9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Toivotan itseni tervettulleeksi tänne kymmenen vuoden tauon jälkeen, niihin aikoihin näet hukkasin viimeisen saappini silloin, heh kerkeshän niitä olemaan kymmenisen kappaletta. Tämä sairaus ei mene koskaan ja taas on SAAB

Katsastusmies kerto että pikku laittoa on, jarruputkesta napsahti ajokieltoa mutta sen jo laitoinkin.

Murheen kryyniksi muodostuikin vasen etuiskari joka sekin pitäisi vaihtaa, katselin tuota ja ei se ihan yksinkertaiselta näyttänytkään, eli totesin ettei meitsillä riitä tallilla vehkeitä tuon vaihtoon kuns ilmeisesti pitäs vetarikin saada auki?

Äidyinkin siis kyselemään jotta oliskohan täällä pääkaupunkiseudulla ketään jota kiinnostaisi ryhtyä tuon vaihtamiseen, siis tietty ihan korvausta vastaan. Tietty voisin itsekkin ryhtyä tuohon josko selviäisi että olisi sittenkin yksinkertaisempi toimenpide kun nyt kuvittelen.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ramba »

Auto ylös, vanne irti, vetarin mutteri löysälle/irti, alapallo auki, raidetangonpää auki, koiranluu ainakin löysälle, iskarin yläpäästä tässä vaiheessa mutteri löysälle. Abs anturin irroitus, pultti auki kiinnikkeestä ettei tarvi tapella.

Alhaalta raidetangonpää ja alapallo ulosvetäjällä tai kampeamalla irti ja tolpan irroitus yläpäästä. Vetari jää paikalleen laatikkoon. Sitten lähteekin paketti irti.
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ramba »

Tietty vielä satula irti ja sivuun.
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Eli tuosta pitäs selvitä ilman erikoistyökaluja, pulttipyssyllä ja normi avaimilla?
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kyllä, ainut hankaloittava voi olla alapallon ja raidentangonpään irroitus mutta rautakanki on hyvä apuväline.

Iskarin irroitukseen tarvitset jousipuristimen, helppo vaikka lainata jostain.
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Sorruin säälittävään ratkaisuun ja vein tattikselle nyrkkipajaan, itseasiassa joudutaan nyt muuttamaan vesivahingon johdosta ja ei oikein ole lähipäivinä aikaa ja leimakin pitäs saada. Viikonloppuna olis ollut mutta aloin arastamaan tuota vaihtamista joten jäi.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Tämä hyvä. Itellä Bilsteinit on kuukauden istuneet hyllyllä ja aloitusta odottaneet.

Ao. ohjeessa huudellaan Torx T55:n perään, mutta sitä ei vissiin siis tarvittukaan.

http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/

Täytynee testata tässä sepustettuja ohjeita näin käytännössä, ehkä jo huomenna.
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Nyrkkipajalta hakiessani kertoi että iskarin mutteri oli niin tiukassa että oli murtunut yläpäästään se iskarin kolo, olivat sitten laittaneet uuden mutterin hitsaamalla kiinni, onneksi en tuohon itse ryhtynyt.

Nyt on tuossa leimaa 12/2017 enkä seuraavasta katsastuksesta aijo olla huolissani, voipi olla että ennen sitä on jo tuo auto vaihtunut, 9-5 farkku kiinnostaisi, kun vaan löytäs jostain hyvän yksilön.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

RokRoland kirjoitti:Tämä hyvä. Itellä Bilsteinit on kuukauden istuneet hyllyllä ja aloitusta odottaneet.

Ao. ohjeessa huudellaan Torx T55:n perään, mutta sitä ei vissiin siis tarvittukaan.

http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/

Täytynee testata tässä sepustettuja ohjeita näin käytännössä, ehkä jo huomenna.
Tuohan on hemmetin hyvä ohje.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä tuosta muuta puutu, kun tolpan kierteen vaihto-ohje. Omassakin 9-3:ssa oikea puoli oli sökö vaivaiset n.140tkm ajettuna. Vain puoli kierrosta oli ehjää enää. Pari olen niitä hitsannut, eli kannattaa ostaa ne korjausholkit valmiiksi ennen iskariremppaa. Nykyään näyttäisi vinopäisiä saavan skruvatiltakin. Tossa kuva "turaamastani" tolpasta.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Aloin itsekin turailemaan (viimein), kun syksy saapuu ja kesäauto pitäisi saada talvehtimaan ennen pitkää. Onneksi vajaa vuosi on teetetystä iskarirempasta eli ruostumaan paikat eivät ole ehtineet, mutta sen siitä saa kun säästää käytetyillä, eli toinen etuiskari meni yhdestä lujasta töyssystä hervottomaksi.

Tankkasin tuota yllä linkittämääni Platonoffin ohjetta ja yo. Ramban ohjetta siinä aloitellessani, ja näyttää siltä että tuo Platon ohje on vähän turhan anaalinen, jos pallonivelen vaan kehtaa irroittaa auton paikallaan ollessa.

Lisäbonuksena paikallinen työkaluvaraosaliike myi jousikiristimeksi sisäpuolisen vehkeen, silläpä tekee paljon McPhersonin kanssa. Eivätpä nuo mahdottomia maksaneet harrastemallin ulkopuolisetkaan. Vielä ihmetyttää, että miten voi ns. oikeat McPherson-puristimet maksaa useita satasia tai jopa nelinumeroista. Ehkä se siitä selviää, jahka saa jousesta leukaan, koputetaan puuta kop kop.
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Nyt pitäis toinenkin auto katsastaa ja siinä on kaksi iskaria vuotanyt, edestä ja takaa, hiukka on voittajan fiilis.

Perinteiset jousipuristimet löytyy mutta voisihan nuita mcpherson puristimiakin kokeilla tuohon hommaan, saakohan niitä mistään kohtuuhintaan, motonetin sarja maksaa 399€ ja se tuntuu hiukka kalliilta.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
Vastaa Viestiin