Kytkin hajosi, ng900 -96

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja Hucca »

kävi sitten eilen iltana semmoinen kiva juttu saabin kanssa, että moottoritien liittymässä vaihtaessa 2:selta 3:selle kytkintä painaessani kuului naps ja kytkin poljin meni veteläksi (totallinen stop), eli varmaankin jokin hajosi voisiko olla sylinteri vai mikä, onko vinkkejä ja varaosatietoo
kiittäen asiantuntijoita
t.hucca
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Viesti Kirjoittaja Hucca »

mutta se on ilmeisesti nesteillä??? en muuta tiedä tais tulla kallis keikka
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei ole tietääkseni vielä M1996:ssa nesteellä.

Katsoppa konehuoneessa sitä kytkinakselin haarukkaa. Yritä vetää siitä vaijerin päästä (selostettu paremmin tuossa aiemmassa linkissä) Kiitos cc:lle :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Viesti Kirjoittaja Hucca »

juu sorry.. en tuota keskustelujonoo kerennyt kattoo kun vastailin.. sain vaan ns. parilta luotettavalta taholta tietoo että on nesteellä, mutta käydääs kurkkaa konehuonetta kiitos nopeesta vastauksesta
t.hucca
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Viesti Kirjoittaja Hucca »

juu vaijerihan se siellä nökötteli katkenneena, onko tuon vaihto mimmoinen operaatio
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Vaijerin vaihtoon menee puolesta tunnista kahteen, riippuen siitä miten on peukalo ja työkalut. Työkaluina ainakin torx meisselit (T20, T25 muistaakseni), 10mm hylsy ja puoli metriä rautalankaa.
Homma menee suurinpiirtein näin:
- Irrota kuljettajan jalkatilan verhoilu ml diagnoosipistoke.
- Irrota jalkatilan lämmitysputki.
- Irrota sulakerasian yläruuvit.
- Irrota polvisuoja, metallinen, kiinni kahdella ruuvilla.
- Irrota relelaatikko, pari ruuvia pohjassa, toinen ahtaasti lokasuojan puolella.
- Irrota kojelaudan päähän menevä lämmitysputki. Voi olla ikävän lujassa kojelaudan suuttimessa. Lisäksi putken takana on kiinni sähköjohtoja jotka siis ptää irottaa.
- Vedä kytkinpolkimen palautusjousi esim rautalangalla sivuun ja sido lanka niin että jousi pysyy jännityksessä. Ikävä kaivaa jousen pää esiin jos pääsee lipsahtamaan polkimen sivuun.
- Irrota vaijeri polkimesta.
Älä koske polkimen asentosäätöön. Koko asentosäätösysteemin voi kyllä
irrottaa jos siltä tuntuu, mutta anna olla itse säätöruuvi paikallaan.

- Irrota konetilan puolelta sulakerasia, yksi muovimutteri ja pari klipsua,
nosta rasia sivuun.
- Irrota kytkinvaijeri lokasuosaan menevästä tuesta.
- Vedä kytkinvaijeri ulos rintapellistä ja irti vaihdelaatikosta.

Sitten uusi vaijeri ja polkimen palautusjousi paikalleen, muutama polkaisu polkimeen ja jos automaaattisäätö ei ota kiinni, vedä vaijeria irti rintapellistä ja kokeile uudelleen polkaisua. Puretut osat paikalleen ja se pitäisi olla siinä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Kiitos cc:lle näistä erittäin hyvistä ohjeista. Eilen illalla tuli vaijeri vaihdettuna näiden ohjeiden mukaan.
______________________

900 Turbo -81
900 Aero -96
Immu
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 20:22
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja Immu »

UUsi kytkinvaijeri tuli laitettua, suuret kiitokset cc:lle tarkoista ohjeista...
Ei olis heti hokannut miten paljon on autoa purettava, että saa yhden vaijerin vaihdettua..
Laitoin Motonetin italialaisen tarvikevaijerin, kun merkkiliikkeestä ei löytyny vaijeria hyllystä. 8O
Oli hieman lyhyempi, ei yltänyt välikiinikkeeseen konehuoneessa, jätin "vapaasti kellumaan", tuskin mihinkään karkaa.
Kytkinpolkimen sain mielestäni säädettyä paremmaksi kuin alkuperäisellä automaattisäätöisellä vaijerilla oli, (säädin myös polkimen asentosäädintä).
Saa sitten nähdä miten tämä kestää, samanlainen muovilenkki polkimen puoleisessa päässä tässäkin oli, mikä sitten särkyi alkuperäisessä vaijerissa, (mitähän insinööri lie miettinyt kun sellaisen on tuohon suunnitellut)...
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Sattuipa mullekin eilen että kytkinvaijeri (tai sen päässä oleva muovilenkki) katkesi ja matkan teko loppui siihen. Onneksi sain kaverilta hinausapua ja Saabbi saatiin kotipihaan, jossa itse vaihdoin uuden vaijerin. CC:n ohjeilla homma oli selkeä ja helpohko, mutta suosittelen kaikille irrottamaan sen kytkinpolkimen asentosäätöraudan. Tällöin polkimen saa riittävän ylös ja muovisilmukan sujauttaminen paikalleen on helppoa.
Asentosäädöllä varustettu vaijeri kustansi merkkiliikkeessä vain 45€, joten suosittelen sitä kaikille... hintaeroa Motonetin tarvikevaijeriin postikuluineen jää vain ~12€.
Viimeksi muokannut linkkimasto, To Elo 27, 2009 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja MrG »

Minkälaisilla kilometreillä näitä on katkennu?
On muuten aika v-mäinen homma kun se liikennevaloissa kostaa. :mrgreen:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö tuollainen oikeasti kamala (kokemusta on kahdesta ng:stä joissa vaijerikykä) vaijerijärjestelmä kannattaisi muuttaa asap nestetoimiseksi, tuntuma kykään on ihan eri luokkaa nestekykällä kuin vaijerillisella kammotuksella?

Jossei jaksa/raaski irrottaa lootaa, niin ehkä voisi olla mahdollista tehä sellainen ranetus, että kykäpoljin sylintereineen esim og9-3:sta, ja työsylinteri esim Alfasta, jossa on myös siirtohaarukka, ja hydraulinen työsylinteri, ja letkunhan saa teetettyä missä vaan

... pianhan värkkäisi sylkälle oikeanlaisen kiinnikeraudan lootan kylkeen?
(tottakait aina parempi jos malttaisi hankkia sen alkuperäisen Saabin työsylkän/painelaakeri -systeemin... tai parempi ja parempi, tiedä häntä sitten).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja arttu »

Immu kirjoitti:...Laitoin Motonetin italialaisen tarvikevaijerin, kun merkkiliikkeestä ei löytyny vaijeria hyllystä. 8O
Oli hieman lyhyempi, ei yltänyt välikiinikkeeseen konehuoneessa, jätin "vapaasti kellumaan", tuskin mihinkään karkaa.
Kytkinpolkimen sain mielestäni säädettyä paremmaksi kuin alkuperäisellä automaattisäätöisellä vaijerilla oli, (säädin myös polkimen asentosäädintä).
Saa sitten nähdä miten tämä kestää, samanlainen muovilenkki polkimen puoleisessa päässä tässäkin oli, mikä sitten särkyi alkuperäisessä vaijerissa,)...

Mulla meni noin 5 vuotta sitten tuosta ng:stä kytkinvaijeri poikki just siitä muovilenkistä. Ostin tarvikevaijerin joka kesti vähän toista viikkoa... :evil:
Alkuperäinen kytkinvaijeri jonka vaihdoin sen jälkeen on kestänyt... ainakin vielä. (kop, kop)
Immu kirjoitti:...(mitähän insinööri lie miettinyt kun sellaisen on tuohon suunnitellut)...
Laitetaanpas tähän tälläinen heikko-paska-muovi-räpellys niin vaijerin menekki on taattu...
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

No mun Saappaassa se vaijeri näky kestävän 13 vuotta ja 195tkm. Eli ei se aina kovin äkkiä katkea... :-)
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Kytkin hajosi, ng900 -96

Viesti Kirjoittaja arttu »

Ei mulla ainakaan tuossa kytkimessä mitään vikaa ole.
Vaijeri tai sanottaisko se muovi lenkki tuli tiensä päähän ja ihan rehellisesti katkesi ei kulunut poikki.
Olihan tuo kestänyt kymmenen vuottaa ja 250-300 tuhatta kilometriä.

Se tarvikevaijeri jonka vaihdonin korkkasi sieltä muovin sisältä, eli tuli "sukkana" pihalle. Oliko lie liimattu huonosti? :roll:

Alkuperäinen jonka vaihdoin sen jälkeen pelittää edelleen. Siitä n. viisivuotta aikaa.

Onneksi tuo uudempi NG ysisatku on nestekytkimellä, vaikka toisaaltaan tuleehan niihinkin vikoja. :)
Vastaa Viestiin