Ketju rahisee kylmänä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Muksimp
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 22:19

Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Muksimp »

Tervehdys,

alkusyksystä tuli haettua Ruotsista asti -00 9-3 talviautoksi, kadulla kulkevan legendan mukaan kuin ovat erinomaisia talviautoja :P
Malliltaan "SE" korkeapaineturbo 205hp automaatilla (sama kone kuin aerossa?), ajettu 200t.

Ensimmäisien pakkasien aikana huomasin, että kone rahisee aika kuuluvasti ensimmäiset 2-5min. Rahina ei kuitenkaan häviä täysin lämpimälläkään koneella, mutta on sen verran hiljainen ettei konepellin läpi kuulu.

Ääninäytteet, jos yhtään auttaa;
https://www.youtube.com/watch?v=cPTPe9jAFN0 - kylmä kone
https://www.youtube.com/watch?v=_ZlzKXLhTP8 - hieman lämmennyt kone

Öljyt & suodatin vaihdettu (castrol edge 0w40 & oem suodatin), öljyä taikka jäähdytysnestettä ei vuoda.

Internetin perusteella vika voisi olla ketjun muovisissa ohjureissa..? en mielellänni lähtisi repimään konetta irti ilman varmuutta asiasta, joten olisiko teillä suositella muita potentiaalisia aiheuttajia?

Kaikki ideat / ajatukset tervetulleita
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Ota hihna pois ja kuuntele miten ääntelee sen jälkeen...

Jos edelleen pitää ääntä niin jakoketju / tp-ketju / hihnapyörän torxit tms syypäänä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Muksimp
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 22:19

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Muksimp »

pamppu kirjoitti:Ota hihna pois ja kuuntele miten ääntelee sen jälkeen...

Jos edelleen pitää ääntä niin jakoketju / tp-ketju / hihnapyörän torxit tms syypäänä.
Jees, kokeiltu ja todettu rahinan tulevan ketjukoneistosta.
Voinko millään todentaa, että tuleeko rahina nokka- vai tasapainoketjusta..? huomattavasti helpommalla pääsisi jos vaihtaisi pelkästään tasapainoketjun. Vai laitanko suoraan täyden paketin tulemaan ja vaihdan kaiken varmuuden vuoksi?
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -b235.html
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Ajattelisin että auto on täyttä sutta koneestaan jos ketju ei kestä kuin 200tkm. Sen pitäisi kestää puolimiljoonaa tai ainakin lähemmäs. Jossakin mättää jos noin vähän ajatussa ketju rallattaa. Ainakin vanhoissa OG satkuissa ketju keski koko auton iän. Itse en vaihtaisi kuin pelkän ketjun ellei sitten itse osaa tehdä koko paketin vaihtoa. Omassa NG satkussa on 362tkm mittarissa eikä ketjusta kuulu ääniä. Jos joskus alkaa kuulua vaihdan vain ketjun ja ajelen sillä niin pitkälle kunnes rallatus alkaa uudelleen ja sitten heivaan auton.
Muksimp
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 22:19

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Muksimp »

Mitä olen lukenu, niin tuntuu olevan suht. yleinen ongelma ketjun rahina < 300tkm OG 9-3:lla. isolla osalla rahina vaikuttaa tulevan ohjurimuovien hajoamisesta, ketju sitten ottaa kiinni lohkoon ja rahisee; todn. mullakin on näin käynyt. Samalla se on hyvä vaihtaa kaiken jos joutuu ohjurimuovit vaihtaa..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Saabinkaan koneista ei kannata tehdä yleistystä jos ei tiedä konetyyppien rakenteellisia eroja.

Ogsatkut ja ngsatkut on ihan eri planeetalta (kestävämmältä) kun T7 koneella olevat og9-3:set ja femmat. T7 koneille sallittiin ohjekirjassa 20 tkm öljynvaihtovälit mikä pohjoismaisissa olosuhteissa yhdistettynä vajaatoimiseen huohotinjärjestelmään ja pienempijousivoimaisiin männänrenkaisiin lyhentää öljyn käyttöikää, kuluttaa konetta agressiivisesti ja lopulta syöksykierre jossa öljyä palaa 1l/1000km luokkaa on merkki siitä että kone tarvitsee täyskunnostuksen.

150-250tkm ajettu T7 kone jossa leimat säntillisesti 20tkm välein ja jakoketjusta kiristysvara loppu ja ropina kylmäkäynnisä ei ole mitenkään harvinainen ilmiö.
Kalkattamattomasta koneesta saa vielä pitkäksi aikaa käyttökelpoisen jos tekee täyskunostuksen tai mikäli öljynkulutusta ei vielä ole älytömästi niin koko jakopää vaan uusiksi. Jakoketjun uittajat t7 koneiden kanssa kuuluu edelleenkin mielestäni avannossa housuihinsa pissivien klaaniin. Vaikka tp-ketjun poistaisikin niin vanhat ohjurit ja löystyvät kiinnityspultit jää ennalleen.

Voiko VAG konsernin koneet olla sutta jos niitä auotaan eriliaista teknisistä syistä 100tkm jälkeen ja silti myyntiluvut sen kun kasvavat ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Vesa puhuu asiaa, taas jälleen kerran.

Uskoo, ken haluaa, mutta vähän perus asioita:

Kestävä moottori (iso polttoaineen kulutus, esim. T5) :
Raskastekoinen lohko
Painavat männät
Raskas kampiakseli
Hyvä öljynkierto, hyvä öljynpaine
Pyörivät massat raskaampia

Pieni kulutuksinen moottori (ei niin kestävä, esim. T7) :
Kevyempi lohko
Kevyet männät
Kevyempi kampiakseli
Alhaisempi öljyn paine, pienempi vastus
Pyörivät massat kevyempiä

Asioilla on aina merkityksensä, mitä milloinkin tavoitellaan.
Sitten on vielä valmistajien "optimointi", tuote ei saa kestää liian hyvin, ettei myynti kärsi.

Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita.
9-3 2.0T SE -98
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Voiko VAG konsernin koneet olla sutta jos niitä auotaan eriliaista teknisistä syistä 100tkm jälkeen ja silti myyntiluvut sen kun kasvavat ?
Kyllä ne ovat silloin sutta ja epäonnistuneita koneita jos tuon kilsan jälkeen tarvitaan aukoa koneita. Niin Saabisti kuin olenkin on myös T7 kone sutta verrattuna vanhanliiton Saabin koneisiin jos kerran ei päästä likimainkaan sellaisiin kilometreihin mitä mainituilla satkun koneilla ilman aukomisia. Nuo on liian isotöisiä ja kalliita remotteja normaalille autonkäyttäjälle jolla ei ole mahdollisuutta itse remontoida jakopäitä ja tehdä muita koneen tiivistysremppoja jos ne tulee luokkaa 200-250tkm eteen.

Omaa autotulevaisuuttani ajattelen siitä lähtökohdasta että pysyttelen hyvin pidetyissä hieman vanhemmissa Saabeissa ja jos joskus uudempaa kaipaan vaihdan merkkiä. Vielä ei ole alkanut nakuttaa vaihtamiset pois Saabista. Tuolla ng satkulla ajelee pitkän tovin vaikka 362 tkm taulussa onkin.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

No soundeista kun tässä puhuttiin, niin kysytäänpä nyt soundeista eikä moottorinsuunnittelufilosofioista (vaikka kaikki kunnia sillekin keskustelulle).

Oma kohta 240tkm ajettu T7 on tyhjäkäynnin mekaanisilta ääniltä hiljainen. Öljyleimatkin on alkupäätä lukuunottamatta poikkeuksetta kympin välein. Kylmäkäynnistyksessä saa muutaman sekunnin selkeän jakoketjun kahinan kuulla. Onko ketjunvaihdon (nokkapäärempan) ajan koittaessa tuo sama soundi siis koko ajan läsnä?

Nokkaketjujen kuuntelua olen muuten harrastanut 16-venttiilisten 80-luvun Kawasakien muodossa. Jos ne eivät pidä ääntä, niin moottorissa on vikaa. :)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarkista jakoketjun kiristimen tila nin ei tarvi arvailla kuvauksen perustella millaisesta äänestä on kyse.
Pienehkö erehtymisen mahdolisuus tulee silloin jos koneeseen on uitettu äskettäin uusi ketju eikä se ole vielä kovasti venähtänyt vanhoilla kuluneilla rattailla kulkiessaan. Ja oman arvausleikkinsä äöniin muodostaa se onko tp-ketju vielä paikallaan vai pyöriikö siellä sitten vaihtamattomat osat omaa elämäänsä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

TomStar kirjoitti:Vesa puhuu asiaa, taas jälleen kerran.
Olen tehnyt samansuuntaisen huomion.
TomStar kirjoitti:Sitten on vielä valmistajien "optimointi", tuote ei saa kestää liian hyvin, ettei myynti kärsi.
Näinkin, vaikka onkin kakspiippunen juttu... :wink:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ketjukiristin oli maksimissaan ulkona 165tkm ajetussa. Ei ne vaan ole yhtä kestäviä, kuin 8-venttiiliset oli... Sinne kun laittaa täydellisen kitin laahaimineen ja rattaineen, niin saa taas ajella hyvän siivun max 10tkm öljynvaihtoväliä noudattaen. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Niin, näähän on vanhoja katiskoja yhtäkaikki ja jokainen tekee, kuten parhaakseen näkee. Täyden jakopään remppaaminen (teetätettynä) maksaa suuruusluokkaa tonnin, pelkän ketjun vaihtaminen öljyineen ja venakopan tiivareineen luokkaa 150 euroa talkoilla tehden. Toki koko jakopään saan uusiksi luokkaa 500 eurolla, kun itse tekee. Hyvällä tuurilla ketjun vaihdolla pääsee 100 tkm , jolloin tapauksesta riippuen alkaa olla viisarissa palttiarallaa 300 - 350 tkm. Sitten sitä alkaa auton arvokin olla jo samalla tasolla, kuin se täydellisen jakopäärempan kulu.

Sitten kun noista T7 koneista porsii kaikki muukin, niin on niitä rahareikiä tiedossa. On ahdinta, immua, pässiä, letkua, bensapumppua, ohjaustehostimen letkuja (nimenomaan kolkit) ja muuta pientä. Aina kun tekee orkkisosilla rempan, niin äkkiä se 2000 katiska onkin jo 3-4 tonnin katista. Vaihdossa saa sen 1500. Toki jos itse tekee ja ajaa auringonlaskuun hymyssä suin, niin kannattaa panostaa. Normi käyttövehkeissä ainakin itsellä alkaa olemaan aina jonkinlainen rahallinen lähestyminen aina. Toki vaikka ostat 150 tkm ajetun esim. OG Femman, niin voit saada täyden pommin, näissä vehkeissä kilometrit eivät oikein kerro mitään.

Maailmalla on kuitenkin melko paljon vehkeitä, joihin on pelkkä ketju vaihdettu ja niiden kanssa on pärjätty ihan hyvin. On varmaan niitä säästörempan takia hajonneitakin, harva niistä vaan viitsii huudella. Mitä tulee ketjun kestoikään, niin kestäähän se näissäkin auton iän: kun jakopää korkkaa, niin auton ikä tuli täyteen :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pelkällä jakoketjun vaihdolla jää se tp-ketjun tyyppivika korjaamatta. Se syö venyneenä lopulta jakopäänkoppaan reiän öljykanavan kohdalle. Omassa oli jo sekin alkanut. Semmoista autoilu on, että rahaa kuluu. Edellisen femman arvo putosi 7 vuodessa ja 125tkm ajolla 10000€ ja korjaus / varaosat ja renkaat maksoi noin 7000€. Eikä edes tuntunut kalliilta. Eli rahaa paloi noin 2400€/vuosi.

4000-5000€ vähän ajetussa Saabissa pääomakulut ovat jo varsin kohtuulliset ja sellaista raaskii korjatakin sitten (kuten tuo nykyinen 9-3 oli 5vuotta sitten ja 138tkm ajettuna). Toki pääomakulut voi vielä puolittaa, eli ostaa 2000€ hintaisen auton. Silloin sen arvo putoaa ehkä vain 500€ vuodessa ja korjauskuluihin/rengas jne. voisi käyttää tuosta minun aiemman femman kulurakenteesta nopeasti laskettuna 2000€ joka vuosi ennenkuin auton pito muuttuisi kohtuuttoman kalliiksi. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ketju rahisee kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mertmi on oikeassa, unohtui tuossa itse mainita, että meillä jakokettingin vaihdon yhteydessä tasapainoakselin kettinki otettiin pois. Hyvä kun Metrmi oikaisi!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin