Öljyistä
Öljyistä
Alkaa tuo 110t km pikkuhiljaa lähestyä ja ajattelin tehdä tuon huollon itse. Mitä öljyä olette käyttäneet. Meneekö 0-30w liian ohueksi eli olisiko sittenkin 5-40w paree vaihtoehto. Hitto kun en tiedä mitä entinen omistaja on käyttänyt, on kuulemma toimittanut omat öljyt huoltoon. Toisaalta tuskimpa enään stefat alkaa vuotamaan kun öljyn ominaisuudet vaihtuu.
Muuten tuo huoltohan on aika basic-stuff. Auraukset mittautan ja säädätän kun Konit alle laitan. Ainoa mikä mietittyttää on jarrunesteiden vaihto, ehkä kuitenkin vasta kun vaihdan SP:n jarrupäivityksen keväällä.
Näin perjantai-iltana, olisiko 5. kalja menossa...
Viikonloppuja
Muuten tuo huoltohan on aika basic-stuff. Auraukset mittautan ja säädätän kun Konit alle laitan. Ainoa mikä mietittyttää on jarrunesteiden vaihto, ehkä kuitenkin vasta kun vaihdan SP:n jarrupäivityksen keväällä.
Viikonloppuja
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: Öljyistä
Hmm. lisää ihmettelyä: Onkohan toi käyttöhihnan vaihto paha tehdä ite ? Tosin osat ( hihna ja rullat ) maksaa 150 euroa ja koko homma vaihdettuna 180 euroa, joten ei se iso säästö ole . Mun pitäs vaihdattaa toi hihna kun se on "unohtunut" muuten ylitunnollisesta huollostani, kuitenkin 130tkm jo lasissa.Juusokas kirjoitti:Alkaa tuo 110t km pikkuhiljaa lähestyä ja ajattelin tehdä tuon huollon itse.
Muuten tuo huoltohan on aika basic-stuff. Auraukset mittautan ja säädätän kun Konit alle laitan. Ainoa mikä mietittyttää on jarrunesteiden vaihto, enhä kuitenkin vasta kun vaihdan SP:n jarrupäivityksen keväällä.
Viikonloppuja
Näin perjantai iltana, 4.kalja menossa.... ja suunta kohti Hotelli Vantaata illemmalla ...
Eipä ole kovin kukkoinen säästö, toisaalta mielummin itse huollot autoon teen, tuleepahan tehtyä kunnolla. Tuskinpa on tuo hihna konstikas vaihtaa, immeisiä nekin virallisissa huoltopaikoissa on. Niiltä puuttuu vain tunteet huollettavaa autoa kohtaan...
Pakko kuittaa, saunan jälkeen täytyy kävästä Myyrmäen Lunassa, oikein vaimon luvalla.
Pakko kuittaa, saunan jälkeen täytyy kävästä Myyrmäen Lunassa, oikein vaimon luvalla.
SS-K #1367 \ STCF #44
- Eki Mustakari -
- Eki Mustakari -
Hauskat illanvietotKaide kirjoitti:Hmm. lisää ihmettelyä: Onkohan toi käyttöhihnan vaihto paha tehdä ite ? Tosin osat ( hihna ja rullat ) maksaa 150 euroa ja koko homma vaihdettuna 180 euroa, joten ei se iso säästö ole . Mun pitäs vaihdattaa toi hihna kun se on "unohtunut" muuten ylitunnollisesta huollostani, kuitenkin 130tkm jo lasissa.Juusokas kirjoitti:Alkaa tuo 110t km pikkuhiljaa lähestyä ja ajattelin tehdä tuon huollon itse.
Muuten tuo huoltohan on aika basic-stuff. Auraukset mittautan ja säädätän kun Konit alle laitan. Ainoa mikä mietittyttää on jarrunesteiden vaihto, enhä kuitenkin vasta kun vaihdan SP:n jarrupäivityksen keväällä.
Viikonloppuja
Näin perjantai iltana, 4.kalja menossa.... ja suunta kohti Hotelli Vantaata illemmalla ...

Olen laittanut Mobilin Synt S:ää noihin saabeihin, hyvä hinta-laatusuhde, ja on riittävän lievää kylmänäkin, 5W-40, 4l pönikkä jotain 23-24euroa.
Olen vaihtanut öljyt 10tkm välein, useimmiten allekin. Jos vanhat öljyt ovat mustat niin kannattaa ehdottomasti huuhdella kone jollain halvoilla öljyillä, muuten menee uudet heti mustiksi. Tuohon huuhteluun olen käyttänyt sitä Helixin halvinta, 10W-30 mineraalia. Ensin vanhat öljyt pois ja samoin vanha suodatin, sit uusi suodatin kiinni ja helixit sisään, ajoa/käyttöä noin 30min, sitten pikimustat helixit pois ja "uuden suodattimen tyhjennys, ja antaa helixien valua "viimeiseen pisaraan". Ja ei muuta kun mobilit sisään ja saa ihailla kirkkaita öljyjä piiitkän aikaa

Noita moottorinpesuaineilla en konetta rupea pilaamaan, nykyaikaiset öljyt pesevät ihan tarpeeksi.
Niin ja jos hintaeroa on noin vähän niin kannattaa melkein teettää se rulla/hihnaremontti, aika helppo ne on kyllä itsekin vaihtaa, toista pikkupyörää varten piti olla muistaakseni olla lyhennetty torx-kärki. Kiristintä saa kammettua löysemmälle hylsyn jatkovarrella, sillä pienellä.
Edit: ota muuten talteen ne vanhat rullat ja hihna, mulla leikkas toinen pikkurullista kiinni keskellä ei mitään, jos olis ollu rullat varalla niin ei olis tarvinnu lähteä hinurilla korjaamolle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ihan pakko taas kerran sanoa, että luotan 110% PCS:n palveluun ennemmin kuin omaan räpelykseeni. No en kyllä mikään rasvanäppi olekaan. Ei ole todellakaan "tunteetonta" autonhoitoa, oikein hämmästyneenä seurasin tuota asennustouhua, oli muuten todella huolellista.
Tuo 110tkm huolto kaikkine hihnoineen sujui mallikkaasti siellä. Laakkoselle on melko iso kynnys viedä autoa, kokemusta on siitäkin.
Tuo 110tkm huolto kaikkine hihnoineen sujui mallikkaasti siellä. Laakkoselle on melko iso kynnys viedä autoa, kokemusta on siitäkin.
Viimeksi muokannut tevisu, Su Helmi 27, 2005 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En sattuneesta syystä tehnyt hihnan/rullienvaihtoa itse, seurasin kyllä tarkkaavaisesti vierestä, oliskohan siinä mennyt jotain 15min. Ei ollut paha rasti ja seuraaviin kosliini teen sen itse, oppiipahan huoltamaan autoaan ja ei tarvitse lihottaa korjaamoiden omistajia
Kannattaa kokeilla nuo rullat läpi, muistaakseni se ylin kuluu eniten (saatan muistaa väärin), ja kaksi muuta saattavat olla uudenveroiset, välyksen tuntee käsin ja pyöräyttämällä kuulee ääntääkö vaiko ei. Huonolla säkällä uusi saattaa olla lyhytikäisempi kuin alkuperäinen, noita on mennyt kuulemma jo pienilläkin kilometrilukemilla eli pientä toleranssia laadussa

Kannattaa kokeilla nuo rullat läpi, muistaakseni se ylin kuluu eniten (saatan muistaa väärin), ja kaksi muuta saattavat olla uudenveroiset, välyksen tuntee käsin ja pyöräyttämällä kuulee ääntääkö vaiko ei. Huonolla säkällä uusi saattaa olla lyhytikäisempi kuin alkuperäinen, noita on mennyt kuulemma jo pienilläkin kilometrilukemilla eli pientä toleranssia laadussa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kannattaa tutustua Motonetin ja PCS hintoihin ennen kuin ostaa, koska itse sain Motonetin webistä laskettua hinnaksi about.100€ tosin ilman kiristäjää. Eikä PCS:än hinta tuosta hirviästi varmasti eroa. Postikulut ratkaisee ainakin omalla kohdallani.Kaide kirjoitti: Hmm. lisää ihmettelyä: Onkohan toi käyttöhihnan vaihto paha tehdä ite ? Tosin osat ( hihna ja rullat ) maksaa 150 euroa ja koko homma vaihdettuna 180 euroa, joten ei se iso säästö ole . Mun pitäs vaihdattaa toi hihna kun se on "unohtunut" muuten ylitunnollisesta huollostani, kuitenkin 130tkm jo lasissa.
Niin ja Motonetistä sai ihan orginaalia öljynputsariakin.
-
- "Hölösuu"
Hmm. lisää ihmettelyä: Onkohan toi käyttöhihnan vaihto paha tehdä ite ?
Jos se onnistui meikäläiseltä parkkipaikalla niin ei voi olla kovin paha
Mulla ei ollu niitä vaihdettavia rullia kuin yksi
Ei tarvinnu mitään erikoiskaluja. Kunhan piti ohjekirjaa oikeinpäin kun alkoi punoa uutta hihnaa paikalleen.....
Jos se onnistui meikäläiseltä parkkipaikalla niin ei voi olla kovin paha

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
öljyistä
0W/30 tai 0W40 käy ihan hyvin. jos vaan hankit kunnon öljyy.
Varsinkin talvella 0W luokan öljyt on notkeita kylmäkäynnistyksessä ja öljy kiertää nopeemmin voitelukohtiin.
Ei se öljy ns ohuempaa ole. Jos kone syö öljyä niin se ihan sama onks se 0W tai 10W .
Yläpään viskositeetti on tietysti parempi mitä korkeempi kuumia olosuhteita varten, ettei öljy menetä voitelukykyä. Yleesä nykypäivän laatuöljyt riittää ihan hyvin.
On esim. kokemusta että 0W/30 castrol pysyy paremmin koneessa kuin 0W/40 tai 5W/40 Mobil 1. Kyseessä oli melkein uusi auto, ajettu 20000 km.
Että semmosta.
Varsinkin talvella 0W luokan öljyt on notkeita kylmäkäynnistyksessä ja öljy kiertää nopeemmin voitelukohtiin.
Ei se öljy ns ohuempaa ole. Jos kone syö öljyä niin se ihan sama onks se 0W tai 10W .
Yläpään viskositeetti on tietysti parempi mitä korkeempi kuumia olosuhteita varten, ettei öljy menetä voitelukykyä. Yleesä nykypäivän laatuöljyt riittää ihan hyvin.
On esim. kokemusta että 0W/30 castrol pysyy paremmin koneessa kuin 0W/40 tai 5W/40 Mobil 1. Kyseessä oli melkein uusi auto, ajettu 20000 km.
Että semmosta.

Re: öljyistä
Niin ja 5w40 on ihan riittävän lievää pakkasillakin, ei noissa ole suurta kuin lähinnä hinnassa.unski kirjoitti:0W/30 tai 0W40 käy ihan hyvin. jos vaan hankit kunnon öljyy.
Että semmosta.
Kyllä Mobilin 0W40 pitäisi pysyä koneessa jos on kunnossa, oliko eka öljynvaihto tuo 20.000km? Ja sitäpaitsi öljyt kannattaisi vaihtaa 10tkm välein niin ei ei kone kulu/sottaannut sisältäpäin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kiitos vinkeistä, taitaa Mobilin 0W40 koneeseen huilahtaa. Tarkoitus olisi tästä lähtien vaihtaa öljyt aina 10tkm:n jälkeen, suodatin joka toinen kerta (vai oletteko vaihtunut suodattimen joka kerta).
SS-K #1367 \ STCF #44
- Eki Mustakari -
- Eki Mustakari -
Mulla vaihtuu kanssa kympin välein ja suodatin samalla. Motonetista noita saa edullisesti. Itse käytän 5W-40 Shell Helixiä...tiedä sitten miksi... jotenkin nuo 0W öljyt ei oikein houkuta. Itselle ei varsinaisia kylmäkäynnistyksiä oikeastaan tule.Juusokas kirjoitti:Kiitos vinkeistä, taitaa Mobilin 0W40 koneeseen huilahtaa. Tarkoitus olisi tästä lähtien vaihtaa öljyt aina 10tkm:n jälkeen, suodatin joka toinen kerta (vai oletteko vaihtunut suodattimen joka kerta).
Joo suodatin vaihtoon kanssa 10tkm välein, motonetissä taisi olla 5.80 euroa. Turha uusia öljyjä on pilata vanhalla suodattimella.
Nyt on 9-5:een vaihtunut 3 kertaa 500km:n aikana öljyt (ja kaksi kertaa suodatin) ja vasta nyt ovat öljyt niin kirkkaat ettei meinaa tikusta erottaa öljyn korkeutta
Pahus kun ovat menneet pidentämään vaihtovälejä, ei mikään öljy säilytä voitelukykyään 20-30tkm, eipä ihme jos noita uudempia koneita on poksahdellut.
Nyt on 9-5:een vaihtunut 3 kertaa 500km:n aikana öljyt (ja kaksi kertaa suodatin) ja vasta nyt ovat öljyt niin kirkkaat ettei meinaa tikusta erottaa öljyn korkeutta

Pahus kun ovat menneet pidentämään vaihtovälejä, ei mikään öljy säilytä voitelukykyään 20-30tkm, eipä ihme jos noita uudempia koneita on poksahdellut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-01 9-3 Aero ja 200tkm mittarissa.
Voiko joku suositella vaihteistoon RedLinen MT-90 öljyjä vai laitetaanko suosiolla vaan orggis "punaviinit" sisään? Vaihteisto toimii moitteitta ja ääntämättä.
Entäpäs,
kannattaako moottorissa käyttää tuota GM:n 5W-30 öljyä vai laitanko paksummat,
esim. Valvolinen MaxLife 10W-40 öljyt jos kone hitusen syö öljyä? Öljyt ei siis valahda ulos eikä tupruta myöskään pakoputkesta savuina.
Olen aikaisemmin käyttänyt kyseisiä RedLinen ja Valvolinen litkuja Mazdassa ja en voi kun kehua mutta mites Saappin kanssa sitten?
Voiko joku suositella vaihteistoon RedLinen MT-90 öljyjä vai laitetaanko suosiolla vaan orggis "punaviinit" sisään? Vaihteisto toimii moitteitta ja ääntämättä.
Entäpäs,
kannattaako moottorissa käyttää tuota GM:n 5W-30 öljyä vai laitanko paksummat,
esim. Valvolinen MaxLife 10W-40 öljyt jos kone hitusen syö öljyä? Öljyt ei siis valahda ulos eikä tupruta myöskään pakoputkesta savuina.
Olen aikaisemmin käyttänyt kyseisiä RedLinen ja Valvolinen litkuja Mazdassa ja en voi kun kehua mutta mites Saappin kanssa sitten?