Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

Auto toimii muuten ihan normaalisti, mutta esim. kevyesti kiihdyttäessä ChekEngine- valo syttyy eli heittää ilmeisesti varaohjelman päälle. Kierrokset rajoituu 3000. Kuittaamalla valo sammuu ja tooimii normaalisti. Onko kenelläkään vastaavanlaista ongelmaa ja osaisiko kukaan antaa vinkkejä mistä kyseinen ongelma johtuu ?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jossei imusarjan putsauksesta ole tietoo niin aloittaisin siitä, itel teki kaikenlaisia temppuja kunnes putsasin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5635
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ja samalla immun putsaus. Tuosta on myös samalla helppo poistaa EGR käytöstä joka noita karsta ongelmia aiheuttaa jos ei ole vielä tehty.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

kiitos vinkeistä imusarja on jo puhdistettu samoin EGR. lisä huomioita ajellessa tuli että kun virta-avaimen
ottaa pois ja laittaa muutaman minuutin päästä takaisin niin auto toimii taas hyvin eli kiihdyttäessä ottaa
taas normi kierrokset kunnes taas häiriövalo syttyy. syöttöpumpun päällä oleva boksi on jo korjattu.
olisiko mahdollista että vika olisi ilmanmäärä/massa potikassa?
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja Josu »

Kokeilepa ottaa pyörreläppien ilmarasiasta letku irti. Tulppaa letku pää. Silloin läpät pitäisi olla koko ajan auki ja kone saa kunnolla ilmaa. Ei haittaa vaikka kanavista olisi vähän tukkeessa!
Saabisti vuodesta-76
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on tuos yks 115heppasen immu jonka vaihdoin kun ihmettelin isoa kulutusta, olis pitäny tsekata ensin että heittääkö sidi. Oli ainakin irti ruuvatessa toimiva.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

kiitos taas neuvoista. ilmanmassamittari on nyt tilattu, toivotaan että vika korjaantuu sillä.
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

päivitetään taas väliaika tietoja. ilmanmäärämittari vaihdettu ja vikakoodit luettu ja mootorin häiriövalo
syttyy kiihdyttäessä edelleen isommilla vaihteilla. vikakoodit olivat kytkimen asentotunnistin häiriö ja
ahtopaineen tunnistin häiriö. kytkimen asentotunnistin ei ollutkaan paikoillaan vaan roikkui johdon varassa.
kytkin homma korjattu ja paineen tunnistin tilattu. katsotaan korjaantuuko nyt vihdoin vika.
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

päivitetään taas tietoja imusarjan paineen tunnistin vaihdettu ja vikakoodit kuitattu mutta sama vika
edelleen check engine valo syttyy mutta se ero että nyt on sama kiihdyttikö vai ajaako tasakaasulla.
vikakoodit käyty taas kerran lukemassa (tulee aika kalliiksi kun itsellä ei ole lukijaa/kuittaajaa) ilmoitti nyt
EGR ja imusarjan paineen tunnistin vika. täytyy huilata pari päivää varmaan, että tälleen tänään.
keksimonsteri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Joulu 01, 2007 17:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja keksimonsteri »

Meillä vm -99 Diesel 9-3:ssa ollut sama vika jo vuosia. Tuntuu ettei tykkää kuumasta ilmasta ja kovasta vauhdista. Taas eilen pisti 130 km:n nopeudessa Check Enginen päälle. Palaa aina siihen asti kun sammuttaa auton, ja kun käynnistää uudestaan, ei ongelmaa.

Ilmamassamittari ym. (en nyt muista kaikkia...) on vaihdettu pari vuotta sitten. Välillä ongelma oli pois mutta nyt kesän myötä jälleen palasi, taisipa olla keväälläkin kun ajoin moottoritiellä 130-140 km/h.

Tänään onkin akku yhtäkkiä loppu. Mitään valoja en huomannut että olisi jäänyt yöksi päälle ja ovetkin olivat lukossa. Eilen ajettiin muutama sata kilomeetteriä, joten kyllä luulisi ladanneen akkua. Tänään piti lähteä mökille, mutta kun käynnisti niin muutaman laiskan pyörähdyksen jälkeen hyytyi kokonaan. Pitää lähteä aamulla uutta akkua ostamaan, taitaa edellinen olla jo 5 vuotta vanha.
#3556
9-3 TiD -99
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

itse olen laittanut jo uuden akun, ei pitäisi olla virran puuten. minkälaiset mittaus arvot imusarjan
paineen tunnistin pitäisi antaa? tarvike paineen tunnistimella toimii kun ei kiihdytä liian nopeasti
eikä kierrokset nouse 3000:n. ostin motonetistä kuittuu vehkeen ja se näyttää ahtopaineen tyhjäkäyn-
nillä jo 1,1bar. laitoin imusarjaan tarkemman painemittarin kiinni ja se näytti tyhjäkäynnillä 0,0-0,1bar.
ja kun lähti ajamaan paineet nousi 0,2bar. ja kuittuu vehje mikä lukee tietääkseni sähköpuolelta
paineen näytti 1,3bar. syttyi heti check encine valo palamaan. antaako siis tarvike paineanturi heti
kun auton käynnistää väärää tietoa. osaisiko joku neuvoa tässä asiassa?
jarppo 52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 16, 2016 08:55

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja jarppo 52 »

väliakatietoja välillä taas. imusarjan paineanturi vaihdettu alkuperäiseen bochsilaiseen ja paine puoli taisi
korjaantua sillä, tyhjäkäynnillä mittarit näytti alipaineen puolella olevan ja kun lähti ajamaan ja kiihdytteli
paineet nousi jopa pari kertaa 0,7bar. ja sitten taas ce valo syttyy ja rajoittaa kierrokset ja ahtopaineet
0,2bar. ce valo tuntuu syttyvän herkemmin kun yrittää ajaa tasa kaasulla. voisiko vika olla niissä alipaine-
servoissa mitä on kolme kpl. onko kellään tietoa? apua tarvitaan.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 9-3 vm-98 2.2 diesel

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Minä mistään mitään tiedä, eikä kuvaamaasi vikaan liity välttämättä mitenkään, mutta jos kaikki alipaineletkut jotka menee niihin pyörreläppien säätimiin yms yms on alkuperäiset, kannattaa katsoa KAIKKI ne letkut huolella läpi, ja mielellään vaihtaa uusiin. Olivat melkoista lakritsia jo v.2005 autossa.. mm. pyörreläppien letkusta päivä paistoi läpi kun sitä käsissä vähän venytteli.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin