OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Eli -99 vuoden T5 tomaatti T7 mankkuvenamodilla ja CE -valo vilkkuu 7krt. Kulutus on melkoinen.
Lambda vaihdettu ja koodit nollattu irroittamalla maadoitus.
Nyt pari päivää myöhemmin ja CE -valo jälleen palaa ja vilkkuu sekä kulutuskin pysynyt siinä 16,5-18,5l/100km.
Mistäs sitten miettimään vikaa..? Pakoputki ei vuoda, eikä imuvuotojakaan.
Kohta jää talvipäivät väliin jos ei tule kuntoon...
Kiitokset kovasti avusta jo etukäteen!
-Sami
Lambda vaihdettu ja koodit nollattu irroittamalla maadoitus.
Nyt pari päivää myöhemmin ja CE -valo jälleen palaa ja vilkkuu sekä kulutuskin pysynyt siinä 16,5-18,5l/100km.
Mistäs sitten miettimään vikaa..? Pakoputki ei vuoda, eikä imuvuotojakaan.
Kohta jää talvipäivät väliin jos ei tule kuntoon...
Kiitokset kovasti avusta jo etukäteen!
-Sami
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Onko kulutus varmistettu tankattujen litrojen perusteella vai pelkästään sidin avulla ?
Millaista ajoa on kyseessä ? Vaihtuiko lambda uuteen ja aitoon boschin anturiin?
Millaista ajoa on kyseessä ? Vaihtuiko lambda uuteen ja aitoon boschin anturiin?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Laskettu.
Matka-ajoa.
Tietenkin uuteen ja tietenkin OEM.
Matka-ajoa.
Tietenkin uuteen ja tietenkin OEM.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Yritä jollain keinolla nähdä vaikka se mitä trionic luulee moottorin lämpötilaksi. Jos vaikka menee ryyppy päällä koko ajan
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Hmmm okei. Kiitos.
Ei kyllä käy kovilla kierroksilla ja lämmetessä kyllä kuulee kun ryyppy menisi pois päältä (kierrokset laskee). Ajossakaan ei mitään nykimisiä tms.
Niin ja ohjelma on etanolikonversio n.250hp.
Ei kyllä käy kovilla kierroksilla ja lämmetessä kyllä kuulee kun ryyppy menisi pois päältä (kierrokset laskee). Ajossakaan ei mitään nykimisiä tms.
Niin ja ohjelma on etanolikonversio n.250hp.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Niin tuo kulutus on e85:lla ? Melko oleellinen tieto.... kylmä kone syö reippaasti enemmän etanolia kuin bensaa joten jokainen kylmästartti ilman lohkolämmitystä vaikuttaa paljon.
Puhutaanpa ryypyn sijaan rikastuksesta, trionic ei ole mikään kaasarikone joten kierrosten ja rikastuksen hallinta on softassa. Se käynnistyksen jälkeinen nostettu kierrosluku on ainakin mun softissa estämässä koneen sammuminen heti starttirikastusten loputtua. Lämpötilariipouvaisia karttoja on useampikin ja se pääkartta seuraan moottorin lämpötila-anturin mittausta.
Onko tietoa kenen softa ?
Puhutaanpa ryypyn sijaan rikastuksesta, trionic ei ole mikään kaasarikone joten kierrosten ja rikastuksen hallinta on softassa. Se käynnistyksen jälkeinen nostettu kierrosluku on ainakin mun softissa estämässä koneen sammuminen heti starttirikastusten loputtua. Lämpötilariipouvaisia karttoja on useampikin ja se pääkartta seuraan moottorin lämpötila-anturin mittausta.
Onko tietoa kenen softa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Juu mutta silti on liian kova kulutus vaikka onkin etanolia kun kuitenkin maantieajo aina väh. 30km suunta. Piuhassa se on aina 2-2,5h.
Napen kanssa softaa väännettiin kun tosiaan sen vanha autokin
Eli ajattelet että olisi se lämpötila-anturi..? Kuitenkin vikakoodi antaa adaptaatiosta..
Napen kanssa softaa väännettiin kun tosiaan sen vanha autokin
Eli ajattelet että olisi se lämpötila-anturi..? Kuitenkin vikakoodi antaa adaptaatiosta..
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
No varmistat varmaan Napelta etä softa on samanlaisessa autossa pelannut moitteetta. Adaptaatiovirhe kun voisi tulla softan ja raudan epäyhtensopivuudesta. Ihmetyttää myös tuo 250hp lukema, tarvii nimittäin nostetun bensapaineen tai suuttimet.
Kuulostaa että trionic siis ruokii suotta liikaa soppaa, siitä johtuu kulutus ja adaptaatiovikakodi. Kyllä rautapuoli pitäisi tarkistaa että anturilukemat on sellaiset kuin pitäisi.
Referenssin vuoksi, jos sidin keskikulutus on aikalailla ok, niin referenssikulutus kannattaa katsoa lämpimällä koneella lennossa nollaamalla ja tasaista 80-90 vauhtia 5-10 km. Mutta todellakin lämmitetyllä koneella 30km siivu talvinopeuksila ei keskikulutus saa mennä yli 14L/100km etanolia 4-vaihteisella Aisinilla ja T5 koneella.
Kuulostaa että trionic siis ruokii suotta liikaa soppaa, siitä johtuu kulutus ja adaptaatiovikakodi. Kyllä rautapuoli pitäisi tarkistaa että anturilukemat on sellaiset kuin pitäisi.
Referenssin vuoksi, jos sidin keskikulutus on aikalailla ok, niin referenssikulutus kannattaa katsoa lämpimällä koneella lennossa nollaamalla ja tasaista 80-90 vauhtia 5-10 km. Mutta todellakin lämmitetyllä koneella 30km siivu talvinopeuksila ei keskikulutus saa mennä yli 14L/100km etanolia 4-vaihteisella Aisinilla ja T5 koneella.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
No niin eli Napelta selvitelty ettei olekaan siis mikään 250hp vaan perus stg1 RE85 softa jossa n.240hp vakio sudeilla. On moniin muihinkin autohin tuota samaa laittanut ja hyvin muissa toiminut.
Pahoittelen virhettäni, olin sekoittanut toisen ohjelman tähän...
Sovittiin että nyt vkonloppuna vetää uudestaan softa sisään ja ajella TECHillä ja ihmetellä mikä voisi olla. Sen takia softa uusiksi jospa siellä joku bitti voisi olla mennyt poikittain tai jtn. Ei oikein keksi mitään muutakaan...
Lennossa kun nollasin täysin tasaisella motarilla, auto pitkään lämpöisenä ja vauhtia oli n.90km/h, niin kulutus SIDissä n.13ltr/100km.
Eikä tuossa kulutuksessa niinkään mitään mutta kun CE-valo palaa niin pakko siellä jtn on myöskin vialla ja tosin se kulutus siihen myös viittaa.
Pahoittelen virhettäni, olin sekoittanut toisen ohjelman tähän...
Sovittiin että nyt vkonloppuna vetää uudestaan softa sisään ja ajella TECHillä ja ihmetellä mikä voisi olla. Sen takia softa uusiksi jospa siellä joku bitti voisi olla mennyt poikittain tai jtn. Ei oikein keksi mitään muutakaan...
Lennossa kun nollasin täysin tasaisella motarilla, auto pitkään lämpöisenä ja vauhtia oli n.90km/h, niin kulutus SIDissä n.13ltr/100km.
Eikä tuossa kulutuksessa niinkään mitään mutta kun CE-valo palaa niin pakko siellä jtn on myöskin vialla ja tosin se kulutus siihen myös viittaa.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
13L/100km on 30 % likaa noissa olosuhteissa, ellei bensapaine ole alhainen ja siksi näytämä on väärin. Mutta kun sanoit että kulutus on tankkauksista laskettu niin ei siitä voi olla kyse.
Softan bittivikaisuus on käytännössä mahdottomuus, sitä tulisi lisää vikakoodeja. Väärä binääri voi olla vahinko mutta edelleenkin uskon että raudassa on jokin ongelma.
Softan bittivikaisuus on käytännössä mahdottomuus, sitä tulisi lisää vikakoodeja. Väärä binääri voi olla vahinko mutta edelleenkin uskon että raudassa on jokin ongelma.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
No niin. Techillä ajeltu ja T5 Suitea käytetty. Softakin uudelleen purkitettu.
Kaikki vaikuttaa olevan "normaalia":
-Mappi antaa oikeeta tietoa
-Lämpötila-anturit näyttää mitä pitää
-Lambda toimii ja elää
Silti lähtee heti sopeuttamaan 20-30%.
Nyt vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa. Ajateltiin että voisi olla että joku tankin sisällä olevista letkuista irti/ poikki/ joku reikä niissä ja siksi luulee käyvän laihalla mutta kun tosiaan tuo kulutus on kuitenkin hillitön ettei edes käy laihalla.
Edellisessä autossa meinaan oli niin mutta se nyt ei kyllä mitään kuluttanutkaan puhumattakaan siitä että edes olisi mihinkään kulkenut.
Lambdakin toimii kun ajattelin että vika ei lähtenyt lambdaa uusimalla että olisiko siitä vaikka joku johto poikki ennen liitintä mutta kun sekin antaa tietoa ja elää.
Voiko pakosarjan tai turbon mahdollinen halkeama näin paljon vaikuttaa asiaan jos olisi halki..?
Pliis yrittäkää keksiä vinkkejä ja auttakaa! Mistä se keksii että kävisi mukamas laihalla?! Tällä hetkellä täydellä tankilla ajettu 200km ja kohta pitäisi taas käydä tankilla
Kaikki vaikuttaa olevan "normaalia":
-Mappi antaa oikeeta tietoa
-Lämpötila-anturit näyttää mitä pitää
-Lambda toimii ja elää
Silti lähtee heti sopeuttamaan 20-30%.
Nyt vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa. Ajateltiin että voisi olla että joku tankin sisällä olevista letkuista irti/ poikki/ joku reikä niissä ja siksi luulee käyvän laihalla mutta kun tosiaan tuo kulutus on kuitenkin hillitön ettei edes käy laihalla.
Edellisessä autossa meinaan oli niin mutta se nyt ei kyllä mitään kuluttanutkaan puhumattakaan siitä että edes olisi mihinkään kulkenut.
Lambdakin toimii kun ajattelin että vika ei lähtenyt lambdaa uusimalla että olisiko siitä vaikka joku johto poikki ennen liitintä mutta kun sekin antaa tietoa ja elää.
Voiko pakosarjan tai turbon mahdollinen halkeama näin paljon vaikuttaa asiaan jos olisi halki..?
Pliis yrittäkää keksiä vinkkejä ja auttakaa! Mistä se keksii että kävisi mukamas laihalla?! Tällä hetkellä täydellä tankilla ajettu 200km ja kohta pitäisi taas käydä tankilla
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Muistelen että venttiilivika taisi jossain yksilössä kasavattaa kulutusta. Ja toinen potilas missä oli pakosarjan pinnapultteja katki ja vuoti siitä saumasta. Molemmat johtunee siitä että lambda näkee väärän seoksen ja alkaa säätään rikkaammalle.
Kun laajakaistaa ei kuitenkaan olla laittamassa kiinni niin voit ihan testin vuoksi katsoa mihin kulutukseen pelkillä kartoilla pääsee. Eli akku irti ja sopeutukset nollaantuu ja samalla lambdan liitin irti.
Ja sitten se tasainen maantieajo ja kuutuksen nollaus. Jos softa on säädetty laajakaistalla juuri samanlaiselle raudalle niin seos pitäisi olla aikalailla stoich koko ajan tasakaasulla ja kulutus sitten jotain 10 litran päälle.
Kun laajakaistaa ei kuitenkaan olla laittamassa kiinni niin voit ihan testin vuoksi katsoa mihin kulutukseen pelkillä kartoilla pääsee. Eli akku irti ja sopeutukset nollaantuu ja samalla lambdan liitin irti.
Ja sitten se tasainen maantieajo ja kuutuksen nollaus. Jos softa on säädetty laajakaistalla juuri samanlaiselle raudalle niin seos pitäisi olla aikalailla stoich koko ajan tasakaasulla ja kulutus sitten jotain 10 litran päälle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Myös tukkoinen ilmanputsari voi olla mysteeritapauksissa syypää korkeaan kulutukseen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Oletko bensanpaineita mittaillut?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG9-3 T5 Automaatti CE-valo ja kova kulutus
Ilmanputsari ei tukossa.
Pa-paineet OK kun SIDin näyttämä myös melko sama mitä kulutus. Jos Pa-paineet pienet niin lambda korjaisi sen sekä myös silloin kulutus ei nousisi.
Tajusin ettei lambdasta ole tullut edes vikakoodia. Se nyt kuitenkin vaihdettu uuteen OEM osaan kun ajattelin että se olisi se syypää siihen kun vika on adaptaatiossa.
Eilen illalla kuitenkin "herkistelin" ja puhdistelin lambdan ja imuilman lämpötila-anturin. Laitoin kiinni ja kävin 20km ajelemassa täysin normaalilla kulutuksella matka-ajoa (10-12ltr/100km) sekä ilman vikavaloja. Käytin autoa vielä 15min tyhjäkäyntiä eikä vieläkään tullut.
Olin niin iloinen että tuo saattoi auttaa ja korjata tilanteen!
Aamulla lähdin lääkäriin ja ehdin ajamaan 10km kun AJOSSA SYTTYI VIKAVALO?! Ensimmäistä kertaa ajossa.
Oli tullut uusi vikakoodi. Manifold air temperature sensor (imuilman lämpötila-anturi). Mutta myös oli adaptaatio vikakoodi päällä.
Siskon T5 kolkista käytetty ehjä lämpöanturi. Muutama kilometri ja taas syttyi CE-valo ajossa. Koodi oli imuilman lämpötila-anturi sekä adaptaatio.
Eli ei vikaa anturissa vaan näköjään liittimestä..?
Mutta jos nyt vika olisi tässä niin miksi vasta nyt vikakoodia siitä? Ja liittyisikö se edes tuohon nousseekseen kulutukseen ja adaptaatio vikavaloon?
Ei kyllä oikeen muuta tässä keksi.
Yritin nyt vielä niitä liittimen kontaktipintoja vähän painella yhteen kun olivat ehkä vähän "väljät". Katotaan mitä sit sanoo kun käyn illemmalla ajamassa jonkun lenkin vikakoodit nollattuna.
Mitäs sanotte?
Pa-paineet OK kun SIDin näyttämä myös melko sama mitä kulutus. Jos Pa-paineet pienet niin lambda korjaisi sen sekä myös silloin kulutus ei nousisi.
Tajusin ettei lambdasta ole tullut edes vikakoodia. Se nyt kuitenkin vaihdettu uuteen OEM osaan kun ajattelin että se olisi se syypää siihen kun vika on adaptaatiossa.
Eilen illalla kuitenkin "herkistelin" ja puhdistelin lambdan ja imuilman lämpötila-anturin. Laitoin kiinni ja kävin 20km ajelemassa täysin normaalilla kulutuksella matka-ajoa (10-12ltr/100km) sekä ilman vikavaloja. Käytin autoa vielä 15min tyhjäkäyntiä eikä vieläkään tullut.
Olin niin iloinen että tuo saattoi auttaa ja korjata tilanteen!
Aamulla lähdin lääkäriin ja ehdin ajamaan 10km kun AJOSSA SYTTYI VIKAVALO?! Ensimmäistä kertaa ajossa.
Oli tullut uusi vikakoodi. Manifold air temperature sensor (imuilman lämpötila-anturi). Mutta myös oli adaptaatio vikakoodi päällä.
Siskon T5 kolkista käytetty ehjä lämpöanturi. Muutama kilometri ja taas syttyi CE-valo ajossa. Koodi oli imuilman lämpötila-anturi sekä adaptaatio.
Eli ei vikaa anturissa vaan näköjään liittimestä..?
Mutta jos nyt vika olisi tässä niin miksi vasta nyt vikakoodia siitä? Ja liittyisikö se edes tuohon nousseekseen kulutukseen ja adaptaatio vikavaloon?
Ei kyllä oikeen muuta tässä keksi.
Yritin nyt vielä niitä liittimen kontaktipintoja vähän painella yhteen kun olivat ehkä vähän "väljät". Katotaan mitä sit sanoo kun käyn illemmalla ajamassa jonkun lenkin vikakoodit nollattuna.
Mitäs sanotte?
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76