9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhkassa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mikam
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 28, 2016 13:24

9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhkassa

Viesti Kirjoittaja mikam »

Mikä voisi olla vikana, kun n. 350tkm rullattu 2.0 vapari toimii heikosti kuumalla kelillä ja ruuhkassa?

Pelaa ongelmitta viileämmällä kelillä jos saa ajella rauhassa, mutta jos joutuu ruuhkassa jurnuttamaan alkaa pätkiminen: kierrokset putoaa 500:n josta nousevat 1500:n ja sitten putoaa taas. Saattaa tehdä tätä muutaman kerran ja sitten sammuu (lähtee kyllä käyntiin heti uudestaan). Pysyy käynnissä, jos kaasulla pitää kierrokset 2000:ssa. Erityisesti kuumalla kelillä tämän ongelman ilmaantuessa saattaa myös tasakaasulla ajettaessa nykiä satunnaisesti rajusti.

Tech2:lla luettiin vikakoodit, mutta ei löytynyt muuta kuin "liian alhainen tyhjäkäynti", mutta ei syytä sille.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhka

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tulis aluksi mieleen mitä itse tsekkaisin jos tehch ei selvää vikaa anna
- Tk-moottori jumettaa jolloin pitää putsata se
- Alipainevuoto, käydä letkut läpi ja suhautella jarrukliineriä tiivisteille jos löytäs mahdollisen vuodon
- Kampuran asentotunnistin
- Bensapumppu lopuillaan

Onko muuten tulpat, ilmansuodatin, pa-suodatin missä kunnossa ja milloin vaihdeltu?

Missä tech luettu?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mikam
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 28, 2016 13:24

Re: 9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhka

Viesti Kirjoittaja mikam »

Tech luettu eräällä saabistilla, jolla työn puolesta oli moinen laite käytettävissä..

Tulpista ja suodattimista jne. en ole varma, huoltokirja on täytetty huonolla käsialalla RUOTSIKSI niin eihän siitä ota mitään tolkkua.
Taidan vaihtaa kaikki suodattimet öljynvaihdon yhteydessä ja putsata tk-moottorin, jos ei tokene niin täytyy ihmetellä kampuran tunnistinta ja pa-pumppua.

Kiitokset vinkeistä!
mikam
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 28, 2016 13:24

Re: 9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhka

Viesti Kirjoittaja mikam »

Vaihdettu tulpat (NGK), öljyt, öljynsuodatin, bensansuodatin, ilmansuodatin, kampiakselin asentotunnistin, polttoainepumppu. Myös tyhjäkäyntimoottori putsattu.

Starttisprayllä yritin käydä myös letkuja läpi, en löytänyt vuotokohtia...

Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus tuntui auttavan vähän, mutta ei vieläkään toimi täysin. Mitä kuumempi keli tai enemmän ruuhkassa hinaamista niin sitä huonommin toimii. Matkaa kun ajaa niin toimii ihan hyvin...

Ideoita mitä seuraavaksi?! Vikavaloakin polttanut satunnaisesti oireiden yhteydessä (ei aina) - missähän sen saa halvimmalla luettua PK-seudulla?
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: 9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhka

Viesti Kirjoittaja Castrol »

OBD-Testerilla halvin :) Ainakin meikäläisellä löytyy ja varmaan monella muullakin. Toki ei näytä kun päästöihin vaikuttavia ja joskus vähän muutakin. Kokeile jos jostain löydät uuden tyhmäkäyntimoottorin. Joskus ei vaan auto putsaaminen. Kun ei noissa taida olla imuilman lämpötilalle erillistä anturia. Ilmamassamittarikin saattaa sekoilla kuumalla. Vai mikä sydeemi noissa vapareissa lienee
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
mikam
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 28, 2016 13:24

Re: 9-3 2.0i vm -99 sammuu ja pätkii kuumalla kelillä/ruuhka

Viesti Kirjoittaja mikam »

Joku bluetooth obd-testeri ei ainakaan toiminut. Mutta näköjään nyt oli ioodin tallentanut, vilkuttaa koodia 72. Lambda?

Lähetetty minun SM-G928F laitteesta Tapatalkilla
Vastaa Viestiin