900 vm 1997 2.0

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Pikkuveli
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 25, 2016 12:43
Paikkakunta: Sastamala

900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli »

Morjensta pöytään! 42vuotta siinä meni ja ny löyty persiin alle hiano saappa. Eipä oo koskaan vakvasti tullu moista kulkuvälinettä harkittua, mut tuo oli "pakko" kerätä pois. On pidetty ku kipeetä ¥₩$#a, mutta mittaristo on tiltissä. Kuulemma välillä toimii pitkäänkin ok. Mut ny o pimeenä, paitsi srs valo. Oon ny hetken tutkallut foorumin antia, niin onko kyse jostakin juotos hommasta, vai mv? Onko kukaan tutkinut naapurimaan tarjontaa mittaristojen osalta?
Viimeksi muokannut Pikkuveli, To Touko 26, 2016 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 vm 1999 2.0

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onnittelut.
Noista mittarivioista yleisimmin vika joko juotokset jos osittain jotain toimintoja tai valoja häviää tai härö tulla myös virtalukonpohjasta. Noista on juttua jo pari aihetta alempanakin niin lukaset ne.
Mittaristoja ehjiä käytettyjä saa klubin ostopalstalle ilmoitus tai kattoo myytävät varaosat. Ottaa samalla tekniikalla olevasta niin nopeusnäyttö, ahtomittari jos turbokone, aut/man edu jne sattuu kohdilleen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pikkuveli
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 25, 2016 12:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: 900 vm 1999 2.0

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli »

Kiitosta vaan vastauksesta :D mää alan heti röistä päästyäni lukemaan tarkemin osastoo mittari :idea:
Pikkuveli
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 25, 2016 12:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli »

Nytku ajanu niin tekee seuravaa mittaristo, toimii hetken ja sit pimenee, paitsi se srs valo ja bensamittarin valo. Sit alkaa vilkkua välillä nekin ja taas hetki niin toimii. Virtalukko vaihdettu vuosi sitten. Ihan kuin joku kosketus häikkä olisi? Hjälp :?:
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja UC »

Käytä "Etsi"-toimintoa tällä mallifoorumilla esim. hakusanalla "mittaristo". Aiheesta on keskusteltu useassa ketjussa.

Korjattaessa irroita akun kaapelit, ota mittaristosi irti, irroita takaa moninapaliitin, avaa mittariston kuoren ruuvit (= halkaise), irroita etu- ja takaosan väliset moninapaliittimet takaosasta hosumatta tai hötkyilemättä. Irroita takapiirilevy takakuoresta ja etsi kärsivällisesti huonot juotokset -> kolvaa uudelleen takapiirilevyn kylmäjuotokset (sekä jäähdytyslevyn nastat?). Eräät piirilevyn komponentit lämpenevät huomattavasti käytössä jolloin huonot juotokset alkavat pätkimään. - Kokoonpano ja asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Hommaan mennee ensikertalaiselta joitakin tunteja, ehkä.
Pikkuveli
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 25, 2016 12:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli »

Kiitos, olen lukenut ja myös Ruotsin sivuja, halusin vain mestareiden varmistusta asiaan :wink:
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Itsellä juuri samanlainen laite. Auton mittaristo tilttasi samalla lailla (valot välkkyi, välillä pimeni kokonaan, SRS-valo paloi jatkuvasti) ja sitten jäi satku ylimääräisenä seisontaan odottelemaan inspiraatiota. Purin kojelaudan, kaivoin mittariston irti ja netin ohjeiden mukaan palottelin senkin ja kävin kolvilla läpi suositellut kohteet. Testimielessä riipaisin mittariston johtojen varassa paikoilleen ja totesin että kaikki muut oireet katos paitsi SRS-valo. Koskapa tuota valoa ei saanut kotikonstein kuitattua niin jotenkin homma vain jäi ja auto unohtui talliin pariksi vuodeksi seisomaan kojelauta purettuna ja mittariston piirlevyt levällään :oops:

Eilen sitten iski ihmeellinen innostus saada auto tien päälle joten ruksin kiesin liikennekäyttöön ja kurvasin ammatikoulun autopajalle missä sitten SRS-lamppu sammui autocomin testerillä. Vikakoodiksi antoi SRS-valon oikosulku ja katkominen eli sopii juurikin kuvioon. Eilen illalla kasailin kojelaudan kuosiinsa ja kylläpä tulikin hyvä fiilis kun vanha uskollinen rauta on taas iskussa. Nyt vain kovaa ajoa. Kulut mittaristorempastsa 10e vikakoodin kuittaamisesta ja aikaahan tuo otti vain kolme vuotta...

Bonuksena sain vielä värkättyä yhdeksän vuotta käyttämättömänä olleen hälyttimen kauko-ohjaimenkin toimimaan joten eilinen oli kyllä hieno päivä :wink:

edit: Siis tuohon voisi vielä tarkentaa että olen ymmärtänyt että SRS-valo vaatii aina testerin päässä käymisen jotta sammuu. Eli vaikka kolvailut olisiva onnistuneetkin niin SRS loimottaa silti taulussa ja lopullinen onnistumisen ilo tulee sitten auto piuhan päässä jos valo suostuu sammumaan. Ei siis akun irrottelut yms. vaikuta tuohon. Tech2 taitaa olla varmin mutta ainakin tuo eilen käytetty autocom jutteli saapin kanssa myös mukavasti.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Pikkuveli
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 25, 2016 12:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli »

Nonni, eipä se kauaa vieny! Tänään aamulla startti oli kohti mansea ja koko matkan ja takasinkin pelas mittaristo, eikä palanut mikään valo. Olipa mukava nähdä esim paljo on bensaa tankissa yms 8)
Ny vaan inspiraation odottelua että alan kolvi hommiin, kun on niin kuumaki 8O
Mut kyl se tän vkon aikana tarttee tehdä ja naapurilla on testeri niin saa sillä sit kuitattua valot...
artolii
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2016 19:54
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja artolii »

Näyttää olevan yleinen vika tämä mittariston valohässäkkä.

Itselläni vilkkuu etenkin kylmillä keleillä mittariston ja keskikonsolin valot (vm 1997, 2.3) ja välillä eivät pala ollenkaan. Ongelma on nyt pakko korjata, kun vilkkuminen on lisääntynyt. Mitä mieltä olette siitä, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Moni sanoo, että itse mittaristosta tai sitten virtalukosta ensimmäisenä.

Ja onkohan tuo koko mittariston vaihto miten suuri homma jos jostain löytäisin toimivan tilalle?
2005 Saab 9-5 Wagon 2.3T & 1997 NG900 2.3

-Arto
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 900 vm 1997 2.0

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos mittariston JA keskikonsolin valot vilkkuvat niin vika ei ole mitä todennäköisemmin mittaristossa, vaan mittariston/konsolin valojen himmenninkytkimessä. Eli vaihda himmenninkytkin tai kolvaa/korjaa himmenninkytkimen juotokset ensin ennenkuin alat mittaristoa purkamaan tai virtalukon pohjaa vaihtamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin