Ajatus askarrella jollain aikajänteellä Jalmariin vähän remonggia. Mikä on kanssa Saabistien kokemus edukkaimmista osista vs. merkkiosat esim. venavarren kumien ja kannen tiivisteen osalta? Että jos sitä ottais kannen pois ja käyttäis öljypohjan auki; mukit rengastukseen jne.
Onko minkälaisia liikkeitä tarjolla PCS:n ja marmorin ohella, Motonettia unohtamatta? Uusittavien osien listalla ainakin kiertokangen lakrut, männänrenkaat, venavarren kumit ja yläpään tiivistesarja.
Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
Paaliin vaan
Mut joo, varmaan PCS:ltä kun tilaa kaiken tarvittavan niin hyvä ja halpa tuloo.
Mut joo, varmaan PCS:ltä kun tilaa kaiken tarvittavan niin hyvä ja halpa tuloo.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
Itse olen pitänyt seuraavan periaatteen mielessä halpaosien suhteen: Kannattaa ostaa halpaa, sillä halpa tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
Ei siis kannata säästää muutamaa kymppiä ja ostaa huonolaatuista tarviketta, jos verrokkina Elring, Victor Reinz, INA, Gates, Lemförder, Ruville yms. laadukkaan "tarvikeosan" saa muutamaa kymppiä kalliimmalla.
Ei siis kannata säästää muutamaa kymppiä ja ostaa huonolaatuista tarviketta, jos verrokkina Elring, Victor Reinz, INA, Gates, Lemförder, Ruville yms. laadukkaan "tarvikeosan" saa muutamaa kymppiä kalliimmalla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
Tämä.Coltti kirjoitti: Ei siis kannata säästää muutamaa kymppiä ja ostaa huonolaatuista tarviketta, jos verrokkina Elring, Victor Reinz, INA, Gates, Lemförder, Ruville yms. laadukkaan "tarvikeosan" saa muutamaa kymppiä kalliimmalla.
Koneen laakerit ja tiivisteet ym. osat ovat sellainen paikka, missä en itse lähtisi säästämään. Varsinkin noi tarvikestefat ja tiivisteet ovat aika vaihtelevan laatuisia. Halvin usein se huonoin.
900 2.0T DIY Stage 3
9-5 2.0tA
9-5 2.0tA
Re: Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
En itsekään osta muita tiivisteitä, o-renkaita, laakereita, jakopään osia, vesipumppua tai stefoja muita kuin laatuosina.
Sama sääntö myös pätee esim pusliin, antureihin jne.
Sama sääntö myös pätee esim pusliin, antureihin jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kallista vai halpaa osaa käyttikseen?
No tämähän on varsin helppo kysymys.
Pitää erotella kalliin ja halvan osan hintaero, vaihtoon menevä vaiva, ja rikki menemisen seuraus, ja seurauksen hyväksyttävyys. Pari esimerkkiä.
Halpahallin H4-polttimon voi laittaa huoleti, koska merkkiosa saattaa maksaa monta kertaa enemmän, lamppu on nopea vaihtaa, näkyvyys pimeällä heikkenee mutta ajaminen ei esty.
Merkitön polttoainepumppu etanolikäyttöön voi olla ihan merkittävä säästö sekin, vaihdossa menee taidoista riippuen kuitenkin tunneissa laskettava aika, matka katkeaa korjauksen ajaksi ja kai tuossa on periaatteessa mahdollisuus moottorivaurioonkin jos pumppu ei tuota tarpeeksi. Myös matkan katkeamisen vakavuus riippuu siitä, onko auto täynnä pieniä lapsia, tai onko kiire pitämään firmaa pystyssä, jne.
Riskitaso, riskin pienentämisen hinta ja riskin hyväksyttävyys ovat tässäkin ne tekijät. Ei sen kummempaa.
Toisaalta tuossa väljää palloniveltä vaihtaessani naapurin ukko totesi kädessään niveltä pidellen, että "ennen me tuosta vähän lekalla naputeltiin ja laitettiin takaisin, ja aina meni leimasta läpi". Voi sen kai näinkin tehdä, jos työ ei maksa mitään eikä koe osaa merkitykselliseksi. Uusi pallonivelkin tässä tapauksessa maksoi nimittäin varmaan 30e (ei ollut Saabi kyseessä).
Pitää erotella kalliin ja halvan osan hintaero, vaihtoon menevä vaiva, ja rikki menemisen seuraus, ja seurauksen hyväksyttävyys. Pari esimerkkiä.
Halpahallin H4-polttimon voi laittaa huoleti, koska merkkiosa saattaa maksaa monta kertaa enemmän, lamppu on nopea vaihtaa, näkyvyys pimeällä heikkenee mutta ajaminen ei esty.
Merkitön polttoainepumppu etanolikäyttöön voi olla ihan merkittävä säästö sekin, vaihdossa menee taidoista riippuen kuitenkin tunneissa laskettava aika, matka katkeaa korjauksen ajaksi ja kai tuossa on periaatteessa mahdollisuus moottorivaurioonkin jos pumppu ei tuota tarpeeksi. Myös matkan katkeamisen vakavuus riippuu siitä, onko auto täynnä pieniä lapsia, tai onko kiire pitämään firmaa pystyssä, jne.
Riskitaso, riskin pienentämisen hinta ja riskin hyväksyttävyys ovat tässäkin ne tekijät. Ei sen kummempaa.
Toisaalta tuossa väljää palloniveltä vaihtaessani naapurin ukko totesi kädessään niveltä pidellen, että "ennen me tuosta vähän lekalla naputeltiin ja laitettiin takaisin, ja aina meni leimasta läpi". Voi sen kai näinkin tehdä, jos työ ei maksa mitään eikä koe osaa merkitykselliseksi. Uusi pallonivelkin tässä tapauksessa maksoi nimittäin varmaan 30e (ei ollut Saabi kyseessä).