Käsijarruvaijerit, jarrut, Aero myyntikuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Käsijarruvaijerit, jarrut, Aero myyntikuntoon

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos käsijarruvaijerin vaihtamisessa mitään erikoista, katselin että vaijeri sukeltaisi jonkin suojapellin alle? Nyt on Aero työn alla, saa uudet jarrut, täydellisen huollon, vahan pintaansa, sisäputsauksen, penkkien rasvauksen, alustan pesun ym mukavaa.
Oli vanhoissa etujarrupaloissa toisella puolella 0-0.5mm pintaa ja toisella about 1mm, ja jarrulevyt aivan loppu, ei ihme että muija moitti noita vähän huonoiksi :oops: Takakiekot kanssa näyttää kunnolla sorvautuneilta.. kuitenkin ihan kohtalaisesti kestivät alkuperäiset palikat, 157tkm. Jarrunesteet olivat jo nyt likaiset vaikka ne vaihdatettiin pari vuotta sitten, taisivat silloin laskea vain osan pois, joka tapauksessa uusiin menee.
Tulee tuo Aero senverran hyvään iskuun että on kumma jos ei mene kaupaksi, toki harmittaa myydä sitä kun saa hienoksi :cry:
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Maalis 13, 2005 02:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lisäystä: motonet tarjoaa kahta vaihtoehtoa:

KÄSIJARRUVAIJERIT SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Hinta / 1 kpl
GM-900 94--98 Vasen (78cm lyhyt avoin). . . . . . . . . . . 24-7165 7.40 ???
GM-900 94--98 Oikea (210/124cm pitkä). . . . . . . . . . . 24-7166 22.54 ???
GM-900 95--98 jos "kaksihaarainen" 218/161cm+144/86cm. . . 24-7528 27.58 ???

Sieltä kabiinista näyttää tulevan yksi vaijeri joka kulkee suojassa = ehjä. Se vetää sitten noita kahta vaireria jotka menevät pyörille. Nuo vaijerien päät menevät sellaisen "lattaraudan" läpi ja tuo kabiinin vaijeri vetää sitä lattarautaa (toivottavasti osasin selittää riittävän epäselvästi). Onko tuo nyt sitten tuo "kaksihaarainen", mutta siltikään en ymmärrä noita ilmoitettuja mittoja :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Ei käsijarruvaijerin vaihdossa taida muuta ihmeellistä olla kuin että saa ne lämpösuojalevyjen kiinnitysmutterit auki. Kerran kylmäharjoittelin hommaa kun pitäisi vaihtaa, mutta kun ekaa mutteria kokeillessa se napsahti heti poikki jätin homman "toistaiseksi". Ne suojalevyjen kiinnitykset ovat 6 mm pultteja jotka hitsattu pohjaan, ja tuntuu mutterit ruostuvan kiinni vaikkei muuta ruostetta pohjassa olekaan. Vaijeri on kiinni takimmaisen suojalevyn alla ja siksi levy pitäisi saada pois. Myös pa-tankin vasen kiinnityspanta pitää löysätä.

Eiköhän Motonetin vaijeri ole tuo "kaksihaarainen", selviäähän se ainakin tiskilllä. Tässähän molemmat jakajatangolta (se "lattarauta") lähtevät vaijerit on suojattu. Olen ymmärtänyt että tuota "yksihaaraista" käytettiin vm 94 ja 95 autoissa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

cc kirjoitti:Ei käsijarruvaijerin vaihdossa taida muuta ihmeellistä olla kuin että saa ne lämpösuojalevyjen kiinnitysmutterit auki. Kerran kylmäharjoittelin hommaa kun pitäisi vaihtaa, mutta kun ekaa mutteria kokeillessa se napsahti heti poikki jätin homman "toistaiseksi". Ne suojalevyjen kiinnitykset ovat 6 mm pultteja jotka hitsattu pohjaan, ja tuntuu mutterit ruostuvan kiinni vaikkei muuta ruostetta pohjassa olekaan. Vaijeri on kiinni takimmaisen suojalevyn alla ja siksi levy pitäisi saada pois. Myös pa-tankin vasen kiinnityspanta pitää löysätä.

Eiköhän Motonetin vaijeri ole tuo "kaksihaarainen", selviäähän se ainakin tiskilllä. Tässähän molemmat jakajatangolta (se "lattarauta") lähtevät vaijerit on suojattu. Olen ymmärtänyt että tuota "yksihaaraista" käytettiin vm 94 ja 95 autoissa.
Se oli juurikin se "kaksihaarainen", vaihto meni kivuttomasti, pientä pujottelua oli kuitenkin, helpommin olisi mennyt jos olisi ollut monttu tai nosturi käytössä, mutta menihän se ryömimälläkin 8) Niitä lämpösuojalevyjä ei tarvinnut irrottaa, sain pujoteltua vaijerin niiden taakse oikein, mulla se vaijerin kiinnike oli siinä kohtaa missä levy just loppui :) Sitä tankin pantaa piti löysätä vähän.
Vanhan vaijerin kuori oli monesta kohtaa rikki, eipä ihme että jäätyi talvella, kannattaa vaihtaa jos on samaa vaivaa, mulla ainakin jämähti niin hyvin että irrotti kunnolla vasta 30km:n päästä eikä jarrukahvan nytkyttäminen, peruuttaminen ym. auttanut yhtään, eli oli kontattava alle jos kahvaan erehtyi koskemaan pakkasilla.
Jarruremontti on vielä kesken koska motonetistä vuosi sitten tilaamassani paketissa oli väärät käsijarrukengät :evil: Vanhatkin olivat ihan ok kunnossa mutten periaatteestakaan laita vanhaa osaa, mukava pistää tuliuutta palikkaa alle :)
Muuten oli Aero säilynyt tosi hyvin ensimmäisestä kokonaisesta suolatalvestaan, ruiskutin syksyllä PUHDASTA moottoriöljyä arimpiin paikkoihin kuten taka-akseliin, jarrukilpiin, peräkontin pohjaan, takakaarien sisäosiin ja sivuhelmoihin. Käsittely oli auttanut, ei ollut tullut ruostetta, pesin nyt pohjan ja lisäsin öljyä (pensselillä).
En halua aloittaa mitään väittelysotaa tuosta pohjan öljyämisestä mutta sanon vaan että mielestäni puhdas öljykin on parempi suoja kuin ei mikään, se tuntuu pitävän alkuperäisen massauksen elastisempana, ei ollut halkeillut eikä irtoillut.
Jos tuo ei mene kaupaksi (kuten alan pikkuhiljaa jo toivoa koska on kohta kovassa iskussa) niin keväällä pesen pohjan kunnolla ja ruiskutan pohjaan ja koteloihin saman seoksen mitä kuuppiin aikanaan eli tikrumassaa laimennettuna moottoriöljyllä ja naftalla, silloin se ainakin toimi hyvin ja tuskimpa ruoste on mihinkään kymmenessä vuodessa muuttunut :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Tuo onkin hyvä tieto että vaijeri tulee pois ilman lämpösuojalevyjen irrotusta.
Tämä talvi taidettiin kuitenkin selvitä, eli on tässä muutama kuukausi aikaa. :D

Motonetin käsijarrukengissä, ainakin niissä mitkä itse ostin, kitkapintaa oli vähän lyhyemmällä matkalla kuin alkuperäisissä, muuten näyttävät samoilta kuin alkuperäiset. Ero oli sentin luokkaa eli ei sillä tuossa mitään merkitystä ole. Hyväthän ne oli loppujen lopuksi minullakin alkuperäiset, mutta kun tuli purettua ja uudet oli ostettu ....

Ruostesuojauksessa olen samaa mieltä, tarkoitushan on eristää metallipinta ilmasta (hapesta), ja siihen tosiaan käy myös öljy ja/tai vaseliini. No itse käytän nyt enempi varsianaisia suoja-aineita, pienempiin fiksauksiin kun sparypullo on siisti joskin arvokkaampi työkalu. Isommat paikat sitten kompuran kanssa halvemmista pakkauksista. Mutta on sitä öljyä ja vaseliiniakin tullut käytettyä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

cc kirjoitti:Tuo onkin hyvä tieto että vaijeri tulee pois ilman lämpösuojalevyjen irrotusta.
Tämä talvi taidettiin kuitenkin selvitä, eli on tässä muutama kuukausi aikaa. :D

Motonetin käsijarrukengissä, ainakin niissä mitkä itse ostin, kitkapintaa oli vähän lyhyemmällä matkalla kuin alkuperäisissä, muuten näyttävät samoilta kuin alkuperäiset. Ero oli sentin luokkaa eli ei sillä tuossa mitään merkitystä ole. Hyväthän ne oli loppujen lopuksi minullakin alkuperäiset, mutta kun tuli purettua ja uudet oli ostettu ....

Ruostesuojauksessa olen samaa mieltä, tarkoitushan on eristää metallipinta ilmasta (hapesta), ja siihen tosiaan käy myös öljy ja/tai vaseliini. No itse käytän nyt enempi varsianaisia suoja-aineita, pienempiin fiksauksiin kun sparypullo on siisti joskin arvokkaampi työkalu. Isommat paikat sitten kompuran kanssa halvemmista pakkauksista. Mutta on sitä öljyä ja vaseliiniakin tullut käytettyä.
Meidän yksilössämme meni vaijerin vaihto noin helposti, mutta kyseessä on tuontiauto, eroa saattaa löytyä :?
No paikoilleen se meni, molemmille puolille.. noissa tarvikekengissä oli tosiaankin se 1cm liian vähän jarrupintaa, mutta olisi ollut hyvä jos sitä olisi 10cm vähemmän, ehkä silloin saataisiin tuo on/off -efekti pienemmäksi ja käppäriin vähän tuntoa. Noihin uusiin kenkiin verrattuna oli kulutuspinnasta enää 1/3 jäljellä, tähän on varmasti syynä sekin kun en muutamana aamuna jaksanut kömpiä auton alle vaan annoin laahata 30km hesan keskustaan saakka, koska tiesin että jarruremppa on tulossa.

Kuinkas nuo muuten kuuluu säätää, kun tein faijan autoon rempan niin yritin hienostella tuon säädön niin että ei juuri ollenkaan laahannut kummaltakaan puolelta ja sitten naksautin kässärinkahvaa pykälä kerrallaan, ja samalla momonttiavaimella katsoin lukemia molemmista pyöristä /pyöränpultitissa kiinni tuo momenttiavain) ja hienosäädin niitä.
Auto viikon päästä katsastukseen -> keskinäistä heittoa oli 25% :lol:
Eli pitääkö tuo tehdä kuten kuupassakin, säätää molemmat laahaamaan aika paljon, ajaa 200km ja sitten katsastukseen -> lähes tasan lukemat :?:
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Maalis 23, 2005 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Juu syvältähän se on tuo käsijarrukonstruktio, miksei voitu käyttää uudempien ogsatkujen tai tonnarin takajarruja.

Mä olen säätänyt ihan samallla tavalla, ensin vaijerit löysälle ja kenkien säätö niin että ei juuri laahaa. Tossa vaiheessa olen myös kokeillut vääntää kenkien levitysvivusta että molemmat puolet liikkuvat saman verran. Tuntuu että kannattaa kokeilla useammankin kerran. Sitten vaijerin säätö. Viime katsastukseen homma onnistui sataprosentisesti, mitattu ero tasan nolla. No vuotta aiemmin taisi olla parikymmentä prosenttia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos neuvoista, jotain kummaa siinä faijan auton käsijarrusäädöissä meni pieleen, varmaan eivät olleet kunnolla keskitettynä ennenkuin aloin säätämään, ja meni kunnolla paikoilleen vasta vähän ajan päästä. Vähän vaikea nähdä koska ne ovat suorassa toisiinsa ja rumpuun nähden. Kumma kun eivät voineet laittaa sinne edes automaattisäätöä joka oli sentään Citroen Visassakin :) Tai sitten kunnollista säätöruuvia rummun taakse, ettei tarvitse siitä reiästä sohia.
Mutta eipä moitita liikaa, tuokin on pelannut moitteetta (käsijarrun jäätymistä lukuunottamatta) jo 9 vuotta ilman että on kajottu, en usko että on edes kiristelty koska kengät olivat aika kaukana rummusta.
Onneksi eivät sentään laittaneet käyttöjarruksi rumpua, oletettavasti sitäkin harkitsivat :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on säädelty molemmilta puolilta pikkuisen laahaavaksi, seuraava naksaus aukipäin ei laahaa yhtään, lienevät niin kohdillaan kuin ne vain saa.
Mitenkä tuo vaijeri kuuluisi säätää, montako naksahdusta ennen kuin alkaa vaikuttaa, nyt on niin että ekalla ei vaikutusta, tokalla vaikea pyörittää ja kolmannella täysin lukossa molemmin puolin, olisko hyvä noin?
Entäs kuinka olette ilmanneet nuo jarrut, faijan auton ilmasin käynnissä, kun painoi jarrua jatkuvasti niin etupäästä pumppu syötti nestettä jatkuvasti jolloin oli kätevä ilmata. Nyt auto on tallissa enkä viitsi käyttää, meneekö ihan perinteisellä pumppaustekniikalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Vaijerisi taitaa olla liian kireällä. Pitäisi lukita pyörät jossain viidennen tai kuudennen naksauksen kohdalla.

Ilmaus hoituu kaverin kanssa pumppaus, ruuvi auki, kiinni menetelmällä. Ainakin tuolla tavalla sain vaihdettua jarrunesteet. Nyttemmin hommasin Motonetistä valmiin painekorkin jolla saisi kompurasta tai varapyörästä paineen, mutta en ole kerennyt vielä kokeilla. Pitääisi kohta vaihtaa tonnariin nesteet. Maksoi jotain pari kymppiä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo on noita ilmailtu vuosikaudet, ajattelin vaan että tuleeko kaikki ilma pois ilman käyttämistä mutta nähtävästi tulee. Sen painekorkin vois askarrella joskus tavallisestakin, olis helppo ilmata yksin.
Yksin tuota joudun ilmaamaan, pumppaamista ja puukalikka penkin ja polkimen väliin, onnistuu mutta eihän tuo hauskaa ole.
Nyt olisi käppäri tehokas :) mutta varmaan katsastuksessa natisevat siitä, olis käteväö kun tuo käsijarrun blim-blom ei nyt toimi ollenkaan vaikka pyörät lukossa, siksi noin mielellään jättäisin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

M-pyörien kaasuvaijereiden kanssa huomannut että liian kireällä vaijerilla tangon kääntely nostaaa luistia. En tiedä onko tässä mahdollista että joustoliike riittäisi vetämään käsijarrua päälle. Tuskin nyt ainakaan lukkoon asti. Vähän hiekkapussia perään ja kokeilemaan, saabisti tietty joutuu meneen jonkun takavetokuskin luo kysymään hiekkapusseja lainaan :lol:
Taitaa kuitenkin uudet kengät hakea vähän paikkaansa ja kohta se vaijerikin kestää vetää pari naksua lisää.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Wau mitkä jarrut tuli, enpä tiennyt ng:ssä tuollaisia olevankaan :D Remontti onnistui hyvin, jarruissa mahtava pito ja hyvä tuntuma, absitkin pelaavat ihan toisin kuin ennen, ja käsijarru on hyvä, nyt se on säädetty niin että 5:llä naksauksella on pyörät lukossa, säätelin niitä rumpuja ja vaijereita pari tuntia ennenkuin olin tyytyväinen.
Jarruremontti meni sikälikin kivuttomasti että jarrusatuloiden mäntien pölysuojat olivat täysin ehjät, ei tarvinnut ottaa mäntiä ulos eikä vaihtaa tiivisteitä, männät liikkuivat tosi herkästi, joten kevyt hionta niiltä kohdin johon palat tulevat, ja rasvaus riitti, ja ilmausruuvit aukenivat helposti joka satulasta, pääsin vaihtamaan kaikki nesteet uusiin :D

Oli pakko käydä koeajolla vaikka kello olikin puoli kaksi :wink:

Seuraavaksi täytyykin vaihtaa öljyt, tulpat, ilmansuodatin, vahata auto, rasvata toistamiseen penkit, asentaa as3-vahvari ja kaiuttimet ja saada sisävalo, takalasin + peilien lämmitys kuntoon ynnä vaihtaa acc:n näppäimistön yksi taustavalo ynnä katsastaa auto niin on tosi kovassa iskussa, sanoisinpa jopa että "myyntikunnossa", miksen minä ikinä onnistu löytämään autoa johon olisi juuri tehty vastaavia hommia, vaan lähinnä joudun tuollaisia tekemään heti oston jälkeen ja ajoaikaakin on yleensä jäljellä muutamia kuukausia :?: :cry:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pikaisia neuvoja kaivataan, mihin se menee se bensaputki joka lähtee suodattimelta ja joka näyttää nousevan ylös kohti tankkia, ja joka lähti sillä isommalla avaimella eli 19mm irti suodattimesta?? Bensaputki taittui kun kiristin sitä 19mm avaimella kiinni ja nyt se suihkuaa bensaa :evil: :evil:
Tiedän että sen saa pitäväksi kun lyhentää pätkän, lämmittää putkea kuumailmapuhaltimella ja työntää liitoskappaleen putken sisään, mutten ala sitä tenemään ennenkuin bensaputki on irti ja kädessäni, eikä täynnä bensaa tankin alla :!:
Mitä pitää repiä auki jotta saan putken irti ja saako sitä enää takaisin paikoilleen???
Mitä pahusta varetn koko suodatin on pitänyt änkeä noin hölmöön paikkaan, olisivat antaneet sen olla konehuoneessa kuten ennenkin tai sitten olisivat tehneet sille kunnolisen kiinnikkeen auton alle eikä tuollaista rimpulaa :evil:
Edit: kun ei nyt ole WIS:iäkään käytössä, on kannettavassa joka muijalla :cry: Oletan että menee bensapumpulle, ja sinne pääsee jostain peräpoksin luukusta??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pikaisen tarkastelun jälkeen sanoisin, että menee tankkiin bensapumpulle(niinkuin itsekin jo päättelit). Tämän katsoin EPC:stä.

Article : Polttoaineputki
PartNo : 4622635
Usage : 1996-1998
Order Quantity : 1

Ehkä hyvällä tuurilla sen letkun saa pujoteltua sieltä tankin ja rungon välistä, mutta pahimmassa tapauksessa joudut laskemaan tankin alas.

Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Su Maalis 13, 2005 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin