900 (ehkä) ostamassa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
apc!
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 17:37

900 (ehkä) ostamassa

Viesti Kirjoittaja apc! »

Eli olisi kysymys tällaisesta mallista: http://lehto-media.com/cgi-bin/search_v ... vusto=null

Kävin tyyppäämässä ja oli kyllä erittäin mukava ajettava (ja muutenkin sisältä nätti). Onkohan tuo alkuperäinen malli? miltä tuo hinta vaikuttaisi? onko liikaa? suomiautohan siis kyseessä. Paljonko tuollainen mahtaa viedä sekalaisessa ajossa, kun ihan perheen käyttöautoksi tulisi. (2 hengen :D)

Kiitän.



EDIT: ja tämähän tuli tietenkin väärälle osastolle? jos joku mode voisi siirtää? teen nyt ainakin toisen threadin siksi aikaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tästä lisää tietoa ensi hätään:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3547

ja

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4468

Talladega on siis tehtaan erikoismalli Talladegassa suoritettujen kestävyysajojen kunniaksi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
apc!
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 17:37

Viesti Kirjoittaja apc! »

Teemu kirjoitti:Tästä lisää tietoa ensi hätään:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3547

ja

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4468

Talladega on siis tehtaan erikoismalli Talladegassa suoritettujen kestävyysajojen kunniaksi.
Kiitos, lueskelin läpi.

Toisekseen, onko kellään antaa OIKEITA (?) arvoja, kuten 0-100 jne..autotallin antama 11s 0-100 tuntuu aika kaukaa haetulta? tai sitten saappi vaan tuntuu kiihtyvän erittäin pirteästi..nimittäin nykyinen pelini menee paperilla 8.2, ja saab tuntui ainakin yhtä nopealta..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Autotallin arvot on yleensä aika lailla puppua. NG900 turbossa on virallisesti 185hv, käytännössä on penkitetty vakiosta enemmänkin. Eli kyllä se sinne sataseen varmasti nopeammin kiihtyy kuin tuo 11s.. Puhumattakaan ohituskiihtyvyydestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oikeestihan toi on paperilla 8,2s ja livenä 7,8s nollasta sataan siis.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

Talladegasta nyt kokemuksia vajaan vuoden verran (aikanaan esittämäni tyhmät kysymykset olikin jo joku nostanut tähän threadiin aiemmin...)

Talladega tarkoittaa käytännössä:

-Korinvärinen etu- ja takaspoileri
-Korinväriset puskurien yläpinnat (mutta kuitenkin ng900 puskurit, tällaista ei tietääkseni muissa malleissa)
-Embleemi persiissä (auton)
-Jotkin lisävarusteet olleet uutena vakiona (vakionopeudensäädin, ilmastointi, nahkaratti, sumuvalot ym. tosin varustelu on vaihdellut aika kirjavasti eri autojen välillä); esim oma autoni on 900 Turbo S Talladega, johon on jälkiasennettu ilmastointi, vaikkei sellaista mallia pitäisi olla olemassakaan (periaatteessa kaikki Turbo Talladegat olivat Se-varusteisia.. :?:)

Koska jotkin 9-3:n tulleet muutokset ovat jo olleet käytössä viimeisissä ng900:ssä, -97/-98 Talladega on jonkinlainen välimuoto, mm. kytkin taitaa olla jo hydraulikäyttöinen.

Tuonikäiset autot on tietysti jo yksilöitä, itse olen ollut omaani tyytyväinen, onhan se nyt kuitenkin hieman persoonallisempi kuin "tavallinen" ng 900 Turbo, tuossa 185hv koneessa on kyllä potkua ihan hyvin, ja sitä on helppo tarvittaessa lisätäkkin.
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
apc!
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 17:37

Viesti Kirjoittaja apc! »

se.varma.kotimainen kirjoitti:Talladegasta nyt kokemuksia vajaan vuoden verran (aikanaan esittämäni tyhmät kysymykset olikin jo joku nostanut tähän threadiin aiemmin...)

Talladega tarkoittaa käytännössä:

-Korinvärinen etu- ja takaspoileri
-Korinväriset puskurien yläpinnat (mutta kuitenkin ng900 puskurit, tällaista ei tietääkseni muissa malleissa)
-Embleemi persiissä (auton)
-Jotkin lisävarusteet olleet uutena vakiona (vakionopeudensäädin, ilmastointi, nahkaratti, sumuvalot ym. tosin varustelu on vaihdellut aika kirjavasti eri autojen välillä); esim oma autoni on 900 Turbo S Talladega, johon on jälkiasennettu ilmastointi, vaikkei sellaista mallia pitäisi olla olemassakaan (periaatteessa kaikki Turbo Talladegat olivat Se-varusteisia.. :?:)

Koska jotkin 9-3:n tulleet muutokset ovat jo olleet käytössä viimeisissä ng900:ssä, -97/-98 Talladega on jonkinlainen välimuoto, mm. kytkin taitaa olla jo hydraulikäyttöinen.

Tuonikäiset autot on tietysti jo yksilöitä, itse olen ollut omaani tyytyväinen, onhan se nyt kuitenkin hieman persoonallisempi kuin "tavallinen" ng 900 Turbo, tuossa 185hv koneessa on kyllä potkua ihan hyvin, ja sitä on helppo tarvittaessa lisätäkkin.
Kiitoksia tiedoista. :)

Nyt tuo ostaminen olisi ehkäpä ajankohtaista, osaatko tuosta kulutuksesta kertoa? yksi suurimmista kriteereistä..pääseekö kaupungissa alle 12?
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

Hyvä että tiedoista oli hyötyä :)
Kulutuksesta omat kokemukseni ovat että maantiellä pääsee siististi ajellen n.7l/100km, (vähän alle tai yli rajoituksista riippuen, talvella n. 0,5l enemmän), tämä siis "pappa-ajelulla". Käytännössä jos (ja kun) tulee ohiteltua ja muutenkin nautittua turbovoimasta niin 8l/100km on aika realistinen. Kaupunkikulutukseksi on käyttöohjekirjassa muistaakseni ilmoittaneet n.15l/100km 8O Se vaatii kyllä jo hieman polkemista tai nykivää ruuhkaliikennettä, arvelisin omalla (rauhallisella) ajotyylilläni kaupunkikulutuksen olevan n.11-12l/100km. Ajotavalla on suuri merkitys, Saabille perinteisesti kelpaa kyllä kakku jos sitä tarjoaa :D
Oman autoni keskikulutusmittari joka tankkausten perustella vaikuttaa melko tarkalta, näyttää yleensä n.8.5l/100km (ajo 70%/30% maantie/kaupunki)
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

apc! kirjoitti: Kiitoksia tiedoista. :)

Nyt tuo ostaminen olisi ehkäpä ajankohtaista, osaatko tuosta kulutuksesta kertoa? yksi suurimmista kriteereistä..pääseekö kaupungissa alle 12?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18046 <---- Tuolla on keskustelua kulutuksesta. Itselläni meni tässä männä talvena kaupunki pyöriskelyssä n.10-11L / 100km ja ajo on ollut välillä rauhallista ja välillä on käynyt nastoja sääliksi.
#1747
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

se.varma.kotimainen kirjoitti:Talladegasta nyt kokemuksia vajaan vuoden verran (aikanaan esittämäni tyhmät kysymykset olikin jo joku nostanut tähän threadiin aiemmin...)

Talladega tarkoittaa käytännössä:
-Korinväriset puskurien yläpinnat (mutta kuitenkin ng900 puskurit, tällaista ei tietääkseni muissa malleissa)

Tallategassa on etupuskurissa erilainen etuhelma. "normaalin NG900" puskurin alaosa (noin 10cm) on pulkkamainen ja jatkuu viistosti auton alle sekä hitsattu vetolenkki löytyy läpän alta, mutta tallategassa alareuna kääntyy eteenpäin auramaisesti ja hinattaessa pitää ruuvata vetolenkki kiinni alahelmassa olevaan reikään, jonka taakse on ruuvattu vastakappale.

.. Tuollainen alahelma vetolenkkien vastakappaleineen olisi tarkoitus vaihtaa tänään kiinni omaan ng900-94:seen... :)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Tallategassa on etupuskurissa erilainen etuhelma.
Tuollaisen Talladegan etuspoilerin kun löytäisikin jostain halvalla, niin varmasti ostaisin ja heittäisin kiinni autooni. On omasta mielestäni paljon paremman näköinen kuin NG900:n alkuperäinen "pulkkamainen" etupuskurin alaosa.

Ongelmana on vain se, että nuo Talladega -etuspoikat ovat aivan suolaisen hintaisia :evil: Täytyypä pitää silmät auki kesällä Trollhättanin rompetorilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

Se erilainen etuhelma on kyllä mielestäni ng900 lisävarusteena saatavana ollut spoileri (varaosa nro 400 103 339), joka on vaan maalattu valmiiksi korin väriseksi... sitä tarkoitin kun aiemmin kirjoitin:

-Korinvärinen etu- ja takaspoileri
-Korinväriset puskurien yläpinnat (mutta kuitenkin ng900 puskurit, tällaista ei tietääkseni muissa malleissa)
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hinnassa lienee pikkuisen tinkivaraa, on ihan ok tai ainakin linjassa vastaavien samanikäisten kanssa, kunnolla varusteltu ja vielä erikoismalli, metallihohtovärikin.. miinusta antaisin ainakin nahkapenkkien puutteesta mutta se on makuasia, onneksi on automaatti-ilmastointi ja cruise sentään. Turhaa noita ysisatkuja on vierastaa, loppujen lopuksihan on aika sama auto kuin 9-3, tuo kun on loppusarjaa niin pahimmat taudit on lääkitty jo tehtaalla. Tutki silti huolella ennen ostoa, katso että kytkimen liikerata on normaali ja että pitää, kytkinremontti on kallis, ja ettei vuoda nestettä, vesipumppu on aikas kelju vaihdettava, ja ettei pakki hyppää pois peruutettaessa, noissa vaihteensiirtomekanismeissä oli ongelmana kuluminen, en muista päivitettiinkö jossain vaiheessa, mutta ainakin faijan -94:ssä on tuo ongelma ja meidän -96:ssa sitä ei ole.
Kokeile ajaa kylmänä, puolilämpöisenä ja täyslämpöisenä, ja täyskaasulla, sytkäkasetti voi oireilla kuten kaikissa uudemmissa bensa-saabeissa, ilmenee esim. pätkimisenä.
Hieno peli tuo näyttäisi olevan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Hook kirjoitti:Tallategassa on etupuskurissa erilainen etuhelma.
Tuollaisen Talladegan etuspoilerin kun löytäisikin jostain halvalla, niin varmasti ostaisin ja heittäisin kiinni autooni. On omasta mielestäni paljon paremman näköinen kuin NG900:n alkuperäinen "pulkkamainen" etupuskurin alaosa.

Ongelmana on vain se, että nuo Talladega -etuspoikat ovat aivan suolaisen hintaisia :evil: Täytyypä pitää silmät auki kesällä Trollhättanin rompetorilla.
Kaveri osti Laakkoselle varastoon kuolleet 2 "tallatega" etuhelmaa kuleksimasta jokunen aika sitten. Toisesta satsista puuttui vetolenkki ja korin vastarauta. Taisi maksaa muutaman satasen noista yhteensä. Tänään sain maalauksesta Viggenin takapuskurin ja (sen toisen) Tallategan etuhelman ja ruuvasin osat kiinni. Muuttu ulkonäkö huomattavasti. Näätte seuraavissa potkijaisissa. 8)

Toinen meni ao. henkilölle omaan autoonsa, eli molemmat jo autoissa kiinni maalattuina.

ps. EPC puhuu "Tallatega" helmasta ja tuli markkinoille vuonna 97 tallategan myötä, mutta spoilerin asennusohjeet puhuu myös 94 ja 95 malleista, jolloin spoilerista pitää alareunasta leikata muutaman sentin siivu pois merkittyä uraa pitkin.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Mistä hitosta löysit Viggenin puskurin? Eihän niitä saa mistään :x
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
Vastaa Viestiin