin pysty ilman jakosuotimia.

Ensi hätään oviin laitetut mitkä tahansa 6.5" takakaiuttimien lähtöihin vakiosoittimeen on varmasti parannus, kuten AZP yllä toteaa (auto on nähty ja kuultu). Mutta, jos lähdet halvalla koaksiaalilla oveen, varaudu päivittämään kaikki jatkossa kun ambitiot kasvavat. Siksipä tuo AZP:n sinänsä hyvä vinkki (jota budjettivaihtoehtona komppaan) päivittää kaiuttimet ensin tarkoittaa sitten etupään ja vahvarin asennuksen kera todennäköisesti uutta kaiuttimien päivitystä - eli onko köyhällä sitten varaa halpaan :P

Nimittäin, jos laitat oviin midbassot, joudut erikseen hankkimaan jakosuotimet joka maksaa sekin, ja onko taajuus sitten hatusta vetäistynä kohdillaan. Oikeastaan voisit siis heti laittaa 2-tie erillissarjat joissa jakosuotimet tulevat mukana. Ne näyttävät olevan noin satasen pintaan halvimmillaan. Seuraavaksi huomaat, ettet niistä saa irti hirveästi ilman erillistä vahvaria, ja vahvarille olisi hyvä olla soitin jossa on linjalähdöt, ja virtajohtoa tarvitsee vetää, ja oviin voisi samalla vähän vaimennusta laittaa kun pahvit ovat irti, plus täytyyhän midbassoille vetää tymäkämmät johdot läpivientiliittimestä, jne. Tässä tosin päivityspolku on olemassa.

Pahoittelut sekavasta tarinasta, toivottavasti jotakin näkemystä tuosta sai. Summaten ehkä 3 pointtia:

- Jos ei rahaa, kuuntele muiden neuvoja nykyisistä jipoista takakaiuttimien osalta
- Jos vähän rahaa, laita oviin jotkut halvat 6.5" ja virittele jokin tilapäisratkaisu
- Jos vähän enemmän rahaa, laita 2- tai 3-tie erillissarja jakosuotimineen etupäähän ja päivityspolku sen jälkeen uusi soitin ja erillinen vahvistin.

Itse ratkaisin soundiongelman erillis-3-tiesarjalla etupäähän ja käytetyllä (halvalla) 6x9:llä taakse. Etupäässä on 2x100w vahvistin matkustajan airbagin tilalla (omassa autossa ei bagia ole), sarjan mukana tulleet jakosuotimet (mahtuvat ratin alle ja hansikaslokeron taa). Sarjana Rainbow'n SL-6.3, 6.5" midbassot ovissa, 3" midit kojelaudassa ja diskantit siihen viereen liimattuna. Takakaiuttimet ovat suoraan soittimen lähdössä. Vaivaa meni ja euroja paloi, soundi tosin on hyvä ilman subbariakin.
aamojj_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 21:44

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja aamojj_ »

Paljon ootte hyviä vinkkejä kertoneet ja neuvoneet, siitä iso kiitos! :P

Kuten jo tuossa mainitsin, en todellakaan ole pätevä henkilö arvioimaan auton äänentoistoa, joten nykyisen tason määrittäminen (ja siihen perustuen tarvittavien toimenpiteiden ja budjetin sovittaminen) on hieman hankalaa. En siis oikein tiedä, että kuinka paljon äänenlaatu paranee tietynlaisella sijoituksella.

Bassontoistosta nyt sen verran, että siihen tuntuu periaatteessa olevan jonkinlaiset mahdollisuudet vakiosoittimellakin, mitään jakosuodatusta taakse ei ainakaan ole, sillä soittamalla 20Hz siniaaltoa 6x9:en liikerata kasvaa aivan liian isoksi jo pienillä voimakkuuksilla, koska "kotelo" vuotaa ja pahasti. Soitin siis ainakin yrittää bassotaajuuksia saada näillä aikaiseksi ja kyllä sieltä nytkin jotain kuuluu, myös muovien räminää...

En kaipaa autoa tärisyttävää 150dB@32Hz voimakkuutta, vaan tasapainoisen ja miellyttävän kuuloisen äänentoiston lähinnä ajettaessa kuunneltavaksi, suht terveellisellä voimakkuudella eli ajomelun ollessa vaikka 80-100km/h vauhdissa jo kohtalaista, huippulaatua on mahdotonta saada.

Suunnitelmat nyt on sen verran selkiytyneet, että ensiksi varmaan koitan tiivistää ne 6x9 kotelot mahdollisimman hyvin ja sen jälkeen alan etsiskelemään sopivaa erillissarjaa eteen. Passiivisella suodatuksella siis. Matkustajan bägiä ei muistaakseni ole, eli sinne saa mahdollisesti jakosuotimet laitettua. Senjälkeen tosiaan soitinta ja niin edelleen.

Vahvistimen tarpeellisuudesta en vielä oikein tiedä, jossain muilla foorumeilla ainakin osa puhui, että ainakin herkemmät erillissarjat soivat ihan nätisti ilman vahvaria, toki pieni parannus varmasti on saatavissa mistä erkkasarjasta vaan. Mitään kauhean järeää (ja kallista) en ainakaan ens alkuun ole laittamassa, eli täytyy ihmetellä, kokeilla ja miettiä sitten jatkoa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika harva subbarikaan pystyy toistamaan 20hertsii. Alle 80 hertsii ei ilman subbarii juuri irtoo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aamojj_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 21:44

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja aamojj_ »

Juujuu en tarkottanukaan että kyseinen taajuus soisi, mutta elementti liikkui kyllä ja lähinnä todisti, että soitin antaa kaiuttimille sen taajuista jännitettä, eikä siellä ole mitään ylipäästöä tms. Suunnilleen 40Hz kohdalla oli selvä piikki ja sitten 60hz ylöspäin alkoi suht tasasena pysymään voimakkuus. Reilussa 100hz taas piikki ja 17khz asti melko tasasen kuulosta. Sitten menee jo liika kimeeksi luotettavaa arviointia varten. Tämä siis soittimen bassonuppi aivan kaakossa ja puhelimesta soitetulla max.amplitudin siniaallolla sekä soittimesta maltillisesti voimakkuutta.

Ja tosiaan, alle 200hz taajuuksista hyvin vähän soi puhtaasti ja rämisemättä...
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

tetammi kirjoitti:Aika harva subbarikaan pystyy toistamaan 20hertsii. Alle 80 hertsii ei ilman subbarii juuri irtoo.
Selkeä, kuultava ero on 6.5" midbassoilla jos suodattaa alle 80Hz pois oman havainnon mukaan.

Aamojjille, nykyinen suunnitelmasi kuullostaa fiksulta.
asdlol
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Heinä 19, 2015 23:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja asdlol »

Lainataan nyt topicia omiinkin tarpeisiin.

Eli suunnitelmissa on parantaa kolkin äänentoistoa nykyisestä paremmaksi. Tällä hetkellä kaiuttimina on kojelaudalla ja takana alkuperäiset kaiuttimet, ovet ovat tyhjät. Soittimena on Alpinen CDE-W203Ri, jossa on 4x50W vahvistin.

Onko parilla sadalla mahdollista saada miten huomattavaa uudistusta? Erillissarja eteen ja uudet 6x9 taakse, onnistuuko tuolla soittimella vai vaatiiko vielä vahvistimen väliin?

Ovet ja kontti kannattanee samalla vaimentaa, mutta se menee eri budjetista.
9-3 MY99
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 2001 Takakaiuttimien kotelot

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

asdlol kirjoitti: Onko parilla sadalla mahdollista saada miten huomattavaa uudistusta? Erillissarja eteen ja uudet 6x9 taakse, onnistuuko tuolla soittimella vai vaatiiko vielä vahvistimen väliin?
Huomattavaa kyllä saa. Laadukkaan 2- tai 3-tiesatsin kun pistät, niin vahvistimen mahdollinen lisääminen jälkikäteen on sitten mahdollista jos ei sointi tyydytä. RCA-lähtöhän tuossa soittimessa onkin vahvarikäyttöä varten. Jos pistät 2-tiesarjan, unohdat ne kojetaulun alkuperäispalikat sitten suosiolla.

Huomaa kuitenkin jälleen kerran se, että takakajarit ovat takapenkkiläisille joten niiden päivitys sitten tarpeiden mukaan.
Vastaa Viestiin