9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Onko tietoa mitkä koodinlukija pääsee tämä mallin virranjakajalliseen vapaasti hengittävään 2.3 moottoriin? Useampaa on kokeiltu tuloksetta. On päästy lukemaan ABS, Airbag ym. mutta juuri moottorin ohjaukseen ei vielä yksikään päässyt. Sulakkeita on merkitty Trionic-tekstillä mutta voiko tuo olla Trionic kun ei ei ole sytytyskasettiakaan?

Valo syttyi sen jälkeen kun pumpun vaihdon jälkeen panin tankin puolilleen. Kaikki toimii normaalisti ja paikat on tarkistettu, myös polttoainehöyryjen imuletkun liitos tankin auton alla tankin takana. Kone toimii OK eikä kulutuskaan ole poikkeavaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tech2 laitteella pääsee käsiksi motroniciin, trionicia vapaastihengittävissä 900/9-3 :ssa ei ole. Tarkasta ensimmäiseksi kaikki alipaineletkut ja kaasuläpän ja imuputken väliset o-renkaat. Imuvuotoja veikkaisin näin hatusta ravistamalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kiitos tiedosta, paras tähän asti oli viimeksi 2008 päivitetty Launch käsikapula Bt-yhteydellä. Ajattelin Trionicista samoin koska eihän tuossa edes ole ionisaatiotunnistuksen mahdollisuutta. Tarkistin jo letkut ja ainoa korjattava löytyi siitä, että ilmakoppa oli puristanut huohottimen letkun umpeen.

Onko öljymääränkin mittaus systeemillä kun erilistä chek engine oil level valoa ei missään vilahda. Pitääpä tarkistaa etten lisännyt liikaa, sillä tikun mustasta muovimutukasta on todella vaikea lukea pinnan korkeutta

Nollasin valon irroittamalla akun 5 minuutiksi. Valo häipyi mutta tyhjäkäynti vapaalla vaihteella on nyt 1500 - 2000 välillä. Kun lukijaa ei ole niin järkeily jää ainoaksi tyäkaluksi (Einsteinillakin sentään oli keinutuoli, paperi ja kynä). Käynnistettäessä kierrokset ovat 800 rpm mutta hetken päästä nousee. Onko näin: Kun lambda lämpeee, ruiskutusta aletaan säätää happianturilla. Jos/kun kone saa liikaa ilmaa, kierrokset eivät pysy 800:ssa kun tulee liikaa ilmaa jolle pitää antaa bensaakin. Kun automattivaihde on päällä eli koneessa kuormaa, kierrokset ovat 800. Ilman lisäytyminenhän johtuosi siitä, että nyt huohotinputki on auki.

Siis jostakin vuotaisi ilmaa. Huohotinputki voi olla yksi tie (sehän oli aiemmin tukossa) jos pytyt puskevat läpi. Tai stten jostakin vuotaa muuten. Auton alkupeärinen vika oli (ostin "tienposkesta"), että bensapumpun moottori oli liitetty kumisella bensaletkulla, joka puhkesi niin että ruiskupaneet katoilivat ja kone on pyörinyt viimeiset ajat totaalikieltäytymiseen saakka mitäsattuu-seoksilla niin että puristusrenkaat lienevät pikeentyneet. Öljykin on mustaa pikeä. Toinen vaihtoehto lienee tyhjäkäyntisäätäjän sippaaminen tai muu vuoto suoraan imusarjaan. Siis olettaen, että kierrokset johtuvat liiasta ilmasta. Kun CHECK ENGINE valo paloi, tätä ilmiötä ei ollut ruiskutus lienee toiminut hädän varalle annetuilla sokkoarvoilla eli pelkällä IMM ohjauksella. Pitääpä ajaa enemmän kuin 10 km josko tyhjäkäynnin kiivaus ottaisi ja poistuisi jos kone vähän puhdistuu jo ennen öljynvaihtoa.

Joku kai tietää paremmin.

terv. jussi
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Lisää kuulumista asiasta: Koska pumppuämpäri on vaihdettu, ajoin tankin typötyhjäksi tielle sammumiseen saakka. Jerrystä sitten uutta bensaa. Välillä taas syttynyt check engine valo sammui pian itsestään ja toiminta palasi normaaliksi samalla kun kulutuskin aleni. Enää ei tyhjäkäynti ryntää. Tankissa oli ollut vuoden seissyttä bensaa viitisen litraa ja ties mitä muuta, jota oli vain laimenneltu yhteensä n. 30 ltr. uusilla tankkauksilla. Eniten ihmeteyttää, että CE syttyi sen jälkeen kun ämpärivaihdon jälkeen tankasin 25 ltr. Olikohan siinä jotakin vikaa? Palaan asiaan kunhan on ajettu parin tankillisen verran.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Viimeset bensatipat, musta muju ja kondensiovedet tankista imien saattaa ahistaa vähän suodattimessakin , sinnehän se moska kertyy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Check Engine valosta: Löytyi hyuvä ohje: Virrat päälle, OBD-liittiken 6. pinni maadoitetaan 0,5 - 4 sekunniksi, minkä jälkeen ECU vilkuttaa CE-valolla vikakoodit. Ensiksi tuli 73 eli seossäädön lyhytaikainen onglma. Se poistui nollaamalla mutta palasi päivän parin sisällä. Stten alkoi pätkiä 10 minuutin ajon jälkeen ja tuli vikakoodi 93 eli kampuran asentoanturi. Tähän jäi kun anturia puhdistettaessa rautahiukkasista o-rengas olikin jäänyt kauluksen alle eikä mennyt reikään. Its antur jäi koholle ja kiinni ruuvattu korvake oli murtunut. Tämä munaus ilmeni vasta kun uutta anturia (Englannista postikuluineen 26 euroa!) pantiin paikoilleen. Sytytyksen sekoillessa oli vielä aika piilossa oleva tyhjäkäynti-ilman letkukin irronnut kun seos posahti imusarjassa. Sitäkin vikaa piti hetki hakea ja ihmetellä miksi kone on sekaisin eikä käy. CEL-valo sammui itsekseen melkien heti. Nyt toimii muutenkin.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja Hepis »

10*SAAB kirjoitti:Nollasin valon irroittamalla akun 5 minuutiksi. Valo häipyi mutta tyhjäkäynti vapaalla vaihteella on nyt 1500 - 2000 välillä.
Nollaus onnistuu myös irrottamalla toviksi kojelaudan päädystä 30A sulake numero 28. Ei tarvitse työkaluja eikä jälkiasennuspoppivehkeeni unohda radiokanavia ja muita säätöjään. :wink:

Nollauksen jälkeen omassa kulkineessani (manuaalilaatikolla) jää myös jonkin aikaa tyhjäkäynti välillä vähän ylös, mutta parin päivän sisällä vissiin menee motronicissa säädöt taas kohdalleen ja tyhjäkäynti palautuu normaaliksi.
NG 900S 3d 2.3i -98
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kiitos vinkistä. CEL syttyi taas mutta mitään oiretta ei ole. Ainoa poikkeama on, että ilmastoinnin kompuran ollessa typösen tyhjä se jää pitkiksikin ajoiksi päälle nostattamaan tyhjäkäyntiä kun kompura ei vaadi tehoa eikä saa painette niin että kytkeytyisi pois. Kun ei ole käsikirjaa, en tiedä miten ECON asento ohjelmoidaan pysyväksi oletustilaksi. Voisi olla, että valo johtuu tästä.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

CEL vain syttyy, varsinkin kun kaartaa vasemmalla ja polkaisee kaasua. Pakkanen paljasti nyt viankin: Bensahöyryjen imuputken liitos imusarjaan on murtunut klemmareiden välistä ja katkesi kun tuli pakkasta, murtokohdassa oli vanhaa öljyyntyyttä pintaa. Sitä ennen kerkisin tarkistaa saman putken liitokset tankin päässä, bensaämpärin kaulatiivisteen ja tyhjäkäyntimoottorin letkut ja ilmakanavan tiivisteet. Tarkistin rikkinäisen liitoksenkin mutta sormituntumalla se vaikutti olevan OK, varsinkin kun kumisen ulkovaipan sisällä oleva nylonputki jäykistää liitoskohdan. Letku oli kiinni nippusiteellä kaapelinipussa, mistä kai johtui kaarrosherkkyys. Siis ensimmäisen vihjeen huolellinen noudattaminen olisi säästänyt melkoisesti vaivaa, kuukauden päivät aikaa ja uskon joutumisen koetukselle.

Enää ei ole valo syttynyt. PAITSI .....

ETTÄ SYTTYI, NYT HARVEMMIN MUTTA SITTENKIN. Irroitin vielä koko bansahöyryjen imuletkun ja tulppasin kanvan imusarjasta. Nyt poistyi tyhjäkäynnin pikkulaukat 1000 päälle eikä CEL ole enää ole syttynyt edes epäsäännölistä vedätytä ym. yrittämällä. Letkussa on heti imusarjan päässä ilmeisesti mg-venttiili. Se lienee viallinen.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SE 2.3i 1998 Check Engine

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Asialle voidaan laittaa piste. Vika on bensahöyryn imuletkun mg-venttilissä. CEL ei ole enää syttynyt. Motronicin diagnistiikka vaan ei kertonut mitään "short term adaptation" vian syystä. Läran livet allt!
Vastaa Viestiin