OG 9-3 Mittariston valot syttyvät ja kone kakoo (sähkövika?)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Pallosalama
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Joulu 21, 2014 23:20

OG 9-3 Mittariston valot syttyvät ja kone kakoo (sähkövika?)

Viesti Kirjoittaja Pallosalama »

Tervehdys,

Hieman pitkä selostus, mutta toivottavasti joku asiasta tietävä jaksaa lukea. Kirjoitin jo vuosi sitten tänne ongelmastani joka ei ikinä ratkennut, mutta nyt ongelma paheni.

-----------------------

Jo puolitoista vuotta sitten etanolipäivitetty 9-3 Aero vm. 2001 (200t km ajettu) kakoi käynnistymisen jälkeen tai joskus sammui kun kierrokset tippuivat tyhjäkäynnille ja vielä ekoilla vaihteilla saattoi hieman kakoa kunnes ongelma nopeasti ajossa katosi.

Vajaa vuosi sitten moottorin oranssi varoitusvalo syttyi ekan kerran moottoritiellä ja käytin auton kotkalaisella SAabistilla, joka omistaa käytetyn Saabin oman korjaamolukulaitteen. Laite antoi vikakoodin P0101. Kyseistä koodia ei löydy Saab 9-5 korjaamokäsikirjasta, mutta koodit P0100, P0102 ja P0103 viittaavat ilmamassamittariin. Vanhan ilmamassamittarin puhdistin ja kun se ei auttanut, ostin kokonaan uuden Ruotsista. Sekään ei muuttanut tilannetta.

Vikakoodi syttyi aina moottoritienopeuksissa ja sammui myös itsekseen, jos ajoin tarpeeksi monta kertaa lyhyttä ajoa. Saabbi siis sammuttaa sen jos tarpeeksi monella käynnistyksellä ei vikaa ilmene. Alkuun se ei syttynyt yhtä halposti kuin myöhemmin.

Koska en saanut vikaa paikallistettua ja kilometrejä tulee vähän, jatkoin auton käyttöä ilman, että auton toiminta olisi suuremmin muuttunut huonompaan tai pahempaan.

-----------------------------

Tänään kuitenkin kesken rauhallisen paikallisajon kuului pling plong varoitusääni, kaikki mittariston valot syttyivät himmeäna ja SID antoi varoituksen "Front light failure". Kone kävi muuten normaalisti, mutta tyhjäkäyntikierroksilla kone ei meinannut pysyä käynnissä ja kakoi ja toinen ajovalo ei enää palanut. Ehkä ylijännite tai oikosultu poltti polttimon.

Lähdin ajamaan kotia kohti 5km matkan ja tasaisin väliajoin varoitusvalot sammuivat ja syttyivät nopeasti uudelleen. Vilkut eivät pelanneet kun valot paloivat, mutta toimi sen lyhyen hetken, kun varoitusvalot sammuivat. Muuten en huomannut auton käytöksessä isoa muutosta. En testannut ABS:n tai TCS:n toimintaa.

Kevyt palaneen haju tuntui nenässä kun kotia pääsin, jota on myös aikaisemmin kovemman ajon jäljiltä tullut, mutta en osaa yhtään sanoa, onko normaalia koneen lämmön aiheuttamaa hajua vai ei. Ei siis kovin selkeää kärvähtämistä.

Nollasin vehkeen ottamalla akun kengät irti, jolloin kaikki varoitusvalot sammuivat, myös moottorin oranssi varoitusvalo, mutta heti kun vaihe päällä päästin kytkintä syttyivät valot taas päälle äänen kera ja heti kun painoin kytkimen pohjaan kaikki taas sammui. Ja sama toistui joka kerta. Mystistä.

-------------------

Sähkövialta kuulostaa, mutta mistä etsiä ongelmaa.
-Ilmamassamittari itsessään sen ei pitäisi olla, koska vanha ja uusi toimii samoin vaikka vikakoodi siihen kuitenkin vahvasti viittaisi.
-Tulpat vaihdoin vuosi sitten ilman vaikutusta käynnistyshäiriöön.
-Sytytyskasetti on uusittu joskus, mutta en osaa sanoa milloin.

Mistä voisin lähteä vikaa etsimään tai olisiko joku törmännyt vastaavaan?

OpenSID löytyy, mutta kuolleiden pikselien takia vaikeasti luettavissa, jos se jotain pystyisi kertomaan? Voisiko joku sähköinen laite aiheuttaa oikosulkua sähköjärjestelmään? Voisiko "etanoli-lastu" tai ajotietokone olla syypää?

terveisin Jouni

edit: Huohotin-päivitys on aikaisemman omistajan toimesta tehty ja öljypohjan putsauksen/sihdin vaihdon teetin ostettaessa.
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: OG 9-3 Mittariston valot syttyvät ja kone kakoo (sähkövi

Viesti Kirjoittaja are »

Mitään en tuosta tiedä joten arvataan.

Virtalukon pohja voi aiheuttaa kummia. Kontaktit siellä on mallia "katkojan kärjet". (vm-98 ainakin oli)
Kärkien välinen kontakti heikkenee kipinöinnin vuoksi, sinne muodostuu metallihippu kärkien väliin joka johtaa sähköä mutta ei kovin paljoa, eli sähkö loppuu joissakin tilanteissa ja jännite putoaa joiltakin laitteilta. Semmoinen hitsausroiskeen tapainen hippu sen tekee.

Virtalukon pohjan pystyy avaamaan ja saamaan kuntoon ilman varaosia.
Auto on SAAB, radio on Saba
Vastaa Viestiin