Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mk83
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 21:52

Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja mk83 »

Saako 9-3 2.0i vapariin laitettua eflexfuel-ohjaimen? Tähän listaan vaparia ei ole laitettu http://www.saabcom.fi/mallit.html#93

Entä millaiset tulpat kannattaa laittaa eflexfuel käyttöä varten? Tällä sivulla http://www.saabcom.fi/faq.html lukee "SAAB suosittelee käytettäväksi NGK BCPR7ES-11 -sytytystulppia RE85-käytössä."

Tällä sivulla https://www.maptunparts.fi/huolto-osat/ ... es-11.html lukee "EI sovi V6 or i maleihin" eli eikö NGK BCPR7ES-11 sytytystulppia kannata käyttää 2.0i vapari koneessa?
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Biopower ohjelmoinnit Saabeihin eri asia kuin nuo RE85 muutossarjat.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja tturku »

Trionic 7 moottorin ohjauksella olevat saabit (Turboja) saa softattua biopowereiksi. Vapari saabissa on Motronic moottorin ohjaus ja sen laittaminen viinalle tapahtunee juuri noilla etanoli boxeilla. Tosin toimivuus saattaa olla vähän sinnepäin.
Vanhemmista Trionic 5 ohjauksella olevat (Turbot) saa toimimaan viinalla, mutta ei flexi fueliksi. Pitää olla 2 ECU purkkia, jonka joutuu vaihtamaan jos vaihtaa polttoainetta viinan ja bensan välillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja Pakari »

vm. 1994 eteenpäin vapaastihengittäviin JA jakajasytytyksellä oleviin 2,0 ja 2,3 Saabin koneisiin ei tarvitse laittaa häiriösuojattua, eli R:llistä tulppaa. Tulpanjohdot ovat jo häiriösuojatut eivätkä näin tarvitse tuplasuojausta. Tuplasuojaus heikentää kipinää entisestään, joka eteenkin haittaa etanolilla.

em. vapaastihengittävissä saabin moottoreissa kannattaa käyttää seuraavaa NGK:n tulppaa, niin etanolilla kuin bensalla ajettaessa.

NGK BCP6ES (HUOM! VAIN ja ainoastaan vapaastihengittäviin ja jakajasytytyksellä!)

Jos laitat em. tulpan DI-kasetilla varustettuun saappiin, kasetti hajoaa varmasti heti koska DI-kasetilliset vaativat aina häiriösuojatun tulpan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja molby »

Miten noiden ng900 ja 9-3 vapareiden tehojen käy kun ne muuttaa erillisellä boxilla etanolikäyttöiseksi, nouseeko samassa suhtessa kuin turbojen.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja anv »

Väittäisin että teho ei ainakaan kasva. Turboissa tehon kasvu perustuu etanolin parempaan puristuksen kestoon -> ei nakuta -> voidaan lisätä ahtopaineita. Vaparissa ei taho saada lisää ilmaa konstillakaan tehon kasvattamiseksi, ainakaan mainittavia määriä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Sain Saabeihin erikoistuneelta pitkän linjan ammattilaiselta kokemusperäistä tietoa, että ng 900 vapaasti hengittävällä B204I toimisi ilman muutossarjaa 50% etanoli - bensiinisekoituksella. Lähdin omalla -96 900 s:llä kokeilemaan, ja ensimmäisten kymmeninen kilomtetrien kokemuksen mukaan kulutus nousi 3 - 5 desiä vähän riippuen, mihin lähtölukemaan vertasi. Ajotietokone nollattiin heti tankkauksen jälkeen.

Autolla ajetaan mäkistä soratieosuutta päivittäin ja kulutus bensiinillä oli 8,8 - 9,0. Nyt kokeilun jälkeen 9,1 - 9,4. Katsotaan miten empiirinen koe etenee. Tulppina ne omistajan käsikirjan suosittelemat iridiumit, en muista mitkä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Tällä foorumilla jossain taisi olla puhetta, että etanolimuutossarja (Se Pirkkalalaisen firman) sekoittaisi näissä ajotietokoneen ilmoittamia kulutuslukemia verrattuna todelliseen kulutukseen. Ainakin ilman muutossarjaa tietokoneen lukeman pitäisi pitää paikkansa..?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Itsellä on T5 koneisesta turbosta kokemusta 40/60 seoksesta ja hyvin toimi. Eli 40% etanolia.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Minkäslaiset oli sulla vaikutukset kulutukseen?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Kyllähän se vähän nous mut ei tullu mitattua kunnolla. Vois testata taas jossain vaiheessa ja mitata.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

T5 ja samanikäiset motronic vaparit mittaa suuttimien aukioloajasta (suuttimen johtosarjasta) polttoaineen syöttömäärän ja täten pystyy kulutuksen laskemaan. Oletuksena on tietyn kokoinen suutin ja bensanpaine. Niitä jos menee sorkkimaan niin kulutusmittaus menee pieleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin