Kiihdytys ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

Olikin joku jo aiemmin kirjoitellut tästä samaisesta aiheesta mut ajattelin kysästä että oiskohan jollaki jotaki viikon vinkkiä. Ensinnäkin käynnistäessä oli ongelmia kun auto käynnistyy huonosti (ikään kuin ei saa kunnolla kierroksia). No vaihdoin kampiakselin asento anturin (bosch) ja käytin miinusta irti akulta. Sen jälkeen auto käynnistyi normaalisti mutta sitten alkoi tulla ongelmia kiihdyttäessä. Auto ei kiihdytä kunnolla ja kun kierrokset nousevat paljon niin takaisin pienille kierroksille tullessa auto meinaa sammua. No ongelma korjaantuu sillä että antaa vapaalla oikeen kunnolla kierroksia jolloin tyhjäkäynti tasoittuu. Mikä ihme siis mättää? Huomenna ajattelin tarkistaa kaasuläppä kotelon. Tulpat on lämpöarvolla 7 joten niistäkään ei pitäis olla ongelmaa. Kassun toiminnasta en ole aivan varma kun en ole mistään käsiini vielä saanut joltakin varmasti toimivaa kassua.

Auto on siis 9-3 (T7) ja asun Tässä oulun seudulla (:


Ehkä hieman sekava viesti mutta toivottavasti saitte pointin ja kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Viimeksi muokannut Joonaskorte, To Elo 25, 2016 07:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ng900 vai 9-3 ja T5 vai T7 kone?
T7 mulle hepreaa ohjaukseltaan mutta t5 jos niin kattosin ensin perusjutut alipaineletkujen kunnon ja imu/ahtopuolen vuodot, coolerin muovipääty ehjä, tk moottorin letku ehjä, bypass letkut ja ettei kalvo ole rikki, mapin letkun. iat kunnon.
Pa-pumpun ja suodatin iästä tietoa ja käykö bensal vai etanolilla?

Paikkakunta helpottas esim testikassun saantia (joka t5 punanen ja t7 musta) lainaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

Kupari kirjoitti:Ng900 vai 9-3 ja T5 vai T7 kone?
T7 mulle hepreaa ohjaukseltaan mutta t5 jos niin kattosin ensin perusjutut alipaineletkujen kunnon ja imu/ahtopuolen vuodot, coolerin muovipääty ehjä, tk moottorin letku ehjä, bypass letkut ja ettei kalvo ole rikki, mapin letkun. iat kunnon.
Pa-pumpun ja suodatin iästä tietoa ja käykö bensal vai etanolilla?

Paikkakunta helpottas esim testikassun saantia (joka t5 punanen ja t7 musta) lainaan.


Joo nuo unohtu eilen kirjotellessa. Eli 9-3 ja T7 kone.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Mulla teki oli samanlaista käytöstä kun meni kaasuläppä limp home tilaan. Sillon kyllä pitäisi vikavalo syttyä, mutta kun olet kerran miinuskaapelia käyttänyt irti niin voi olla että vikavalo sammuu ja ei heti syty uudestaan vaikka vika olisikin päällä edelleen. Mulla oireina juuri tuo ettei meinannut lähteä käymään muutakuin kaasua painamalla ja kun kierrokset laski, niin auto melkein sammui. Otin myös sillon miinusta irti ja lähti taas hienosti käymään. Ajoin sellaisen 5km lenkin ja auto tuntui normaalilta ja sitten vasta tuli vikavalo esiin.
Jäsen #6332
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

saapas_89 kirjoitti:Mulla teki oli samanlaista käytöstä kun meni kaasuläppä limp home tilaan. Sillon kyllä pitäisi vikavalo syttyä, mutta kun olet kerran miinuskaapelia käyttänyt irti niin voi olla että vikavalo sammuu ja ei heti syty uudestaan vaikka vika olisikin päällä edelleen. Mulla oireina juuri tuo ettei meinannut lähteä käymään muutakuin kaasua painamalla ja kun kierrokset laski, niin auto melkein sammui. Otin myös sillon miinusta irti ja lähti taas hienosti käymään. Ajoin sellaisen 5km lenkin ja auto tuntui normaalilta ja sitten vasta tuli vikavalo esiin.
Joo vikavalo paloi jo aikaisemmin mutta se korjaantu hetkeksi miinus irroituksella. Sitten iski varmaan päälle juurikin tuon limb homen ja siellähän se moottorivalo kaunistaa mittaristoa :?
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Kuulostaa kaasuläpältä. Helppo tsekata ja nollata tuo limppi. Mulla kävi vaan tuuri ettei tuon oman tapauksen jälkeen enään ole näitä oireita näkynyt. Tsekkaa samalla ahtoputken liitokset sekä alipaineletkujen kunto/liitokset.
Jäsen #6332
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

saapas_89 kirjoitti:Kuulostaa kaasuläpältä. Helppo tsekata ja nollata tuo limppi. Mulla kävi vaan tuuri ettei tuon oman tapauksen jälkeen enään ole näitä oireita näkynyt. Tsekkaa samalla ahtoputken liitokset sekä alipaineletkujen kunto/liitokset.
Jees (Y) Kiitoksia!
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

No nyt auto toimii normaalisti. Mutta ongelmana on että 3 käynnistys kerran jälkeen sytty moottorin vikavalo uudestaan. Kaikki muu pelaa niinku pitää mutta moottorin merkkivalo syttyy jostain ihmeen syystä. Pitäis käydä varmaanki koodit lukemassa mutta tahtoo olla tech2 vähän tiukassa...
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Ei välttämättä techiä tarvita. Oon lukassu vikakoodeja motonetin 30 euron bluetooth obd2 palikalla.
Jäsen #6332
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja ramba »

Ebaysta huiman 3e hintaan tilattu bluetooth obd toimii myös.
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

saapas_89 kirjoitti:Ei välttämättä techiä tarvita. Oon lukassu vikakoodeja motonetin 30 euron bluetooth obd2 palikalla.
Täytyy huomenna ottaa nokka kohti motonettiä ni saa mahd. nopeaa koodeja esille :) kiitoksia tästä! Ajattelin myös että mahdollinen ongelma johtuu mangneetti venttiilistä.
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Tsekkasitko sen kaasuläpän jo ja käytit sen jälkeen miinusta taas irti tovin?
Jäsen #6332
Joonaskorte
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 22:52

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Joonaskorte »

saapas_89 kirjoitti:Tsekkasitko sen kaasuläpän jo ja käytit sen jälkeen miinusta taas irti tovin?
Joo resetoin päivällä sen limp home moden pois päältä ja käytin akun minttua irti. Sitte noin 3 käynnistys kertaa kunnes sytty moottorin merkkivalo. No sitten testailtiin että toimiiko kaikki ja ajaessa kaikki toimii paremmin ku ikinä ennen mutta jostaki se vaan antaa vikakoodia... No haen huomenna sitte sen palikan ja kattomaan että mikä homma.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kiihdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kaasuläpässä johtojen kuoret sanonu moikka ja nyt maadoitta runkoon tai ottaa toisiinsa niin selittäisi ton että menny limppuun.
Foorumilla on ehkä vielä joku joka näitä korjaa mutta se on sellaista 50-60 korjausta eikä voi varmuutta antaa että toimiiko vai eikö ja sen myötä että johdot lyöyny maahan/oikariin niin saattanut ottaa itteensä se läppä. Uutena vidu kalliit mut käytetyn ehjän voi ostaa 50-100€ foorumilta tai sitten -> http://www.neobrothers.co.uk/used-throt ... fa8e2fcd22.

Tai sit jos osui eurojackpot niin -> http://webshop-fi.saabparts.com/900-9-3 ... jallhus186

Muuten kuulostaa siltä että olisi imu/ahto vuotoa jossain matkan varrella.

Puhallustesti on helppo tehdä. Käännetään ilmamassamittarin ja cobran välinen putki 180 akselillaan niin että isompi pää sojottaa ylöspäin ja kiristää sitten pienemmän pään cobraan. Sit vaan työntää pärstän tiivisti kärsään ja puhaltaa henkensä kyllyydestä. Ehjä ja tiivis järjestelmä ei päästä läpi ja puhaltaa takaisin kun vedät pärstän irti.

Huohotus saattaa vuotaa hiukan jostain joten cobran huohotusputki voi tukkia sormella venakopan takanurkalla, tämä siis myös korjattava tietenkin. Mut helpttaa vuodon paikantamista.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin