9-3:n ostaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Talviautokuumeen objektiksi on osunut -02 9-3, 2.0 turbo automaatti business-varusteilla.
Aikaisemmin kun Saabini ovat olleet vanhempia, niin niistä on jotain osannut itsekin vilkuilla, mutta mihin tuossa pitäisi kiinnittää erityishuomiota ja mitä katsoa sillä silmällä ja missä kohtaa pitää unohtaa?

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/8191207
96 V4 -75
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä taitaa olla yleisimpiä aiheita johon jonkun verran löytyy vastauksia searchilla ja UKK osiosta.

Lyhyesti mitä itselleni tuli mieleen:

-Katso millaiset öljynvaihtovälit on ollut ja onko mainintaa huohottimen päivityksestä
-Lyö kylmänä käyntiin jos mahdollista, Garrett voi noilla kilsoilla olla jo ehtoopuolella ja lähettää savumerkkejä kylmänä ja kiihdyttäessä
-Katso ruosteet mm takakaaret
-Yleinen ajotuntuma, vatkaako, veteleekö kunnon kiihdytyksessä
-SID ja ACC näyttöjen pikselit onko tallella
-Kulutusosien kunto niin kuin käytetyissä yleensä

Joku viisaampi jatkakoon listaa
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Pikseliviat on helppo korjata.
Itse tsekkaisin juuri nuo öljyn vaihto välit, huohotinpäivityksen, ruosteet takakaarissa.
Jos ajettu ilman huohotuspäivitystä pitkillä öljyn vaihdoilla voi ainakin varautua öljypohjan putsaus operaatioon.
Turbo varmaan menee jossain kohtaa myös.
Samoin DI kasetti jos alkuperäinen.
Kampiakselin asentoanturi voi myös alkaa oireilemaan.
Mulla tehtiin suunnilleen samoissa kilometreissä myös jakopään remppaa johtuen juuri aikaisemman omistajan pitkistä öljyn vaihto väleistä sekä uusimman huohotuspäivityksen puuttumisesta.
Jos vaikka koe ajolla on mahdollisuus hiukan räpeltää niin venttiilikopan irrottamisella näkee jakopään puolelta vähän moottorin karstaisuuden ja ketjun kulumaa. Jos on ihan karstassa ja ketju kulunut niin jättäisin auton kauppaan. Jako remppa ei meinaan ole halpa homma ja tukkeutunut imusihti rikkoo varmasti koneen.
Jäsen #6332
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kiitos nopeista vastauksista.
Kuinka herkkiä nuo on muuten ruostumaan eli taka kaarien lisäksi mitä muuta kannattaisi tasamaalla tutkia?
96 V4 -75
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Takakaaret on ne kriittisimmät. Huohotuspäivityksen näkee helposti myös.
Jäsen #6332
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja ramba »

Takakaaret ja pohjan tulppien alta lähtee mätänemään. Vararengas kotelosta, takajalkatilasta ja edestä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis, kysymyshän kuului mikä on kriittisin juttu minkä perusteella auto pitäisi unohtaa? Mikäli moottorin rassaaminen tai automaattilaatikon vaihto ei kiinnosta, niin niihin mie kiinnittäisin erityisesti huomiota. Nuo muut jututhan nyt ei sinänsä estä ajamista tai maksa ihan maltaita vieraalla teetettynäkään. Oman kolkin ostin 134tkm ajettuna. Iskarit uusin heti tuoreeltaan, kun auto oli varsinainen keinulauta.

Vaikka auto oli vähän ajettu, kyllä siihenkin on jo pitänyt kone kunnostaa öljynkulutuksen takia, sekä jakopää+tp-ketjun rojut vaivaiset 165tkm ajettuna (nyt mittarissa on 203tkm). Moottorin ääni oli kylmänä, kuin olisi vetänyt riimua peltisankosta pois. Eli äänekäs jakopää on hyvä peruste jättää auto ostamatta. Savuttava turbo vielä vaihtuu uuteen kohtuukuluilla, mutta savutus ei aina lopu siihen. Omassani oli männänrenkaat niin kuoleutuneet ja öljyrenkaat ihan täynnä karstaa.

Viallinen Ilmamassamittari sai minut luulemaan vaiheiston olevan rikki, jännästi loota rumppasi vaihteita eestaas ylös - alas esim. rampilta kiihdyttäessä. Vaihteiston ominaisuuksiin kuuluu vollottava ykkösvaihde, sitä ei tarvitse säikähtää. Muilla pykälillä mielestäni ei saa kuulua ylimääräisiä ääniä. Muutenkin tuo nelilovinen on varsin jämptisti toimiva ja mukava aski. Aika laiskastihan tämmönen 9-3 vetää 1- ja 2-vaihteilla johtuen vääntörajoittimesta (noin 240Nm). Vakiona täydet väännöt tulee vasta kolmosella ja nelosella. Tämä korostuu, jos moottorin ecuun on laitettu esim. stage1-softa. Rajoittimen voi ohittaa moottorin ecun ohjelmoinnilla ja sitten saakin jo kaikki moottorin voimavarat käyttöön alle satasen vauhdeissakin. Ainakin Jcarlson -nimimerkiltä voi sellaisen softan pyytää, muista en tiedä. Askia siis voisi pitää toisena kriittisenä kohteena.

Ylläpitokuluiltaan nämä ei ole mitään mahdottomia pitää, kunhan vaan tuo voimalinja on kunnossa. Ehkä pahimpana moitteena kulupuolesta voisi pitää poskettomaksi noussutta ajoneuvoveroa (vm.2001 lähtien). Eli koeajolle vaan ja kauppoja hieromaan, jos muuten paketti miellyttää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Moottori näissä on tosiaan huonoa mainetta tuonut, mutta ei-maanantai yksilöitäkin on. Minulla 246 tkm ajettu -02 2,0t A, ja ainoastaan turbo vaihdettu koneeseen. Ei ylimääräisiä ääniä kylmänä eikä kuumana. Huohotinpäivitys 120 tkm kohdalla, sitä ennen öv 20 tkm, sen jälkeen kympin välein. Vaihteistoöljyn olen vaihtanut propusta (puolet) 40 tkm välein, ja mitään ongelmia ei ole ollut. Mukaan mahtuu asuntovaunun vetoa noin 10 tkm, silloin en ole käyttänyt D-asentoa. Minusta uudemman 9-3:n kanssa on ollut enemmän ongelmia, oikeastaan sen kaksi vuotta kun se on meillä ollut, on koko ajan jotain pientä laittoa. Huoltoväli on uudemmassa pidempi, ja kulutus alempi. Säästöt menee korjauksiin... Toki tässä vanhemmassakin laitettavaa on ollut siellä täällä, mutta ei mitään mahdotonta. Vero on kohtuuton, eikä keskikulutus ole ollut ilmoitettua yli kymmentä litraa - josta nyt maksetaan.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

KN/Lieto kirjoitti:Moottori näissä on tosiaan huonoa mainetta tuonut, mutta ei-maanantai yksilöitäkin on.

Ei se ole kiinni siitä että ne olisi maanantai yksilöitä vaan siitä että niitä on "käytetty väärin" ymmärtämättä mitä tämä tuo mukanaan. Ajettu lyhyitä matkoja ja liian pitkillä öljynvaihtovälillä -> kone paskaks.

Koskee mitä tahansa matalakitka moottoria.

Edit.

Niin ja jos maanantai yksilö, niin 14v aikana olisi kyllä jo fixattu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kiitoksia hyvistä vastauksista!
Automaattivaihteisto lienee GM-pohjainen ja sen pitäisi toimia samalla tavalla kuin Opelin vastaava?
96 V4 -75
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Make76 »

Etuiskarin tolpat voi olla erittäin huonossa kunnossa myös tämän ikäisessä autossa. Niistä en pikavilkaisulla mainintaa löytänyt, mutta muut yleiset tuli jo ilmi. Ja jos ei t7 koneelista halua niin osassa vm2000 ja sitä vanhemmissa on kestävämpi t5 kone joissa on myös kestävämpi garret25 turbo. Toki niissäkin huollot hyvä tarkistaa :D
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Vastaa Viestiin