Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäkö?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja ramba »

Imusarjan oikealla puolella liittimet kunnolla kiinni ja oikeissa paikoissa jos irroitettu? Niitä ei kyllä hurjan helposti väärään järjestykseen saa paitsi väkisin kun ohjurit erikohdissa.

Imusarjassa maajohdot kiinni jos irroitettu?

Tuliko samanlainen imusarjan tiiviste kasatessa paikalleen ja oikein päin? Ainakin tiivistesatsissa kahta erilaista ja oikeakin menee vain yksin päin muuten osa imusarjasta tukkeessa.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

ramba kirjoitti:Imusarjan oikealla puolella liittimet kunnolla kiinni ja oikeissa paikoissa jos irroitettu? Niitä ei kyllä hurjan helposti väärään järjestykseen saa paitsi väkisin kun ohjurit erikohdissa.

Imusarjassa maajohdot kiinni jos irroitettu?

Tuliko samanlainen imusarjan tiiviste kasatessa paikalleen ja oikein päin? Ainakin tiivistesatsissa kahta erilaista ja oikeakin menee vain yksin päin muuten osa imusarjasta tukkeessa.
Liittimet on kyllä oikein päin, imusarjaa en käyttänyt irti vaan löysäsin tukea ja käänsin ulospäin hieman.

Tuo imusarja tiiviste oli kyllä erilainen. Eli paikallaan oleva oli sellainen puoliksi pahvia jossa porttien välissä olevat painaumat oli tukossa. Uusi tiiviste oli laakkoselta ja elringin metallinen jossa ei ollut noita imusarjan painaumia tukittu. Katsoin nopeasti netistä että olisi oikeanlainen kuitenkin ja muuten oli kokonaan identtinen aikaisemman kanssa.

Linkin mukainen on nyt paikallaan:
https://www.maptunparts.com/engine-comp ... 3-9-5.html

Ja joo se ei mene sinne kylläkään kuin yhdellä tapaa.

Tuollainen taisi olla paikallaan:
http://www.autodoc.fi/reinz/7443179
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Väärä tiiviste, jos on tuon maptunin mukainen.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Miksei sovi tuo maptunin versio?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Voi se sopiakin, mutta oikeahan se ei ole niinkuin totesit jo, että ne eivät ole edes samanlaiset..

EDIT: Osta purkki bräkleen ja suihkuttele koko konehuone ilmavuotojen varalta. Huomaat käytöksen jos on vuotoa kun tyhjäkäynti alkaa hurraamaan kovempaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ko. tiiviste vaihtaa numeroa orkkiksena ja maptunin numero täsmää uudempaan. Eli se on ihan oikea.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja ramba »

Jääkö ne painaumat nyt imuaukkojen kanssa yhteyteen?
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Jep, eli imusarjassa on painaumat noiden imuaukkojen välissä. Olisikohan n. 5mm syvät. Mielestäni kanssa pitäisi olla sopiva koska eihän tuossa mikään muu muutu kuin korkeitaan imusarjassa hieman enemmän tilavuutta.

MUTTA nyt löytyi imuvuoto, tuli tuossa kaveri auttamaan niin kätevästi sai paineistettua putket kun tuo immun kumikärsä naamaa vasten ja puhaltaen, pitkän aikaa ihmeteltiin että mistä suhisee niin saippua vedellä alkoi kuplia ahtoputken alipaineketkun liitos, eli se punainen pikaliitos suoraan kaauläpän päältä koneelle päin.

Ei vielä tullut purettua putkea pois mutta onkohan mahdollista korjata? Ihan varmaan ei nähnyt vuotaako liitos vai onko jopa halkeamaa siellä alareunassa. Pitää yrittää kuumaliimalla sitä hieman tukkia. Mitään siistiä korjausta tuohon taitaa olla hankala tehdä koska samassa kohtaa on tuon putken kannatin.

Mutta huojennus sentään että löytyi nyt edes jotain korjattavaa... =)

EDIT: itse ahtoputkessa ei tuntuisi olevan halkeamaa tai vuotoa vaan kun otin putken irti niin se punainen pikaliitin tuli kappaleina perässä. Eli siitä todennäköisesti oli sitten kyse. Miten muuten tuon kovaletkuhässäkän pitäisi toimia?

Ahtoputkeen menevällä tuntuisi olevan pieni yhteys imusarjaan liittyvään mutta on todella huono, eli pitäisikö sen välin olla tukossa? jarrutehostimelle menevässä on takaisku.

Edit2: eli tuo ahtoputkelta menevä putki on tukossa, imusarjaan menevällä on hyvä yhteys jarrutehostimelle. Onko tuolla mitään muuta virkaa kuin että tehostaa alipainetta enemmän?

Edit3: jep, se punainen pikaliitin aiheuttaa vuodon, yritin tilkkiä o-renkaalla sitä mutta tuloksetta. Pitää odotella maanantaita niin pääsee laakkoselle sitä hakemaan. Luulisi olevan ihan hyllykamaa, sen verran heppoiselta näytti.

EDIT4: On muuten tilaustavaraa joten keskiviikolle menee vielä projekti ennen kuin tuon nipan saa vaihdettua.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Jep, nyt toimii suappi taas, vaihdon koko pikaliitin rungon, selvisi lopulta että vuoti reilusti sen rungon ja putken välistä, siellä oli o-rengas mutta aivan murusina.

On muuten suhteellisen tiukassa tuo laitos ja ei lähtenyt kuin sahaamalla irti. Siellä pohjassa on sellaiset metallikynnet jotka pitää liittimen paikallaan.

Mutta pari koelenkkiä ja taas toimii ja näyttää että nesteetkin pysyy taas koneen sisällä. Seuraavaksi pitää perehtyä tuohon jakopäähän ja jos jostain löytäisi edullisen turbon niin jos tuolla vielä sen yhden 50tkm ajelisi.

Kiitoksia kaikille avusta.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Saitko tämän osan irrotettua ahtoputkesta, niin ettei putki hajonnut?
Millä työkalulla onnistuit? Itse sain hermon mentyä koko ulokkeen repeämään irti ahtoputkesta :|

Kuva
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Lilsu kirjoitti:Saitko tämän osan irrotettua ahtoputkesta, niin ettei putki hajonnut?
Millä työkalulla onnistuit? Itse sain hermon mentyä koko ulokkeen repeämään irti ahtoputkesta :|

Kuva
Jeps on muuten tiukassa, siellä on ne pienet metallihampaat pannassa sen rungon pohjassa.

Pienellä viilalla sen verran lovea että saa menemään rautasahan terän sinne ja sitten sahaten varovasti, kun on läpi asti pihdeillä puristaen kasaan ja vetkutellen irti. Itsellä näin lähti suhteellisen helposti.

Sitten vain putsasin sen aukon ja uusi vain painamalla sisään.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja nugge »

Totahan ei tarvii kokonaisuudes vaihtaa imho, riittää ku vaihtaa sen o-renkaan ja ton punaisen lukkorenkaan.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

nugge kirjoitti:Totahan ei tarvii kokonaisuudes vaihtaa imho, riittää ku vaihtaa sen o-renkaan ja ton punaisen lukkorenkaan.
Itsellä ainakin vuoti eniten tuon pikaliittimen rungon ja ahtoputken holkin välistä. Siellä on kanssa o-rengas. Itsekin vaihdoin ensin tuon punaisen lukituksen ja o-renkaan ja vielä tuli kuplaa sieltä rungon välistä. Veikkaan että tuon liittimen kanssa pitää olla varovaisemmin, itsellä ollut koko auton omistuksen ajan kaasuvaijeri noiden alipaineputkien päällä jolloin on painanut tuota liitosta alaspäin. Nyt kun laitoin kaasuvaijerin menemään noiden putkien alta näytti liitos olevan enemmän suorassa. Tiedä tuota sitten vaikuttaako.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Vastaa Viestiin