automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mauriantero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 16, 2016 16:29
Paikkakunta: Ylöjärvi

automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Viesti Kirjoittaja mauriantero »

morjens! melko uutena saabin omistajana huomannut moisen oireen. auto 9-3 1999 2.0t automaatti. oireilee oikeastaan joka täyskaasu kiihdytyksessä sportti-asento päällä, varsinkin silloin kun kone on kunnolla kuuma. normi D-llä ei niinkään. joku joskus laittanut stage-1 ohjelman, tekijästä ei tietoa. tähän asti tehtyjä juttuja: tulpat ngk mallia en just muista mutta ne mistä täälä on puhuttu kun autosta löyty boschin jotkut 2mm kärkivälillä..No, alkuperäinen uusi sem kasetti, alipaineletkut kaikki vaihdettu, bybass imeskelty ja toimivaksi todettu, t7 venttiili puhdistettu ja puhalleltu ja kaikkee muuta pientä. Tuntuu että fuelcut-ilmiö antaisi merkkejä itsestään. Kysymys kuuluukin että onko ohjelma tehty "vajaaksi" eikä ymmärrä sport-asentoa vai mennäänkö nyt bensapumppuvikaa korjaamaan seuraavaksi? Pumpun vaihdosta ei tietoa. Normaaliajossa autossa ei mitään vikaa. Juttuja täältä olen paljonkin lukenut mutta tähän en ole löytänyt vastausta
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos auto on t7 niin silloin sen täytyy olla vuosimallia 2000 eikä 1999, koska 1999 oli 9-3set viggeniä lukuunottamatta t5. Jos auto on t7 niin ilmamassamittaria veikkaan, löytyy 9-3sta ilmanputsarikotelon yhteydestä. Kyseessä voi olla t5 kone ja t5 ohjaus johon on t7 mankkumodi tehty.. t5 koneesta ei ilmamassamittaria löydy, ja niissä pitäisi olla punainen sytytyskasetti. T7 koneissa täytyy olla mustakasetti! T5 koneissa voi tarvittaessa käyttää myös mustaa kasettia, mutta suositus on että t5 koneissa käytetään punaista.

Joten, kumpi kone on kyseessä t5 vai t7? Ovat toiminnaltaan niin erilaisia että täytyisi tietää se ensin ennenkuin tarkempaa analyysiä voi tehdä.

Suosittelen koittamaan toisella sytytyskasetilla, väärät tulpat (ne boschit) ovat voineet rikkoa kasetin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Viesti Kirjoittaja HEV »

mauriantero kirjoitti: oireilee oikeastaan joka täyskaasu kiihdytyksessä sportti-asento päällä,
Femma (siis T7 kone) teki juuri tuon fuel-cut tyyppisen nykäyksen sporttiasennossa ei ihan täyskaasu-, mutta ohitukseen lähtiessä kuitenkin. Kun liikkuu tarpeeksi herkästi muutenkin, ei ole sporttiasennolla juurikaan tullut ajeltua, mutta jostain syystä tuolla ajolla kokeilin. Syynä oli alipaineletku irti rintapellissä olevasta magneettiventtiilistä (by-pass venttiilin ohjaus).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
mauriantero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 16, 2016 16:29
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Viesti Kirjoittaja mauriantero »

Jäipä sitten muutamia asioita pois, auto on 1999 ja t5 koneella ja ohjauksella johon tehty t7 moodi. Tulpat, sytytyskasetti (aito punainen uusi SEM), alipaineletkut vaihdettu jo kertaalleen. Vikakoodeja ei ole tullut. Seuraavana vaihtolistalla bensansuodatin ja kampiakselin-asentotunnistin. Kyllä normi D asennollakin pärjää mutta vika olis kiva selvittää
mauriantero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 16, 2016 16:29
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: automaatin sportti-asennossa ahdot ja voimatkin katoo

Viesti Kirjoittaja mauriantero »

no niin, tämä vika selvisi bensansuodattimen vaihdolla. ilmeisesti sportti-asennolla olis halunnu bensaa just senverran enemmän/nopeemmin että vanha ja paskanen suodatin ei enää toiminu. tästä oppineena korjataan halvimmat vaihtoehdot ensimmäisenä eikä ostella uusia kasetteja, vaikkakin kasetin vaihto pudotti pensan kulutusta 1-2 litraa satasella. jotain vikaa siinäkin kai oli.
Vastaa Viestiin