Moottorin ääni on vaihtunut

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
epajepa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 12, 2015 19:04

Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja epajepa »

Moikka elikkäs mulla on 2000 vuoden 93 aero 2.0 t
Ollu mulla ajossa kohta vuoden nyt moottorin ääni on vaihtunut varsinkin korkeilla kierroksilla eli 3000-4000 jälkeen koneella on ajettu noin 140 tuhatta onko tuttua tietääkö kukaan mahdollisia syitä mistä voisi johtua. Ääni ei ole mitenkään mielyttävä kuulostaa kuon olisi joku hirveä pörinä pönttö takana. Öljyä on auto myös syönyt todella paljon
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Pörinäpönttöön viittaava ääni tuntuisi kuulematta ihan vaan vuodolta pakoputkistossa.
Öljynkulutuksesta, määrittele mikä on "todella paljon"? Savuttaako auto pakoputkesta vaaleaa/sinertävää runsaasti varsinkin kylmänä?
epajepa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 12, 2015 19:04

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja epajepa »

Joo vaaleta savua tulee kun kone kylmänä. Ja öljyä uponnut melkeen neljä litraa parin kuun aikana. Ykkös vaihteella ääni on kaikkein hirvein ei kuulosta yhtään terveeltä
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onko äänessä eroa tyhjäkäynnillä kun kytkin on pohjassa tai ylhäällä? Paljonko parin kuun aikana tulee kilometrejä? Litra tonnille ja taitaa olla männärenkaat tattis. Myös venavarren ohjurikumit voi olla finaalissa.

Onko mahdollista itse rempata? Yläpään tiivistesarja ja laakerisarjat + männärenkaat about 400 euroa ja kansi koneistamolle about 250 euroa. Nippuun ja kovaa ajoa :mrgreen:. Tämä on omaan kulkineeseen suunnitelma, katotaan riittääkö inspis.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
epajepa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 12, 2015 19:04

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja epajepa »

En ole huomannut eroa
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2181
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja anv »

Itse lähtisin halvimmasta ja helpoimmasta päästä, eli juurikin venttiilivarsien kumeista liikkeelle. Noilla kilsoilla itse koneessa ei pitäisi normaalisti olla mitään vikaa vielä. Tietysti jos on mennyt öljyä aikaisemminkin ja päässyt vähiin, voi olla mitä tahansa edessä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Venavarren kumit kenties mahdollista vaihtaa kansi paikoillaan, en ole ihan varma. Mutta jos kansi on pöydällä, niin ehdottomasti apurunko löysälle ja öp syliin ja männät myös pöydälle. Lienee T7 koneen yksi helmasynti, että männänrenkaiden jousiwoima on vähäistä. Lisäkulu ainakin itse tehden on melko pieni, etenkin jos tekee itselle kulkinetta vuosiksi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Venat joutuu kyllä irroittamaan T7 kannessa, jos kumit halajaa vaihtaa. Venttiilinjouset painaa kumeja, joissa on oma kuppi niille. Tosiaan kannattaa se moottori muutenkin katsoa läpi ja poistaa siitä tasapainotus
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juu, jousien alla ovat; kantta irroittamatta lienee mahdollista. Onko järkevää, se on eri asia. Saman murheen kanssa pähkinyt, lopputulos on se, että kansi irti.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1465
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja ippe »

Eiköhän ne kumit voi vaihtaa kansi paikoillaankin, mutta silloin pitää joko täyttää sylinteri narulla tai olla rohkea ja luottaa siihen että venttiili pysyy ylhäällä paineilman voimalla.

Jos ja kun ne kumit ovat vaihdon tarpeessa, niin kannattaa suosiolla ottaa kansi irti, puhdistaa pakoventtiilit ja hio ne vielä seeteihin. Todennäköisesti siellä on paljon karstaa pakoventtiileissä ja se ei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Tuohon ylempään; Hyvä kun tuli noi pakovenat puheeksi. Itsellä 315tkm mittarissa, kun kansi irroitettiin, eikä olisi kauaa mennyt enään venttiilit tiiviinä niillä reunoilla :? Kansi irti ja kurkkimaan!
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Moottorin ääni on vaihtunut

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

epajepa kirjoitti:Moikka elikkäs mulla on 2000 vuoden 93 aero 2.0 t
Ollu mulla ajossa kohta vuoden nyt moottorin ääni on vaihtunut varsinkin korkeilla kierroksilla eli 3000-4000 jälkeen koneella on ajettu noin 140 tuhatta onko tuttua tietääkö kukaan mahdollisia syitä mistä voisi johtua. Ääni ei ole mitenkään mielyttävä kuulostaa kuon olisi joku hirveä pörinä pönttö takana. Öljyä on auto myös syönyt todella paljon
Jos nyt ensin katsoisit sen helpoimman eli imucobra pois ja ahtimen kunto :)
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Vastaa Viestiin