sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neuvoja
sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neuvoja
elikkä kyseessä 9-3 2.0t matalapaine jossa stage 1, 3" downpipe ja Garret T17..
Auto on ajettu 379 000km ja T7 tekniikalla.. Auto tuli liikkeestä mulle edullisesti ja kuukauden ajelin ja satunnaisesti pölläytteli mukavat siniset savut kylmäkäynnistäessä mikä loppu AINA parin sekunnin jälkeen eikä savuttanu ajossa eikä edes kovissa vedoissa, Epäilin aluks venttiilivarrenkumeja jo kokemuksesta koska se loppui aina..
Viikko sitte vaihdoin öljyt autoon ja ei ois pitäny kuunnella biltema myyjää *myönnän kuitenki* ja laitoin niitten 10w-40 puolisynteettistä jonka jälkeen meni päivä ja auto savuttaa nyt nonstop sitä sinistä et ei kehtaa ajaa eli sitä tulee kun aikasemmin vaan satunnaisesti kylmäkäynnistyksessä.. Otin eilen huohotuksen kans auki ja puhdistin ja uusin letkut ja turboki on pöydällä missä ei ole päittäis välystä ollenkaan mutta ylös ja alas se heiluu aivan sa*atanasti (?) oikeestaan öljyäkään ei ollu nimeksikkään ahtoputkessa eikä downpipessä mitä oletin löytäväni.. Eli voiko olla että meniki niin väärät öljyt eikä turbossa ookkaan vika vaan se tulis venttiilien kumeista ? Vinkkejä viisaammat
Syy miks purkasin turbon oli kun ostovaiheessa oli jo bypassin letku rikki eli vuosi ahtopaineet harakoille ja sen ku vaihdoin huomasin että turbo sakkas ja bypassiki oli rikki ja vaihdoin senki niin päättelin että edellisen omistajan idioottimaisuudesta sai turbo kärsiä niin paljo että pakkohan sen ollakki rikki jo.
Auto on ajettu 379 000km ja T7 tekniikalla.. Auto tuli liikkeestä mulle edullisesti ja kuukauden ajelin ja satunnaisesti pölläytteli mukavat siniset savut kylmäkäynnistäessä mikä loppu AINA parin sekunnin jälkeen eikä savuttanu ajossa eikä edes kovissa vedoissa, Epäilin aluks venttiilivarrenkumeja jo kokemuksesta koska se loppui aina..
Viikko sitte vaihdoin öljyt autoon ja ei ois pitäny kuunnella biltema myyjää *myönnän kuitenki* ja laitoin niitten 10w-40 puolisynteettistä jonka jälkeen meni päivä ja auto savuttaa nyt nonstop sitä sinistä et ei kehtaa ajaa eli sitä tulee kun aikasemmin vaan satunnaisesti kylmäkäynnistyksessä.. Otin eilen huohotuksen kans auki ja puhdistin ja uusin letkut ja turboki on pöydällä missä ei ole päittäis välystä ollenkaan mutta ylös ja alas se heiluu aivan sa*atanasti (?) oikeestaan öljyäkään ei ollu nimeksikkään ahtoputkessa eikä downpipessä mitä oletin löytäväni.. Eli voiko olla että meniki niin väärät öljyt eikä turbossa ookkaan vika vaan se tulis venttiilien kumeista ? Vinkkejä viisaammat
Syy miks purkasin turbon oli kun ostovaiheessa oli jo bypassin letku rikki eli vuosi ahtopaineet harakoille ja sen ku vaihdoin huomasin että turbo sakkas ja bypassiki oli rikki ja vaihdoin senki niin päättelin että edellisen omistajan idioottimaisuudesta sai turbo kärsiä niin paljo että pakkohan sen ollakki rikki jo.
Saab 9-3 vm2001 2.0t stage 1
Skoda Octavia MK1
Skoda Octavia MK1
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
En osaa sanoa kehittyykö männänrenkaiden jumiutuminen lopulta jatkuvaksi savutukseksi, mutta tuollainen satunnainen pöläyttely käynnistyksessä on ainakin ihan tyypillinen oire siitä. Uudet männänrenkaat ja pyttyjen hoonaus poisti ainakin omasta femmastani kaikki oireet. Pystyy tarvittaessa tekemään konetta irrottamatta.
Venttilinvarren kumit ovat T7-koneissa harvemmin vuotaneet.
Tuossa on sitten vielä jatkuvampaan savutukseen pari muuta mahdollista aiheuttajaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... uventtiili
Venttilinvarren kumit ovat T7-koneissa harvemmin vuotaneet.
Tuossa on sitten vielä jatkuvampaan savutukseen pari muuta mahdollista aiheuttajaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... uventtiili
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
pjv kirjoitti:En osaa sanoa kehittyykö männänrenkaiden jumiutuminen lopulta jatkuvaksi savutukseksi, mutta tuollainen satunnainen pöläyttely käynnistyksessä on ainakin ihan tyypillinen oire siitä. Uudet männänrenkaat ja pyttyjen hoonaus poisti ainakin omasta femmastani kaikki oireet. Pystyy tarvittaessa tekemään konetta irrottamatta.
Venttilinvarren kumit ovat T7-koneissa harvemmin vuotaneet.
Tuossa on sitten vielä jatkuvampaan savutukseen pari muuta mahdollista aiheuttajaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... uventtiili
Voi paska, epäilyksestä pahempaan vaan jos ois männänrenkaat.. aluks huohotus -> turbo -> männänrenkaat.. Tämänkin voi varmaan kokeilla mittaamalla puristukset vaan eli pitäis olla selvä ero jos on männänrenkaat huonot ? sais sen poissuljettua nimittäin.. Jotenki ihmettelen tuota ku jatkuva savuttelu tuli kirjaimellisesti öljynvaihdon jälkeen mut tuskin niin hyvä tuuri voi olla et ois pelkät öljyt vikana vaan porsikohan sit männänrenkaat tai turbo kokonaan tolla halppisöljyllä
yks mikä on ostoslistalla on se takaiskuventtiili huohottimen pikkuletkusta mikä menee venakopalta kaasuläpän kohille koska se oli korvattu putkella eli poistettu ja muutenki se paksumpi letku mikä menee kans venttiilikopasta oli poikki ja makas irrallaan imusarjan alla et jospa uusis nuo kokonaan kans alkuun ja mittaan puristukset pytyistä, jospa sitä ois viisaampi sen jälkeen
Viimeksi muokannut Mattsoni, Su Heinä 03, 2016 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 vm2001 2.0t stage 1
Skoda Octavia MK1
Skoda Octavia MK1
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Ei pysty valitettavasti sulkemaan pois puristusmittauksella. Puristukset voi olla OK, vaikka se öljyrengas olisikin väsynyt/jumissa.
Mut kato nyt noi pillit ja takaiskut kuitenkin myös. Voihan olla, että jatkuva savutus johtuu jostain pikkuviasta, ja sen korjaamalla pääset takaisin entiseen tilanteeseen.
Mut kato nyt noi pillit ja takaiskut kuitenkin myös. Voihan olla, että jatkuva savutus johtuu jostain pikkuviasta, ja sen korjaamalla pääset takaisin entiseen tilanteeseen.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Venttiilikoppa on pöydällä tällä hetkellä ja molemmat pillit oli täysin tukossa.. ei siis saanu edes vaijeria läpi joten se likoo nyt dieselissä parhaillaan, pitää se huohottimen keräysastia irrottaa kans ja mielenkiinnolla ootan missä kunnossa se onpjv kirjoitti:Ei pysty valitettavasti sulkemaan pois puristusmittauksella. Puristukset voi olla OK, vaikka se öljyrengas olisikin väsynyt/jumissa.
Mut kato nyt noi pillit ja takaiskut kuitenkin myös. Voihan olla, että jatkuva savutus johtuu jostain pikkuviasta, ja sen korjaamalla pääset takaisin entiseen tilanteeseen.
Saab 9-3 vm2001 2.0t stage 1
Skoda Octavia MK1
Skoda Octavia MK1
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Eikös alotuksessa sanota että garretissa välystä oikein huolella. Itsellä ainakin tuo gt17 oireili noin, että kylmästartissa pölläytti ja lopulta savutti koko ajan. Välystä juurikin ylös alas. Sen kun vaihtoi käytettyyn mitsuun niin ei pölläytellyt enään. Tosin mitsukin antautui vuoden jälkeen ja välystä päittäin muttei ylös alas.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Antti93 kirjoitti:Eikös alotuksessa sanota että garretissa välystä oikein huolella. Itsellä ainakin tuo gt17 oireili noin, että kylmästartissa pölläytti ja lopulta savutti koko ajan. Välystä juurikin ylös alas. Sen kun vaihtoi käytettyyn mitsuun niin ei pölläytellyt enään. Tosin mitsukin antautui vuoden jälkeen ja välystä päittäin muttei ylös alas.
Joo se heiluu hervottomasti ylös alas kyllä.., mut gurut netissä kirjottelee ettei pitäis "vaikuttaa" vaan päittäisvälys ainoastaan joten kaivelen syytä myös muualta.. ite en oo paljo turboja räplänny mut tommonen välys menee mun maalaisjärjen mukaan kstegoriaan "liikaa välystä/paskana"
Saab 9-3 vm2001 2.0t stage 1
Skoda Octavia MK1
Skoda Octavia MK1
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Eiköhän se turbo ole ainakin kuvauksen perusteella finiitto.
Onko syönyt siivet jo palasiksi?
Onko syönyt siivet jo palasiksi?
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Ei kyllä turbon akselissa saisi olla oikein välystä mihinkään suuntaan, jos sitä meinaa edes jotenkin "ehjäksi" kutsua. Pieni havaittavissa oleva klappi sivuttaissuunnassa laakeroinnin takia mutta ei muuta.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Ihan ekan viestin perusteella vaihtaisin sen ahtimen ennen kuin ryhtyisin mistään männänrenkaista huolestumaan.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Vähän jo vanha postaus ja vastauksiakin, mutta kyllä toi GT17 on naurettava kestoltaan. Heitä se pois ja osta vastaava mitsun ahdin sinne
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Kertokaas vielä miten se kylmäkäynnistyksessä pölähtävä öljy pääsee ahtimesta palotilaan, jos imuputket ovat kuivat?
Hyvin voi olla turbokin nyt rikki, joo, mutta en ihmettelisi yhtään, vaikka kaikki oireet eivät poistuisi sen vaihdolla.
Näissä T7-koneissa on aina syytä huolestua männänrenkaista, kiertokangenlaakereista ja muusta sellaisesta, joka muissa Saabin moottoreissa kestää maailman tappiin asti. Öljyrenkaan väsyminen tai jumiminen on hyvin yleinen vaiva.
Hyvin voi olla turbokin nyt rikki, joo, mutta en ihmettelisi yhtään, vaikka kaikki oireet eivät poistuisi sen vaihdolla.
Huolestumaan? Helppohan ne on vaihtaa, ja samalla tulee uusittua kansipahvi ja putsattua öljypohja. Männänrengassetti maksaa 100 € ja ahdin 500. Itse vaihdoin männänrenkaat ennen kuin ryhdyin huolestumaan mistään ahtimesta, mutta YMMV.AZP kirjoitti:Ihan ekan viestin perusteella vaihtaisin sen ahtimen ennen kuin ryhtyisin mistään männänrenkaista huolestumaan.
Näissä T7-koneissa on aina syytä huolestua männänrenkaista, kiertokangenlaakereista ja muusta sellaisesta, joka muissa Saabin moottoreissa kestää maailman tappiin asti. Öljyrenkaan väsyminen tai jumiminen on hyvin yleinen vaiva.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Kuten monissa autonkorjausjutuissa, helppous on aika subjektiivinen käsite. Jos vaikka ilman tallia taloyhtiön parkkis on ainoa remonttipaikka, työkalut rajoittuu pieneen hylsysarjaan ja kokemus pakoputken vaihtoon, en ihan riemusta kiljuen lähtisi männänrenkaita vaihtamaan.
Jos turbon akseli heiluu saatanasti, niin ahtimen vaihtotarve on aika selvä. Yleensä kannattaa korjata yksi asia kerrallaan ja aloittaa ilmeisimmästä viasta.
Jos turbon akseli heiluu saatanasti, niin ahtimen vaihtotarve on aika selvä. Yleensä kannattaa korjata yksi asia kerrallaan ja aloittaa ilmeisimmästä viasta.
Re: sinistä savua aluks satunnaisesti nyt jatkuvaa apuja/neu
Kyllä vikakuvaus omaan silmään näyttää porsimusgarretilta >> turbon akseli heiluu ylös alas
Kaksi garrettia vaihtanu ja kuvaus sopii ensimmäiseen. Toinen meni lennosta.
Moottorin huuhtelua , öljypohjan putsausta ja turbo vaihtoon.
Kaksi garrettia vaihtanu ja kuvaus sopii ensimmäiseen. Toinen meni lennosta.
Moottorin huuhtelua , öljypohjan putsausta ja turbo vaihtoon.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC