OG9-3:n takaluukun kaasujouset?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

OG9-3:n takaluukun kaasujouset?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Osaisko joku heittää arvoja OG9-3:n takaluukun kaasujousille, pituus (voin tietenkin pituuden mitata itsekin) mutta ennenkaikkea voima, lähinä Viggenin kaasujousien arvot kiinnostaa, mutta myös alkuperäisellä siivellä sekä aeron siivellä varustetustusta kiinnostais nuo arvot...

Tuo minun luukkuni kun ei millään pysy auki, ja haluaisin laittaa siihen sopivat kaasujouset, tietty pienellä valinnanvapaudella, sopivasti soveltaen :roll:

Niin, ja onko pahaa sanottavaa eri halpiskauppojen kaasujousista, pilipaliteemassa ovat ainakin halpoja (vaikka 9-3 ei olekaan listoilla), motonetissä Ok hintasia ja saabilla suhteellisen arvokkaita... Muita hyviä ehdotuksia?

Kiitos.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3:n takaluukun kaasujouset?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Nappe kirjoitti:Osaisko joku heittää arvoja OG9-3:n takaluukun kaasujousille, pituus (voin tietenkin pituuden mitata itsekin) mutta ennenkaikkea voima, lähinä Viggenin kaasujousien arvot kiinnostaa, mutta myös alkuperäisellä siivellä sekä aeron siivellä varustetustusta kiinnostais nuo arvot...

Tuo minun luukkuni kun ei millään pysy auki, ja haluaisin laittaa siihen sopivat kaasujouset, tietty pienellä valinnanvapaudella, sopivasti soveltaen :roll:

Niin, ja onko pahaa sanottavaa eri halpiskauppojen kaasujousista, pilipaliteemassa ovat ainakin halpoja (vaikka 9-3 ei olekaan listoilla), motonetissä Ok hintasia ja saabilla suhteellisen arvokkaita... Muita hyviä ehdotuksia?

Kiitos.
Itse kävisin hakemassa nuo kaasujouset Motonetista. Ovat kuulemma ihan hintansa väärtit.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mä uusin ng-satkuun aikanaan pilipaliteeman jouset. Nippa nappe pysyi luukku ylhäällä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Meillä vuoden olleet motonetin pumput ja hyvin pelaa. Ei ongelmia luukun pysymisessä ylhäällä - pakkasellakaan :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Jos säästää ja uusii vain toisen puolen jousen, on aika varmaa että tämä uusikin hajoaa nopeammin. Osta mistä ostat mutta osta molemmat kerralla.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jees, motonetin jouset on ollut mielessä, mutta kun heillä on vain kahta mallia, autoille jossa on takaspoileri, ja autoille jossa ei ole takaspoileria. Kuitenkin kun kädessä pitelin tuota uutta siipeä niin painoeroa on tuntuvasti vanhaan nähden (ainakin +5-7kg?), ja kun sijoittelukin on sopivasti pitkän vipuvarren päässä niin epäilyttää hiukan laittaa jouset jotka eivät ole tällaiselle tarkoitettu... tulee sitten ensi talvena taas niskaan :(

Ja tietenkin molemmat uusitaan samalla kertaa, muuten hommasta ei tule mitään :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, mulle tuli Aeron siiven kanssa uudet Saabin pumput. Mahtaa olla stydimmät. Ei ole tullet vertailtua koodeja.

Ei varmaan nouse huippunopeudet kun on asennettu irrotettava koukku (120kg), Sporin helmat (50kg), Aeron siipi (40kg), takaloosterin matto (35kg). No painot on tietysti karkeita arvioita :roll: mutta kaikki on, ah, niin turhaa, mutta välttämätöntä lisäpainoa.

Olikos nappeli sun auto tuolla pks potkiasissa 3.3 se 9-3 aeron siiven kanssa?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Juu, olin pks potkiaisissa 3.3 9-3 SE:n kanssa jossa Viggenin takasiipi (ei aero).

Viggen-siiven asensin koska se osuu vakiosiiven asennusreikiin, taas Aeron siivelle joutuis poraamaan uudet asennusreijät, ja samalla keskellä ja laidoissa jäisi reijät ikävästi näkyviin... Ja vakiosiivellähän ei kertakaikkiaan voinut ajaa...

Varmaan joutuu motonetistä hakee ne kaasujouset, Procarservicellä näyttäis Viggenin siivelle tarkoitetut pumput maksavan 43e/kpl +toimituskulut, joten samaan hintaan ostaa melkein kahdet motonetistä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Nappe kirjoitti:Varmaan joutuu motonetistä hakee ne kaasujouset, Procarservicellä näyttäis Viggenin siivelle tarkoitetut pumput maksavan 43e/kpl +toimituskulut, joten samaan hintaan ostaa melkein kahdet motonetistä...
En ole ikinä kokeillut miten uuden 9-3:n takaluukku nousee mutta motonetin kaasujousien vaihdon jälkeen mulla alkoi takaluukku iskemään vähän turhankin kovalla voimalla ylöspäin. Voima varoja niissä siis on tai sitten mulle on sattunut erikoiset yksilöt. Eikä teho ole vuodessa laskenut niin että olisin huomannut.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Vaihdoin Motonetin pumput muutama kuukausi sitten Tidiin. 9-3:lle tarkoitetut spoilerikaasut olivat loppuneet. Sain tilalle jotkut uudet versiot joista löytyy voimaa niin että pitää roikkua kahvassa kiinni...isku on niin kova!
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jep, tuli hankittua motonetin spoileripumput, illalla asennan, jonka jälkeen näiden yksilöiden tehosta on tarkempaa tietoa :)

Luukun nouseminen vauhdilla on kuitenkin minulle paljon pienempi ongelma kun sen jatkuva niskaantippuminen. Ylös mennessä voi helposti rajoittaa menoa jonka jälkeen lastauksen voi suorittaa kaikessa rauhassa. Nyt raskaan tavaran nostaminen konttiin on lähes mahdotonta kun toisella kädellä joutuu pitää luukkua ylhäällä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ok, pumput asennettu.
Jos nyt kiinnostaa, niin laitan tähän pumppujen arvot:

Alkuperäiset, turbon spoilerille: 500N
Motonet, takasiivelliselle, merkkiä päivitän kun muistan: 510N
Nämä luvut siis mainittu pumpuissa.

Luukussa Viggen-spoileri, ja nousee lämpimässä pysäköintihallissa viimeisen 20cm omasta tahdostaan, muuten jää paikalleen. Lopussa ei näytä olevan vaimennusta, tömähtää hiukan kun pysähtyy, ei kuitenkaan ikävän kovaa.
Pakkastestit suoritettu, ja -20°C pakkasessa ei jaksa pysyä ylhäällä, -15°C pakkasessa vielä toimii.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Saabonly
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 19:34

Viesti Kirjoittaja Saabonly »

Tuli tuo pumppujen vaihtaminen ajankohtaiseksi.

Onko se helppo juttu? Ulkoisesti näyttää siltä, että parin mutterin avaamisella selviää. Tarviiko erikoistyökaluja yms?

Tuetaanko takaluukku yläasentoon ja ruuvataan pumput irti vai miten tämä tehdään?

Onnistuuko amatööripohjalta vai pitääkö turvautua korjaamoon?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei tarvii muistaakseni edes avata muttereita. Jotkut peltiklipsit siellä oli molemmissa päissä, mitkä lähtee vaikka pienen ruukkarin kärjellä vänkäämällä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Jos en väärin muista niin vaihtoon menee noin 3 minuuttia kahdella röökitauolla. Avuksi tarvitsee vaikka pikkuruuvarin jolla saa "lukkoprikat" pois (älä hukkaa, pumppujen mukana ei tule uusia). Ja ylä asennossa luukku vaikka kaverin tukemana ettei retkahda.
Pumpuista vielä. Mulla on uudet orkkispumput mutta talvella ei nosta kovilla pakkasilla luukkua ylös :?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin